Jag växte upp med en väldigt snäll rottweiler och första egna hunden blev en schäfer. Hon var en snäll hund, men hennes fixering vid att alltid vara med mig gjorde mig stressad.
Efter henne blev det en rottweiler, eftersom den rasen var något jag kunde (trodde jag) och mentaliteten passade bättre. Förvisso hade denna jycke en lugnare framtoning än schäfern, men hon var lite väl hård i psyket och hon utmanade alltid ledarskapet hos mig. Mycket jobb, mycket hund och ett stort ansvar eftersom hon tyckte det var roligt (!) att skrämma barn och små hundar.
Efter det skulle vi inte ha någon stor hund igen. Jag hade träffat
@Grana s schnauzertik och blev väldigt förtjust i henne och i rasen. Men maken tyckte att till och med en schnauzer var för stor, en
liten hund skulle passa bättre. Det fick bli en dvärgschnauzer då. En hund som passade oss väldigt bra, men han var/är allt lite kort i rocken.
Sedan, 2009, fick jag äntligen min "riktiga" och efterlängtade schnauzer. Då hade jag haft koll på rasen i sju år ungefär, och under de fem år vi haft dvärgschnauzern så hade jag hunnit träffa utställare och uppfödare kring schnauzer-ringen.
Rasen och individen var verkligen inte perfekt första året. Verkligen helt operfekt, för att inet säga katastrofalt. Hunden var ju inte klok någonstans!
Efter ett sommarkollo hos
@Grana så kom hon hem, betydligt mer sansad än tidigare och sedan 1,5 år ålder så är hon den mest perfekta hund man kan önska sig.
Nu blev vi alldeles nyss med en tredje hund. En schnauzer till...
En annan ras denna gång, då schnauzer delas in i två raser; svart eller peppar och salt (grå). En sådan skulle jag ju
aaaaldrig ha, eftersom färgen var så tråkig.
Så vad säger man? Jag tror jag hittat rätt raser och rätt individer. Nu är dvärgschnauzern 10,5 år, den svarta snart sex år och den yngsta 16 veckor. Hans temperament är dock helt annorlunda än den svartas. Han är inte alls lika känslig och sjövild, utan mycket mer balanserad.
Men de har ett par egenskaper gemensamt som jag gillar med rasen. De är båda vaksamma gentemot främlingar och lojala med matte. De är också väldigt observanta och smarta, man ser hur de "resonerar" och drar slutsatser. De gillar båda att gräva och titta ut genom fönstret och de är båda galna i mat.
De är dock mer olika än lika. Den svarta är extremt envis och vill göra på sitt sätt. Hon är matte upp i dagen.
Valpen är mer (än så länge) lätt att leda och söker kontakt för att samarbeta. När den svarta var valp så sökte hon kontakt för att vara nära, men var mest redo att hitta på bus. Hon var extremt känslig och blev rädd när man tog i. Den nya valpen ser mer konfunderad ut när man säger nej. "Hmm.. får man inte gnaga på köksbordet? Hmm... får man gnaga på ett ben då?" Den svarta hade i samma stund rusat runt som en tok i hela huset eftersom hon blev tillsagd och var tvungen att göra sig av med obehaget i högsta fart.
Men olikheterna till trots, så är det rätt ras för mig.