Koppla Din Hund

Sv: Koppla Din Hund

Det är inte enkelt. Jag måste stanna, ta fram kopplet och koppla. När jag gör det tappar jag flyt, puls och tempo. Det är oerhört störande att avbryta löpningen om jag känner jag allt bara flyter. Rytmen försvinner. Samma om jag träningsgår.

Det är sällan vi bara går och strosar.

Knyt kopplet runt midjan då ?

Jag har alltid midje bälte på mig om jag ska motionera, för precis som du säger så tappar man flås/andning om man måste göra ett stopp.

Som sagt jag kan ha min hund lös och har det också fast itne i samhällena. Han är oerört lydig lös och skullle aldrig springa fram till en annan hund. Men jag kopplar ändå alltid vid möten. Varför? Jo för det är bara JAG som vet om att min hund är lydig ingen annan.

Jag är trött på hundägare som bara bryr sig om sig själva och inte ens kan göra en sån enkel sak som att koppla sin hund?

Och jag är trött på alla som hela tiden gnäller och kräver att jag skall koppla min hund trots att den inte ens tittar på personen/hunden vi möter. Varför i hela friden skall jag lida för att någon annan har problem?

Mvh

Tora

Och jag är trött på alla som hela tiden gnäller och kräver att jag skall koppla min hund trots att den inte ens tittar på personen/hunden vi möter. Varför i hela friden skall jag lida för att någon annan har problem?

Mvh

Tora

Vi kan ju vända på det, varför ska jag behöva lida för att det finns en massa hunägare som inte borde vara det?:cool:

Allting ahde varit mycket lättare för alla om man bara hade uppfostrat sina hundar, problemet är att mångainte gör det.

Därför att det är du som har problem och det är också därför du som ska åtgärda det. Vi andra ska inte behöva göra det åt dig.

Jag håller med Tora.

Vi kan ju vända på det, varför ska jag behöva lida för att det finns en massa hunägare som inte borde vara det?:cool:

Allting ahde varit mycket lättare för alla om man bara hade uppfostrat sina hundar, problemet är att mångainte gör det.

Det är precis som Jadzia skriver: Jag skall inte behöva göra det åt dig. Om du har problem så får du göra något åt det. Man kan inte kräva att alla andra skall anpassa sig efter en.

Du skall inte behöva lida för att det är felaktiga människor som är hundägare och jag skall inte behöva lida för att du har problem.

Mvh

Tora

Det är generellt koppeltvång här också, men jag struntar helt ärligt i det.

Och jo, jag tycker det är pest att gå med hunden i koppel.

Det är sånt där resonemang som ger hundägare dåligt rykte!
Att inte kunna visa respekt och medmänsklighet mot andra människor!
Utan bara "här kommer jag och jag skiter i andra..är du hundrädd,så gå åt andra hållet"

Ja, är man så hundrädd får man göra något åt det. Min hund tittar inte ens åt andra människor och går ordentligt fot. Det hela ser väldigt kontrollerat ut. Respekt och medmänsklighet handlar inte om att ta på hunden koppel. Det är för mig att kalla in och ha hunden vid sidan, men snart ger jag blanka fan i det också. Inget är ändå gott nog. Jag är inte heller förtjust i andras hundar, men så länge de inte stör mig får folk göra vad de vill med kopplet. Folk borde bry sig mindre om vad andra gör.

Där jag går är hunden känd för sin lydighet så något dåligt rykte är det inte tal om.

Folk borde bry sig mindre om vad andra gör.

:rofl:

Ja du, när man är rädd är det ganska svårt. Men jag lämnar denna diskussion nu.

Det får stanna vid att jag har höga krav och du är nonchalant!

/C

Movi:
Ja visst är det bra synd att vissa tycker det är så jobbigt att ha hunden i koppel eller ta på kopplet om dom möter någon, man förundras ju över hur dom överhuvudtaget orkar promenera för det måste ju vara jobbigare.

Senast ändrad:

Kan bara instämma med Calazirya att det är nocchalant och oansvarigt o inte koppla hunden vid möten.

Sen är det få som har den ordningen på sina hundar så de SKA ha don lösa.
Det blir ju som nån grej att man minsann ska visa hur ordningsam sin hund är som kan gå lös vid sidan. Men ändå ser man 99% får ha tummen i ögat hela tiden på hunden för den inte så gå i från. Då ser det ju alldeles för taskigt ut o blir ju bara en dum grej istället.

För i ärlighetens hur svårt är det att koppla upp hunden vid möten det är ju ren o skär lathet.

Sen o skriva det är ju den hundräddes problem vid mötena.
Så fan det är för hundägarens uppgift o ha hunden i den ordning att alla ska känna sig trygga o säkra när man möter för dom har inte bett om att få möta lösa hundar på sin promenad.

Syns väl lite att Jadzia är rökare också för de skiter också i alla som inte är rökare utan blossar på över allt utan o ens fundera på sin med människor i kring sig.

Till er som ej kopplar hunden!
Vad vet ni om människan ni möter?
kanske blev attackerad häromdagen,ej hunnit bearbeta saker och ting..Eller en väldigt djupt rotad rädsla!Ska den människan behöva vara inne pga att folk skiter i hundrädda människor? Får man inte gå ut innan man sökt?
För att ni inte orkar koppla..?

Varför gnälla över folk som röker i busskurer och köer? Har dom allergi,så är det väl inte ditt problem,det får om lösa innan dom går ut..För du röker och skiter i andras problem..

Vart är medmänskligheten på väg??

Fåniga krav må jag säga. Jag stör ingen så varför ska jag behöva ha extra besvär. Vill någon att jag ska koppla får de säga till och då gör jag det också.

Ja men nu talar jag inte bara om DIG som enskild hundägare utan rent generellt.

Om du inte läste mitt tidigare inlägg så skrev jag att jag sagt till sådana som iaf har koll på hunden att koppla.

Jag har inte fått ett vänligt svar tillbaka, utan något snäsande om att dom minsan har koll på hunden och sedan struntar dom i det iaf.

Fåniga krav ? Men jag är rädd för okända hundar, det är inte något jag är för att jävlas med dig personligen.
Du får tycka att jag är fånig, det är ömsesidigt !

Jag slutade röka för över ett år sedan, vad nu det har med saken att göra.

Som sagt, vi stör inte en käft när vi är ute så då ser jag ingen anledning att börja koppla bara för att någon enskild kan råka vara hundrädd. De får säga till eller så får det vara.

Det finns de som blir livrädda vid blotta åsynen av en Rottweiler också. Ska den typen av hund inte få gå ut alls för tänkt om någon får panik. Nej, har man sådan fobi att det hindrar dagliga livet får man söka hjälp för det.

Jag har inget behhov av att visa min hunds lydighet. Det är bara enklast och behagligast för oss att slippa koppel. Inte heller går jag med tummen i ögat på henne. Börjar hon tönta sig åker kopplet på, men knappast om hon går vid min sida och är helt ointresserad.

Håll dig nu till sakfrågan och inte till att diskutera min person. Det är inte tillåtet.

Senast ändrad:

Det är ju bara dumt. Om någon ber om att koppla ska man självklart tillmötesgå det. Men jag förutsätter att ingen bryr sig om den lösa hunden så länge ingen säger något.

Men nu vet du, merparten av hundägare är inte som dig ( inte dom jag har träffat på iaf ) ..

Nu ska jag ut och träna hund ..

Tjingeling /C

Men genom att sätta på snöret på din hund när du möter någon ger det automatiskt en trygghet för den hundrädde.

Oavsett om din hund beter sig likadant utan koppel eller ej.

Kopplet ger tryggeten att din hund inte flyger ut och attackerar den hundrädda personen.

Sen att det finns folk utan kontroll MED koppel också, men det är en annan femma.

Jag tar hänsyn nog genom att kalla in hunden och ha den gående vid sidan. Inte heller är det något som gnällt på min lösa hund så det erkar inte vara det så stort problem för min omgivning. Varför fixa något som inte behöver fixas.

Sedan kan jag tycka att det är i den hundräddes eget intresse att överkomma rädslan. Fobier är ju jobbiga. Jag håller själv på att arbeta bort min spindelfobi.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 734
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 119
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 075
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 203
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10