Koppla Din Hund

Sv: Koppla Din Hund

Kan man inte som hundägare avgöra om en hund som kommer direkt till hundägaren när denne ropar och går ordentligt fot att det är en lydig hund, tja då har man mycket kvar att lära sig som hundägare.

Mvh

Tora
Jo, så är det kanske men nu tänkte jag mig om man möter en annan människa, utan hund. Jag var lite otydlig där.

Ja och då gör jag som sagt så att jag kallar in hunden och kommenderar fot. Är det någon som vill ha mer än så så får de fråga. Jag kopplar alltså inte per automatik bara för att någon möjligtvis kan vara hysterisk rädd för okopplade hundar. Jag tycker att jag har visat tillräcklig hänsyn genom att låta min hund gå fot.

Mvh

Tora

Är det inte bättre att de som har så stor hundrädsla att de inte ens klarar av att gå förbi en lydig lös hund att ta tag i sitt problem och få bort hundrädslan? Varför skall jag som inte har några problem begränsas av att någon är obefogad rädd?

Om det nu är så fruktansvärt många som inte klarar av att möta en lydig lös hund så har det verkligen blivit ett stort problem. Obefogad hundrädsla kan väl ändå inte vara det normala?

Efter att ha läst här så förstår jag varför hundarna idag har svårare att mötas och att många är så aggressiva mot andra hundar. Hundar är väldgit duktiga på att läsa av sin ägares sinnestämning. Tydligen är det väldigt vanligt att hundägare går omkring och är jättenervösa så fort det finns minsta chans att man skall möta en annan hund. Inte konstigt att hundarna reagerar på detta. Det är ju inte hundarna som skall lära sig att klara av möten med andra hundar utan det är ägarna.

Alla verkar ha problem med sina hundar. De som har normala hundar verkar vara i klar minoritet. Väldigt tråkig läsning.
Mvh

Tora

1. Det finns säker mängder med människor som försöker bearbeta sin hundrädsla eftersom hundarna är en så stor del i samhället idag.
Ska dom inte kunna gå utanför dörren innan processen är klar?

2.Många har någon form av hundrädsla, vilket jag tycker att vi hundägare skall vara väldigt lyhörda mot.
Som jag skrev i ett annat inlägg så ger kopplet denne en trygghet vid ett möte, även om hunden i fråga går lika bra okopplad.

Och till sist det kursiva!

Riktar du det till mig så vill jag tala om att du har ingen aning om vad du pratar om.
Huruvida mina hundar är eller inte är, och huruvida vi ser på hundmöten har du inte en susning om.

Att jag ställer mig som försvar för dom som är hundrädda betyder inte att jag själv ingår i den gruppen.

Dock vet jag många som gör och är därför insatt i problemet.

Nu är det ju så att jag är väldigt uppfostrad och artig mot människor i min omgivning vilket resulterar i att jag aldrig skulle stå och gapa på folk att dom ska koppla hunden ( vad du nu fick det ifrån? )

Dom ggr jag känt mig trängd och att situationen är jobbig ( pga att det inte finns någonstans att ta vägen ) så har jag snällt bett hundägaren att koppla upp sin hund i och med att jag är hundrädd.

1 av 10 lyssnar, kopplar sin hund och ler

9 av 10 fräser, är spydiga och kopplar inte upp hunden.

Värst är det när jag har med min egen hund.

Jag vet inte hur du fungerar men jag kan iaf visa respekt och känna sympati/empati för människor utan att det är "mitt problem" att personen i fråga befinner sig i den situationen.

Nu är det ju så att jag är väldigt uppfostrad och artig mot människor i min omgivning vilket resulterar i att jag aldrig skulle stå och gapa på folk att dom ska koppla hunden ( vad du nu fick det ifrån? )

Dom ggr jag känt mig trängd och att situationen är jobbig ( pga att det inte finns någonstans att ta vägen ) så har jag snällt bett hundägaren att koppla upp sin hund i och med att jag är hundrädd.

1 av 10 lyssnar, kopplar sin hund och ler

9 av 10 fräser, är spydiga och kopplar inte upp hunden.

Värst är det när jag har med min egen hund.

Jag vet inte hur du fungerar men jag kan iaf visa respekt och känna sympati/empati för människor utan att det är "mitt problem" att personen i fråga befinner sig i den situationen.

Jag kan inte svara för dessa hundägare eller hur de uppförde sig. Jag har aldrig haft några problem när jag har mött människor och de få som har bett mig att koppla hunden har jag gjort till viljes utan några problem.

Om det är så att det är så många som du har problem med så kanske det är sättet du frågar på som är fel? Men det är inget som jag har någon åsikt om eller intresse att veta. Jag kan bara tala för mig själv. Inte någon annan.

Men varför ber du ägare till lydiga hundar att koppla dessa? Har du så fruktansvärt svårt att möta en okopplad hund? Eller var dessa ägares hundar inte så väluppfostrade? För jag pratar bara om de ägare som har lydiga hundar.

Mvh

Tora

1. Det finns säker mängder med människor som försöker bearbeta sin hundrädsla eftersom hundarna är en så stor del i samhället idag.
Ska dom inte kunna gå utanför dörren innan processen är klar?

2.Många har någon form av hundrädsla, vilket jag tycker att vi hundägare skall vara väldigt lyhörda mot.
Som jag skrev i ett annat inlägg så ger kopplet denne en trygghet vid ett möte, även om hunden i fråga går lika bra okopplad.

Och till sist det kursiva!

Riktar du det till mig så vill jag tala om att du har ingen aning om vad du pratar om.
Huruvida mina hundar är eller inte är, och huruvida vi ser på hundmöten har du inte en susning om.

Att jag ställer mig som försvar för dom som är hundrädda betyder inte att jag själv ingår i den gruppen.

Du tycker alltså att jag alltid skall koppla min hund så fort jag möter någon därför att denna människa kan vara hysterisk rädd för hundar?

Är det så att jag möter någon som är hysterisk rädd för okopplade hundar så får de faktiskt fråga mig om jag kan koppla hunden. Jag har aldrig gjort och tänker aldrig koppla en lydig hund per automatik bara för att någon möjligtvis kan vara rädd. Jag har redan visat hänsyn genom att kommendera fot. Räcker inte detta för någon så får de faktiskt fråga om mer.

När det kommer till hundmöten och hur en hund reagerar så verkar det vara här på Buke snarare regel än undantag att ens hund inte klarar av att möta en hund på ett normalt sätt vare sig den mötande hunden är kopplad eller inte. Om du har problem eller inte med din hund vet ju bara du.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Fel sätt ?

Ursäkta, kan ni vara så snäll att koppla er hund, jag tycker det är obehagligt att möta er.

Dom som känner mig vet att jag låter snäll.

Jag ber lydiga hundägare att koppla hunden om det är sådan ställen där jag inte kommer undan, jag känner mig trängd helt enkelt.

Förslag på dessa ställen : Smala gångtunnlar, bryggor m.m

Du svarade inte på det sista jag skrev om sympati/empati ?

p025.gif

Jessan, vill du låna ?

Fel sätt ?

Ursäkta, kan ni vara så snäll att koppla er hund, jag tycker det är obehagligt att möta er.

Dom som känner mig vet att jag låter snäll.

Jag ber lydiga hundägare att koppla hunden om det är sådan ställen där jag inte kommer undan, jag känner mig trängd helt enkelt.

Förslag på dessa ställen : Smala gångtunnlar, bryggor m.m

Du svarade inte på det sista jag skrev om sympati/empati ?

Jag har som sagt inget intresse överhuvudtaget om vad du säger eller hur du säger det tills den dagen du träffar mig. Här kan du skriva precis vad som helst utan att det vare sig går att bekräfta eller dementera. Eftersom jag inte känner dig så kan jag inte heller avgöra om du låter snäll eller inte. Allt detta är alltså utav inget som helst intresse i denna diskussionen.

Jag visar empati genom att kalla in min hund och kommendera fot. Är det någon som vill ha mer så får de fråga. Det tycker jag räcker utmärkt. Jag tänker inte slå knut på mig själv och analysera varenda situation här i livet så att jag inte missar att visa hänsyn för någon.

Mvh

Tora

Sällar mig till din "grupp" av icke hundrädda med stabila hundar, som har empati för de som är hundrädda :cool:

Men vem har inte empati? Skillnaden är att jag tycker att det räcker med att kommendera min hund fot. Vill någon ha mer så får de fråga om det.

Jag har aldrig fått något bra svar till varför jag per automatik måste koppla min hund bara för att någon kan råka vara så hysterisk rädd för att möta en lös hund som går fot vid mig.

Fast jag kanske skulle igentligen ha en kedja som koppel och munkorg för att då skulle alla hundrädda verkligen känna sig säkra. Fast det bästa av allt skulle kanske vara att förbjuda hundar helt.

Jag då som är hysterisk rädd för nålar kan se fram emot att man förbjuder alla nålar.

Mvh

Tora

Om inte annat borde väl alla hundägare följa de stadgar och föreskrifter som finns för att ha kopplade hundar inom de flesta bebyggda områden??

När det kommer till hundmöten och hur en hund reagerar så verkar det vara här på Buke snarare regel än undantag att ens hund inte klarar av att möta en hund på ett normalt sätt vare sig den mötande hunden är kopplad eller inte. Om du har problem eller inte med din hund vet ju bara du.

Mvh

Tora
Hmm.. Rätta mig om jag har fel men jag tror att vi pratar om olika saker. Jag tror att alla pratar om hundar som klarar av att möta andra människor, hundar som går fint bredvid matte. Frågan är om man kopplar hunden iaf, människan man möter vet ju inte om hunden håller sig där.

Jag har aldrig fått något bra svar till varför jag per automatik måste koppla min hund bara för att någon kan råka vara så hysterisk rädd för att möta en lös hund som går fot vid mig.

För hundrade gången.
Kopplet ger en trygghet för den hundrädde (även andra) att din hund inte gör något utfall mot denne vid ett möte.

Har du inte dom ( max ) 20 sekundrarna det tar att koppla sin hund och möta en person så förstår jag inte hur man hinner med annat heller.

( Sen skrev jag även att det finns folk som inte kan kontrollera sina hundar i kopplet heller, men det har inte med detta att göra )

Jag då som är hysterisk rädd för nålar kan se fram emot att man förbjuder alla nålar.

Mvh

Tora

Gud va löjlig du är, då borde jag förbjuda alla traktorer då? Haha!

Tänkte lägga in ett annat perspektiv.

Jag har för vana att koppla på Wilton vid hundmöten och när vi möter barn (Wilton vill leka med båda så jag litar inte helt på honom). Vuxna personer tycker jag man ser på avstånd om de bryr sig om hunden eller inte. Jag kommenderar honom alltid att gå fot och han ignorerar människor som går, cyklar, springer osv. Om den man möter ser osäker ut så kopplar jag på. Har aldrig mött någon som bett mig koppla, men hade någon gjort det skulle jag kopplat.

Idag när vi gick en promenadslinga hade jag han lös. Han skuttade runt mig och busade med pinnar mm. Vid möte med en äldre man (när han var kanske 10-20 m bort) kommenderade jag hunden att stanna (Wilton var ett par meter framför mig) och sedan gå nära ("fotkommandot"). Vilket han gjorde. Då log mannen och sa: "Åh, vad trevligt med en väluppfostrad hund". (STOLT :D) Jag tackade och flinade fånigt och gick vidare och tänkte på den här tråden... Ser också en del andra som ler när man kallar in hunden till att gå nära och att den lyder. Det kan ju bero på att det är en liten hund som ser "ofarlig" ut. Men jag tror också att människor uppskattar att se en lydig hund.

Kopplad hund givetvis. Hur den uppför sig i koppel är helt egalt.

Håller med. Kopplad ska de vara.

Har dock min lös på vissa bitar av min promenad sträcka. Ser om det kommer någon för jag har bra sikt. Jycken kommer på mitt komando om jag ser att någon kommer.

Efter att ha läst här så förstår jag varför hundarna idag har svårare att mötas och att många är så aggressiva mot andra hundar. Hundar är väldgit duktiga på att läsa av sin ägares sinnestämning. Tydligen är det väldigt vanligt att hundägare går omkring och är jättenervösa så fort det finns minsta chans att man skall möta en annan hund. Inte konstigt att hundarna reagerar på detta. Det är ju inte hundarna som skall lära sig att klara av möten med andra hundar utan det är ägarna.

Alla verkar ha problem med sina hundar. De som har normala hundar verkar vara i klar minoritet. Väldigt tråkig läsning.

Mvh

Tora

Jag kopplar alltid min hund vid möten av människor och hundar,Jag har inga som helst problem med ilska eller andra olater hos min hund!
Det behöver inte betyda problem bara för att jag väljer att koppla min hund! Varför skulle hon uppföra sig sämre för att jag väljer att sätta ett snöre på henne?
Om man tränar inkallning/stanna osv även vid andra tillfällen än hundmöten/människomöten,så lär den sig ju inte att bara få order vid möten........En ganska enkel lösning..........

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 734
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 119
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 075
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 203
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10