Koppla Din Hund

Sv: Koppla Din Hund

Ja det tror jag absolut att dom uppskattar.

Jag märker även att folk drar på smilbanden när jag sätter mina hundar ner vid möten i trånga passage eller dylikt.

Jag har möt de mesta..Häromdgaen när jag cyklade från jobb..jobbar natt och man är rätt trött så kom de en gubbe med sin kungspudel..jag a till honom att koppla hunden då den var okpplad han svarade mig inte hunden sprang framför cyklen jag cyklade på hunden och han blev förbannad sen stog vi där och käftade tills de kom en annan dam med sin hund och skällde ut honom för att han var så oansvarig..sen dess har jag inte sätt honom.

Kan han inte ta bort hunden så tar jag bort den inte ska den springa framför min cykel jag kan skada mig hunden kan skada sig ..helt otrolig gubbe..

Precis så känner jag mig också.

Mvh

Tora

Skillnaden är att jag är osäker/rädd för okända lösa hundar, du är ju bara less för att jag inte nöjer mig med det du erbjuder .

För mig räcker det oftast att du kallar in din hund och kommenderar fot om det finns en "väg ut" för mig, men det är ju inte alltid det finns det...

Jag vidhåller fortfarande att du är nonchalant. PUNKT

Kl

Har läst nu och försökt förstå mej på lösa-lydiga-hundar -förespråkarna.

Jag själv är en icke hundrädd hundägare som har mina lös när jag går själv.
Kopplar dom när jag möter okända personer, då jag inte vet hur dom förhåller sej till hundar överhuvudtaget.
Det tar inte många sek att koppla och för mej finns inte ens tanken på att inte göra det bara för att man inte behöv.

För mej är det som man vill stila när man inte bemödar sej med att koppla sin hund.

Det är ju inte utan anledning det finns regler och lagar över hur man ska hålla hund.

Äh, jag bli bara frustrerad när jag inte kan uttrycka mej skriftligt:mad:

Jag håller med "koppelgänget":cool:

Håller med Calazirya mf.
Tycker man ska koppla vid möten.

Gör det alltid vid hundmöten och möten med okända människor.
Möter jag folk som jag känner så kopplar jag inte utan han får gå fot, perfekt träning, men då vet jag att de inte skulle bry sig om han mot förmodan skulle springa fram.

Blir måttligt irriterad på alla hundar som kommer framspringande till oss. Umeå måste ha en majoritet på lösa hundar utan ordentlig inkallning och med ägare utan uppsikt, varje promenad har vi minst fått bekanta oss med en hund, oftast med fler...
Och samtliga ägare (med väldigt få undantag) säger att hunden är jättelydig normalt och aaaldrig springer fram till någon. En hund har vi fått närkontakt med 3 gånger, sist blev jag måttligt irriterad på ägaren till den återigen vanligtvis så enormt lydiga hunden.
Antingen så ljuger alla kraftigt eller så är min lilla skrutt en magnet för andra hundar.

*kl*
Jag kopplar oftast vid möten men inte alltid.. Det beror på situationen!
Kopplar alltid om jag misstänker (syns på kroppsspråket) hundrädsla!

Överlag så börjar det kännas som att man är rökare om man har hund:confused:
Måste be om ursäkt hela tiden:crazy::(

Nej man behöver absolut inte be om ursäkt, men liksom rökare ska man visa hänsyn ( vilket du skriver att du gör ) om man har hund.

Svarar båda:
Naturligtvis ska man visa hänsyn! Det ser jag som en självklarhet!
Men när man får ogillande blickar HELA tiden trots att man verkligen försöker:confused:
Sitter hunden å kissar (har tikar), så kommer det nån människa å fnyser: "Förbannade hundägare som inte tar upp efter hunden":confused::crazy:
Det börjar kännas som att man måste försvara sig hela tiden!
Blir fly förbannad på hundägare som inte bryr sig ett skvatt! Det är deras jä*la fel att jag får stå å be om ursäkt!:mad:

Min ena hund är så klok att han kommer alltid självmant o går fot om man möter folk :love: sen när vi gått förbi så är det hopp o lek ....:bump:
Den andra har jag flexi på och det är helt överlägset på honom som har en näsa som inte lyssnar på en matte när det beger sig.
Det är ju knappast kopplet det är fel på.

Drar du dig neröver här hade jag gärna sett att du tagit med snöret dock, då jag vet att här finns det massor av människor med hundrädsla.
Hur många människor är "massor"?

*Allmänt*
När man läser tråden får man en känsla av att majoriteten skulle ha hundfobi, men jag tror tvärtom att det är en liten minoritet som har det. Jag tycker som Tora att det är upp till dom människorna att meddela om dom behöver särskild hänsyn, i den mån man inte själv ser det på deras kroppsspråk mm.

Ligger det inte nära till hands att blanda ihop dom med hundskräck med dom som ogillar hundar? Ska vi ta hänsyn till dessa också? I så fall ska jag be att få presentera en lista på sånt som jag ogillar eller rentav tycker är obehagligt och som jag därmed kan begära att slippa utsättas för.

Det ligger inte per automatik empati eller hänsyn i att koppla upp sin hund varje gång man ser en människa, däremot om man ser att det behövs eller blir ombedd att göra det.

LIA

KL

Men om det är så onödigt att behöva koppla sin lydiga hund, varför finns det då koppeltvång?

Jo, för att en hund är en hund och man kan ALDRIG förutse vad den kan göra.
Nu tänker många ändå, - Men JAG VET att MIN hund ALDRIG skulle göra det.:cool:

Den som ägt en hund som bitit folk eller hundar har väl knappast varit medveten om att hunden tänkte göra det.

Jag tycker inte att det är en självklar rättighet att jag får gå omkring med min hund varsom helst.
Struntar ni i att plocka upp hundskiten oxå?

-Fint folk håller skit ifrån sej- typ...:cool:

Hur många människor är "massor"?
LIA

Jag ska genast gå ut och knacka dörr och notera för att sedan lämna en korrekt statistik till dig.
**
Det räcker med att jag säger massor, jag vistas större delen av dagarna utomhus och har på så sätt grunder för att säga "massor".

Massor med mer eller mindre hundrädsla.

Jag plockar inte upp överallt, nej. Är det inte klippta ytor eller liknande där folk rör sig får det vara. I skogsområdena tar jag aldrig upp. Det är ju skog för sjutton.

Om inte annat borde väl alla hundägare följa de stadgar och föreskrifter som finns för att ha kopplade hundar inom de flesta bebyggda områden??

Men det var väl ändå inte det som vi pratade om eller?

Sen vet jag inte vad du menar med flesta bebyggda områden? I Göteborg finns det tex Slottskogen. I Kungsbacka så finns det inga överhuvudtaget (om det inte tillkommit några nu) om man bortser från naturreservaten. Faktum är att borsett från vissa städer så är det få ställen som det är koppeltvång på förutom några speciella platser. Så frågan är vad du menar med de flesta bebyggda områden? Fast som sagt så var det inte det som duskussionen handlade om.

Mvh

Tora

För hundrade gången.
Kopplet ger en trygghet för den hundrädde (även andra) att din hund inte gör något utfall mot denne vid ett möte.

Har du inte dom ( max ) 20 sekundrarna det tar att koppla sin hund och möta en person så förstår jag inte hur man hinner med annat heller.

( Sen skrev jag även att det finns folk som inte kan kontrollera sina hundar i kopplet heller, men det har inte med detta att göra )

Gud va löjlig du är, då borde jag förbjuda alla traktorer då? Haha!

Men jag tycker att du är lika löjlig som kräver att man skall koppla en lydig hund per automatik. Denna koppelhysteri är bara en symptom på dagen kontrollsamhälle. Det är bara en falsk säkerhet som dessutom många gånger skapar mer problem än vad det hjälper.

Som sagt när jag möter en människa ute så kommenderar jag fot. Tycker inte den mötanade människan att det räcker så får de fråga om jag kan koppla hunden.

Mvh

Tora

Jag kopplar alltid min hund vid möten av människor och hundar,Jag har inga som helst problem med ilska eller andra olater hos min hund!
Det behöver inte betyda problem bara för att jag väljer att koppla min hund! Varför skulle hon uppföra sig sämre för att jag väljer att sätta ett snöre på henne?
Om man tränar inkallning/stanna osv även vid andra tillfällen än hundmöten/människomöten,så lär den sig ju inte att bara få order vid möten........En ganska enkel lösning..........

Det är helt okej. Jag har aldrig sagt att det skulle var något fel att göra det. Men jag tycker inte heller att det är fel att inte göra det om man har en lydig hund.

Mvh

Tora

Skillnaden är att jag är osäker/rädd för okända lösa hundar, du är ju bara less för att jag inte nöjer mig med det du erbjuder .

För mig räcker det oftast att du kallar in din hund och kommenderar fot om det finns en "väg ut" för mig, men det är ju inte alltid det finns det...

Jag vidhåller fortfarande att du är nonchalant. PUNKT

Men om det inte räcker för din del så kanske du kan be mig koppla hunden iså fall. Men tydligen är det inte jobbigt för mig att koppla hunden hela tiden men det är jobbigt för dig att fråga om jag kan koppla en hund som redan går fot. Så var det klart.

Jag skall alltid koppla en lydig hund vid alla hundmöten utifall jag möjligtvis skulle råka träffa på någon som är så hysterisk rädd för hundar att de inte ens klarar av att träffa en lydig hund som går fot (för annars är jag lat och saknar total empati).

Men en som är så hundrädd att denne inte ens klarar av att möta en lydig hund som går fot kan inte ens ta så pass mycket eget ansvar för sin rädsla att denne klarar av att fråga om man kan koppla hunden.

Jag vidhåller att du är nonchalant som inte tar ansvar för dina egna problem utan lastar de på mig som inte har problem. PUNKT.

Mvh

Tora

Nej man behöver absolut inte be om ursäkt, men liksom rökare ska man visa hänsyn ( vilket du skriver att du gör ) om man har hund.

Ja och det tycker jag att jag gör när jag kommenderar fot vid möten. Vill den mötande människan ha något mer så är det bara att fråga.

Mvh

Tora

KL

Men om det är så onödigt att behöva koppla sin lydiga hund, varför finns det då koppeltvång?

Jo, för att en hund är en hund och man kan ALDRIG förutse vad den kan göra.
Nu tänker många ändå, - Men JAG VET att MIN hund ALDRIG skulle göra det.:cool:

Den som ägt en hund som bitit folk eller hundar har väl knappast varit medveten om att hunden tänkte göra det.

Jag tycker inte att det är en självklar rättighet att jag får gå omkring med min hund varsom helst.
Struntar ni i att plocka upp hundskiten oxå?

-Fint folk håller skit ifrån sej- typ...:cool:

Koppeltvång? Vilket koppeltvång? Det har aldrig varit tal om att inte koppla hunden där det är koppeltvång.

Fint folk håller reda på fakta-typ...:cool:

Mvh

Tora

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 734
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 119
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 075
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 203
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10