Koppla Din Hund

Sv: Koppla Din Hund

Hur många människor är "massor"?

*Allmänt*
När man läser tråden får man en känsla av att majoriteten skulle ha hundfobi, men jag tror tvärtom att det är en liten minoritet som har det. Jag tycker som Tora att det är upp till dom människorna att meddela om dom behöver särskild hänsyn, i den mån man inte själv ser det på deras kroppsspråk mm.

Ligger det inte nära till hands att blanda ihop dom med hundskräck med dom som ogillar hundar? Ska vi ta hänsyn till dessa också? I så fall ska jag be att få presentera en lista på sånt som jag ogillar eller rentav tycker är obehagligt och som jag därmed kan begära att slippa utsättas för.

Det ligger inte per automatik empati eller hänsyn i att koppla upp sin hund varje gång man ser en människa, däremot om man ser att det behövs eller blir ombedd att göra det.

LIA

Så tror jag också att det är. De få gånger jag har träffat någon som är hundrädd så har det också synts ganska så tydligt. De gånger så har jag inte bara kopplat min hund utan jag har också tagit tag i halsbandet. Oftast så får man då ett nervöst leende tillbaka och ett "Tack så mycket, jag är så fruktansvärt hundrädd". Det är inga problem. Klart man hjälper till.

Nu kan det säkert vara så att jag har missat någon hundrädd men i så fall har de varit så pass orädda att de har klarat av att möta en hund som går fot utan att det syns allt för mycket.

Mvh

Tora

Jag ska genast gå ut och knacka dörr och notera för att sedan lämna en korrekt statistik till dig.
**
Det räcker med att jag säger massor, jag vistas större delen av dagarna utomhus och har på så sätt grunder för att säga "massor".

Massor med mer eller mindre hundrädsla.

Det är alltid så typiskt sådant här när någon säger sig prata för dessa anonyma massorna. Detta fenomenet är ganska så vanligt på tex arbetsplaster när någon berättar för någon att "alla tycker det är så jobbigt med det där". När man går till botten med problemet så brukar det visa sig att det bara är någon enstaka person som har problem men något (många gånger en ny rutin och liknade).

Mvh

Tora

Och alltid när människor ska försvara sitt sätt att handla i vissa situationer så skyller dom likt dig på att andra kör med felaktig fakta!

Är det inte roligt ?!

Och alltid när människor ska försvara sitt sätt att handla i vissa situationer så skyller dom likt dig på att andra kör med felaktig fakta!

Är det inte roligt ?!

Vad är det som är roligt? Att diskutera lösa hundar som går fot utan koppel där det ej är kopplingstvång eller lösa hundar som går fot där det är kopplingstvång.

Eller den väl kända frasen "Jag pratar för massorna"?

Det är alltid mest givande om alla diskuterar händelser där det är samma omständigheter dessutom blir det fel om den ena tar upp omständighet B medan det handlade om omständighet A från början. Att det är rätt fakta som diskuteras är viktigt måste väl tom du inse?

Jag skyller inte ifrån mig mitt handlande. Varför i hela friden skulle jag göra det?

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Menar du att det är fel att ifrågasätta en uppenbar överdrift?
För att dagligen möta massor av hundrädda personer behöver Lilljessicah möta tusentals personer (förutsätter att hund-O-rädda fortfarande är i kraftig majoritet). Hur många gör det?

LIA

Nu fattar jag inte riktigt. Jag svarade på det inlägget som var nedanför mitt skrivet av Calazirya.

Mvh

Tora

Att det är rätt fakta som diskuteras är viktigt måste väl tom du inse?

I och med detta uttal så slog du spiken i kistan, jag tänker inte ta emot personliga "påhopp" som nedvärderar mitt sätt att förstå ..

Tjingeling!

Jag svarade på det som du hade skrivit nämligen:

"Men om det är så onödigt att behöva koppla sin lydiga hund, varför finns det då koppeltvång?"

Min följdfråga på ditt inlägg var:
Koppeltvång? Vilket koppeltvång? Det har aldrig varit tal om att inte koppla hunden där det är koppeltvång.

Bara för att du skriver KL betyder det inte att jag inte får lov att svara på ditt inlägg om det är något som jag tycker är fel. I denna tråden så diskuterar vi hundar som är lösa där det ej är koppeltvång.

Sen frågar jag igen vilket koppeltvång du pratar om? Fast det igentligen inte hör till denna tråden då det inte är lösa hundar på de få ställen i Sverige där det är uttalat koppeltvång vi diskuterar här.

Mvh

Tora

I och med detta uttal så slog du spiken i kistan, jag tänker inte ta emot personliga "påhopp" som nedvärderar mitt sätt att förstå ..

Tjingeling!

Om du tolkar

"Att det är rätt fakta som diskuteras är viktigt måste väl tom du inse?"

som ett personligt påhopp får du stå för själv.

Anledningen till den kommentaren var att du totalt föringade att faktan kring omständigheterna är detsamma genom att skriva:

"Och alltid när människor ska försvara sitt sätt att handla i vissa situationer så skyller dom likt dig på att andra kör med felaktig fakta!"

Om du inte förstår hur viktigt det är att all fakta är korrekt så har du en stor kunskapslucka när det kommer till att diskutera olika fenomen.

Det är tex väldigt stor skillnad på om man diskuterar lösa hundar på ställen där det ej är förbjudet och lösa hundar där det är förbjudet (med lösa hundar alltså).

Mvh

Tora

Nå vet jag väl att du få svara på vilket inlägg du vill.

Det va du som inte läst fakta ur tråden och därmed missat vad jag menade med koppeltvång.
Därför påpekade jag att jag skrivit knapplån, men såg även sen att jag inte ens hade svarat på DITT inlägg så det hade ingen betydelse.

Någon har i tråden skrivit att h*n struntar även i koppeltvång
så det ingår väl visst i denna tråd:cool:

Förresten? Vadå FÅ ställen det är koppeltvång i sverige?
Skoja du?

Det är alltid så typiskt sådant här när någon säger sig prata för dessa anonyma massorna. Detta fenomenet är ganska så vanligt på tex arbetsplaster när någon berättar för någon att "alla tycker det är så jobbigt med det där". När man går till botten med problemet så brukar det visa sig att det bara är någon enstaka person som har problem men något (många gånger en ny rutin och liknade).

Mvh

Tora

Så det är alltså bara ett fenomen?

Tanken har aldrig slagit dig att det stämmer mellan varven också?

Jag vet just massor med folk som tycker att kopplet är en trygghet för dem vid möte av okända hundar.

Med mer eller mindre hundrädsla, från att vara osäker till att rent utav vara hundrädd.

Jag kan inte påverka dig, men tydligen verkar jag vara mer insatt i hur situationen med hundrädslor ser ut, och kan iaf vara artig att förklarar läget.

Hur du gör med den informationen är ju ditt val, tydligen så verkar det rinna av dig, och det är ett för jäkla trist och nonchalant mottagande enligt mig.

Senast ändrad:

Spelar ingen roll, huvudsaken är att min hund sköter sig oavsett vad den andra hunden gör. Dock vill jag ej att någon okänd hund kommer fram utan lov till min hund.
Men om jag går själv är svaret givet nr 5 så länge hunden ej är bit benägen.

Jag väljer nr 5.[/QUOTE]

det är väl inte koppeltvång på speciellt många ställen? tex linköping är det vet jag, men i norrköping finns det inget koppeltvång, och ute på landsbyggden så har jag aldrig sett nåt om koppeltvång.

hur det ser ut i övriga städer vet jag inte, men i tex linköping så gäller det väl bara innerstan ( kan ha fel?)

i övrigt finns det väl inget koppeltvång? eller?

Mellan 1 mars och 20 augusti är det koppeltvång i hela Sverige enligt jaktvårdslagen. Det finns lokala föreskrifter i vissa städer gällande speciella områden, men så fort man är utanför dom områden, eller gatorna, gäller koppeltvång. Detta är till hänsyn för vårt vilt och fauna som har sin "yngelperiod" då.

nej det är det inte, det är lag på att man ska ha så bra koll på hunden att den inte stör vilt, men det är inte koppeltvång!!

det är en helt annan sak!

Mellan 1 mars och 20 augusti är det koppeltvång i hela Sverige enligt jaktvårdslagen. Det finns lokala föreskrifter i vissa städer gällande speciella områden, men så fort man är utanför dom områden, eller gatorna, gäller koppeltvång. Detta är till hänsyn för vårt vilt och fauna som har sin "yngelperiod" då.

Ja,det fick jag vackert erfara när jag var ute i skogen häromdagen,och hade hunden lös och mötte en man i skogen,han hann att se att hon var lös innan jag kopplade henne,som påpekade det högt och ljudligt,och vid det tillfället var det nog mannen som skrämde ihjäl djuren..och inte hunden,och att det borde jag nog minsann veta som ahde haft hund i såååååååå månag år,och dessutom hade dotter och hennes sambo som jagade...
Ja,jag var nog inte mer värd än hundskit under skorna i hans ögon..

fast så länge man har kontroll på hunden så behöver man inte ha den i koppel.

min hund jagar inte vilt (förutom möss, men de tar jag ingen hänsyn till) men skulle hon börja jaga så kan jag alltid kalla in henne, inte mer med det.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 734
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 119
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 075
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 203
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10