Koppla Din Hund

Sv: Koppla Din Hund

Ja det är ju bra att du inte har några hundrädda i din omgivning då, och att ha hunden lös jämt fungerar.

Härligt med en sådan lydig hund.

Drar du dig neröver här hade jag gärna sett att du tagit med snöret dock, då jag vet att här finns det massor av människor med hundrädsla.

Jag har henne inte lös jämt, men jag kopplar inte upp vid möten då hon är lös. Även min hund får gå i koppel vid trafikerade vägar eller inne i stan. Man får välja sina tillfällen att ha hunden lös.

Ja men nu talar jag inte bara om DIG som enskild hundägare utan rent generellt.

Om du inte läste mitt tidigare inlägg så skrev jag att jag sagt till sådana som iaf har koll på hunden att koppla.

Jag har inte fått ett vänligt svar tillbaka, utan något snäsande om att dom minsan har koll på hunden och sedan struntar dom i det iaf.

Fåniga krav ? Men jag är rädd för okända hundar, det är inte något jag är för att jävlas med dig personligen.
Du får tycka att jag är fånig, det är ömsesidigt !

Men återigen varför skall jag koppla min hund automatiskt bara för att jag råkar möta någon? Bara för att du möjligtvis kan vara rädd för hundar?

Är det så otroligt stort problem för dig att en lydig hund går lös så får du väl vänligt be föraren att koppla hunden. Med vänlig så menar jag inte att man står och gastar på 100 meters avstån "Koppla hunden för fan".

Min hund ställer inte till problem för någon. Ser ingen som helst anledning att koppla hunden bara därför att. Speciellt inte när det inte är jag som har problem.

Mvh

Tora

Ja det är ju bra att du inte har några hundrädda i din omgivning då, och att ha hunden lös jämt fungerar.

Härligt med en sådan lydig hund.

Drar du dig neröver här hade jag gärna sett att du tagit med snöret dock, då jag vet att här finns det massor av människor med hundrädsla.

Är det inte bättre att de som har så stor hundrädsla att de inte ens klarar av att gå förbi en lydig lös hund att ta tag i sitt problem och få bort hundrädslan? Varför skall jag som inte har några problem begränsas av att någon är obefogad rädd?

Om det nu är så fruktansvärt många som inte klarar av att möta en lydig lös hund så har det verkligen blivit ett stort problem. Obefogad hundrädsla kan väl ändå inte vara det normala?

Efter att ha läst här så förstår jag varför hundarna idag har svårare att mötas och att många är så aggressiva mot andra hundar. Hundar är väldgit duktiga på att läsa av sin ägares sinnestämning. Tydligen är det väldigt vanligt att hundägare går omkring och är jättenervösa så fort det finns minsta chans att man skall möta en annan hund. Inte konstigt att hundarna reagerar på detta. Det är ju inte hundarna som skall lära sig att klara av möten med andra hundar utan det är ägarna.

Alla verkar ha problem med sina hundar. De som har normala hundar verkar vara i klar minoritet. Väldigt tråkig läsning.

Mvh

Tora

Men om de som är hundrädda inte har hund varför ska de behöva komma över sin rädsla bara för att hundägaren inte orkar koppla? Vill man inte ha med hundar att göra varför ska man behöva det då?

Varför skall jag koppla min hund bara för att någon är obefogad hundrädd för lösa hundar? Jag har ju inga problem.

Visst skall man visa hänsyn men jag visar så mycket annan hänsyn så att koppla min hund bara för att någon möjligtvis kan vara hundrädd tycker inte jag känns befogat.

Är man så rädd för något att det begränsar ens vardag så kan man inte kräva av alla andra att de skall anpassa sig. Speciellt inte när rädslan är obefogad och hunden är lydig. Min hund tittar tex inte ens på mötande personer utan ignorerar dessa totalt.

Man har faktiskt också ett egenansvar, man kan inte kräva hela tiden att alla andra skall anpassa sig efter en. I detta fallet visar jag hänsyn genom att kalla hunden till mig och låta den gå brevid mig. Det tycker jag räcker.

Mvh

Tora

Men om de som är hundrädda inte har hund varför ska de behöva komma över sin rädsla bara för att hundägaren inte orkar koppla? Vill man inte ha med hundar att göra varför ska man behöva det då?

:bow: Bra sagt! Jag tycker det är så tråkigt att vi inte har mer empati för andra människor. Varför denna sköt dig själv och skit i andra inställning? Människan som man möter kan ju inte veta om den lösa hunden är lydig eller inte.

Syns väl lite att Jadzia är rökare också för de skiter också i alla som inte är rökare utan blossar på över allt utan o ens fundera på sin med människor i kring sig.

:devil: :p

Jag är rökare och har alltid mina hundar kopplade om chans finns att jag stöter på folk på mina vandringar med hund.

Jag har också hundar som kan gå lösa utan att störa andra, men som ansvarstagande hundägare har man ju vissa skyldigheter och däri anser jag som många andra i tråden att omgivningen ska känna sig bekväma/trygga i vetskapen att hundarna mina är kopplade och inte kan komma fram till allt och alla!

Amen to that!

Jag kopplar alltid Birk när jag ser att vi får möte, även om det är flera hundar meter kvar. Jag har träffat på en hel del rikrigt hundrädda människor som har tackat mig för att jag kopplade honom. Ibland sätter jag honom också, jag tar det som träning! :)

Alla verkar ha problem med sina hundar. De som har normala hundar verkar vara i klar minoritet. Väldigt tråkig läsning.
Vad tusan har hänt med hund-Sverige? :eek:

Jag tvivlar på att det är hundarna som mentalt blivit så mycket sämre. Alltså är det hundägarna som inte håller måttet, eller?

lia

Efter att ha läst här så förstår jag varför hundarna idag har svårare att mötas och att många är så aggressiva mot andra hundar. Hundar är väldgit duktiga på att läsa av sin ägares sinnestämning. Tydligen är det väldigt vanligt att hundägare går omkring och är jättenervösa så fort det finns minsta chans att man skall möta en annan hund. Inte konstigt att hundarna reagerar på detta. Det är ju inte hundarna som skall lära sig att klara av möten med andra hundar utan det är ägarna.

Mvh

Tora
Nu förstår jag inte vad detta har med saken att göra, förklara gärna. Jag kopplar min hund utan att bli nervös och jag har inte något större problem med henne. Jag kopplar henne inte bara så fort jag ser en annan hund, utan lite då och då så hon inte ska koppla ihop koppling med hundmöte. Vad menar du att normala hundar? hundar som inte springer fram och vill hälsa?
Jag har bara min lös när jag nästan (helt kan man aldrig vara) säker på att jag inte kommer möta någon för hon kan springa fram, lyssnar mycket bättre nu efter träning men jag är inte helt 100 på att hon stannar hos mig. Är min hund onormal då?

Jag tvivlar på att det är hundarna som mentalt blivit så mycket sämre. Alltså är det hundägarna som inte håller måttet, eller?

När var egentligen det här förr som diskuteras? För stökiga hundar tycker jag alltid har funnits men jag upplever att man tog det lättsammare tidigare, om två hundar rök ihop så var det inte hela världen för de var hundar men nu har djur blivit så förmänskligade att det är en katastrof om grannarnas hanhundar inte vill vara kompisar med varandra.

Sedan tror jag att pressen har ökat på hundägare också, jag brukar t ex säga att man kan inte göra rätt när man tränar hund för alltid kommer det någon och talar om för en hur fel man gör(och gärna antingen hur hemsk djurplågare man är eller vilken dålig ledare till godismaskin hunden ser en som). I kombination med kravet på att ens hund alltid ska bete sig perfekt i alla situationer tror jag att det leder till att många oerfarna hundägare blir osäkra på sig själva och resultatet blir ännu sämre än om de fått pyssla med sin hund i fred.

:bow: Bra sagt! Jag tycker det är så tråkigt att vi inte har mer empati för andra människor. Varför denna sköt dig själv och skit i andra inställning? Människan som man möter kan ju inte veta om den lösa hunden är lydig eller inte.

Men det är inte så att hunden springer lös för vind och våg. Jag visar min respekt för eventuella hundrädda genom att kalla på hunden och låta den gå fot. Det räcker. Är det någon som vill ha mer så får de helt enkelt säga till. Det är inte så att jag vägrar att koppla min hund om någon ber mig vänligt om det. Men däremot så kopplar jag inte min hund med automatik. Det ser jag som något helt onödigt.

Mvh

Tora

Nu förstår jag inte vad detta har med saken att göra, förklara gärna. Jag kopplar min hund utan att bli nervös och jag har inte något större problem med henne. Jag kopplar henne inte bara så fort jag ser en annan hund, utan lite då och då så hon inte ska koppla ihop koppling med hundmöte. Vad menar du att normala hundar? hundar som inte springer fram och vill hälsa?
Jag har bara min lös när jag nästan (helt kan man aldrig vara) säker på att jag inte kommer möta någon för hon kan springa fram, lyssnar mycket bättre nu efter träning men jag är inte helt 100 på att hon stannar hos mig. Är min hund onormal då?

Man läser överallt i alla inlägg att min hund är aggresiv, rädd, stressad osv av hundmöten. Om man som här läser hur osäkra folk är när det kommer till hundmöten (hunden måste vara kopplad annars så är det jätteobehagligt). Går man omkring med denna inställningen så är det inte konstigt att det smittar av på hunden. Hundar är väldigt duktiga på att läsa av ens kroppspråk, även de signaler man tror sig inte sända ut.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

När var egentligen det här förr som diskuteras? För stökiga hundar tycker jag alltid har funnits men jag upplever att man tog det lättsammare tidigare, om två hundar rök ihop så var det inte hela världen för de var hundar men nu har djur blivit så förmänskligade att det är en katastrof om grannarnas hanhundar inte vill vara kompisar med varandra.

Sedan tror jag att pressen har ökat på hundägare också, jag brukar t ex säga att man kan inte göra rätt när man tränar hund för alltid kommer det någon och talar om för en hur fel man gör(och gärna antingen hur hemsk djurplågare man är eller vilken dålig ledare till godismaskin hunden ser en som). I kombination med kravet på att ens hund alltid ska bete sig perfekt i alla situationer tror jag att det leder till att många oerfarna hundägare blir osäkra på sig själva och resultatet blir ännu sämre än om de fått pyssla med sin hund i fred.

Ligger nog mycket sanning i det. Idag är det fult att inte ha 110% kontroll på sig själv och sin omgivning.

Skulle man slippa denna press på att man alltid måste ha 110% kontroll så skulle säkert många saker vara mindre laddade.

Mvh

Tora

Man läser överallt i alla inlägg att min hund är aggresiv, rädd, stressad osv av hundmöten. Om man som här läser hur osäkra folk är när det kommer till hundmöten (hunden måste vara kopplad annars så är det jätteobehgligt). Går man omkring med denna inställningen så är det inte konstigt att det smittar av på hunden. Hundar är väldigt duktiga på att läsa av ens kroppspråk, även de signaler man tror sig inte sända ut.

Mvh

Tora

Ok, jag förstår hur du menar men det är väl inte hundägarna som blir nervösa och tycker det är obehagligt? pratar vi inte om dom man möter? Jag vet att djur är väldigt duktiga på att känna signaler man själv inte är medveten om därför är det viktigt att göra kopplandet till en "rolig grej" inte bara när man möter andra.

Håller med!

Ok, jag förstår hur du menar men det är väl inte hundägarna som blir nervösa och tycker det är obehagligt? pratar vi inte om dom man möter? Jag vet att djur är väldigt duktiga på att känna signaler man själv inte är medveten om därför är det viktigt att göra kopplandet till en "rolig grej" inte bara när man möter andra.

Både och. Det är ju både hundägare och icke hundägare som absolut vill att mötande hundar skall vara kopplade vare sig hunden är lydig eller inte.

Kan man inte som hundägare avgöra om en hund som kommer direkt till hundägaren när denne ropar och går ordentligt fot att det är en lydig hund, tja då har man mycket kvar att lära sig som hundägare.

Men som sagt om jag möter en människa när jag är ute och går så ropar jag till mig hunden och låter den gå fot. Skulle någon be mig vänligt att koppla hunden så gör jag det, men jag gör det inte per automatik. Jag tycker faktiskt att kommendera min hund fot är tillräckligt grundläggande hänsynsvisande. Vill man ha mer så kan man alltid fråga. Svårare än så är det inte.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 734
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 119
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 075
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 203
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10