Koppla Din Hund

Sv: Koppla Din Hund

Eftersom jag själv har en hanilsk hund och fått kämpa för att han inte ska bete sig illa vid hundmöten väljer jag nog en kopplad hund..
Har äntligen fått bukt med vårat problem och vill då inte att det ska komma fram en lös hund (som jag å tyson ej känner) hux flux och "förstöra" det vi har jobbat fram.. :)

Om hunden är lös och ej viker sig från sin matte/husses sida så går även det bra. ;)

Någon av alternativen där hunden är kopplad. Spelar ingen roll för mej om deras hund inte kan uppföra sej. Däremot tycker jag faktiskt att man ska ha hunden kopplad vid möte, både hundmöte och vanligt promenadsällskapsmöte. Av hänsyn.

:bow::bow::bow::bow:

Skulle min kille vara lös och jag ser nån komma så är det koppel på. För alla parters skull.

*kl*
Blir det inte en negativ signal för hunden att koppla upp den?
Hur undviker ni att kopplet asocieras med hunmöten och att det utvecklas en spänd situation?

Jag kanske tänker fel men för mig så blir signalen när någon kopplar upp sin hund att de inte litar på hunden, att de är osäkra på om den skulle lyda lös... Och denna osäkerhet, signalen att nu händer det något, nu är det bäst jag håller i dig borde göra att även hunden spänner sig och blir väldigt alert på vad det nu kommer för något ni måste passa er för...

Min hund är ett jäkla frö i koppel men med en godbit eller om man hinner etablera en god fotgång/kontakt när andra hd är 10-20 m bort så är han ett mönster av lydnad lös. Intresserad och lekvillig visst om det är en hund som gör hälsningainviter eller sänder kommunikationssignaler mot honom men fast vid min sida och oftast med konc på mig.

Säkert mitt fel då jag bara kopplar när jag känner att jag måste, tex sthlm central, eller andra folksamlingar eller tät trafik... Men jag vill kunna lite på min jycke även dom gånger då jag glömt kopplet och vi skulle bara ut och kissa men det blev visst en långpromenad...

Men * funderar *

Jag som är hundrädd ( spec större hundar ) går gärna upp i varv & försöker i den mån det går att gå en omväg .

Jag tycker det rent utsagt är nonchalant av andra hundägare att INTE koppla upp hunden vid mötet, för som hundrädd vill man inte behöva be varje hundägare man möter. Jag har själv hund så jag vet att det inte är jobbigt att koppla hunden.

åh, jag håller med. Jag försöker och försöker och övar och övar med min lille knodd. Ibland fungerar det ibland inte, men då har jag iaf försökt att uppfostra min hund, så känner jag.
Rocky är min första hund och jag tycker nog att man får lov att misslyckas, för mig har jag köpt en individ. Alla hundar kan väl bli uppfostrade om de har en mkt erfaren H/M men för oss där vi fortfarande är i nybörjarstadiet...då är det inte alltid lätt.

Ehh, ja vad jag nu skulle komma fram till är väl nr 3 då, eftersom det ändå är ett försök.

Mycket hänger på dig själv hur du beter dig vid uppkoppkling och hundmöten,blir man själv stressad av hundmöte,så läser ju även ens egna hund av en!
Jag brukar bara ropa stanna,sen på med koppel och gå direkt! Inga större affärer av att vi möter en hund!
Nu kan min hund stanna självmant och vända sig emot mig vid hundmöten,hon går aldrig fram,väntar på mig och kopplet! Men ser jag att det är en "ilsknare" typ av hund vi möter,så ropar jag in min,chansar inte på att hon står kvar!

Man kan ju faktiskt öva på att koppla sin hund i olika lägen och inte bara vid hundmöte.. Mina hundar förknippar kopplet med ngt positivt. Jag kanske har ngt gott i fickan :d, en rolig boll eller pinne i handen eller så ska vi gå in på den där jätteroliga stigen där matte hoppar och busar med mig. :love: Listan kan göras längre. Viktigt är att man inte gör det till en sån stor grej "bara" för det kommer en annan hund längre ner på gatan. Man får försöka hålla ögonen öppna så man ser det mötande paret innan hunden gör det. Lättare sagt än gjort i vissa lägen kanske men men.

Men * funderar *

Jag som är hundrädd ( spec större hundar ) går gärna upp i varv & försöker i den mån det går att gå en omväg .

Jag tycker det rent utsagt är nonchalant av andra hundägare att INTE koppla upp hunden vid mötet, för som hundrädd vill man inte behöva be varje hundägare man möter. Jag har själv hund så jag vet att det inte är jobbigt att koppla hunden.

:bow: Jag håller med helt och hållet. Det är att visa respekt.

Fast det är ju jobbigare att koppla hd varje gång man möter nån än för de få % som faktiskt är rädda att be en koppla!
Jag fattar inte varför det skulle vara så svårt att kommunicera lite?

För mig ligger det stort värde att ha en hund som alltid lyder lös oavsett om det är en tränings eller vardagssituation.

Dessutom så har jag en språkkänslig och ganska vek hund, så vi möter alla gånger hellre en lös hund än en som beter sig illa i koppel, då det senare resulterar i en spänd, osäker och uppvarvad hund för mig. Ifs är han ju inte värre än det släpper på två sek men möter man en hund strax efter är han lite spänd och riktar mer uppmärksamhet mot den hunden än vanligtvis...

Kanske är jag lite sur nu oxo då jag inte direkt kan be någon som kopplat sin best och nu har den vrålandes i ena änden av snöret två meter från oss att ha koll på sin byracka! För den är ju kopplad liksom och då räcker det även om den beter sig ur-illa och inte alls kan kommunicera normalt...

Men jag som är hundrädd kanske möter 10 lösa hundar på promenaden till affären eller säldammen. Dessutom har jag ganska dålig erfarenhet av att säga till folk som ändå har lydiga hundar att koppla, dom brukar bli tämligen irriterade och förnärmade, börja tjaffsa eller låtsas som om dom inte hörde mig.

Så jag vidhåller att jag tycker att du är nonchalant som inte har koppel på din hund när det är mycket människor i omlopp, eller kopplar din hund när du har den lös om du skulle möta någon.

Fast det är ju jobbigare att koppla hd varje gång man möter nån än för de få % som faktiskt är rädda att be en koppla!
Jag fattar inte varför det skulle vara så svårt att kommunicera lite?

Personligen tycker jag att det är oerhört nonchalant att inte koppla sin hund vid möten, och förstår inte varför det skulle ligga på mitt ansvar att be personen vi möter att göra det?

Men en del (en liten skara kanske) människor är för blyga och försiktiga för att överhuvudtaget öppna munnen till en främmande människa..eller kanske inte kan göra sig förstådda..
Tänker mest på barn och ungdommar och pensionärer.

Känns inte riktigt rätt mot dem att utsätta dem för en sådan situation..

Dessutom på vilket vis lider hunden av att bli kopplad? Eller är det bara för att matte tycker det är besvärligt? :)

Alltså är det vilket som är bäst av dom värsta här? Eller varför finns det inte kopplad hund som är lugn och stabil i kopplet.

Med tanke på vad som kan hände med en lös hund så väljer jag koppel i alla lägen! Inga problem om dom är lösa ifall dom är som mammas Riggo och gamla avlidna Hubert ; Alltså inga problem med att lyssna, bara traskar på vidare utan att ens bry sig om en annan hund oavsett vad den andra hunden gör och stenkoll på matte/förare.

*Kl*

En fråga till er hundrädda som inte törs möta okopplade hundar:
Om ni åker till värmen söderut, hur klarar ni er då när det dräller av lösspringande hundar? Inte en ägare eller koppel inom synhåll.

Avd: det var bättre förr?
Förr förutsattes att hundar var snälla och tillräckligt uppfostrade, koppel eller inte. Folk var allmänt positiva till hundar och att träffa dom.
Vad har hänt? När blev varenda hund livsfarlig? :confused:

LIA

Ja då "skyddar" sambon mig och iaf på ställen som Thailand så är hundarna inte "tama" på ett sådant sätt att dom kommer fram emot mig.

Jag tror inte att alla hundar är livsfarliga och jag ger mig inte på att förklara för dig hur det känns, för det är i princip omöjligt.

För min egen del handlar min negativa inställning till att möta okopplade hundar inte om att jag är hundrädd, utan om att min äldre hund blivit påflugen alldeles för många gånger av alla dessa "snälla och väluppfostrade" lösa hundar. Det är anledningen till att jag numera tycker att det är obehagligt att möta en lös hund som ägaren vägrar koppla.

:bow: Jag håller helt med. Jag har två små hundar som blivit skrämda flera gånger av attacker från andra hundar. Jag blir nervös när jag ser andra lösa hundar då jag mött så många ouppfostrade hundar.
Jag skiter i "om de bara vill leka". Mina hundar blir rädda av att få en stor hunds tass rakt över ryggen.
Jag vill själv välja vilka mina hundar umgås med.

TS:
Kopplad hund utan tvekan! Jag skiter i vad de gör bara de sitter fast och inte når fram till oss.

Jag själv är inte hundrädd men jag har en väninna som är det.. Och den skräcken hon får i ögonen när hon möter hundar är inte rolig att se alltså..
För min del så kan hunden mer än gärna vara lös om den är lydig och går fot bredvid sin förare.. Särskillt om jag har med mig mina hundar.

Men allvarligt hur jobbigt och hemskt är det att koppla hunden när man möter ngn? Man kan ju alltid släppa lös den när man passerat.

Är man hundrädd i Sverige så är man nog lika hundrädd utomlands.. Då "flyr" man nog undan på ngt vis när man ser en lösspringande hund.:)

Det är just det jag är inne på i mitt inlägg. Vad har hänt?
Förr var faktiskt hundar snälla och tillräckligt uppfostrade, medan det idag verkar som om ett stort antal varken är det ena eller andra. Om man ska gå efter inläggen på Buke.

Är det hundarna som blivit så mycket sämre via felaktig avel? Eller är hundägarna så mycket sämre idag?

Visst kunde det finnas aviga hundar förr, men att någon gick till oprovocerad attack var sällsynt. Mot hundar alltså. Mot människor har jag inget minne av att det alls hände. Mötte man en lös hund så antingen kom den fram och var glad och sällskaplig, eller så gick den undan och fick vara ifred. Hade man sin hund med, så var mötena s a s enligt reglerna, hundar emellan.

LIA

Hundrädsla går att göra något åt, om man vill. Lämnar för säkerhets skull den avdelningen. :)

Inte är det besvärligt att koppla upp sin hund EN gång vid ett möte, men om mötena blir många är det en annan sak. Folk har rätt att kräva att man har full koll på sin hund, det är min åsikt, däremot inte att den alltid ska vara kopplad.

Är det inte dags att börja fundera över utvecklingen och göra något åt den, i st f att skrika "koppla" hela tiden?

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 734
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 119
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 075
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 203
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10