Koppla Din Hund

Sv: Koppla Din Hund

Otrevlig?

Jag valde ett alternativ. Och det var att möta en kopplad hund istället för lös.

Att ägaren kanske tappar sin hund är ju en sak, men det framgick inte i alternativen.

Finns ingen i den här tråden som är otrevlig på något vis. Vi har svarat på de av ts givna situationerna.

om de går med sin hund kopplad och de tappar den och den anfaller din hund så kan jag väl påstå att den påverkar dig?

jag blir iaf påverkad är min hund håller på att bli uppäten :crazy:

Men om ägaren tappar hunden så är den inte kopplad utan lös, dvs alternativ nr 5.

Lätt val - jag vill möta en kopplad hund hur den uppför sig är inte mitt problem. Mitt fokus är hos min/mina hundar och de ska kunna möta allt oavsett hur illa den vi möter beteer sig. Man kan inte ändra på andras beteenden, MEN man kan se till att man själv är förberedd på att bemöta alla eventualiteter.

Hunden kopplad- sen skiter jag i hur den uppför sig i kopplet. Det är ägarens problem.
Hunden lös- om den uppför sig och håller sig till sin ägare.

Kort och gott: Jag vill möta en hund som är kontrollerad på något sätt så att den inte påverkar mig och min hund, antingen genom koppel eller lydnad.

Och ettan är jag och Wilton... fast han skäller inte... bara studsar och drar oavsett om den andra hunden ignorerar, studsar tillbaka eller gör utfall :eek: Han har inte riktigt fattat att alla hundar inte vill leka med honom (EGO:love:) Vardagslydnadskurs i vår

Hunden kopplad- sen skiter jag i hur den uppför sig i kopplet. Det är ägarens problem.
Hunden lös- om den uppför sig och håller sig till sin ägare.

Kort och gott: Jag vill möta en hund som är kontrollerad på något sätt så att den inte påverkar mig och min hund, antingen genom koppel eller lydnad.

Så tänker jag nog också med en viss modifikation. Att jag vill möta en hund som är något så när kontrollerad (spelar ingen roll om den är lös eller kopplad) så att den inte ställer till alltför mycket problem för mig och min hund. Jag är nog lite "snällare" i min bedömning. Ibland är det svårt att ha 100% kontroll på sin hund speciellt när man håller på att träna in något. Hundarna är ju inga maskiner lika lite som vi är.

Mvh

Tora

Jag håller med. För att förtydliga så spelar det inte så stor roll för mig hur mycket kontroll man har på hunden bara den inte påverkar mig på ett negativt sätt. (Som du sa det att hunden inte ställer till alltför mycket problem.)

Precis... jag tror att de flesta hundägare har överseende med andra hundägare och förstår olika problem man kan ha. Jag har inte märkt att någon blivit irriterad på mig för att min valp studsar lekfullt i kopplet vid möten med andra hundar... om han däremot varit aggressiv, skällt och härjat hade man säkert fått andra blickar.

Jag mötte själv en dam med en STOR schäferhane som gjorde ordentliga utfall mot oss. Hon hade ställt sig på sidan av vägen och höll i hunden ordentligt. Jag kände mig aldrig osäker eller rädd eftersom hon uppenbart kände till problemet och gjorde vad hon kunde för att inte jag skulle bli besvärad. Visst skulle hon säkert behöva gå kurs osv, men det är inte min sak att säga det till henne eftersom jag inte har koll på hennes liv eller tillräckligt med kunskap för att kunna hjälpa henne. Jag tyckte lite synd om henne och gladde mig åt min glada, smått olydiga unghund som inte fattade vinken och gjorde lekuppmaningar åt schäfern som gärna hade tagit en munsbit av han... Tur att schäfern inte var okopplad!!! :eek:

Håller m många på tråden. Spelar ingen roll så länge hundföraren har kontroll på sin/sinna hund/hundar.

Är ingen som varit otrevlig. Däremot så i ditt andra inlägg i denna tråden så är det du som skriver...
*kan ju tala om för dig att det visst gör*
De raderna är det väl det otrevligaste som skrivit i denna tråden.

Jag håller med. För att förtydliga så spelar det inte så stor roll för mig hur mycket kontroll man har på hunden bara den inte påverkar mig på ett negativt sätt. (Som du sa det att hunden inte ställer till alltför mycket problem.)

Håller med dig där. Modifierar mig igen: Så länge hunden inte ställer till alltför mycket problem för mig så spelar det ingen roll om den är kopplad eller lös eller hur pass mycket kontroll ägaren har.

Ta tex en lös hund som springer runt och struntar i att ägaren ropar på den. Så länge den inte utgör en fara för mig eller min hund så bryr jag mig inte. Skulle den komma fram och hälsa på min hund så är det helt okej så länge den är snäll och inte bär på någon smitta.

Mvh

Tora

Spelar ingen större roll vilket, både jag och mina jyckar reder oss oavsett.
Men jag tycker generellt illa om ouppfostrade hundar och är kritisk till människorna bakom. Så om nr 5 är rätt uppfostrad och grunddresserad är den hunden sannolikt den minst jobbiga att möta, förutsatt att ägaren är med. :)

Vi träffar hellre en (herre-)lös hund, än en hund med okunnig ägare i koppel vilken inte klarar av situationen. En fri hund är, som någon skrev, betydligt lättare att komma till tals med.

LIA

Jag vill möta kopplade hundar. Det är inte så svårt att koppla sin hund vid ett möte... :angel: Tycker bara det är tramsigt att man inte kan göra det. Det tar inte lång tid.

Jag har ju en hund som är rädd för andra hundar. Han gör aldrig utfall eller är aggressiv, men vill helst egentligen springa därifrån. Därför måste jag se till att andra hundar inte kan hoppa på honom. En lös hund kan jag absolut inte lita på. Jag har tränat hårt för att få honom lugnare och ett påhopp hade förstört så mycket arbete. Kanske något för er som har lösa hundar inne i byar och städer att tänka på att det kan finnas hundar som absolut inte bör få lösa hundar på sig. Min hund är livrädd även om det är en hund som bara vill leka.

Kopplad hund oavsett hur den uppför sig i koppel. Hoppar den och sliter i kopplet så är det ju ägarens problem. Jag kan välja att hålla min hund på min andra sida eller gå en längre bit ifrån dem.
Tycker att det är ohyfs att inte koppla sin hund när man möter andra. Oavsett om den mötande har hund eller ej. Bara JAG vet att min hund är snäll, kommer på inkallning, aldrig går fram till främmande osv. Den jag möter har ingen aning om det. Många människor är hundrädda och många hundägare har dåliga erfarenheter av att bli påhoppade av främmande hundar.

Jag kopplar ALLTID upp!!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 734
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 119
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 075
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 203
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10