köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

nää menar du allvar ???? tycker inte att någon oavsett barn eller vuxen som är nybörjare och har ridit så lite ska skaffa sig en unghäst....låt henne ta lektioner i några år till och sen få prova på en vuxen rutinerad fodethäst...
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Hehe, jag har köpt en 2-åring nu efter nästan 20 års hästande, och ibland funderar jag på vad jag gett mig in på...:angel:

Men alla har vi väl olika krav, och är olika självkritiska och kräsna med kunskap?:smirk:
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Precis vad jag tänkte...helt vansinne att köpa unghäst till en åtta åring:eek:
Möjligtvis att mamma/pappa köper unghäst som är fin rid häst när åttaåringen kanske blivit tolv...
Vilket kräver att mamma/pappa kan, vilket det inte verkar vara i detta fallet...
TinyWiny som börjat snegla mot unghäst efter MÅNGA års hästande
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

*kl*

Stackars åttaåring.
Det är väl inge kul att ha en oinriden unghäst när man bara ridit i 2 år... :(

Vad ska hon göra tills den är ridbar för henne? Inridningen kostar för att inte tala om stallplats.
Det är bättre att köpa en lite mer erfaren häst, eller som Cilla sa, bäst är en erfaren foderhäst så åttaåringen kan få testa på att ha häst och veta vad det är denna ger sig in på.
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

*kl*
Jag är förälder till en åttaåring och skulle aldrig överhuvudtaget tillåta att han skulle rida en unghäst...(får knappt ens skritta på en tjugoårig ridskoleponny...)

Blir nervös för andra när jag läser sådant:crazy:
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

nej det gör dom inte dom fattar inte det
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Tycker det låter som att en åtta åring och en två åring tillsammans är dömt för att misslyckas :crazy:
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Klart olämpligt. En 8åring kommer få stora problem om inte den har hjälp av mkt erfarna föräldrar och andra vuxna. man kan dessutom inte ställa det ansveret det behövs på ett så ungt barn.
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Har en dotter som fyller 12 nu.Hennes bästa kompis:love: är hennes 6-åriga B-ponny(welsh mountain).Inköpt som 3-åring,helt ohanterad....Visst har dom haft både med och motgångar i sin relation men han har lärt henne en ödmjukhet och förståelse.Medans alla hennes "ridkompisar"sitter på rosettplockare som kostat hur mycket som helst.Visst har jag som luttrad ponnymamma hjälp till,men det är min dotter som haft grovgörat.
Vill bara säga att inte ska döma nån....innan man vet lite mer:angel:
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

nää menar du allvar ???? tycker inte att någon oavsett barn eller vuxen som är nybörjare och har ridit så lite ska skaffa sig en unghäst....låt henne ta lektioner i några år till och sen få prova på en vuxen rutinerad fodethäst...

Nu har ju både jag o gubben hållt på med hästar sen 1978 och är inga nybörjare. Har både ridit och kört in ett antal hästar. Våran dotter har ett mycket bra handlag med hästar(hållert tex. hingsten vid betäckning) och säger till då hon är osäker. Givetvis så sätter man ju inte upp ett barn på en unghäst förren hästen är så pass säker och utbildad så den klarar uppgiften
 
Senast ändrad:
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

åke! vilken tur att din dotter har två hästkunniga vuxna runt sig..det har jag också haft turen att ha..tyvärr så verkar ju inte denna åttaåring ha samma förmån tyvärr..tycker då att en unghäst är lite väl mycket för någon så oerfaren...för man blir ju inte direkt en rutinerad hästägare när man är åtta och bara har ridit i två år iallafall inte utan stöd av hästkunniga föräldrar..tror inte att din dotter hade varit det utan er....hoppas att du förstår vad jag menar att ha häst som åttaåring är det ju absolut inget fel med bara man klarar av det...;)
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

tycker ni att det är bra att köpa en b-ponny som är två år och man är 8 år och har ridit i 2 år?? och man har ingen vuxen som kan hjälpa till attt rida in den????:confused:

menar du allvar??
vad tycker du själv? :mad:

Klart att det inte är bra!
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

aa jag med och jag har sagt det till dom men dom lysnar ju inte! det är ju synd om hästen
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

jag tycker själv att det är vansinne och dom kan inte så mycke tom hästar och föräldrarna är inte så jätte intersserade av hästar och jag ahr sagt att deom inte ska köpa den men nu har dom gjort det och jag tycker jätte synd om hästen! önskar att jag sulle kuna hjälpa dom men känner dom inte så bra :(
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Kan till viss del tycka att det är ok om föräldrarna är bär huvudansvaret.
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Självklart så är det föräldrarnas totala ansvar att skaffa häst. Jag skulle aldrig köpa en tok märr eller dyl. bara för att min dotter tycker den är söt osv.Jag har själv varit med och avliva 2 st jätte fina ponnys som 2 11 åringar hade hand om pga, att föräldrarna inte visste nått om hästar. Hur dom var skadade mm tänker jag inte gå in på...
Ang, detta med att ha ridit i 2 år. Det är ca 40ggr om jag inte är helt fel ute om det är på ridskola. Dom brukar ju ha stängt över jul, sommar påsk mm så det blir ju ca. 20 lektioner per år. När man upplyser ponny köparen om det så brukar dom bli ganska tysta... Rätta mig gärna om jag har fel.. Att då gå och köpa en 2åring tycker jag är helt galet om man inte har mycket kunnit folk bakom sig.
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Håller med dej, Cilla. Det är synd att folk som inte är intresserade av hästar inte tar sig tid att sätta sig in i vad det innebär att äga en häst än mindre att utbilda den... Stackars barn...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 203
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 352
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 195
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp