köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

För att jag inte tycker att man tar ansvar om man släpper en 1 åring och en 3 åring själva med en häst. vad det är för häst spelar ingen roll. En häst är en häst och den kan bli rädd hur snäll den än är. Jag skulle då inte som förälder vilja se min 1 åring ha söndersparkat ansikte eller en buk med trasor i bara för att jag som förälder litar på att jag har världens snällaste häst. Min kille som snart blir 1½ år är alltid med i stallet men också alltid under uppsikt av någon vuxen. Han älskar hästarna och dom älskar honom men jag skulle i alla fall aldrig låta honom gå nära en häst utan att vara med. Även om hästen gosar, leker mm så är det en häst med mkt större krafter och som inte kan kontrollera dom krafterna. Tex en rar liten buff kan vara som ett jätteslag på ett litet barn. Alltså det jag menar är att värdens snällaste häst kan utan mening göra så att stora skador kan ske.

Ursäkta att jag frågar, men tar du med dina barn i bilen? Om du gör det så måste du väl ändå tycka att du är oansvarlig. Det händer MYCKET mer olyckor med bil+barn än med häst+barn. "Alltså världens bästa bilförare kan utan mening ta död på ditt barn".....:confused: Tänk om och va inte så trångsynt, det finns supersnälla hästar, både ponny, araber och andra raser. Tänk vad lite barn skulle få göra om man bara kollade till skade risken. Ingen idrott, ingen kross eller moped åkning, ingen ridning, inget badande, Ja, listan kan göras lång.
Åke, vars 9 åring har egen häst och som gärna rider en ardenner som bara väger 1030kg.
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

då knaman ju inte va riktigt klok:confused:
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Jag håller med dig.
Mina barn har varit punktmarkerade varenda sekund i stallet
så länge de varit små.
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Nej, det låter helt galet! Jag gjorde själv nästan det misstaget... Tog en oinriden/ohanterad HINGST på foder när jag var tolv och hade ridit i tre år. Det höll på att gå käpprått åt skogen, men som tur var fanns det mycket hästkunnigt folk där jag hade honom som kunde hjälpa mej. Nu är han inriden och lätthanterlig, men jag fattar inte själv hur jag kunde ta honom och jag kan inte för mitt liv begripa hur mina föräldrar lät mej göra det! Som många sagt förut, man ska vara väldigt duktig med hästar för att ha/rida in en unghäst...
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Som många sagt förut, man ska vara väldigt duktig med hästar för att ha/rida in en unghäst...
Där håller jag inte med dig. Jag anser att man ska vara ödmjuk och våga ta hjälp för att kunna ha unghäst. Har sett många mindre duktiga ryttare som fått fram fina unghästar genom att våga ta hjälp och utbilda sig och hästen samtidigt.
Hellre en mindre kunnig ryttare som är ödmjuk än en lite mer kunnig ryttare som tror att de kan bäst.
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Jag tycker att en 8 åring inte övrhuvudtaget borde ha en egen häst om inte hon/han har en vuxen som kan hjälpa till med den! Och speciellt inte om hästen är endast 2 år! En egen häst är ett helt för stort ansvar för en 8 åring.
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Det är ju helt vansinne! Man ska ALDRIG köpa en unghäst när man har ridit i 2 år. Det är ju skillnad om man har en hästkunnig familj, men herregud, man ska inte göra så.
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

tycker ni att det är bra att köpa en b-ponny som är två år och man är 8 år och har ridit i 2 år?? och man har ingen vuxen som kan hjälpa till attt rida in den????:confused:


Jag orkar inte ens läsa hela tråden...
Min fråga är bara....är det ditt problem? (Om inte hästen far uppenbart illa...)
Är du avundsjuk eller vad gäller det?

// M
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Jag orkar inte ens läsa hela tråden...
Min fråga är bara....är det ditt problem? (Om inte hästen far uppenbart illa...)
Är du avundsjuk eller vad gäller det?

// M

jag är inte det minsta avundssjuk! jagh ar det br som jag har det och skullef ör tilfället inte vilja ha någon häst! det är bara det att jag vet hur dom rider och dom KAN inre rida in en häst dom kan inte ens rida själva ders föräldrar mådte leda dom!:confused: och ja det är mitt problem för jag bryr mig om alla hästar vilket du inte verkar göra!:crazy:
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

jag är inte det minsta avundssjuk! jagh ar det br som jag har det och skullef ör tilfället inte vilja ha någon häst! det är bara det att jag vet hur dom rider och dom KAN inre rida in en häst dom kan inte ens rida själva ders föräldrar mådte leda dom!:confused: och ja det är mitt problem för jag bryr mig om alla hästar vilket du inte verkar göra!:crazy:


Är det så att hästen far uppenbart illa då alltså?
För då får du ju lov att anmäla det hela...? Men i så fall är jag nyfiken på VAD det är hästen far illa av?

Vad är "att rida in" för dig? Vad är att "rida in" för mig? eller för nån annan för den delen....? Det kan faktiskt skilja sig. Tänk om jag bara rider in min häst så att den precis kan ridas i tre gångarter i skogen rakt fram och inget mer....är jag en djurplågare då? Vi kanske har jättekul och lever ihop i 30 år....tänk vad konstigt!

Jag visste inte "tillräckligt" mkt (enligt många andra experter ;) )
när jag skaffade min första häst...men hon stormtrivdes hos mig...
Hästen visste väl helt enkelt inte att hon inte hade en utprovad sadel, att jag inte red henne på tygeln och att man inte skulle hoppa var och varannan dag, att hon fick för mycket havre osv. Inte kunde jag rida särskilt bra men jag ska säga att inte gör det ont på hästen om inte jag rider som ett proffs.

Det är väl klart att det inte låter så smart med det här som du beskriver!
Men det är deras ensak och ansvar.
Om hästen inte blir vanskött så är det faktiskt ingen stor grej. Man kan inte ta ansvar för allt som andra hittar på... då får man slita ihjäl sig. Det gäller att "bry sig" vid rätt tillfälle.

// M
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Är det så att hästen far uppenbart illa då alltså?
För då får du ju lov att anmäla det hela...? Men i så fall är jag nyfiken på VAD det är hästen far illa av?

Vad är "att rida in" för dig? Vad är att "rida in" för mig? eller för nån annan för den delen....? Det kan faktiskt skilja sig. Tänk om jag bara rider in min häst så att den precis kan ridas i tre gångarter i skogen rakt fram och inget mer....är jag en djurplågare då? Vi kanske har jättekul och lever ihop i 30 år....tänk vad konstigt!

Jag visste inte "tillräckligt" mkt (enligt många andra experter ;) )
när jag skaffade min första häst...men hon stormtrivdes hos mig...
Hästen visste väl helt enkelt inte att hon inte hade en utprovad sadel, att jag inte red henne på tygeln och att man inte skulle hoppa var och varannan dag, att hon fick för mycket havre osv. Inte kunde jag rida särskilt bra men jag ska säga att inte gör det ont på hästen om inte jag rider som ett proffs.

Det är väl klart att det inte låter så smart med det här som du beskriver!
Men det är deras ensak och ansvar.
Om hästen inte blir vanskött så är det faktiskt ingen stor grej. Man kan inte ta ansvar för allt som andra hittar på... då får man slita ihjäl sig. Det gäller att "bry sig" vid rätt tillfälle.

// M

nej den fa inte illa men jag tycker så synd om den för den får bara stå i hagendom har haft den i 2 månader och tagit hand om den 3 gånger! och som jag ska jag bryr mig om alla hästar även fast det inte är mina ja gär sån och det kan inte du ändra på!
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Nä det kan jag inte ändra på.... och jag heller inte ändra på att såna som du borde göra rätt insats på rätt ställe.

Om dom inte "tagit hand" om hästen mer än tre ggr på 2 mån. så sköts den ju inte eller? Men om det betyder att de inte ridit mer än detta så är det ju BRA de ska inte gör mer med en tvååring..eller hur?

Vad jag menar är att det är onödigt att tycka synd om en häst bara för att den inte sköts exakt så som du/jag/vi tycker... den kan må bra ändå.

Hej pej leverpastej.

// M
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

men har jasg sakt att den inte mår bra! jag har bsra sagt att JAG trycker synd om den! och vadå skainte en häst bli borstad eller så på 2 månade om den rullar sig i hage??? eller är det jag som har fela snälla säg:)
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Jag anser att en åttaåring borde inte köpa en häst över huvud taget utan att ha hjälp av vuxna. En åttaåring borde aldrig lämnas ensam i någon miljö som innefattar hästar.
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Finns väl det som är ra mycket viltigare än att borsta på en häst....
Lite lera har ingen häst dött av mig veterligen.
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

men har jasg sakt att den inte mår bra! jag har bsra sagt att JAG trycker synd om den! och vadå skainte en häst bli borstad eller så på 2 månade om den rullar sig i hage??? eller är det jag som har fela snälla säg:)

Jo den ska kanske bli borstad mer än så... jag sa inte det :smirk:
Nä jag har nog missförstått dig. Du VILL helt enkelt tycka synd om hästen för att ha nåt att koncntrera dig på så gör det då. Det är ju upp till dig vad du vill lägga din energi på ;)
Ha det bra!

//M (Over and out)
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

:D eeh nej jag har annat att konsentrera mig på så det är inte deet men jag tycker som jag gör ok !
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

helt galen ide men har man väldigt kunniga päron så visst men annars så e du ju bara dum hur skulle hästen bli . e själv 28 år inte föränn till våren kommer jag att betäcka min madam, nu 1st e jag reda för en unghäst...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 203
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 352
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 195
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp