Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år
Ursäkta att jag frågar, men tar du med dina barn i bilen? Om du gör det så måste du väl ändå tycka att du är oansvarlig. Det händer MYCKET mer olyckor med bil+barn än med häst+barn. "Alltså världens bästa bilförare kan utan mening ta död på ditt barn".....
Tänk om och va inte så trångsynt, det finns supersnälla hästar, både ponny, araber och andra raser. Tänk vad lite barn skulle få göra om man bara kollade till skade risken. Ingen idrott, ingen kross eller moped åkning, ingen ridning, inget badande, Ja, listan kan göras lång.
Åke, vars 9 åring har egen häst och som gärna rider en ardenner som bara väger 1030kg.
För att jag inte tycker att man tar ansvar om man släpper en 1 åring och en 3 åring själva med en häst. vad det är för häst spelar ingen roll. En häst är en häst och den kan bli rädd hur snäll den än är. Jag skulle då inte som förälder vilja se min 1 åring ha söndersparkat ansikte eller en buk med trasor i bara för att jag som förälder litar på att jag har världens snällaste häst. Min kille som snart blir 1½ år är alltid med i stallet men också alltid under uppsikt av någon vuxen. Han älskar hästarna och dom älskar honom men jag skulle i alla fall aldrig låta honom gå nära en häst utan att vara med. Även om hästen gosar, leker mm så är det en häst med mkt större krafter och som inte kan kontrollera dom krafterna. Tex en rar liten buff kan vara som ett jätteslag på ett litet barn. Alltså det jag menar är att värdens snällaste häst kan utan mening göra så att stora skador kan ske.
Ursäkta att jag frågar, men tar du med dina barn i bilen? Om du gör det så måste du väl ändå tycka att du är oansvarlig. Det händer MYCKET mer olyckor med bil+barn än med häst+barn. "Alltså världens bästa bilförare kan utan mening ta död på ditt barn".....
Åke, vars 9 åring har egen häst och som gärna rider en ardenner som bara väger 1030kg.