köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

det skulle egentligen införas "körkort" på att ha häst det kanske skulle hindra mycket vanvård och i vissa fall vanvård av ren okunskap..det är ju faktiskt hästen som far illa av att helt okunniga människor köper sig en billig liten ponny till dottern och upptäcker inte förräns det är för sent att det här var ju inte så lätt som vi trodde...
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

tycker ni att det är bra att köpa en b-ponny som är två år och man är 8 år och har ridit i 2 år?? och man har ingen vuxen som kan hjälpa till attt rida in den????:confused:

Kan en blind ledsaga en annan blind??
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Nej absolut inte, vemkan överhuvudtaget komma på en sådan idé:(
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

aa jag med och jag har sagt det!:(
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Hej har nu läst hela tråden och jag kan bara hålla med alla att det är mycket olämpligt. Kan inte fatta att man som förälder över huvudtaget ska låta en 8-åring ansvara för en unghäst. Är själv förälder till tre flickor 13 11 och 5 år, varav vi köpt en treåring till 11-åringen, men då har hon haft egen häst i tre år och ridit i stort sett varje dag (förrutom vila m.m.!! ) och då även för instruktör + att jag ALLTID är med. OCH jag kan ibland undra vad vi gjort, för det är inte alltid så enkelt trots erfarenhet och hjälp heller !!!!!:angel: :o
Håll oss gärna uppdaterade över hur det går !!!! Förmodligen kan det nog vara så oxå att 8-åringen slutar med hästar helt och hållet
(vilket är synd oxå).
Ha det bra !!
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

¨några min sysling känner

Ok...så du har inte pratat med personerna själv? Och, vad vet du då är sant kring detta? Går du bara på vad din syssling säger?

I grunden är det ju inte lämpligt att ställa en oerfaren ung person med ansvaret för en ung häst. Dock, hur vet du exakt att denna person inte har vägledning av någon kunnig? ... Att hästen INTE kommer att ridas in av kunnig?
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Hur i helskotta ska hästen utbildas av ett barn som ridit i två år?

Dessutom, vill man som förälder utsätta sitt barn för en sån fara? Unghästar är unghästar. Att hästar i sig är hästar räcker gott o väl..
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

*kl*
Jag är förälder till en åttaåring och skulle aldrig överhuvudtaget tillåta att han skulle rida en unghäst...(får knappt ens skritta på en tjugoårig ridskoleponny...)

Blir nervös för andra när jag läser sådant:crazy:
Då vill du säkert inte läsa att mina barns första häst var en 3 årig oinriden hingst och barnen var bara 3 resp 1 år gamla och skötte sin ponny helt själva. :p Idag när äldsta är 11 år så rider hon helst unghästar om hon får bestämma.
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

min faster känner dom okså och jag vet hur dom rider och dom klarar inte av att rda in en häst själva
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

min faster känner dom okså och jag vet hur dom rider och dom klarar inte av att rda in en häst själva

Ok!... Rent generellt är det alltså inte att rekommendera med en så ung häst till en så ung person om det inte finns någon vägledning av kunnig. I det här fallet har vi bara dina andrahandsuppgifter på vad som föreligger och då hoppas jag att dom är fel för både häst och barnets skull;)
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Då vill du säkert inte läsa att mina barns första häst var en 3 årig oinriden hingst och barnen var bara 3 resp 1 år gamla och skötte sin ponny helt själva. :p Idag när äldsta är 11 år så rider hon helst unghästar om hon får bestämma.

Menar du att en 1-åring skööte en häst med hjälp av en 3-åring? Ursäkta men antingen så har du ett underbarn eller så är det en överdrift men hur som helst om dom skötte en häst helt själva så ifrågasätter jag dig som förälder.
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Japp måste haft underbarn. De borstade, kratsade hovarna och gjorde allt med sin lilla ponny, mockade och stod i.

Naturligtvis så var jag som förälder alltid med, i boxen brevid och skötte mitt halvblod. Bakom ryggen på ungarna så blev det lite extra mockning och genomgång av hästen men i stort så skötte de honom själva.
Lilla Pelleplutt hade 3 stora vädursdamer i sin box och var så rädd om alla i sin omgiving.
pelle1.jpg

Barn födda i stallet då vi har stuteri, inga stadsungar som tror att mjölk kommer från tetrapack;)
Så småningom blev Pelle ett det, kulorna försvann genom en bukoperation då han var klapphingst. Mest för stonas skull. Denna lilla väna varelse lärde många barn i omgivningen att rida. Han blev även min tävlingskompis på körbanorna. Djupt saknad av hela familjen då han som 9 åring togs bort pga Headshakingsyndrom.
 
Senast ändrad:
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

tycker ni att det är bra att köpa en b-ponny som är två år och man är 8 år och har ridit i 2 år?? och man har ingen vuxen som kan hjälpa till attt rida in den????:confused:

En 8-åring kan överhuvudtaget inte köpa en häst, så det måste en vuxen person gjort. :idea: Denne vuxne kan också planerat att ta ytterst kvalificerad hjälp med utbildningen, tex genom ett avtal med uppfödaren, men tycka det inte är något man är skyldig att redovisa för alla intresserade i omgivningen!

Samtidigt vet jag att det faktiskt finns personer som är nog okunniga för att göra just det du verkar tro i det här fallet och föräldrar som har väldigt svårt att skilja på egna behov/intressen och barnets.
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Menar du att en 1-åring skööte en häst med hjälp av en 3-åring? Ursäkta men antingen så har du ett underbarn eller så är det en överdrift men hur som helst om dom skötte en häst helt själva så ifrågasätter jag dig som förälder.

Varför då?? :confused:
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år


För att jag inte tycker att man tar ansvar om man släpper en 1 åring och en 3 åring själva med en häst. vad det är för häst spelar ingen roll. En häst är en häst och den kan bli rädd hur snäll den än är. Jag skulle då inte som förälder vilja se min 1 åring ha söndersparkat ansikte eller en buk med trasor i bara för att jag som förälder litar på att jag har världens snällaste häst. Min kille som snart blir 1½ år är alltid med i stallet men också alltid under uppsikt av någon vuxen. Han älskar hästarna och dom älskar honom men jag skulle i alla fall aldrig låta honom gå nära en häst utan att vara med. Även om hästen gosar, leker mm så är det en häst med mkt större krafter och som inte kan kontrollera dom krafterna. Tex en rar liten buff kan vara som ett jätteslag på ett litet barn. Alltså det jag menar är att värdens snällaste häst kan utan mening göra så att stora skador kan ske.
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Med ett sådant tänkande så skulle man inte kunna släppa något barn under 30 kg i närheten av en ponny:smirk: Även äldre barn är i sparkhöjd för en större ponny/häst och även de kan bli sparkade svårt.
Jag tror att man måste utgå från hästen i frågan. Det finns faktiskt ponnier som inte sparkas även när de blir rädda. Ponnier som fryser till och knappt vågar röra sig när de har en liten i sin box. Hur tror du ston med föl är i en box? Inte sparkar de sina föl bara för att de blir rädda, på sin höjd så kan de råka klämma till dem mot en vägg om de skulle bli väldigt rädda.
Vi fick ha vår Pelle under 6 år och under denna tiden så trampade han kaninerna 1 ggr och ett barn fick en 7x0 sko på sin fot. Jag tror på att vissa hästar är mer barnhästar än andra, trots att jag träffat på den andra sorten med. Men vad vet jag , med 30 års häst i ryggen och 47 hästar i ägo under åren samt några till inridningsdjur:smirk:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 203
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 352
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 195
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp