Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Beskrivningarna som sade att Huskyn kunde vara farlig pga sin arbetslust och jaktinstinkt var det jag bla. hade något emot i tråden.

Nja, det handlade om viss hantering ihop med dessa egenskaper som kunde bli problem samt diskussionen om smådjur och vilt?

Det är givetvis jättekul, men de tar en herrans massa tid från sina egna intressen som hund och häst. Framförallt när man bor på landet och ska skjussa, vänta kvar och sen hem.
Jag är tacksam att jag bara jobbar halvtid och gjorde mig av med hästen för dygnet hade inte timmar nog till hushåll, trädgårdsköttsel, underhåll av gård, barn med läxor och aktiviteter, jobb, aktiv hund, energi till förhållande, släkt och vänner. Sen allt jäkelskap som en bil som måste fixas nått på, en hage som ska lagas, pannan som får en flipp. Och så ska man hinna till tandläkare, frissan och gud vet vad med både vuxna och barn. Ofta försakas något. Jag valde att avyttra häst.

Bara för att någon har 4 barn häst och hund så betyder det inte att alla är nöjda som TS verkar tro. Jag anser att TS har gjort en glädjekalkyl av tid och ork.

Fast har man valt att bo på landet så får man ju ta konsekvenserna av det, är inget barn ska behöva lastas för. Hästen har jag redan sålt så jag ser faktiskt verkligen inga problem med att hinna med jobb, frisör, shopping, träning, familj, sex, hem och även barnets aktiviteter. Jag tycker bara det är kul och det provocerar säkert vissa men jag ser inga hinder och vill man så löser man allt. Jag är en positiv människa :)

Allmän reflektion; jag har en ytligt bekant (eg en väns granne) som tävlar drag på yttersta elitnivå (jag har fått prova lite och det är verkligen jättekul, bodde jag på landet och jobbade mindre skulle jag gladeligen ta över en pensionerad draghund av det lugnare/lydigare slaget) men hon har helt gått ifrån att köra huskys just pga lydnaden och att hon bor för långt söderut för att kunna träna dem vettigt. Tror hon har någon blandning, eller om det är blandning med den lite större varianten.

Själv skulle jag aldrig drömma om att skaffa ngn typ av yngre hund av de raserna men upplever tom hon att huskyn är för bökig men den hundhållningen, erfarenheten och aktivitetsnivån så har jag svårt att förstå varför man vill ha en sån hund som vanlig aktiv människa..

Då tycker jag flera av de andra raserna ni vill ha låter så mkt lämpligare, tex rottis,staffe eller labbe. Min morbror som har en extrem pli på sina djur har haft ett gäng trevliga rottisar, det finns viss skärpa i dem men otroligt vänliga allihopa. Trots extrem pli kan han dock inte ha den han har nu lös utan total uppsikt eftersom hon sticker så fort hon ser ett barn som hon vill pussa. Helst skulle hon alltid sitta på ett barn och bli klappad.

Fast har man valt att bo på landet så får man ju ta konsekvenserna av det, är inget barn ska behöva lastas för. Hästen har jag redan sålt så jag ser faktiskt verkligen inga problem med att hinna med jobb, frisör, shopping, träning, familj, sex, hem och även barnets aktiviteter. Jag tycker bara det är kul och det provocerar säkert vissa men jag ser inga hinder och vill man så löser man allt. Jag är en positiv människa :)
Du missade poängen totalt :confused:

Ditt svar känns verkligen inte som det hör hemma i tråden, TS planerar att bosätta sig på landet, jobba, skaffa barn, hästar, hund med stort aktiveringsbehov och hinna ha fantastiskt sex med sin man.

Att du sålt hästen, har en unge, ingen hund som kräver träning ett par timmar/dag och har tid att shoppa, skvallra, sexa, få håret klippt har liksom inte ett skit med tråden att göra. ;) :p

Allmän reflektion; jag har en ytligt bekant (eg en väns granne) som tävlar drag på yttersta elitnivå (jag har fått prova lite och det är verkligen jättekul, bodde jag på landet och jobbade mindre skulle jag gladeligen ta över en pensionerad draghund av det lugnare/lydigare slaget) men hon har helt gått ifrån att köra huskys just pga lydnaden och att hon bor för långt söderut för att kunna träna dem vettigt. Tror hon har någon blandning, eller om det är blandning med den lite större varianten.

Själv skulle jag aldrig drömma om att skaffa ngn typ av yngre hund av de raserna men upplever tom hon att huskyn är för bökig men den hundhållningen, erfarenheten och aktivitetsnivån så har jag svårt att förstå varför man vill ha en sån hund som vanlig aktiv människa..

Då tycker jag flera av de andra raserna ni vill ha låter så mkt lämpligare, tex rottis,staffe eller labbe. Min morbror som har en extrem pli på sina djur har haft ett gäng trevliga rottisar, det finns viss skärpa i dem men otroligt vänliga allihopa. Trots extrem pli kan han dock inte ha den han har nu lös utan total uppsikt eftersom hon sticker så fort hon ser ett barn som hon vill pussa. Helst skulle hon alltid sitta på ett barn och bli klappad.

Och ett tillägg, någon gårdspower är det då rakt inte över hennes draghundar heller. Det är som flera skrivit ganska veka djur med mkt instinkt, Jag tycker de hundar jag träffat med mest "gårdspower" varit av de mindre slagen, våran irländska varghund trivdes inte alls i stallet, våran japanska spets däremot styrde och ställde och höll koll på allt och alla på gården. Hon orkade dessutom lätt med ridturer och löprundor om hon var lös, det gjorde inte varghunden.

Fast nej, det har inte enbart nämnts katter /kaniner. Barn och husky är också med i tråden.
Alltså, alla stora raser som kräver mkt och lätt blir understimulerade kan bli "farliga" ffa för barn. Det betyder inte att de äter barn på något sätt, men de kan börja bete sig på sätt som gör att ett barn lätt blir skadat om man inte är beredd.
Om någon har dragit in barn tror jag att det kan vara så de menar. Tex tänker jag att en hund med mkt jakt/kamplust kan råka skada ett litet barn som kommer springande med en leksak flaxande. Inte för att de vill skada barnet, utan för att de klipper leksaken och blir skadade av bara farten.

Jag tänker också så här, det finns en himla massa stall med gårdshundar idag. Är det inte lättare att titta på vilka hundar som finns i stall och passar?

Jag har två hästar och valde inte min "önskehund" utan tittade på en hund som jag tror nöjer sig med att vara med i stallet varje dag + hjärngympa. Nu vill jag göra mer än så, men slipper det dåliga samveten om det skiter sig. :)

Ditt svar känns verkligen inte som det hör hemma i tråden, TS planerar att bosätta sig på landet, jobba, skaffa barn, hästar, hund med stort aktiveringsbehov och hinna ha fantastiskt sex med sin man.
;) :p

Du glömde att TS också ska ha ett välavlönat jobb, gärna egen Juristbyrå, och hinna gymma några gånger i veckan.

Det blir tufft, även om hon har kompisar som tar 6-8 stallplats i veckan i utbyte mot billig stallhyra, som hon skrev om i en annan tråd.

Alltså, sådär lite allmänt: jag är helt för att avråda och försöka styra en person bort från ett olämpligt rasval, men att göra sig lustig över allt människan i fråga drömmer om tycker jag är rätt trist beteende.

Du glömde att TS också ska ha ett välavlönat jobb, gärna egen Juristbyrå, och hinna gymma några gånger i veckan.

Det blir tufft, även om hon har kompisar som tar 6-8 stallplats i veckan i utbyte mot billig stallhyra, som hon skrev om i en annan tråd.

Alltså allvarligt talat? Vadå egen juristbyrå :confused:
Och tack gode Gud så är min man magisk så tjänar jag normalt mot medel så klarar vi oss delux ändå! Tur jag har va! :banana:

:grin:

Men stopp i toan, barnen spyr, biljäveln startar inte, vattenledningar fryser, strömavbrott, hunden har diarré, hästen är halt, transporten måste besiktigas, mjölken är slut och var i helvete är nycklarna? Och sen när man har torkat, bytt däck, hängt tvätt, fakturerat, deklarerat, mockat och sexat så ska huskyn ut och dra.
Det kan verka som om dygnet har 24 timmar att använda till precis det man vill men ju fler ägodelar och barn och plikter man skaffar sig desto mindre bestämmer man över hur man ska spendera sin tid.
Det är inte roligt om en levande varelse blir en boja, något man inte riktigt orkar eller hinner med.

Alltså, sådär lite allmänt: jag är helt för att avråda och försöka styra en person bort från ett olämpligt rasval, men att göra sig lustig över allt människan i fråga drömmer om tycker jag är rätt trist beteende.

Tack som fan rätt ut sagt! :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar