Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle så gärna vilja ha tips från dessa supermänniskor hur de bär sig åt.

Mvh tvåbarnsförälder med schäfer och pluggar 100% och konstaterade för ett par dagar sedan att jag har fått nedprioritera att ligga med min man för det hinns inte med om jag ska få mina timmars sömn.

Just denna familjen väntar sitt 4:e barn just i detta nu så nog ligger dom :up:

Man får nog helt enkelt köra "vi" konceptet fullt ut och klara sig på 4 timmars sömn om det är det som krävs för att rodda allt vissa dagar tex :) Jag sover ju hellre 2 timmar än 8 om det innebär att jag får ligga med min sambo, lätt! :love::p:D

Jag sover ju hellre 2 timmar än 8 om det innebär att jag får ligga med min sambo, lätt! :love::p:D
Kom igen när du blivit väckt flera ggr varje natt i ett par år. Det finns viktiga saker och sen finns det viktiga saker.

Nog för att jag förstår att det kan vara svårt att sätta sig in i vad familjelivet kan innebära innan en har provat på, men lite ödmjukhet i okunskapen vore klädsamt.

Kom igen när du blivit väckt flera ggr varje natt i ett par år. Det finns viktiga saker och sen finns det viktiga saker.

Fast det där är ju ganska individuellt. Från det att dottern var kanske tre månader vaknade hon som en klocka två gånger per natt, från kanske nio månaders ålder en gång per natt och sen hon var drygt ett har hon sovit hela nätter. Antalet gånger hon väckt oss på nätterna sedan dess är väldigt lätträknade. Jag sov mycket bättre som nybliven förälder än som gravid, kan jag säga. :p

Sedan kan ju familjelivet vara påfrestande och energikrävande av andra anledningar, men just sömnbristen är inget som alla drabbas av.

Nog för att jag förstår att det kan vara svårt att sätta sig in i vad familjelivet kan innebära innan en har provat på, men lite ödmjukhet i okunskapen vore klädsamt.

Det där håller jag dock med om!

Du måste ju förstå att även om du inte skaffar en ras som är den absolut vackraste i dina ögon så kommer du fortfarande ha världens vackraste hund? Om hunden på riktigt passar in i ditt liv, matchar med dig och vad du vill göra, då kommer ingen annan hund vara vackrare.

Du måste ju förstå att även om du inte skaffar en ras som är den absolut vackraste i dina ögon så kommer du fortfarande ha världens vackraste hund? Om hunden på riktigt passar in i ditt liv, matchar med dig och vad du vill göra, då kommer ingen annan hund vara vackrare.

Tro mig det förstår jag, jag har haft Boston och älskat dem över allt annat! ;):love:

MEN nu hänger det inte bara på mig utan min sambo också, hans två drömhundar är Rottis och Husky. Mina är Dobbis, Husky, Labbe, Bullterrier, Pitbull & CaneCorso.
Drömmer i smyg om att ha en Kungspudel eller Afghanhund att frisera men han hatar Pudel och FÖÖÖR mycket päls så det blir det inte! :p

Så någon av dessa blir det hur många raser ni än försöker er på :)

Om vi inte tar en omplacering som ser ut hur som helst men känns rätt i magen, då! :heart

Senast ändrad:
Tro mig det förstår jag, jag har haft Boston och älskat dem över allt annat! ;):love:

MEN nu hänger det inte bara på mig utan min sambo också, hans två drömhundar är Rottis och Husky. Mina är Dobbis, Husky, Labbe, Bullterrier & CaneCorso.
Drömmer i smyg om att ha en Kungspudel eller Afghanhund att frisera men han hatar Pudel och FÖÖÖR mycket päls så det blir det inte! :p

Om vi inte tar en omplacering som ser ut hur som helst men känns rätt i magen, då! :heart
Jag blir helt mållös..

Det finns ingen röd tråd i de raser du vill ha. De överlappar nästan ingenstans. De kräver helt olika saker och passar bäst i helt olika livsstilar och med helt olika personligheter.

Det är inte rimligt att tro att du kommer kunna engagera dig i sporter baserat på vad hunden vill ha. Välj en ras som tycker om det ni redan gör och vet att ni tycker om.

MEN nu hänger det inte bara på mig utan min sambo också, hans två drömhundar är Rottis och Husky. Mina är Dobbis, Husky, Labbe, Bullterrier, Pitbull & CaneCorso.

Drömmer ni aldrig om hundarnas egenskaper och sätt?
Det är ju totalt olika raser egenskapsmässigt. Det är ju inte bara vad de vill bli aktiverade med som skiljer dem åt utan deras drifter och egenskaper.

Vad gillar ni för egenskaper? Högtempererat? Lågtempeterat? Sociala hundar? Reserverade hundar? Föriga hundar? Självständig hundar?

Och om Pudel har för mycket päls hur farao ska han då stå ut med en Husky!!!!! :laugh:

Jag skulle så gärna vilja ha tips från dessa supermänniskor hur de bär sig åt.

Mvh tvåbarnsförälder med schäfer och pluggar 100% och konstaterade för ett par dagar sedan att jag har fått nedprioritera att ligga med min man för det hinns inte med om jag ska få mina timmars sömn.
Men kör ni flera timmars tantrasex då eller? Vi hinner ligga fler gånger i veckan trots jobb för båda, eget företag och barn. Fast vi har ju ingen hund iofs. Fattar bara inte hur ligga med sin man innebär för lite sömn haha.

Fast det där är ju ganska individuellt. Från det att dottern var kanske tre månader vaknade hon som en klocka två gånger per natt, från kanske nio månaders ålder en gång per natt och sen hon var drygt ett har hon sovit hela nätter. Antalet gånger hon väckt oss på nätterna sedan dess är väldigt lätträknade. Jag sov mycket bättre som nybliven förälder än som gravid, kan jag säga. :p

Sedan kan ju familjelivet vara påfrestande och energikrävande av andra anledningar, men just sömnbristen är inget som alla drabbas av.

Det där håller jag dock med om!
Nej gud vad vi har fått sova, sen start! Dottern fyller två nu snart och vi har hittills inte haft en enda vaken natt. SÅ jäkla gött. Har dock inte vunnit på Triss ännu så antar att turen tog slut med barnet.

Nej gud vad vi har fått sova, sen start! Dottern fyller två nu snart och vi har hittills inte haft en enda vaken natt. SÅ jäkla gött. Har dock inte vunnit på Triss ännu så antar att turen tog slut med barnet.

De tar igen det sen av vår tid. Min son har alltid sovit bra men har varit tidskrävande senare med sin ADHD och massa fritidsaktiviteter.
Var annan vecka är jag inte på klubben öht. Då är det läxor, simträning, judo varje kväll.

Tur jag har en sambo som hade haft dessa hundar även utan min inblandning..

De tar igen det sen av vår tid. Min son har alltid sovit bra men har varit tidskrävande senare med sin ADHD och massa fritidsaktiviteter.
Var annan vecka är jag inte på klubben öht. Då är det läxor, simträning, judo varje kväll.

Tur jag har en sambo som hade haft dessa hundar även utan min inblandning..

Jag längtar tills det är dags för massa aktiviteter :love:

@Tassetass Vi är helt överens i detta; det finns ett litet oansenligt "kan" i mitt inlägg.
Familjelivets påfrestningar kommer i många färger, en del drabbas hårdare än andra. Jag är innerligt tacksam för att jag fått friska barn. Särskilt när jag har sett vänner kämpa med både sjukdomar och dödsfall.

Min malamute tuggade igelkottar som ingenting. Katten kom ibland strosande stolt helt dyblöt på huvudet. Detta eftersom hon stoppade in huvudet i hundens mun när de lekte. De sov i samma bädd. Det var malamuten och den har jag alltid tyckt varit strået vassare på vilt än Huskyn. De jag har haft och träffat har det gått otroligt bra med katt.

Stora starka hundar överlag ger ju högre skaderisk mer än ras tycker jag. En flamsig golden är minst lika farlig i sådana fall.
Vi har (hade...) 4 katter som vår Beauceron älskade. Främmande katter utomhus däremot svävade i livsfara.

Jaså?
Hur tolkar du "gå igång på rörelse"? Det är jakt för mig. Sedan vill jag att @linnsan ska få svara själv.

Sedan mindre snygg diskussionsteknik... Jadu. @Vogue möjligen trollar och i övrigt ska man inte skaffa en hund för dess utseende. Men svaren till henne innehåller ofta "en mindre snygg diskussionsteknik". Därav tyckte jag att det vore lämpligt att stänga tråden. Men det var tydligen inte aktuellt.

Om gå igång på rörelse är lika med jakt skulle många hundar vara omöjliga att ha i barnfamiljer.
Och jakthundar borde vara omöjliga med barn.
Det är givetvis en stor skillnad mellan jakt, trigger och aktivitet.
Min triggas absolut av rörelser. Men de ser inte barn som byte på samma sätt som ett vilt eller en boll väcker aktivitet.

Jag menar som voff här skriver. Inte att dom ser barnen som byten.. Det trodde jag nästan sa sig själv..

Jag längtar tills det är dags för massa aktiviteter :love:

Det är givetvis jättekul, men de tar en herrans massa tid från sina egna intressen som hund och häst. Framförallt när man bor på landet och ska skjussa, vänta kvar och sen hem.
Jag är tacksam att jag bara jobbar halvtid och gjorde mig av med hästen för dygnet hade inte timmar nog till hushåll, trädgårdsköttsel, underhåll av gård, barn med läxor och aktiviteter, jobb, aktiv hund, energi till förhållande, släkt och vänner. Sen allt jäkelskap som en bil som måste fixas nått på, en hage som ska lagas, pannan som får en flipp. Och så ska man hinna till tandläkare, frissan och gud vet vad med både vuxna och barn. Ofta försakas något. Jag valde att avyttra häst.

Bara för att någon har 4 barn häst och hund så betyder det inte att alla är nöjda som TS verkar tro. Jag anser att TS har gjort en glädjekalkyl av tid och ork.

Men ni kan ju skaffa flera? T ex en av varje ras som ni gillar? Ni är ju vad du beskriver som väldigt aktiva människor som gillar att jobba mycket? Och inte behöver så mycket sömn?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar