Har du träffat någon? Eller går du bara på bilder? De är häftigare i verkligheten.Vet inte vad jag ska säga, vill inte förolämpa någon som har en sån här... som sagt, har redan skrivit de 5-6 vi är intresserade av, men tack
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har du träffat någon? Eller går du bara på bilder? De är häftigare i verkligheten.Vet inte vad jag ska säga, vill inte förolämpa någon som har en sån här... som sagt, har redan skrivit de 5-6 vi är intresserade av, men tack
Nej det stämmer inte. Min superflamsiga och klumpiga labbe hade aldrig någonsin kunnat skada en levande varelse. Han var så försiktig runt barn och små djur. Inte ens möss tog han. Schäfern hade en helt annan instinkt att jaga och döda.Min malamute tuggade igelkottar som ingenting. Katten kom ibland strosande stolt helt dyblöt på huvudet. Detta eftersom hon stoppade in huvudet i hundens mun när de lekte. De sov i samma bädd. Det var malamuten och den har jag alltid tyckt varit strået vassare på vilt än Huskyn. De jag har haft och träffat har det gått otroligt bra med katt.
Stora starka hundar överlag ger ju högre skaderisk mer än ras tycker jag. En flamsig golden är minst lika farlig i sådana fall.
Som sagt, jag har endast ögnat igenom de sista inläggen och bryr mig inte speciellt mycket om vad som skrivs, jag vet att många tycker att det är bra med jante och gissa vad jag tycker? INTE SÅ BRA!
Just därför rör det mig inte i ryggen att alla här äger en hundras som passar in i moralkakornas värld. Tycker bara att det känns hemskt att köpa en golvmopp om man vill ha en schäfer för att kunna skriva på ett forum att man är en realistisk hundägare. (Har inget emot små hundar, har haft Boston själv )
Jag köper den hund jag vill ha och den hunden får anpassa sig efter sina ägare och vill vi att hunden skall vara lycklig så ser även vi till att anpassa oss efter den, enkelt uträknat för vem som.
Vi utgick mycket från hur vi ville att hunden skulle fungera i förhållande till oss när vi valde ras. Den skulle vara liten till mellanstor, lätt att ha lös, "will to please" och mycket träningsbar. Det slutade med en ras vi öht. inte hade tänkt på som som helt klart inte var första valet rent estetiskt. Tyckte till och med att de var lite småfula. Men det blev jäkligt bra, kunde knappt har fått mer passande hundar och nu tycker jag att många av dem är riktigt fina (inte alla).
Jag tycker @Vogue ska kika på Irländsk varghund. Där kan man snacka maffig och estetiskt väldigt tilltalande hund..
Det jag menade var att en flamsig golden mycket väl kan skada ett barn genom att råka springa över det. Något annat sätt hur en frisk husky ska skada ett barn ser jag inte.Nej det stämmer inte. Min superflamsiga och klumpiga labbe hade aldrig någonsin kunnat skada en levande varelse. Han var så försiktig runt barn och små djur. Inte ens möss tog han. Schäfern hade en helt annan instinkt att jaga och döda.
Katter i hundgården har jag också sett...Absolut. Men man ska inte ta det för givet och det är skillnad på katten inne och att få hunden lydig när det dyker upp katter och vilt ute..
Tänker mest på hundar med stor jaktlust som kanske går igång på rörelse och motstånd. Lägg på frustration pga understimulerad så kan de bli ganska jobbiga..
Katter i hundgården har jag också sett...
Nej du. Det där är helt felaktigt. Det är ingen dobberman, rottweiler eller liknande vi talar om här! Springa över ja, men jaga?!!!! Åk och hälsa på några understimulerade Huskys och återkom med hur de jagar barn.
Precis, det gör de inte.Jagar barn?
Var har någon skrivit att de skulle göra det?Precis, det gör de inte.
Var har någon skrivit att de skulle göra det?
Jaså?Ingenstans..
Bara en mindre snygg diskussionsteknik
Tänker mest på hundar med stor jaktlust som kanske går igång på rörelse och motstånd. Lägg på frustration pga understimulerad så kan de bli ganska jobbiga..
Jag tycker @Vogue ska kika på Irländsk varghund. Där kan man snacka maffig och estetiskt väldigt tilltalande hund..
"Men.. den ser ju ut som ett 700 år gammalt föl? "
Jaså?
Hur tolkar du "gå igång på rörelse"? Det är jakt för mig. Sedan vill jag att @linnsan ska få svara själv.
Jaså?
Hur tolkar du "gå igång på rörelse"? Det är jakt för mig.
Jaså?
Hur tolkar du "gå igång på rörelse"? Det är jakt för mig. Sedan vill jag att @linnsan ska få svara själv.
Sedan mindre snygg diskussionsteknik... Jadu. @Vogue möjligen trollar och i övrigt ska man inte skaffa en hund för dess utseende. Men svaren till henne innehåller ofta "en mindre snygg diskussionsteknik". Därav tyckte jag att det vore lämpligt att stänga tråden. Men det var tydligen inte aktuellt.
Jag skulle så gärna vilja ha tips från dessa supermänniskor hur de bär sig åt.Jag är tacksam för allas input men rent krasst köper vi den hund vi vill och det är så onödigt att det alltid skall urarta till det värsta.
Och det mest fascinerande är att alla vet precis vilket liv vi kommer att ha. Som sagt till att börja med blir det en villa utan hästar och eventuellt barn framöver, inte mer än så förens om 5-10 år någonting.
Ja, vi jobbar mycket men det gör i stort sett alla som jag känner och dom hinner rodda hus, barn, djur i mängder OCH har en vardag, skulle vi vara dom enda då som är dömda att inte göra det?
Att rodda jobb + studier, hus med hemstäd samt två hundar och katt där hundarna får hundvana ägare som själva gillar att röra på sig med ekonomi att ordna ordentliga hundgårdar samt hundpassning vid behov tror jag är ett bra liv.
Men vi får se, först ska vi hinna köpa huset och bygga en utegård till katten och bo in oss. Sen är det dags att börja fundera på hund efter det. Så 1-2 år framåt i tiden ligger hund och oavsett om det blir Dobbis, Husky eller någon form av Staff så blir det förmodligen en lycklig hund som får komma till människor med vilja att ha hund för att man vill ha livet med hund och inte bara för att "det är trevligt".
Ja, det menar jag också. Därav min reaktion på inlägget jag svarade på.Om gå igång på rörelse är lika med jakt skulle många hundar vara omöjliga att ha i barnfamiljer.
Och jakthundar borde vara omöjliga med barn.
Det är givetvis en stor skillnad mellan jakt, trigger och aktivitet.
Min triggas absolut av rörelser. Men de ser inte barn som byte på samma sätt som ett vilt eller en boll väcker aktivitet.
Ja, det menar jag också. Därav min reaktion på inlägget jag svarade på.