Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kunde jag när jag var typ 12. Memorerade en hel bok med hundraser. Men inte ens då tyckte jag att det var något slags kunskapsgrund för att skaffa hund. Jag ville bara känna igen alla raser.
Det gjorde jag också! Dessutom förhörde jag morsan på allt, visade bilder på hundarna men höll handen för rasnamnet, så skulle hon gissa. När hon inte kunde (för det mesta..) så hittade hon på namn utifrån hur hon tyckte att de såg ut, vilket kunde bli hur kul som helst :D

Men en borzoi då? Elegantare hund finns inte, kräver bara motion.
images

Men varför ska jag köpa en hund som inte tilltalar mig? Jag kan nog minst 150 hundraser utantill och lapsk vallhund har aldrig ens slagit mig att den finns.

Jag vill ha en vacker hund och ger den det livet den behöver. End of story.

Det är minst sagt spännade att vara så insnöad på utseende att man frivilligt tänker ägna sig åt att motionera en husky så trött att den kan hänga runt lös på gården.

Canaan dog? Inte en mesig hund och den kräver nog sin förare den med, men den passar ändå bättre som snygg gårdshund än en huskie @Vogue ;)

det är typiskt för rasen att vara lite försiktig med främlingar och främmande situationer. De bör däremot inte vara reserverade och skygga! De individer som uppvisar detta beteende bör ej avlas på.

De har en stor inlärningsförmåga och en stor språksäkerhet gentemot andra hundar och andra arter (t.ex. människor). Detta gör den till en lätt hund att samarbeta med. Den förstår snabbt vad som förväntas av den.

Canaan dog är en territoriell hund, och har därför en viss vaktlust.

Då rasens jaktlust nästan enbart uttrycks i vallningsbeteenden, är canaan dog oftast lätta att träna till att ha lösa.
501-akita.jpg

Både och vad jag kan se :) Både ringbilder och skyddsbilder :)

I utställning ingår ett litet modprov för vissa utställningsmeriter. Detta modprov ser fräckt ut på bild men är ett litet bitarbete och en piss i havet mot vad ett riktigt skyddsarbete innebär. Du har än en gång gått på nått en bild visar. Lite som att köpa en bok efter omslaget.
Du har ju uppenbarligen ingen insyn öht vad skydd är eller innebär ändå vill du hålla på med det och köpa en hund för det.
Vet du ens varför skydd verkar intressant för dig? För att det ser fräckt ut eller för att du tror en dobbis behöver det?

När det gäller utställingsavlade brukshundar så avlar man medvetet bort vissa bitar vilket oerhört ofta ger problem då det blir brister och obalans i de egenskaper hunden borde ha haft och är avlad för.
Detta vet jag för jag håller på just med brukshundsavel och det finns bevis för detta bla hos Schäfer i form av att man har utvärderat och tagit fram statistik mellan brukstypen och utställingsavlade. Fenomenet finns i olika grad hos övriga bruksraser där man avlar mot utställning.

Men du tror säkert inte på en uppfödare eller statistik heller....

Åhhå så självaste Gudfadern deltar i mobbing? Dags att lämna Buke nu tror jag! :rage:

Men du förstår väl att folk är halvt säkra på att du trollar vid det här laget? Vem i hela friden väljer hund på kriteriet "snygg familjemedlem", på riktigt?
Jag hoppas också att du är helt ärlig med uppfödarna när du möter dem, att det är hundens utseende som står i första rummet och att resten kommer ni försöka anpassa er till, tja, efter förmåga då. En timme i veckan på BHK går väl an sisådär, och jaga katten går an det med, för lite kul måste man få ha!
Det låter helt enkelt rätt (förlåt, men faktiskt) stolligt, och de människor på forumet som brinner och vurmar för avel och hundhållning kan inte sitta på händerna. Jag tycker att det är positivt att se att folk engagerar sig i din tråd!
Om inte du vill ta till dig, kanske det kommer någon i efterhand som gör det.

Angående darrande asplöv:
En av de absolut mentalt sämsta hundar jag någonsin träffat var en dobermann(från utställningslinjer). Den fixade inte att genomföra ett helt MH, men jaktlust nog att dra iväg efter rådjur och vara borta en stund hade den. Jag har träffat många shelties som varit både tuffare och roligare att ha att göra med.
Utställningsavlade bruksraser brukar sällan bli särskilt kul, och ibland rena katastrofer.

En av de absolut mentalt sämsta hundar jag någonsin träffat var en dobermann(från utställningslinjer). Den fixade inte att genomföra ett helt MH, men jaktlust nog att dra iväg efter rådjur och vara borta en stund hade den. Jag har träffat många shelties som varit både tuffare och roligare att ha att göra med.
Utställningsavlade bruksraser brukar sällan bli särskilt kul, och ibland rena katastrofer.
Tack och lov verkar dessa dobbisar vara påväg att försvinna. Det är många jag inte vill äga - men färre och färre verkar rädda iaf. De saknar dock helt arbetsmotor och drift i vissa linjer. Så det är bara en dobermann till utseendet..
Men jag håller med dig till 100% :)

Fast det måste vara ovanligt med huskys som funkar med smådjur? Jag har aldrig träffat någon, har ändå ett par i bekantskapskrets och släkt.

Angående barn så handlar det ju snarare om att en understimulerad driftstark hund kan bli väldigt brötig. Vilket ju ger en mer eller mindre höjd skaderisk hos mindre människor.. Det är ju inget elakt och det finns ju flera raser som kan bli det.
Min malamute tuggade igelkottar som ingenting. Katten kom ibland strosande stolt helt dyblöt på huvudet. Detta eftersom hon stoppade in huvudet i hundens mun när de lekte. De sov i samma bädd. Det var malamuten och den har jag alltid tyckt varit strået vassare på vilt än Huskyn. De jag har haft och träffat har det gått otroligt bra med katt.

Stora starka hundar överlag ger ju högre skaderisk mer än ras tycker jag. En flamsig golden är minst lika farlig i sådana fall.

:bow:

Tack och lov verkar dessa dobbisar vara påväg att försvinna. Det är många jag inte vill äga - men färre och färre verkar rädda iaf. De saknar dock helt arbetsmotor och drift i vissa linjer. Så det är bara en dobermann till utseendet..
Men jag håller med dig till 100% :)

Hur intresserad är en sån hund av att dra egentligen, utan arbetsmotor?
Hänger man en frolic framför nosen då eller?

Min malamute tuggade igelkottar som ingenting. Katten kom ibland strosande stolt helt dyblöt på huvudet. Detta eftersom hon stoppade in huvudet i hundens mun när de lekte. De sov i samma bädd. Det var malamuten och den har jag alltid tyckt varit strået vassare på vilt än Huskyn. De jag har haft och träffat har det gått otroligt bra med katt.

Stora starka hundar överlag ger ju högre skaderisk mer än ras tycker jag. En flamsig golden är minst lika farlig i sådana fall.

Absolut. Men man ska inte ta det för givet och det är skillnad på katten inne och att få hunden lydig när det dyker upp katter och vilt ute..

Tänker mest på hundar med stor jaktlust som kanske går igång på rörelse och motstånd. Lägg på frustration pga understimulerad så kan de bli ganska jobbiga..

Absolut. Men man ska inte ta det för givet och det är skillnad på katten inne och att få hunden lydig när det dyker upp katter och vilt ute..

Tänker mest på hundar med stor jaktlust som kanske går igång på rörelse och motstånd. Lägg på frustration pga understimulerad så kan de bli ganska jobbiga..

Absolut! Så är det med min JRT till exempel - hon är super med de flesta djur jag presenterar för henne på ett vettigt sätt inomhus (utöver gnagare då, där verkar gränsen gå.). Hon rör inte ens ormarna när jag låter dem åla runt i soffan och accepterar även tama fjäderfän på gården, men utomhus har småvilt inte en chans på tusen om hon är lös och får nos på dem och jag inte har tummen i ögat på henne.
Att fasanen på fältet skulle vara detsamma som hönan på bakgården finns inte.

Nä nu får ni faktiskt ta och sluta mata trollet :angel:
Om ta nu inte trollar så är hon utifrån alla hens inlägg här på forumet en drömmare (hus, hästgård, pendling över halva Sverige, plugg/jobb jurist, hundar, katter barn osv)
Sen förstår jag eran stora lust att utbilda hen, för det är tydligt att erfarenheter av hundar med stark drift inte finns öht.
Troll, drömmare, naiv eller okunnig? :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar