Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är jättelycklig över att jag äger dobbis ja, men jag köpte inte dobermann för utsidans skull. Jag köpte rasen för att jag tycker det är en hund som egenskapsmässigt passar mig och det jag vill göra. Givetvis tycker jag de är otroligt vackra, men som sagt - det kan man inte grunda sitt hundköp på.

Menar du MH/MT? Det är inget man tränar till, det är mentalbeskrivning/test.

Okej men genomföra då :) Tycker att det är viktigt att skarpa raser kollas så att man kan gallra i aveln :)

Haha nä tänkte helt fel! Kelpin ser cool ut! Jag VILL göra det hunden behöver? Som sagt vi är ett aktivt hem och köper vi en Husky blir det drag och köper vi en labbe eller Dobbis mer bruks med skydd osv :)

För att få tävla skydd måste man vilja tävla. Ska man tävla krävs det massor, massor med timmar för att putsa detaljer. För att inte tala om att de dagar man tränar skydd tar det många timmar för då ska alla hinna träna. Det är inget man gör bara för att tillfredsställa hunden lite..

Du säger att du vill göra det hunden behöver. Men har du erfarenhet av det? Flera timmar i veckan? I flera år?

För att få tävla skydd måste man vilja tävla. Ska man tävla krävs det massor, massor med timmar för att putsa detaljer. För att inte tala om att de dagar man tränar skydd tar det många timmar för då ska alla hinna träna. Det är inget man gör bara för att tillfredsställa hunden lite..

Du säger att du vill göra det hunden behöver. Men har du erfarenhet av det? Flera timmar i veckan? I flera år?

Har 0 intresse av att tävla, men träna vore roligt om hunden är duktig och blir nöjd av det :) En kväll på brukshundsklubben varje vecka är inte värre än att vara på gymmet.

Men vad är det för fel på dig? :yuck:

Jag hade ingen aning om hur det var att ha egen häst innan jag köpte egen häst, massor av erfarenhet av andras men ingen egen och det gick bra! Träning ger färdighet, man lär sig under tiden :)

Har 0 intresse av att tävla, men träna vore roligt om hunden är duktig och blir nöjd av det :) En kväll på brukshundsklubben varje vecka är inte värre än att vara på gymmet.

Men vad är det för fel på dig? :yuck:

Jag hade ingen aning om hur det var att ha egen häst innan jag köpte egen häst, massor av erfarenhet av andras men ingen egen och det gick bra! Träning ger färdighet, man lär sig under tiden :)

Men du kommer inte få träna skydd om du inte tänker tävla. Det tar alldeles för mycket tid från andra som vill satsa och sliter på figgen i onödan.

Det är en jäkla skillnad på att ha häst och att ha en brukshund. Hästen är nöjd om du slänger ut den på lösdrift för att man inte har tid. Du kan lägga 15 min i månaden på hästen om det är så. Men man kan inte göra så med en hund..

Men du kommer inte få träna skydd om du inte tänker tävla. Det tar alldeles för mycket tid från andra som vill satsa och sliter på figgen i onödan.

Det är en jäkla skillnad på att ha häst och att ha en brukshund. Hästen är nöjd om du slänger ut den på lösdrift för att man inte har tid. Du kan lägga 15 min i månaden på hästen om det är så. Men man kan inte göra så med en hund..

Då får jag väl inte träna skydd då :idea:

Okej men genomföra då :) Tycker att det är viktigt att skarpa raser kollas så att man kan gallra i aveln :)
Ja att göra MH är minimum vad man ska göra om man skaffar brukshundsras.

Som @linnsan säger, seriösa figgar tar inte emot en om man inte har tävlingsplaner.

Och som nybörjare räcker det inte med en kväll i veckan med brukshund skulle jag säga - eftersom man lär behöva mer hjälp och kurser för att komma igång.
Det är som med hästarna, när man är duktig kan man ju träna en massa själv - men det går inte som nybörjare.

Min förra dobermann hade varit nöjd med det du säger, av en anledning. Han var skit mentalt och brände en massa energi på att vara rädd och orolig, även om han avreagerade bra.

Alltså allvarligt? Jo tex Dobbis så sa jag att det är en magiskt vacker och kraftfull hund "nu fortsätter samtalet" och då fick jag ett "ja visst är dom, det fastnade jag också för, för 30 år sen...." :up:

Och ang kenneln verkade dom vara väl ansedda och hade många nöjda valpköpare.
Var det en kennel med mer utställningsmeriter?

Det är två av varje faktiskt, men det är ju mer åt utställning jag lutar givetvis :) Jag kan ju inte erbjuda ett arbete som ex polis eller narkotikaroteln kan så :)
Och ang Dobbs så har jag haft hand om ett flertal och mysigare hundar finns inte, dom "jobbar" i ett stall och hänger med runt och vill bara mysa, brukar jaga katten i ridhuset men hallå, något roligt får man väl ha :angel::D

Nej men nu måste jag lägga mig i. Alltså, varför ska du skaffa en brukshund om du enbart är intresserad av utställning på sin höjd och träna max 1 gång i veckan på brukshundsklubben som du skrev tidigare? :banghead: Snacka om att skapa problem. Man skaffar väl en dobbis för att man är intresserad av att arbeta med den och den ändamål som den är avlad för - vilket inte är utställning primärt. Skulle aldrig i livet köpa en rent utställningsavlad dobbis, då har man valt rasen på fel grunder. Absolut är dem mysiga men blir odrägliga och olyckliga om de inte får mental och fysisk stimulans. Räcker inte med att typ hänga i stallet... Tycker att du börjar i helt fel ände. Jag har ridit och haft häst hela livet - har knappast tid med det sen jag skaffade min dobbiskille. Självklart går det att kombinera men det gäller att vara realistisk, annars blir det ju inte kul för varken dig eller hunden? Gäller att vara ärlig mot sig själv. Det hjälper inte att de är vackra när de beter sig som odågor, tro mig. :laugh:

Also, livet med brukshund:
Vi har varit ute på över 1h promenad där Ammo sprungit lös majoriteten av tiden. (Nej det betyder inte att han går att ha lös på många ställen, vi har bara bra miljöer för det, miminalt med vilt och inramat av både åar och dammar).
Just nu har Ammo kommit och kollat ett flertal gånger om vi inte ska ta och hitta på något kul, för han är inte riktigt nöjd än.

Haha igenkänningsfaktor på den, jag har otur idag - Lucifer vilade i exakt 25 min efter långpromenaden. Nu vill han göra något kul igen och springer runt med kampleksaker som jag får upptryckta menande i ansiktet. :laugh: Han får överleva tills kvällens träning. :p

@Vogue jag har inte läst alla svar men är nyfiken på hur du vill att hunden ska se på dig som förare/ägare? Hur du vill att den ska reagera när du ger den ett kommando? Hur du vill att den ska agera när ni går en promenad i skogen?

Jag upplever att dessa är extremt rasbundna egenskaper, hur mycket jag än tränar min Sibreian huskey/eller annan urhundsras så är det i princip ett undantag om den blir så följsam och lydig att den går att ha lös i skogen där det finns vilt utan risk att den drar iväg utan att lyssna. Det är inte avlade för att lyda människor helt enkelt, de tar ingen hänsyn till sin människa när den kan roa sig med annat roligare. Medan för en ras av vallhundsbakgrund kanske det knappt ens behövs träning för att uppnå detta. De är avlade för att lyda helt enkelt, de älskar att vara sin människa tillags, även om det helt klart finns undantag.

Vill du ha en hund som lever för att göra saker med sig och göra dig nöjd?

Eller vill du ha en hund som ser dig som en tjänare och kan kanske gärna något litet som du ber den om om mutan är tillräcklig?

Vi utgick mycket från hur vi ville att hunden skulle fungera i förhållande till oss när vi valde ras. Den skulle vara liten till mellanstor, lätt att ha lös, "will to please" och mycket träningsbar. Det slutade med en ras vi öht. inte hade tänkt på som som helt klart inte var första valet rent estetiskt. Tyckte till och med att de var lite småfula. Men det blev jäkligt bra, kunde knappt har fått mer passande hundar och nu tycker jag att många av dem är riktigt fina (inte alla).

Jag tror det är en dum sits att sätta sig i, att köra på "jag gör det hunden behöver". Det är faktiskt viktigt att tycka om det man gör. Är jag på lite halvdåligt humör, har huvudvärk eller whatever - då tränar jag inte, för det kommer inte bli ett positivt och effektivt pass. Då handlar det ändå om sporter som jag fullkomligt älskar! Men om mitt hjärta inte är i träningen, då vet jag att jag resultatet antingen blir +-0 eller att jag faktiskt förstör något jag tränat till - antingen skadar jag utförandet, samarbetet eller känslan.

Hur ska du kunna ge hunden ett betydande, positivt och roligt pass - oavsett sport - om du egentligen inte tycker om det du gör, utan bara gör det för att du måste? Hur ska du kunna inspirera hunden till att prestera om du egentligen hellre hade velat göra något annat?

Jag har läst på om rasen och vet redan att det inte är några problem, men eftersom att jag aldrig ägt någon så startade jag tråden för att få så att säga "exempel ifrån verkligheten".

Men då de flesta av er inte heller ägt någon och kan ge mer än "jag har hört" så blir det inte den infon jag vill ha :)
Då läser du dåligt för iaf 4 som ägt rasen har svarat dig och ytterligare några som har haft blandningar eller haft rasen i familj/relation. Men svaren är obekväma så du stoppar ju huvudet i sanden och förnekar att du fått svar.

Alltså allvarligt? Jo tex Dobbis så sa jag att det är en magiskt vacker och kraftfull hund "nu fortsätter samtalet" och då fick jag ett "ja visst är dom, det fastnade jag också för, för 30 år sen...." :up:

Och ang kenneln verkade dom vara väl ansedda och hade många nöjda valpköpare.

Det har en viss Schäferfarmare också och ändå har de sämst ledstatistik och blivit avstängda från SKK....

Haha nä tänkte helt fel! Kelpin ser cool ut! Jag VILL göra det hunden behöver? Som sagt vi är ett aktivt hem och köper vi en Husky blir det drag och köper vi en labbe eller Dobbis mer bruks med skydd osv :)

Du skulle inte bli upptagen i en skyddsklubb om de såg dina metoder att ruska om hunden till lydnad. Det hör inte hemma i ett modernt sätt att träna hund ffa för att det kan bli farligt. Skyddet har jobbat hårt för att tvätta bort gamla stämplar efter hur det tränades förr.

Och man måste vara delaktig i sina klubbkamraters hundar. Det är ett kriterie för att tas med i en klubb el grupp eftersom man behöver vara flera som hjälps åt.
Vi lägger 4-6 tim på klubben vid varje tillfälle trots att vi bara kör 3 hundar i ca 20 min var.

Jag tycker @Vogue ska kika på Irländsk varghund. Där kan man snacka maffig och estetiskt väldigt tilltalande hund..

008-irlandsk-varghund.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar