Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Göra med. Vad man vill ha hunden till. Eller menar du att du vill och orkar hålla på med någon form av träning flera timmar i veckan som du inte tycker är kul för att du ska kunna ha en hund som är vacker enligt dig? Har du testat det innan?

Alltså förlåt men du trollar inte eller så? :p

Precis så menar jag. Och kul? Jag älskar att vara ute i skog och natur med både häst och hund så? :confused:

Vet uppfödarna om att ditt första kriterium för hund är att den är estetiskt tilltalande?

Ja jag sa att jag först fastnat för det och sen läst vidare, de tog det snarare som en normal grej och som en komplimang! "Visst är dom!" :love:

Ja jag sa att jag först fastnat för det och sen läst vidare, de tog det snarare som en normal grej? :)

Det låter inte som några seriösa uppfödare.. Såvida du inte snarare uttryckte dig som att hundarna är fina (vilket kan tas som en komplimang) och att du är genuint intresserad av drag? Uttryckte du verkligen att just estetiken och att det matchar hemmet är number one?

Det låter inte som några seriösa uppfödare.. Såvida du inte snarare uttryckte dig som att hundarna är fina (vilket kan tas som en komplimang) och att du är genuint intresserad av drag? Uttryckte du verkligen att just estetiken och att det matchar hemmet är number one?

Alltså allvarligt? Jo tex Dobbis så sa jag att det är en magiskt vacker och kraftfull hund "nu fortsätter samtalet" och då fick jag ett "ja visst är dom, det fastnade jag också för, för 30 år sen...." :up:

Och ang kenneln verkade dom vara väl ansedda och hade många nöjda valpköpare.

Alltså allvarligt? Jo tex Dobbis så sa jag att det är en magiskt vacker och kraftfull hund "nu fortsätter samtalet" och då fick jag ett "ja visst är dom, det fastnade jag också för, för 30 år sen...." :up:

Du sa alltså bara att det är en vacker hundras, inte att ditt största prio är att det matchar hemmet. Det är två helt olika saker, det hoppas jag du förstår. Jag kan också tycka att en hund, katt, häst, whatever är extremt vacker men det innebär inte att utseende är mitt prio ett. Prio ett ska alltid vara syfte.

Also, livet med brukshund:
Vi har varit ute på över 1h promenad där Ammo sprungit lös majoriteten av tiden. (Nej det betyder inte att han går att ha lös på många ställen, vi har bara bra miljöer för det, miminalt med vilt och inramat av både åar och dammar).
Just nu har Ammo kommit och kollat ett flertal gånger om vi inte ska ta och hitta på något kul, för han är inte riktigt nöjd än.

Also, livet med brukshund:
Vi har varit ute på över 1h promenad där Ammo sprungit lös majoriteten av tiden. (Nej det betyder inte att han går att ha lös på många ställen, vi har bara bra miljöer för det, miminalt med vilt och inramat av både åar och dammar).
Just nu har Ammo kommit och kollat ett flertal gånger om vi inte ska ta och hitta på något kul, för han är inte riktigt nöjd än.

Härligt! :) Du är lycklig som äger en Dobbis :) och ang det där testet du gjorde, MA? Ett sånt hade jag tyckt varit jättekul att träna till :) (Såg en film i någon tråd och tycker jag känner igen hans namn)

Du sa alltså bara att det är en vacker hundras, inte att ditt största prio är att det matchar hemmet. Det är två helt olika saker, det hoppas jag du förstår. Jag kan också tycka att en hund, katt, häst, whatever är extremt vacker men det innebär inte att utseende är mitt prio ett. Prio ett ska alltid vara syfte.

Men vem har sagt något om hemmet?

Damn jag tänkte på Sheltie! Haha! Kelpin är jättefin! :)

Okej. Det förklarar ju en del.. Inte mött kelpies som är darrande löv..

Men alltså.u räknar upp väldigt olika raser. Om du tycker det är kul med bruksträning så är ju inte husky något för det. Och om du inte tycker om bruksträning så vet jag inte varför du vill ha brukshund?

Jag får verkligen inget grepp om vad för aktiviteter du VILL göra med hundarna du ska skaffa..

Okej. Det förklarar ju en del.. Inte mött kelpies som är darrande löv..

Men alltså.u räknar upp väldigt olika raser. Om du tycker det är kul med bruksträning så är ju inte husky något för det. Och om du inte tycker om bruksträning så vet jag inte varför du vill ha brukshund?

Jag får verkligen inget grepp om vad för aktiviteter du VILL göra med hundarna du ska skaffa..

Haha nä tänkte helt fel! Kelpin ser cool ut! Jag VILL göra det hunden behöver? Som sagt vi är ett aktivt hem och köper vi en Husky blir det drag och köper vi en labbe eller Dobbis mer bruks med skydd osv :)

Härligt! :) Du är lycklig som äger en Dobbis :) och ang det där testet du gjorde, MA? Ett sånt hade jag tyckt varit jättekul att träna till :) (Såg en film i någon tråd och tycker jag känner igen hans namn)
Jag är jättelycklig över att jag äger dobbis ja, men jag köpte inte dobermann för utsidans skull. Jag köpte rasen för att jag tycker det är en hund som egenskapsmässigt passar mig och det jag vill göra. Givetvis tycker jag de är otroligt vackra, men som sagt - det kan man inte grunda sitt hundköp på.

Menar du MH/MT? Det är inget man tränar till, det är mentalbeskrivning/test.

Jag utgår från att hemmet ingår i estetiken? Jag kan mycket väl ha fel, det kanske bara är viktigt att familjemedlemmarna är estetiskt tilltalande medan hemmet gott kan vara en pälsansamling, som det gärna blir med en hårig fällande hund.

Alltså hjälp :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Brukshunds- och kelpiefunderingar