Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast ts ska ju dra med hunden ?
Dvs göra det hunden är avlad för, sen får väl ts läsa på mer och tänka själv att en mil en ingenting, men det lär ju märkas vad hunden behöver :)

Hon skriver att sambon ska cykla lite och hon ska låta hunden dra pulka, vikter och kärra. Sedan ska hon också uppfylla alla hennes andra drömmar som tidsmässigt rimmar väldigt illa med att ha en ras som brinner för draget. Det är det jag vänder mig emot. Att ha hästgård, jobba minst heltid på ett ganska krävande jobb, ta hand om barn och därefter ha hundar som kräver mer än "lite" träning på en lydnadsplan... Jag ser liksom inte hur hon tror att det ska gå ihop.

Dra pulka är ju inte heller direkt skräddarsytt efter rasens behov. Men, en av de främsta anledningar till att jag inte tycker TS ska ha en Husky är hennes syn på hundträning och uppfostran. Ruskar du om en husky så kommer du förmodligen få ett djur på 4 ben som skiter fullständigt i dig framöver. Lycka till med att vinna deras förtroende med sådan behandling.

128951811157314542.jpg

Som sagt, jag har endast ögnat igenom de sista inläggen och bryr mig inte speciellt mycket om vad som skrivs, jag vet att många tycker att det är bra med jante och gissa vad jag tycker? INTE SÅ BRA! ;)

Just därför rör det mig inte i ryggen att alla här äger en hundras som passar in i moralkakornas värld. Tycker bara att det känns hemskt att köpa en golvmopp om man vill ha en schäfer för att kunna skriva på ett forum att man är en realistisk hundägare. (Har inget emot små hundar, har haft Boston själv :D)
Jag köper den hund jag vill ha och den hunden får anpassa sig efter sina ägare och vill vi att hunden skall vara lycklig så ser även vi till att anpassa oss efter den, enkelt uträknat för vem som.

Oavsett vilken ras vi köper så lär det bli en kraftfull ras med gårdspower och blir det en Labbe, Husky eller Staff så nog fan har vi läst på och anpassat både miljö och förhållningssätt mer än de flesta gör under en hunds livstid redan innan hunden kommer, men det går ju inte att skriva här för här inne på forumet klarar ingen av det som alla andra runt omkring klarar och mer därtill.

Jag undrar ibland över hur folk här inne lever sina liv, jag känner MÅNGA som har gård, familj med flera barn, hästar, hundar, ankor, intressen och vänner samt åker på semester med vanliga jobb och lite framförhållning, inga problem!

Så vad skulle en eller två hundar i just min familj ställa till med mer än för familjen XX som har 5 hundar, 4 ponnyer, ett gäng ankor och ett antal katter? :confused:
Båda jobbar heltid, 3 barn på detta och minst en vecka utomlands per år samt hjälp av svärföräldrar så ofta det hinns med.
Men skulle inte du plugga till advokat? Och pendla över halva Sverige? Eller har jag blandat ihop dig med någon annan? Så jag tänker att du har hunddagis då åt din Husky?

En sak man ska vara medveten om är att det är lätt att sitta och peppa upp sig själv och säga att man ska göra ditten och datten, vara si och så osv. Att sen fullfölja en sån pepp-plan på riktigt i mer än en kort period är något helt annat. Generellt sett ska man fundera en gång till om man misstänker att "intresse" för exempelvis vallning inte började förrän man förälskade sig i bordercollies. Sen går det absolut att anpassa sig efter en viss hunds behov till viss del men man ska inte köpa på sig problem och om man planerar att göra det ska det vara inom rimliga gränser som man vet man klarar och orkar med även när hypen över en ny hund har lagt sig.

det ska det vara inom rimliga gränser som man vet man klarar och orkar med

Och gillar! Jag fattar inte varför man ska skaffa sig en hund som man sen ska tvinga sig att tillfredsställa så gott man klarar av, istället för att skaffa en som gillar samma sak som en själv... O_o

Jag är nog i alla fall en hyfsat aktiv hundmänniska, men jag tror på rak arm att typ 95% av alla raser är hundar jag inte bör ha - för vi passar inte ihop, även om jag både har tid och skulle kunna träna apportering, vallning, drag och allt möjligt. Men jag har ju ingen längtan efter att få göra det? Varför skulle jag skaffa en hund som vill göra något annat än det jag vill göra, jag fattar inte?

(Nej, en hund är inte en prydnad.)

Att en husky inte betyder ex. uppätna katter, farlig bland barn etc. . Exempel från tråden.

Att den är svår på brukshundskurser är jag inte ett dugg förvånad över. Redan där har man misslyckas tycker jag i tanken ;).

Fast det måste vara ovanligt med huskys som funkar med smådjur? Jag har aldrig träffat någon, har ändå ett par i bekantskapskrets och släkt.

Angående barn så handlar det ju snarare om att en understimulerad driftstark hund kan bli väldigt brötig. Vilket ju ger en mer eller mindre höjd skaderisk hos mindre människor.. Det är ju inget elakt och det finns ju flera raser som kan bli det.

Fast det måste vara ovanligt med huskys som funkar med smådjur? Jag har aldrig träffat någon, har ändå ett par i bekantskapskrets och släkt.

Angående barn så handlar det ju snarare om att en understimulerad driftstark hund kan bli väldigt brötig. Vilket ju ger en mer eller mindre höjd skaderisk hos mindre människor.. Det är ju inget elakt och det finns ju flera raser som kan bli det.

Jag har en vän vars syster har två huskey, tror de är utställningsavlade för de är lite grövre i typen, och min vän har två katter. Hon brukar vara hundvakt ibland. Hundarna går att ha inne med katterna men de lämnas inte utan uppsyn och ffa inte ensamma. Det är en tumme i ögat hela tiden.
Och det slog mig att hon brukar fota syrrans hundar och även katterna ibland och lägga ut på instagram. Men en bild säger ju inget om jobbet bakom.

Ja som sagt, vi kommer att köpa en hund vi tycker är estetisk vacker och så anpassar vi motionen efter rasen, end of story :up:

Kan spoila lite med att jag redan nu är i kontakt med uppfödare av både Labb, Dobbis och Husky och dessa tycker att vi är lämpliga så fort vi har hus och tomt = vi köper ingen hund innan dess :) Redan nu egentligen men vi vill inte ha hund i lägenhet pga rumsrenhetsträningen och katten :)

Helt utanför den här tråden, men det här är ju problemet med hundar som kräver mycket stimulans. Om de inte får den stimulansen genom styrda aktiviter kommer de hitta på egna grejor. Dra efter vilt, försvinna till grannen, jaga andra husdjur - vad som nu ligger för rasen. Om man sedan försöker stänga in den här mentaliteten får vi antingen en labil hund som inte är särskilt sugen på att lyda, eller en lynnig hund som kan känns väldigt okul att äga.

Min erfarenhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar