Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att jag har aldrig varit med om en hund som inte lyssnat lös. Jo en gång, men den hunden tog jag i nackskinnet och skällde på och sen lyssnade den varje gång.

Har aldrig haft problem med koppeldragande eller hundar som sticker.

Tror du att nån tror på det där?

Själv har jag aldrig varit med om idioter på forum! Jo en gång men jag bad henne skärpa sig och så kom hon inte med fler dumma kommentarer.

Har aldrig haft problem med trollande människor eller folk som ljuger.

Och exakt vilka hundar kan vara lösa under helt okontrollerade former ? De flesta hundägare håller koll på sina hundar oavsett ras...

Det ar stor skillnad pa "kontrollerade former" och "KONTROLLERADE former".

Det är uppenbarligen att mina Facebook vänner kan ha dom lösa regelbundet iaf :) den ena har dock dragit till fjällen nu och jobbar med turistkörning över vintern. Men sina egna har hon lösa när de leker med andra hundar utan problem åtminstonde.

Alla tre av mina soner har hundar som inte har nagra som helst problem att vara losa ... nar de leker med mina hundar. Och det ar endast for att mina kommer pa inkallning. Alltid. Utan undantag.
Deras hundar kommer ibland ... men nar mina ar med hanger de med den som kallas in och det ar inga problem att ha dem losa alls.

/hastflicka som ofta tar bilder pa clienter och deras hundar ... och som mer an en gang blivit ombedd att ta bort kopplet/loplinan med photoshop./

Som sagt, jag har endast ögnat igenom de sista inläggen och bryr mig inte speciellt mycket om vad som skrivs, jag vet att många tycker att det är bra med jante och gissa vad jag tycker? INTE SÅ BRA! ;)

Just därför rör det mig inte i ryggen att alla här äger en hundras som passar in i moralkakornas värld. Tycker bara att det känns hemskt att köpa en golvmopp om man vill ha en schäfer för att kunna skriva på ett forum att man är en realistisk hundägare. (Har inget emot små hundar, har haft Boston själv :D)
Jag köper den hund jag vill ha och den hunden får anpassa sig efter sina ägare och vill vi att hunden skall vara lycklig så ser även vi till att anpassa oss efter den, enkelt uträknat för vem som.

Oavsett vilken ras vi köper så lär det bli en kraftfull ras med gårdspower och blir det en Labbe, Husky eller Staff så nog fan har vi läst på och anpassat både miljö och förhållningssätt mer än de flesta gör under en hunds livstid redan innan hunden kommer, men det går ju inte att skriva här för här inne på forumet klarar ingen av det som alla andra runt omkring klarar och mer därtill.

Jag undrar ibland över hur folk här inne lever sina liv, jag känner MÅNGA som har gård, familj med flera barn, hästar, hundar, ankor, intressen och vänner samt åker på semester med vanliga jobb och lite framförhållning, inga problem!

Så vad skulle en eller två hundar i just min familj ställa till med mer än för familjen XX som har 5 hundar, 4 ponnyer, ett gäng ankor och ett antal katter? :confused:
Båda jobbar heltid, 3 barn på detta och minst en vecka utomlands per år samt hjälp av svärföräldrar så ofta det hinns med.

Senast ändrad:
Deras djur mår perfekt och är lydiga och i harmoni.
Och då kan jag ju säga att flocken består av schäfer x 2, cocker, mops x 2 samt en tax.

Som sagt, jag har endast ögnat igenom de sista inläggen och bryr mig inte speciellt mycket om vad som skrivs, jag vet att många tycker att det är bra med jante och gissa vad jag tycker? INTE SÅ BRA! ;)

Just därför rör det mig inte i ryggen att alla här äger en hundras som passar in i moralkakornas värld. Tycker bara att det känns hemskt att köpa en golvmopp om man vill ha en schäfer för att kunna skriva på ett forum att man är en realistisk hundägare. (Har inget emot små hundar, har haft Boston själv :D)
Jag köper den hund jag vill ha och den hunden får anpassa sig efter sina ägare och vill vi att hunden skall vara lycklig så ser även vi till att anpassa oss efter den, enkelt uträknat för vem som.

Oavsett vilken ras vi köper så lär det bli en kraftfull ras med gårdspower och blir det en Labbe, Husky eller Staff så nog fan har vi läst på och anpassat både miljö och förhållningssätt mer än de flesta gör under en hunds livstid redan innan hunden kommer, men det går ju inte att skriva här för här inne på forumet klarar ingen av det som alla andra runt omkring klarar och mer därtill.

Jag undrar ibland över hur folk här inne lever sina liv, jag känner MÅNGA som har gård, familj med flera barn, hästar, hundar, ankor, intressen och vänner samt åker på semester med vanliga jobb och lite framförhållning, inga problem!

Så vad skulle en eller två hundar i just min familj ställa till med mer än för familjen XX som har 5 hundar, 4 ponnyer, ett gäng ankor och ett antal katter? :confused:
Båda jobbar heltid, 3 barn på detta och minst en vecka utomlands per år samt hjälp av svärföräldrar så ofta det hinns med.

Gårdspower? Vad är det?

Det handlar varken om jante eller moralkakor. Det handlar om att man inte ska skaffa djr man inte hinner med och har kunskap om.

Deras djur mår perfekt och är lydiga och i harmoni.
Och då kan jag ju säga att flocken består av schäfer x 2, cocker, mops x 2 samt en tax.

Men dessa hundar kanske kan vara med på gården? Och därmed flyta med i vardagen på ett annat sätt än en eller två huskys.

Det är ju ingen som sagt att du inte ska ha hund. Folk är väl dock ganska tveksamma till rasvalet. Speciellt med tanke på hur du har uttryckt dig om vad du tror att de är nöjda med och hur lätt man skulle kunna bli av med olydnad. Det verkar helt enkelt inte riktigt som att du vill ha en sådan hund utan snarare skalet tillsammans med en annan förigare och smidigare mentalitet.

Jamen självklart, att vi inte håller med dig eller ifrågasätter lämpligheten med Husky i din planerade framtid handlar bara om Jante och möjligtvis en gnutta avundsjuka för att vi själva aldrig skulle klara av att uppfostra en hund genom att ruska om den. Vill du ha Husky, kör på, det kommer bli asbra och precis som du tänkt dig :up:

jag vet att många tycker att det är bra med jante och gissa vad jag tycker? INTE SÅ BRA! ;)
Jante? Varför skulle folk vara avundsjuka - inget av det du nämner i tråden har du ju ens? Du startar massa trådar som mest låter som dagdrömmar - om hundar och hus och gynnande och hästar och välbetalda jobb och vänner som vill vara medeyttare etc etc. Men inget är ju gjort än vad jag förstår? Eller menar du att folk är avundsjuka på dina dagdrömmar?

Håller med dig såå mycket. Jag tränar mycket hund och träffar mycket människor ,och verkligheten är en helt annan än vad som skrivs här :)

Att en husky inte betyder ex. uppätna katter, farlig bland barn etc. . Exempel från tråden.

Att den är svår på brukshundskurser är jag inte ett dugg förvånad över. Redan där har man misslyckas tycker jag i tanken ;).
Eller hur, varenda ras är ju supersvår och superknäpp och ingen klarar dom förutom de här på bukefalos som redan har den :D

Gårdspower? Vad är det?

Det handlar varken om jante eller moralkakor. Det handlar om att man inte ska skaffa djr man inte hinner med och har kunskap om.

Men dessa hundar kanske kan vara med på gården? Och därmed flyta med i vardagen på ett annat sätt än en eller två huskys.

Det är ju ingen som sagt att du inte ska ha hund. Folk är väl dock ganska tveksamma till rasvalet. Speciellt med tanke på hur du har uttryckt dig om vad du tror att de är nöjda med och hur lätt man skulle kunna bli av med olydnad. Det verkar helt enkelt inte riktigt som att du vill ha en sådan hund utan snarare skalet tillsammans med en annan förigare och smidigare mentalitet.
Huskys är ju superveka , min schäfer var mycket svårt att få att funka på våran gård med hästar för hon vallade och jagade och skällde konstant på hästarna , tog flera år innan hunden blev gammal och grå och kunde acceptera hästarna :)

Ptja mina svar i tråden hade varit exakt likadana om ts velat skaffa en renodlad jakthund, som behöver få jaga för att må som bäst.

Finns ju gott om folk som vill ha diverse jakthundar för att de är "maffiga" "söta" "fräna", men det är i min del av verkligheten som att be om olycklig hund och olycklig ägare i förlängningen när folk köper på sig en hund av rent estetiska skäl och inte för att hunden ska passa det liv man har, för nej att gå lite viltspår och vara "aktiv ägare" är inget som tillfredsställer en renodlad jakthund.

Ptja mina svar i tråden hade varit exakt likadana om ts velat skaffa en renodlad jakthund, som behöver få jaga för att må som bäst.

Finns ju gott om folk som vill ha diverse jakthundar för att de är "maffiga" "söta" "fräna", men det är i min del av verkligheten som att be om olycklig hund och olycklig ägare i förlängningen när folk köper på sig en hund av rent estetiska skäl och inte för att hunden ska passa det liv man har, för nej att gå lite viltspår och vara "aktiv ägare" är inget som tillfredsställer en renodlad jakthund.
Fast ts ska ju dra med hunden ?
Dvs göra det hunden är avlad för, sen får väl ts läsa på mer och tänka själv att en mil en ingenting, men det lär ju märkas vad hunden behöver :)

Jante? Varför skulle folk vara avundsjuka - inget av det du nämner i tråden har du ju ens? Du startar massa trådar som mest låter som dagdrömmar - om hundar och hus och gynnande och hästar och välbetalda jobb och vänner som vill vara medeyttare etc etc. Men inget är ju gjort än vad jag förstår? Eller menar du att folk är avundsjuka på dina dagdrömmar?

:turd:

Eller hur, varenda ras är ju supersvår och superknäpp och ingen klarar dom förutom de här på bukefalos som redan har den :D
Sluta tramsa dig.
Bara för att man tycker att en användare inte bör ha en viss ras så betyder det inte att man tycker rasen är supersvår eller att det bara är de som redan har den som kan skaffa.
Jag har själv rekommenderat min egen ras ett par gånger när jag tror den skulle kunna passa - men i det här fallet tror jag inte den gör det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar