Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Vogue
Jag tror tvärtom att de som svarat i tråden gjort det av välvilja. Dvs det är lättare för dig att få ditt drömliv om du väljer en hund som passar in i det livet.
Jag och många i tråden lever liv som ligger närmare ditt drömliv än vad du gör. Så då är det väl smartare att fundera över om det ligger något i det många säger om tex tidsbrist.

Senast ändrad:
@Vogue
Jag tror tvärtom att de som svarat i tråden gjort det av välvilja. Dvs det är lättare för dig att få ditt drömliv om du väljer en hund som passar in i det livet.
Jag och många i tråden lever liv som ligger närmare ditt drömliv än vad du gör. Så då är det väl smartare att fundera över om det ligger något i det många säger om tex tidsbrist.

Ja och jag är väl några år yngre så jag har allt tid på mig :up:

Jo fast när jag ser vänner och bekanta som lever om än ett enklare liv än jag vill ha fast med alla dessa inslag av djur osv så är det liksom inga problem, förstår inte att alla gnäller om tid hela tiden! Tid är inga problem om man är strukturerad, planerar och ser till att ha en bra bas där grunden inte tar någon tid för den är inräknad i tiden om man kan säga så.
När jag lagar mat hinner jag dammsuga, vattna blommor baka en plåt, fixa lite tvätt och annat. Så på dessa kanske 40 min hinner jag det som vissa här på Buke tar en vecka på sig att hinna med.

@Vogue
Jag tycker också att Siberian Huskys eller hur man säger i plural :D är vackra och ser så där härligt vilda, nästan lite frånvarande ut. Men efter att ha läst i den här tråden så blev jag verkligen inte sugen på att skaffa en.
Tycker du ska köpa en Afghan istället. Okomplicerade och enkla hundar som bara kräver lite pälsvård. Dock bör man ha två så de kan leka tagen ihop, promenader räcker inte för dem. De behöver en stor yta att springa på :) De fäller inte på samma sätt som andra hundar (det mesta fastnar i borsten) så det kan du ha som argument mot sambon.

Fast skulle vilja se dessa inne i ett gråvitt hem efter ett race på höskullen :crazy::D

Så därför får det bli hundar som man enklare kan skölja av och sen bara torka.

Ja, en Husky kan torka på golvvärme i ett badrum eller grovkök om det är så ;)

Jo fast när jag ser vänner och bekanta som lever om än ett enklare liv än jag vill ha fast med alla dessa inslag av djur osv så är det liksom inga problem, förstår inte att alla gnäller om tid hela tiden! Tid är inga problem om man är strukturerad, planerar och ser till att ha en bra bas där grunden inte tar någon tid för den är inräknad i tiden om man kan säga så.
När jag lagar mat hinner jag dammsuga, vattna blommor baka en plåt, fixa lite tvätt och annat. Så på dessa kanske 40 min hinner jag det som vissa här på Buke tar en vecka på sig att hinna med.
Vilka Bukefalister har du varit hemma hos som tar en vecka på sig att göra det där? Som inte har en sjukdom?

Varför inte staffe? Min förra stallägare födde upp såna och mysigare hundar finns ju inte! De kunde vara med på gården, sociala och trevliga, behändig storlek och riktigt fina att titta på. Engelsk staffe tror jag det var.

Och dyngstacken.
Haha, man kan ändå inte ha en afghanhund lös, men det kunde man ju inte med en husky heller så det måste bli ett ickeproblem tänker jag :D
Så länge man har en väl inhägnad stor trädgård utan vare sig dyngstack eller höskulle i närheten så. Jag känner på mig att Vogue inte har det i direkt anslutning till huset.

Haha, man kan ändå inte ha en afghanhund lös, men det kunde man ju inte med en husky heller så det måste bli ett ickeproblem tänker jag :D
Så länge man har en väl inhägnad stor trädgård utan vare sig dyngstack eller höskulle i närheten så. Jag känner på mig att Vogue inte har det i direkt anslutning till huset.
Jag känner en med en berger des pyrénéer à poil long som vältrade sig i dyngstacken, inte det lättaste att få sån päls ren.

Jag tyckte den här bilden var så himla talande för hur det är att leva med spets/urhund. :D
14523224_1200641913363899_4477657840264128364_n.jpg

Nåja, ts lär om planen fortlöper på räls själv upptäcka hur livet som ägare till en arbetskrävande, egensinnig spets med mycket jakt och mycket motor ter sig, hur lättduschade och snabbtorkande de är, hur allt från kläder till mattor/möbler är konstant hårigt och hur behändiga de är att ha lös :)

Men det är ju precis det här som blir så konstigt för mig. Jag/du vet ju ingenting om hur det är att ha gård, häst, hund och barn samtidigt. Jag har inga som helst problem att hinna jobba 50-60 timmar i veckan, träna varje dag och ha eoner av tid över, nu, jag är visserligen både effektiv och rationell men jag kan ju också styra mitt liv helt utifrån mina förutsättningar och jag är övertygad om att det finns många på buke som lyckas göra fler saker på sin tid än vad jag gör.

Tid har man ju alltid liksom lika mycket av, sen går den bara åt olika saker. Och det är väl knappast på grund av tiden som de flesta avrått dig, utanför att det är en jäkligt dålig ras att ha på en gård och som familjehund. Och så fäller den mycket, lyder inte, går inte att ha lös och äter små djur. Ingen av dessa aspekter ser jag har med tid att göra, utan ska man ha husky ska den bo i flock och dra mer el mindre. Om det inte är ett måndagsexemplar, men då får man ju köpa omplacering vilka flera rått till så man faktiskt vet att det är ett måndagsexemplar. Jag känner till en oroligt trevlig draghund med en del husky i som gärna skulle fått bo hos mig om jag hade rätt förutsättningar. Men då vet jag ju att de är en lydig och trevlig individ, som funkar bra med barn, djur och att ha lös. Hon äter inte inredning om hon bor inne och nöjer sig med vardagsmotion och lättare dragträning. Leta efter en sån, ingen av de andra hundarna hos den ägaren trivs ens med att bo inne.

Senast ändrad:
Jag hoppas verkligen du får ditt drömliv med din man, din gård, barn, djur och jobb !
Du verkar vara en ung person som har mycket energi och driv! Förstår att du inte tänker låta något stå ivägen för dina livsplaner.

Men jag hoppas också du har ödmjukhet inför livet och att ni har både en plan B och C. Precis vad som helst kan hända i livet! Du kanske får en förlossningsdepression/skada och inte hamnar i samma driv och energi som du har nu. Ditt barn kanske föds sjukt.

Eller så sitter ditt/dina barn som 20 åringar framför psykologen (eller skötaren) och undrar varför dennes mamma och pappa aldrig fanns där (för att det var djur som skulle skötas och aktiveras, bullar som skulle bakas, jobb, träning mm) förutom under en veckas närvaro på utlandssemestern i Grekland.
Eller så går allt enligt din plan! Alla blir lyckliga! Vuxna, barn och djur! Och det vore väl fantastiskt! Men livet kan drabba oss alla, hur stark, stabil och fri man än känner sig just för stunden. Bara ha med det i bakhuvudet också, för din egen, djurens men Främst för dina framtida barns skull.

Lycka till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar