Nej, röstkommandon är väl mest ifall de ska gå nybörjarlektioner, då är det bra om ridläraren kan fjärrstyra hästarna med rösten, inte minst ur säkerhetssynpunkt.
Det jag menar med att lära sig bli en bra ridskolehäst handlar mer om det du skriver om på slutet, att hantera ryttarens tillkortakommanden utan att bli hysterisk eller arg eller stressad. Jag kan ta ett exempel: vi har en häst som jag red mycket när den var alldeles ny på ridskolan. Den var runt tio när vi köpte den, och såldes för att den inte räckte till uppåt i klasserna, och ryttaren hade andra hästar hon trodde mer på, så hyfsat rutinerad och välutbildad. Det är en häst med mycket integritet, som vill ha det på sitt sätt, och de första åren så blev han heligt förbannad på ryttaren om det blev fel, antingen det var för att ryttaren gjort fel, eller för att han tagit kommandot så att han gjorde det svårt för sig. Och när han blev förbannad, då skulle ryttaren tugga sågspån och fundera på sina misstag, ungefär. Idag är han 18, och jag har igen haft en period där jag ridit honom mycket. Och vilken skillnad det är! Visst, han hoppar inte lika spänstigt som när han var 10, men han är otroligt mycket klokare och mer förlåtande. Han har fortfarande mycket integritet, men nuförtiden när det blir fel, så kan han oftast reda ut det, han ser till att man fixar övningen som det var tänkt, och han blir inte alls lika ilsk på ryttaren. Förut fick det bli fel, för han visste inte riktigt hur han skulle lösa det, och sen blev han fly förbannad. Hästen behöver inte göra rätt oavsett vad ryttaren gör, men en bra ridskolehäst löser åtminstone uppgiften, utan att nån behöver slå sig. Gör ryttaren rätt blir det riktigt bra, och gör ryttaren fel så löser man i alla fall uppgiften utan att nån kommer till skada, och så kan ryttaren lära sig lite till nästa gång. En riktigt bra ridskolehäst kan dessutom känna vad ryttaren behöver, och blir känslig och alert med duktigare ryttare, och lugnare och mer hjälpsam med mer ovana. En sån häst är rolig för alla sorters ryttare, och guld värd i verksamheten!
Vet inte riktigt vad du menar med att "brytas ned", men det är klart att en gammal häst inte kan ha den spänst och smidighet, och ofta har blivit lite lugnare än den var som unghäst, men det är ju snarare åldern än ridskolan som är orsak till det.