Köpa ridskolehäst.

Detta är en av anledningarna till att jag tycker att man bör byta ut ridskolehästar med jämna mellanrum. Just pga att ett ensidigt arbete lätt ger förslitningsskador ffa om man inte rids helt korrekt dessutom.

På samma sätt bör en hel del privatryttare se över vad de gör med sina hästar. Man bör variera underlag, miljö samt aktivitet för att inte få förslitningsskador. Min häst är dressyrhäst men han har alltid hoppats av duktiga hoppryttare ändå just för att det är bra för honom. Av samma anledning har han blivit tömkörd, ridits ut osv. Just nu går han tillfälligt enbart i ridhuset då han har haft stora problem med sina sulor (de håller på att läka men det tar tid) och det är verkligen inte optimalt. Då går han ändå inte mer än 30min i taget nu.

Är det samma häst du haft och skrivit om här på buke tidigare som du har? Den har väl inte varit frisk eller ridbar på flera år? :(

I övrigt tycker jag du har helt sjukt mkt fördomar mot ridskolor och verkar dra alla över en kam. Vi har flera ridskolor här i stan som jag känner i detalj, och de har superfina lektionshästar som både är fint utbildade och håller tills de blir gamla och säljs, om de alls säljs, som pensionärer när de är runt 18-20 år gamla. Nyckeln är att de går mkt avvägt på lektioner, och däremellan tävlas och rids av duktiga elever, samt rids av ridskolans personal regelbundet. En av ridskolorna har dessutom ett samarbete med ett par kända ponnyuppfödare, som ställer ponnyer där för utbildning och till förfogande för duktiga elever på ridskolan, och som sen säljs till privatbruk då de är utbildade. Inte direkt ngn nackdel jmf med en privatryttare som sitter 300 dagar om året och rider sin häst i ej optimal balans osv..... Dessa lektionshästar vågar jag påstå, har det betydligt bättre än VÄLDIGT många privathästar, och hållbarare är de dessutom.
Om du inte har erf. av ridskolor sista 10-15 åren så har du missat att det hänt otroligt mycket eftersom ridskolorna behövt satsa på upplägg och koncept för att överleva i konkurrensen att så många numera har både råd och möjlighet och vilja att ha egen häst rakt av, utan att som förr, rida på ridskola. De flesta ridskolor har därför ett liknande uppplägg som beskrivet här ovan och även av andra i tråden, med möjlighet för ryttare att tävla och träna på hästarna inte bara rida lektion osv.

Senast ändrad:
i övrigt kanske ngn ska starta en helt egen tråd om ridskolors kvalitet eller hästarnas väl och ve och hållbarhet på dessa osv, snarare än att krossa TS tråd.....

Är det samma häst du haft och skrivit om här på buke tidigare som du har? Den har väl inte varit frisk eller ridbar på flera år? :(

I övrigt tycker jag du har helt sjukt mkt fördomar mot ridskolor och verkar dra alla över en kam. Vi har flera ridskolor här i stan som jag känner i detalj, och de har superfina lektionshästar som både är fint utbildade och håller tills de blir gamla och säljs, om de alls säljs, som pensionärer när de är runt 18-20 år gamla. Nyckeln är att de går mkt avvägt på lektioner, och däremellan tävlas och rids av duktiga elever, samt rids av ridskolans personal regelbundet. Inte direkt ngn nackdel jmf med en privatryttare som sitter 300 dagar om året och rider sin häst i ej optimal balans osv..... Dessa lektionshästar vågar jag påstå, har det betydligt bättre än VÄLDIGT många privathästar, och hållbarare är de dessutom.

Han blev sjuk dec. -10, "frisk" maj -11 och sedan skadad av en annan häst :rage: juli -11. Han har ridits igen sedan sommaren -12. Hade misstänkt hovledsinflammation bägge fram i höstas/vintras (inga bevis utan man kunde enbart se att det var en låg hovhälta) dock visade det sig att han fått blödningar innanför sulorna som kunde härledas till ett stall vi stod i tillfälligt hösten/vintern -12 med riktigt urusla hagar samt tydligen försämrad skoning av den gamla hovisen.. Med rätt skoning och inga grusvägar (än) så går han som en klocka igen. Nya hovis var där igår (3:e gången) och denna gång reagerade han inte alls på visitertången :banana: att jämföras med första gången då han slängde iväg benet bara tången nuddade sulan. Han är tävlad 08-10 och förhoppningen är att han ska kunna komma ut i slutet av sommaren igen. Dock inte med mig då jag lär var alldeles för tjock då ;)

Jag har ju fått lära mig idag att det tydligen finns ridskolor som är bra och som sköter sina hästar såsom du säger. Dock framhåller jag att det tyvärr finns alldeles för många ridskolor som inte gör så. På samma sätt som jag idag har fått upp ögonen för de bra så hoppas jag du/ ni kan få upp ögonen för alla de dåliga..

i övrigt kanske ngn ska starta en helt egen tråd om ridskolors kvalitet eller hästarnas väl och ve och hållbarhet på dessa osv, snarare än att krossa TS tråd.....

Jag återkommer till mitt ursprungsinlägg och hävdar att det visst inte behöver vara ngt fel på hästen som TS funderar på att köpa då alla ridskolor inte tvunget håller stenhårt i sina hästar även om de är bra.

I övrigt ber jag TS om ursäkt för trådkap :o och lämnar tråden

Alltså, det gör inte mig någonting - jag tycker att den här diskussionen är väldigt intressant! Jag har sett båda sidor av myntet men har inte riktigt tidsuppfattningen till att kunna avgöra om det bara är olika beroende på utbud och efterfrågan eller om det har med tid att göra...

Hoppade för övrigt barbacka på ridskolepållen idag och han fick enormt mycket bjudning då han uppenbarligen hade skitroligt. Kanske är det så att han är less på att bara brukas som dressyrhäst och att lite variation kan få igång hans motor? Min enda reservation är att han egentligen är lite för liten för mig. Han är 1.56 och jag är 1.71. Vad tycker ni, är han för liten?

Min enda reservation är att han egentligen är lite för liten för mig. Han är 1.56 och jag är 1.71. Vad tycker ni, är han för liten?

Svårt att avgöra bara på centimeter, hästar "tar" ju längd på olika sätt. Men det skiljer ca 15 cm på mig och min ponny också, inget jag upplever som problematiskt och har aldrig fått påpekande om storleken från varken tränare, domare eller andra.

SÅg nu att det var en gammal tråd.. my bad :D

Köpte min första ponny från ridskola, dock inte från min egna utan en högre upp. Perfekt för mig som nyss fyllt 11 och inte var världsvan med hästar :-) Var en trevlig och lugn ponny som var van vid plötslig ljud och barn etc men blev ju betydligt busigare i ridning som privathäst. Hon såldes för att hon inte trivdes på ridskola (och slängde av barnen när hon fick chansen.. hihi, man fick bra balans). Kan dock tänka mig att det lätt uppstår förslitningsskador, speciellt om träningssätt bytes.

Det handlar inte enbart om ifall de kan tända till eller ej utan om de kan ridas på korrekt sätt fortfarande dvs inte vara skänkeldöva, stumma i munnen osv för de som lär sig att man inte kan rida med små hjälper utan måste smacka, ptroa, dra och slita har ju egentligen inte lärt sig ett dyft och då fallerar hela tanken med ridskola.

Tyvärr har jag fått stå som tränare till folk som nyss gått från ridskola till egen häst och oavsett hur många år de ridit på ridskola så är det en hemsk syn. Det tar tid att lära dem rida korrekt
Du kan inte ha sett många ryttare som kommit från ridskola.. skulle vilja säga att min erfarenhet är tvärtom. De som inte gått ridskola utan gått direkt och köpt hobbyhäst, är mer eller mindre regel än undantag att det är hejvilt och ingen ordning på torpet..

Du kan inte ha sett många ryttare som kommit från ridskola.. skulle vilja säga att min erfarenhet är tvärtom. De som inte gått ridskola utan gått direkt och köpt hobbyhäst, är mer eller mindre regel än undantag att det är hejvilt och ingen ordning på torpet..

Tråden är gammal - 2014 .

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
553
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar