Köpa ridskolehäst.

Men var den till salu då, eller är det TS som frågat om ridskolan kan tänka sig att sälja, och erbjudit tillräckligt hög prislapp för att ridskolan ska nappa?

Den ponnyn jag tänkte på hade ridskolan en längre tid pratat om att den behövde ett nytt hem. Dock aldrig satt ut på annons men sen när denna familj dök upp kändes det rätt.

Jag köpte min älsklingshäst från ridskola för elva år sen. Hon hade tröttnat och började visa mer och mer att hon inte trivdes. Hon var inte ute på annons men jag såg hur hon mådde och frågade om jag fick köpa henne. Hon kostade beloppet hon var försäkrad för.

Man ska tänka på att en häst ändrar sig efter att den bytt miljö. Min häst blev lugn, men jag vet andra som ansetts snälla som ridskolehästar som plötsligt blivit väldigt vilda. Det som fortfarande kan märkas är att hon är flockbunden, det går inte heller att rida samtidigt som någon har lektion för hon lyssnar på instruktören.

Det bästa med henne är att hon förstår så mycket ord och att hon är så lätt att styra med kommandon.

Jag köpte min älsklingshäst från ridskola för elva år sen. Hon hade tröttnat och började visa mer och mer att hon inte trivdes. Hon var inte ute på annons men jag såg hur hon mådde och frågade om jag fick köpa henne. Hon kostade beloppet hon var försäkrad för.

Man ska tänka på att en häst ändrar sig efter att den bytt miljö. Min häst blev lugn, men jag vet andra som ansetts snälla som ridskolehästar som plötsligt blivit väldigt vilda. Det som fortfarande kan märkas är att hon är flockbunden, det går inte heller att rida samtidigt som någon har lektion för hon lyssnar på instruktören.

Det bästa med henne är att hon förstår så mycket ord och att hon är så lätt att styra med kommandon.

Det där med att hästar tröttnar på ridskolelivet blir jag lite nyfiken på, det är ju fler än du i tråden som tagit upp det som exempel, att ridskolor säljer hästar som tröttnat på att vara ridskolehästar. Jag blir nyfiken därför att jag aldrig, under snart 30 år på ridskola, och kanske ett hundratal ridskolehästar, själv har sett någon häst som tröttnat. Det finns hästar som aldrig vänjer sig, absolut, men aldrig en häst som fungerar bra i 5-10 år, och sen inte fungerar längre bara för att den tröttnat. Ändrar de sig till det sämre efter så lång tid, så beror det oftast på något fysiskt, de har ont nånstans, eller har blivit äldre och stelare och behöver kanske mer utevistelse, byta spilta mot box, eller liknande. Men hittar man orsaken och fixar den, så brukar de snart bli sitt vanliga jag igen. Ni som stött på hästar som "tröttnat", hur har det visat sig? Funkade de bra innan, eller är det något problem som funnits hela tiden, bara att det inte blivit bättre, och ridskolan tröttnat?

Hon blev surare och surare, började sparka mot andra hästar, högg efter de som skulle sadla. Jag uppfattade det som att hon blev otrygg av att olika människor berömde och bestraffade olika saker. Hon kollades veterinärt och var frisk. Jag kommer inte ihåg hur de fodrades, men jag ändrade foderstat till en som innehöll mycket govfoder och lite kraftfoder.

Det där med att hästar tröttnar på ridskolelivet blir jag lite nyfiken på, det är ju fler än du i tråden som tagit upp det som exempel, att ridskolor säljer hästar som tröttnat på att vara ridskolehästar. Jag blir nyfiken därför att jag aldrig, under snart 30 år på ridskola, och kanske ett hundratal ridskolehästar, själv har sett någon häst som tröttnat. Det finns hästar som aldrig vänjer sig, absolut, men aldrig en häst som fungerar bra i 5-10 år, och sen inte fungerar längre bara för att den tröttnat. Ändrar de sig till det sämre efter så lång tid, så beror det oftast på något fysiskt, de har ont nånstans, eller har blivit äldre och stelare och behöver kanske mer utevistelse, byta spilta mot box, eller liknande. Men hittar man orsaken och fixar den, så brukar de snart bli sitt vanliga jag igen. Ni som stött på hästar som "tröttnat", hur har det visat sig? Funkade de bra innan, eller är det något problem som funnits hela tiden, bara att det inte blivit bättre, och ridskolan tröttnat?

Jag har sett ett par hästar som jag menar "tröttnat". Det är hästar som tidigare varit pigga och glada men efter några år på ridskolan så är de inte pigga och glada längre. Snarare apatiska, och inte vakna och nyfikna på vad som händer omkring.
Det är ju möjligt att man hade kunnat lösa det på andra sätt, eller att hästen hade ont eller ngt annat. den ridskolan som jag tänker på var en stor ridskola med ett 40-tal hästar samt 15 privathästar. Hästarna gick alltid i ridhuset och aldrig på uteritter etc och gick lektioner 3-4 timmar per dag. utevistelse mellan ca 9- 14.30 och alla hästarna-även de stora stod i spiltor vilka jag tyckte var alldeles för små för de stora hästarna. så det är ju möjligt att en annan ridskola med ett annat upplägg hade kanske inte haft dessa problem.

Min var också sur och grinig. Öron platt bakåt, hotade i boxen och hagen. Omöjlig att ta fast ute. Slet sig om man ledde henne osv. Idag kan vi gå promenad i grimma, hon kommer fram till mig i hagen, gnäggar (ibland) när hon ser mig. Pigg och vaken när man rider (de flesta dagar) och allmänt trevligare att hantera. Trivs med livet

Hon blev surare och surare, började sparka mot andra hästar, högg efter de som skulle sadla. Jag uppfattade det som att hon blev otrygg av att olika människor berömde och bestraffade olika saker. Hon kollades veterinärt och var frisk. Jag kommer inte ihåg hur de fodrades, men jag ändrade foderstat till en som innehöll mycket govfoder och lite kraftfoder.
Min var också sur och grinig. Öron platt bakåt, hotade i boxen och hagen. Omöjlig att ta fast ute. Slet sig om man ledde henne osv. Idag kan vi gå promenad i grimma, hon kommer fram till mig i hagen, gnäggar (ibland) när hon ser mig. Pigg och vaken när man rider (de flesta dagar) och allmänt trevligare att hantera. Trivs med livet
Jag har sett ett par hästar som jag menar "tröttnat". Det är hästar som tidigare varit pigga och glada men efter några år på ridskolan så är de inte pigga och glada längre. Snarare apatiska, och inte vakna och nyfikna på vad som händer omkring.
Det är ju möjligt att man hade kunnat lösa det på andra sätt, eller att hästen hade ont eller ngt annat. den ridskolan som jag tänker på var en stor ridskola med ett 40-tal hästar samt 15 privathästar. Hästarna gick alltid i ridhuset och aldrig på uteritter etc och gick lektioner 3-4 timmar per dag. utevistelse mellan ca 9- 14.30 och alla hästarna-även de stora stod i spiltor vilka jag tyckte var alldeles för små för de stora hästarna. så det är ju möjligt att en annan ridskola med ett annat upplägg hade kanske inte haft dessa problem.

Tack för svar! Om jag förstår rätt, så är det framförallt hästar som blivit aggressiva och sura i hanteringen? Var detta hästar som de första 5-10 åren fungerade bra och vad glada, men sedan tröttnade och blev sura och griniga?

Många hästar kan ju bli sura i hanteringen av att hanteras av många nybörjare, och lära sig att skrämma folk, och det kanske inte precis är ett tecken på trivsel - å andra sidan, så är ju de hästarna ofta lika snälla och glada som vanligt när hanteras av mer hästvana personer, vilket tyder på att det inte är ridskolelivet i sig, utan nybörjarna de ledsnat på. De hästarna ni beskriver, blev de sura med alla, eller bara med ovana personer? hade ridskolorna de stod på många nybörjare? På min ridskola går hästarna bara en nybörjarlektion i veckan, så jag funderade på om det kanske kunde påverka, att vi aldrig fått någon häst som blivit så otrevlig att hantera att den behövde säljas av den anledningen.

Jag minns inte, det var 15 år sen jag träffade hästen och elva år sen jag köpte henne. Då hade hon varit på ridskolan i åtta år. Folk gillade att rida henne men inte att hantera henne. Det finns flera här på forumet som kände henne innan jag träffade hästen som kanske har bättre koll på hennes utveckling under ridskoletiden än vad jag har och kan svara på dina frågor.

Jag minns inte, det var 15 år sen jag träffade hästen och elva år sen jag köpte henne. Då hade hon varit på ridskolan i åtta år. Folk gillade att rida henne men inte att hantera henne. Det finns flera här på forumet som kände henne innan jag träffade hästen som kanske har bättre koll på hennes utveckling under ridskoletiden än vad jag har och kan svara på dina frågor.

Ja, nu var det väl kanske inte din häst specifikt som jag var så nyfiken på, som fenomenet "ridskolehästar som tröttnat". Är inte din häst köpt från Järfälla, dessutom, de drev väl handelsstall parallellt med ridskola? Det kan ju påverka beredskapen att sälja hästarna om det dök upp nån hugad spekulant. Men det är ju inte så relevant, jag undrade mer vad du och andra menar egentligen med att hästen tröttnat på ridskolelivet. Eftersom du satte den etiketten på din häst, så undrade jag vad du menade med den.

Hon är säkert fin din häst, men jag kan inte påstå att jag är så nyfiken på hennes historia att jag tänker starta en tråd för att ta reda på hur det egentligen förhöll sig med henne hos hennes förra ägare för femton år sen - om du själv inte gitter ta reda på hur hon haft det fast det är din häst, så kan du säkert ha förståelse för att engagemanget hos andra som inte ens träffat hästen att ta reda på det är begränsat, minst sagt. ;)

Tänker lite som Tua mfl. de flesta ridskolor är väldigt rädda om sina lektionshästar - just för att det är så svårt att hitta stabila och förlåtande sådana som samtidigt är välutbildade och känsliga "vid behov".

Här säljs de till medlemmar i klubben om de blivit för gamla och ska pensioneras. Inte annars. Två av dem har varit uthyrda till privatryttare för att få tävlingsrutin.

Det finns hästar på min gamla klubb som jag funderat på för egen del ;), de har flera som placerar sig i MSV, i både dress och hopp.

Ett eventuellt minus med ridskolehäst är att de är vana vid uppmärksamhet och mycket rörelse. Du kan bli sittande med en krutdurk istället för den coola läromästaren. En orsak till att hästarna funkar på lektion är ju att villigheten till arbete. Dagliga 3X45 min träning gör att de får utlopp för energin.

Tänker lite som Tua mfl. de flesta ridskolor är väldigt rädda om sina lektionshästar - just för att det är så svårt att hitta stabila och förlåtande sådana som samtidigt är välutbildade och känsliga "vid behov".

Här säljs de till medlemmar i klubben om de blivit för gamla och ska pensioneras. Inte annars. Två av dem har varit uthyrda till privatryttare för att få tävlingsrutin.

Det finns hästar på min gamla klubb som jag funderat på för egen del ;), de har flera som placerar sig i MSV, i både dress och hopp.

Ett eventuellt minus med ridskolehäst är att de är vana vid uppmärksamhet och mycket rörelse. Du kan bli sittande med en krutdurk istället för den coola läromästaren. En orsak till att hästarna funkar på lektion är ju att villigheten till arbete. Dagliga 3X45 min träning gör att de får utlopp för energin.

Ja, så är det absolut, en bra ridskolehäst har mycket energi, kombinerat med lite klokhet så att den inte lägger krut på fel saker, utan kan sortera sina ryttare, så att säga.

Jag känner två personer som köpt fullt fungerande och friska hästar i åldern 10-12 år, tävlade LA dressyr med godkänt resultat, från ridskolan jag själv tidigare red på. Prislappen låg på runt 100 000 för den ena och en bit däröver för den andra.

Jag köpte min älsklingshäst från en ridskola. Hon var 18 år och hade gått där i 14år. Lärt sig hur man bäst fick vara i fred vilket innebar att hon var rätt omöjlig att fånga och göra iordning för mindre då hon försökte både bitas och sparkas. Snäll mot äldre, hästvana människor. Tröttnat på att hoppa sen ett antal år och vägrade mycket. Normalpigg att rida för övrigt. Var förutom humöret en bra barnhäst och hade kunnat gå där i flera år till. Anledningen till att hon såldes till mig var för att jag sa att jag ville köpa henne när det var dags för pension och i och med vår ridskola hade många äldre hästar i hennes ålder, blev jag erbjuden att köpa henne när jag ville.
Fick hem henne och hon fortsatte att försöka kör med att vara agressiv för att slippa mot min mamma och syster några månader (mig var hon snäll mot). Men det släppte snabbt och hon levde upp totalt av att få gå i gräshagar, ridas i skogen mest och bara vara. Efter knappt ett år hade hon blivit mycket piggare och var mer en unghäst i psyket än en 18-åring. Var fortfarande en underbar nybörjarhäst (satte upp min icke hästvana syster ibland) även om hon taktade runt i skogen. Hoppningen blev mycket roligare och vägringarna försvann så länge höjden inte överskred 80.

MSV C är väldigt basic. Det är ju en av de gamla LA de döpt om. Det ingår ju inget direkt avancerat i den, dvs lättklassaker. Som innan det inte ens var tävlingsklasser, utan miljövänjningsträning för grönare hästar innan man började skola dem och tävla i dressyr-delen.

Hur många MSV C, har du ridit?
Öppna längs långsidan, halv volt, halv volt fortsätta i sluta finns även i MSV A, tämligen avancerat. Plus att domaren hugger mycket mer på formen i MSV än i lätt klass.

Nu köpte jag aldrig ponnyn men hyrde henne av ridskolan under flera år och betraktades som "min". Detta då hon aldrig fungerade och var lönsam för dem. Eftersom hon av flera anledningar aldrig kom in i verksamheten och även om flera av de äldre tävlingsryttarna gillade henne så var hon till salu till och från då hon inte var lönsam i slutändan. Löste sig så att jag fick hyra henne och ha henne som min flertalet dagar och då jag inte längre hade tid med egen häst hade hon ett par lektioner med duktiga ryttare vissa dagar då jag inte hann. Men hon var min att tävla, träna eller att bara mysa själv i skogen med. Efter att jag gick över på storhäst såldes hon och mår idag superbra. Omställningen blev inte så stor då hon aldrig varit 100% ridskolehäst och som de nya ägarna sa slogs man av hur nyfiken, mjuk och självständig hon var.

Att få testa hur han är att ha som sin egen inför köp kanske kan vara något. Vet att några av hästarna i på ridskolan ex. med eksem får hyras ut till sin favoritryttre i stallet som får rida och ta hand om dem under sommaren som sina egna. Varför inte fråga om att just få testa honom under sommaren, kolla om det går att lära honom att gå själv och hur han ändrar sig när han får "sin" människa. Om han mår mycket bättre då så tror jag inte det är lika svårt att släppa honom. Det är ett företag men man vill ju alltid hästens bästa!

Jag tror att olika ridskolor har olika tänk. Jag har stått som privatryttare på en ridskola som hade hästarna tills de fick ta bort och det var ju inte direkt några roliga hästar. Gamla, trötta, slitna och även de duktigare ryttarna har svårt att få dem i en ärlig form. Sen har jag varit med om en annan ridskola där man köpte in välutbildade hästar och helst inte använde dem i verksamheten mer än 5år. Vissa undantag fanns dock (bla handikapputbildad häst). Dessa hästar reds de första åren i stort sett enbart av de bättre grupperna och skolades in så. Först efter 1-2 år fick de gå någon nybörjarlektion i veckan. Dessa gavryttarna mer och såldes ofta till samma eller högre summa än de köptes in för.

Jag tror att olika ridskolor har olika tänk. Jag har stått som privatryttare på en ridskola som hade hästarna tills de fick ta bort och det var ju inte direkt några roliga hästar. Gamla, trötta, slitna och även de duktigare ryttarna har svårt att få dem i en ärlig form. Sen har jag varit med om en annan ridskola där man köpte in välutbildade hästar och helst inte använde dem i verksamheten mer än 5år. Vissa undantag fanns dock (bla handikapputbildad häst). Dessa hästar reds de första åren i stort sett enbart av de bättre grupperna och skolades in så. Först efter 1-2 år fick de gå någon nybörjarlektion i veckan. Dessa gavryttarna mer och såldes ofta till samma eller högre summa än de köptes in för.

Ja, att en häst blir gammal med åren är det ju svårt att göra så mycket åt, och självklart är en häst i 25-årsåldern ingen spänstig ungdom längre, utan börjar bli lite sliten. Men det är ju knappast unikt för ridskolehästar.

Jag förstår inte riktigt detta med att bara ha hästar på ridskola i max fem år, fem år är ju ofta vad det tar tills en ridskolehäst är fullärd. Våra bästa ridskolehästar är snarare uppåt 20 - de kan allt, de kan hantera alla sorters ryttare, gör ryttaren fel kan de kompensera för det, och de är friska och hållbara. Såna ridskolehästar är ju guld värda, men inte så lätta att hitta.

Det låter på ditt inlägg som att du tycker att ridskolelivet bryter ner hästar, max fem år är ok, men sen är det dags att sälja om de inte ska bli helt förstörda. Så de första fem åren blir de bättre (antar jag, eftersom hästarna var värda mer fast de blivit äldre, och inte var unghästar utan välutbildade när de köptes in), men sen går det bara utför, och säljer man då inte i tid så blir det ingen rolig syn, med gamla, trötta, slitna hästar som inte ens duktiga ryttare kan rida i form längre.

Man blir ju nyfiken på vad som händer det där sjätte och sjunde året, där ridskolelivet ändras från att bygga upp hästen och göra den bättre, till att bli destruktivt och bryta ner den?

Ja, att en häst blir gammal med åren är det ju svårt att göra så mycket åt, och självklart är en häst i 25-årsåldern ingen spänstig ungdom längre, utan börjar bli lite sliten. Men det är ju knappast unikt för ridskolehästar.

Jag förstår inte riktigt detta med att bara ha hästar på ridskola i max fem år, fem år är ju ofta vad det tar tills en ridskolehäst är fullärd. Våra bästa ridskolehästar är snarare uppåt 20 - de kan allt, de kan hantera alla sorters ryttare, gör ryttaren fel kan de kompensera för det, och de är friska och hållbara. Såna ridskolehästar är ju guld värda, men inte så lätta att hitta.

Det låter på ditt inlägg som att du tycker att ridskolelivet bryter ner hästar, max fem år är ok, men sen är det dags att sälja om de inte ska bli helt förstörda. Så de första fem åren blir de bättre (antar jag, eftersom hästarna var värda mer fast de blivit äldre, och inte var unghästar utan välutbildade när de köptes in), men sen går det bara utför, och säljer man då inte i tid så blir det ingen rolig syn, med gamla, trötta, slitna hästar som inte ens duktiga ryttare kan rida i form längre.

Man blir ju nyfiken på vad som händer det där sjätte och sjunde året, där ridskolelivet ändras från att bygga upp hästen och göra den bättre, till att bli destruktivt och bryta ner den?
Håller med till punkt och pricka. Vi har många över 20, de äldsta är 25 och 26 och flera är 22,23 och 24. För en okunnig kan de säkert se trötta ut ibland; de har ju lärt sig efter alla år att slappna av och ha tålamod! Men även de taggar ju till när det är hoppning, uteritter osv. Och då blir folk förvånade, kan XXX se ut sådär?! Vi som jobbar med dem är inte ett dugg förvånade.

Sen denna "Max 5 års regel" borde tillämpas på många stackars privatägda hästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
553
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar