Köpa ridskolehäst.

LBR

Trådstartare
Hej! Jag visste inte var i forumet jag skulle posta det här, flytta gärna om det passar bättre någon annanstans.

Det jag undrar är om någon här har köpt en häst från en ridskola någon gång? Eller vet någon som har gjort det? Jag funderar lite på att göra det då jag har hittat en häst som passar det jag behöver just nu. Vad är fördelar respektive nackdelar? Har ni några varningar eller tips?

Tacksam för alla svar ni har att ge!

Hej! Jag visste inte var i forumet jag skulle posta det här, flytta gärna om det passar bättre någon annanstans.

Det jag undrar är om någon här har köpt en häst från en ridskola någon gång? Eller vet någon som har gjort det? Jag funderar lite på att göra det då jag har hittat en häst som passar det jag behöver just nu. Vad är fördelar respektive nackdelar? Har ni några varningar eller tips?

Tacksam för alla svar ni har att ge!

Varför ska de sälja den? Ridskolor brukar vara rätt rädda om de hästar de har som funkar bra i verksamheten.
Det behöver ju inte vara något. Men jag hade funderat kring det.

De har inte honom ute för försäljning, men han har gått där i 7 år och en av mina tränare sa "tekniskt sett är alla hästar här till salu om rätt människa dyker upp". Så det är inget fel på honom alls på det sättet.

Varför ska de sälja den? Ridskolor brukar vara rätt rädda om de hästar de har som funkar bra i verksamheten.
Det behöver ju inte vara något. Men jag hade funderat kring det.
Håller med här. Att utbilda en lektionshäst tar flera år och är inget man vanligtvis gör "i onödan" för att man säljer av fullt fungerande hästar.

Vi skulle inte sälja våra, OM det nu skulle vara aktuellt skulle den bli för dyr. Alternativt skulle köparen få lämna en minst likvärdig häst i utbyte.

Han är väldigt fin också. Särskilt i dressyren. En riktig läromästare. Jag vet inte riktigt varför de har den inställningen. De har inte så många riktigt fina hästar, men han är en av dem.

Det ni menar är alltså att om de vill sälja honom så är det troligtvis något knasigt? Kan man inte sälja en ridskolehäst för att man anser att de behöver pensioneras från livet på ridskola som ju är ganska speciellt? Jag har ingen erfarenhet alls av den här frågan så jag är väldigt nyfiken :)

Jag har gjort det! Visserligen en ponny på 16 år som gjort nästan 12 år i verksamheten, så anledningen till varför han såldes förstår du nog. Detta är min hjärtehäst och förmodligen den bästa häst jag någonsin kommer att ha :love:

En stor fördel är att jag vetat vad jag får, vi har tränat och tävlat ihop, jag hade dessutom haft honom på sommarbete 8 år i det stall dit han skulle flytta. Inga oväntade överraskningar, jag hade tillgång till alla hans papper. Han fungerar dessutom väldigt bra med andra och är lätt att få hjälp att sköta och rida.

En nackdel är att när jag sedan hade med honom tillbaka för träning gick han lite in i "ridskolemode" igen, det tog liksom ett tag innan han var lika alert varje gång jag satt upp. Likadant tog det lång tid innan han visade att jag var "hans" människa. Det som dock kanske varit det största problemet är han är så oerhört skraj när han är själv, särskilt vid uteritt. Inte så konstigt när man i princip aldrig blivit riden utan hästkompisar, men det har krävt mycket arbete och tålamod. Han är också expert på att äta när man rider i skogen och har hundratals knep för att lyckas hur mycket jag än försöker hindra honom :p

Bonusbild :angel:

• Gilla
Reactions: LBR
Angående att sälja hästar från ridskolor är min erfarenhet att de säljs framförallt på grund av ålder eller att de inte passar in i verksamheten (ridbarhet, storlek, lynne, hållbarhet t.ex.) och i mycket få fall för att man fått ett bud för bra för att motstå.

Som andra säger säljer inte ridksolor gärna hästar så länge de fungerar i verksamheten. Det tar oftast år att skola in en häst och kångt ifrån alla har huvudet och modellen för att passa! DÄremot behöver det inte va något vidare fel, men ta reda på varför isåfall :)

Tänk också på att de kan va ändras i huvudet om de flyttar till privat. Ridskolehästar är oftast vana med sina rutiner, har de stått länge kan rutinerna sitta väldigt djupt. De kan alltså även bli betydligt piggare när de flyttar, vissa väldigt oroliga. :)

Tycker det är jätte olika hur dom är efter livet på ridskola många går det bra för men nästan lika många får jätte problem.

Det man ska tänka på är att en häst på ridskola ridas mer än dom flesta privat hästar och dom är alltid i flock (Bara några enstaka tävlas utanför klubben).
Så det man ska tänka på är hur blir hästen med färre ridtimar och utan sin flock.

De har inte honom ute för försäljning, men han har gått där i 7 år och en av mina tränare sa "tekniskt sett är alla hästar här till salu om rätt människa dyker upp". Så det är inget fel på honom alls på det sättet.

Vad har den tävlat för ngt? Hur gammal? Pris?

Det är ju inte bara att utbilda hästar inom dressyr/hopp som gäller till ridskola. De måste tåla ryttare som gör fel, har kass balans/följsamhet, vara lugna och inte vara allt för känsliga. De måste också tåla att det inte är samma människa/människor som rider etc.
Utöver det måste de rent fysiskt tåla en hel del felridning.
Det är inte alla hästar som tål något av ovanstående.
Just därför brukar bra ridskolehästar vara mycket värdefulla för ridskolorna.

Just allt jobbet med att få dem att tåla det psykiska utan att för den saken skull helt stänga av tar tid. Det är dock inget som man får betalt för vid försäljning iom att det blir för dyrt för någon att köpa.
En tävlingshäst på hög nivå kan man få betalt för. Men inte en ridskolehäst. Även om man lagt mycket tid på att forma ridskolehästen och det kan vara lika svårt att hitta en som har de kvaliteter som krävs för att klara jobbet som ridskolehäst.

Jag har köpt en häst som gått på ridskola. Han såldes dock till köparen innan mig just för att han inte funkade i verksamheten. Han var inte lämpad för det psykiskt. Iom att han var som han var användes han inte och "slets inte på" fysiskt.
Det var inget köp jag ångrar. Men jag visste ju hästens historia.
Köparen innan mig var dock inte direkt nöjd med honom.. Han var för svår för henne och hon blev rädd.

Är man beredd att betala mer än marknadspris för en ridskolehäst kan man dock ha tur och få köpa en som är frisk och snäll av något ställe. Rider man där så kan man ju veta en del om hur de uppför sig i olika situationer med olika folk, ensamma och i grupp. Sen gör man en ordentlig veterinärbesiktning och kollar hur försäkringen ser ut.
Men kolla du upp noga varför den säljs!

Vad har den tävlat för ngt? Hur gammal? Pris?

Det är ju inte bara att utbilda hästar inom dressyr/hopp som gäller till ridskola. De måste tåla ryttare som gör fel, har kass balans/följsamhet, vara lugna och inte vara allt för känsliga. De måste också tåla att det inte är samma människa/människor som rider etc.
Utöver det måste de rent fysiskt tåla en hel del felridning.
Det är inte alla hästar som tål något av ovanstående.
Just därför brukar bra ridskolehästar vara mycket värdefulla för ridskolorna.

Just allt jobbet med att få dem att tåla det psykiska utan att för den saken skull helt stänga av tar tid. Det är dock inget som man får betalt för vid försäljning iom att det blir för dyrt för någon att köpa.
En tävlingshäst på hög nivå kan man få betalt för. Men inte en ridskolehäst. Även om man lagt mycket tid på att forma ridskolehästen och det kan vara lika svårt att hitta en som har de kvaliteter som krävs för att klara jobbet som ridskolehäst.

Jag har köpt en häst som gått på ridskola. Han såldes dock till köparen innan mig just för att han inte funkade i verksamheten. Han var inte lämpad för det psykiskt. Iom att han var som han var användes han inte och "slets inte på" fysiskt.
Det var inget köp jag ångrar. Men jag visste ju hästens historia.
Köparen innan mig var dock inte direkt nöjd med honom.. Han var för svår för henne och hon blev rädd.

Är man beredd att betala mer än marknadspris för en ridskolehäst kan man dock ha tur och få köpa en som är frisk och snäll av något ställe. Rider man där så kan man ju veta en del om hur de uppför sig i olika situationer med olika folk, ensamma och i grupp. Sen gör man en ordentlig veterinärbesiktning och kollar hur försäkringen ser ut.
Men kolla du upp noga varför den säljs!

Jag håller med, jag skulle nog säga att det i princip tar lika lång tid att utbilda en ridskolehäst, som det tar att utbilda en grand prix-häst. Det är ju en sak att kunna själva det tekniska, men innan de lär sig att kompensera för ryttarens misstag, inte stressas eller bli arga när det blir fel eller ryttaren är otydlig - det tar lång tid. Riktigt bra blir de när de är 15+, då kan de gå med alla sorters ryttare, och vet vad de ska lyssna på, och vad de ska ignorera.

Tack för era svar! Vilken fantastiskt gullig häst du har @Pancakes !

Han är främst dressyrhäst utb. msv C. Det problem som finns med honom är att han ofta tappar bjudningen framåt, något jag personligen tror är ett resultat av 7 år på ridskola och avsaknad av stimulerande ridning för en så pass duktig häst. Han är 14 år gammal och funkar bra i verksamheten. Han blir lite tjurig när folk går in till honom i boxen men gör aldrig något. Är superpositiv så fort utrustningen är på.

Har funderat ganska mycket på det där med hur ridskolehästar blir om man flyttar dem till privatstall. Om de förändras mycket, och hur de fixar det. Jag har fått för mig att den här pållen kan få tillbaka lite mer glädje liksom. Sen kan det såklart gå helt åt andra hållet också som ni säger.

Har ingen aning om priset på honom, har inte tagit tag i diskussionen på den nivån än. Ville höra mig för om andras erfarenheter innan jag ens funderade på det. Jag vill ha en läromästare då jag är hoppryttare men på senare år har börjat bli mer sugen på att försöka ta mig nånstans med dressyren (som jag ärligt talat inte är särskilt bra på än - därav behovet av en läromästare :p ).

Tack för era svar! Vilken fantastiskt gullig häst du har @Pancakes !

Han är främst dressyrhäst utb. msv C. Det problem som finns med honom är att han ofta tappar bjudningen framåt, något jag personligen tror är ett resultat av 7 år på ridskola och avsaknad av stimulerande ridning för en så pass duktig häst. Han är 14 år gammal och funkar bra i verksamheten. Han blir lite tjurig när folk går in till honom i boxen men gör aldrig något. Är superpositiv så fort utrustningen är på.

Har funderat ganska mycket på det där med hur ridskolehästar blir om man flyttar dem till privatstall. Om de förändras mycket, och hur de fixar det. Jag har fått för mig att den här pållen kan få tillbaka lite mer glädje liksom. Sen kan det såklart gå helt åt andra hållet också som ni säger.

Har ingen aning om priset på honom, har inte tagit tag i diskussionen på den nivån än. Ville höra mig för om andras erfarenheter innan jag ens funderade på det. Jag vill ha en läromästare då jag är hoppryttare men på senare år har börjat bli mer sugen på att försöka ta mig nånstans med dressyren (som jag ärligt talat inte är särskilt bra på än - därav behovet av en läromästare :p ).

Kolla hur han är ute, ensam också.

MSV C är väldigt basic. Det är ju en av de gamla LA de döpt om. Det ingår ju inget direkt avancerat i den, dvs lättklassaker. Som innan det inte ens var tävlingsklasser, utan miljövänjningsträning för grönare hästar innan man började skola dem och tävla i dressyr-delen.
Men en häst som går stadigt MSV C kan absolut vara en bra läromästare för någon som ska rida grunderna!
Men bli inte för impad av ordet msv bara. För från MSV c är det en bit till MSV b. Från det och upp börjar det krävas lite mer.

Fundera över vad du vill göra med hästen. Och vad du nu är på för nivå. Sen bestämmer du vad du ska ha för häst.

Kolla hur han är ute, ensam också.

MSV C är väldigt basic. Det är ju en av de gamla LA de döpt om. Det ingår ju inget direkt avancerat i den, dvs lättklassaker. Som innan det inte ens var tävlingsklasser, utan miljövänjningsträning för grönare hästar innan man började skola dem och tävla i dressyr-delen.
Men en häst som går stadigt MSV C kan absolut vara en bra läromästare för någon som ska rida grunderna!
Men bli inte för impad av ordet msv bara. För från MSV c är det en bit till MSV b. Från det och upp börjar det krävas lite mer.

Fundera över vad du vill göra med hästen. Och vad du nu är på för nivå. Sen bestämmer du vad du ska ha för häst.

Det beror väl lite på vad man menar med att hästen går Msv. Menar man att hästen kan de rörelser som ingår, så håller jag med om att det är basic. Menar man att hästen utan problem kan prestera +60% i MsvC på tävlingsbanan, med en ryttare på samma nivå i sadeln, så skulle jag säga att det är en rätt välriden häst, särskilt för att vara ridskolehäst. Jag tycker nog inte LA är så basic, de flesta ryttare och hästar går igenom hela livet utan att nånsin komma upp till den nivån. Självklart är det basic för nån som i vanliga fall rider Grand Prix, och för de hästar som gör det, men det är ju knappast normalfallet, utan handlar om nån promille i eliten av både ryttare och hästar. För 95% av alla ryttare och hästar, så skulle jag säga att MsvC på tävlingsnivå är rätt avancerat.

@LBR;
Frågan varför den är till salu lämnar jag därhän då den redan är ställd.
Jag kan tänka mig att hästen "lever upp" när den kommer ifrån ridskolelunken så var beredd på att den kan visa fler växlar som privathäst.
Men, är den hel och ren med vettig prislapp och det känns rätt så varför inte? Och för ordningens skull så nämner jag en av bukefalisternas käpphästar: Genomför en noggrann besiktning, gärna på klinik, där du är närvarande.
Lycka till!

Det där med att ridskolor inte säljer hästar det inte är nåt "fel" på tycker jag inte man kan ta som generell regel. Jag vet flera ridskolehästar/ponnyer som sålts då de inte trivts på ridskola längre, varit för små, för pigga, för känsliga, eller "för fina" och sålts som tävlingsponnyer. Det har inte varit något annat fel än att de inte (längre) passat in i verksamheten.

Nackdelarna kan ju vara att hästen kan ändra beteende väldigt, men det beror nog mycket på vad för typ av ridskola den stått på och vad för typ av privathästliv den får. Det behöver inte bli så stor skillnad.
Den KAN också ha skadehistorik, men har du koll på det är det ju ingen fara.

Fördelarna är att du får köpa en häst du kunnat lära känna på ridlektionerna, och förhoppningsvis får en välutbildad häst.

Såg nu att du skrivit mer om hästen.
Om du skulle köpa honom och han inte blir mer framåt, är han fortfarande den häst du vill ha då? Om han fortsätter vara precis så som han är idag, vill du då ha honom? Utan tankar och gissningar att han blir piggare som privathäst, för det är ju en chansning bara.

Det där med att ridskolor inte säljer hästar det inte är nåt "fel" på tycker jag inte man kan ta som generell regel. Jag vet flera ridskolehästar/ponnyer som sålts då de inte trivts på ridskola längre, varit för små, för pigga, för känsliga, eller "för fina" och sålts som tävlingsponnyer. Det har inte varit något annat fel än att de inte (längre) passat in i verksamheten.

Nackdelarna kan ju vara att hästen kan ändra beteende väldigt, men det beror nog mycket på vad för typ av ridskola den stått på och vad för typ av privathästliv den får. Det behöver inte bli så stor skillnad.
Den KAN också ha skadehistorik, men har du koll på det är det ju ingen fara.

Fördelarna är att du får köpa en häst du kunnat lära känna på ridlektionerna, och förhoppningsvis får en välutbildad häst.

Såg nu att du skrivit mer om hästen.
Om du skulle köpa honom och han inte blir mer framåt, är han fortfarande den häst du vill ha då? Om han fortsätter vara precis så som han är idag, vill du då ha honom? Utan tankar och gissningar att han blir piggare som privathäst, för det är ju en chansning bara.

I princip kan jag tänka mig att många eller alla ridskolehästar är till salu, men knappast till marknadspris. Är man beredd att betala ett rejält överpris så kan nog de flesta ridskolor tänka sig att släppa sina hästar, eller många av dem, i alla fall. Överpriset är ju för att det tar tid och är svårt att hitta en ersättare till en välfungerande ridskolehäst.

Det är nog lite beroende på ridskolan, också. Min ridskola säljer i princip aldrig nån häst, kanske att 1 på 30 säljs, resten är kvar på ridskolan tills de tas bort. Av de som säljs så är det nån trotjänarponny som inte riktigt trivts med att stå i spilta eller gå i ridhus, och då har de sålts till mindre ridskolor med lösdrift och uteritter när de blivit uppåt tjugo. Sen är det ett litet fåtal som inte fungerat alls som ridskolehästar, kanske tre hästar på 30 år, som trots tid och utbildning inte funkat alls (på nivån att de knappt gått att ha inne på lektion för att de stör inte bara ryttaren utan hela lektionen). Alla övriga har antingen lämnats tillbaka efter nån månads prov, alternativt fått tid, utbildning och lite specialanpassning, tills man har hittat ett sätt för dem att fungera i verksamheten.

Min erfarenhet är att det säljs för att de inte passar in i verksamheten. Eller så har de tröttnat på ridskolelivet och inte trivs med mkt människor och spring.
Jag vet dock en ponny som var det sistnämnda, hade tröttnat på alla människor och ville helst vara ifred. när denne fick sin människa och såldes till en familj, så blev den jättetrevlig och glad. så ridskola passar inte alla hästar.

Men om allt funkar jättebra på ridskolan så undrar jag också om den säljs. Men- kan det vara så att ridskolan behöver pengar? att de vill dra ned på antalet hästar? eller inte har tillräckligt antal elever?

Min erfarenhet är att det säljs för att de inte passar in i verksamheten. Eller så har de tröttnat på ridskolelivet och inte trivs med mkt människor och spring.
Jag vet dock en ponny som var det sistnämnda, hade tröttnat på alla människor och ville helst vara ifred. när denne fick sin människa och såldes till en familj, så blev den jättetrevlig och glad. så ridskola passar inte alla hästar.

Men om allt funkar jättebra på ridskolan så undrar jag också om den säljs. Men- kan det vara så att ridskolan behöver pengar? att de vill dra ned på antalet hästar? eller inte har tillräckligt antal elever?

Men var den till salu då, eller är det TS som frågat om ridskolan kan tänka sig att sälja, och erbjudit tillräckligt hög prislapp för att ridskolan ska nappa?

min dam är köpt på ridskolan. Hon var min favorit i många år, när jag skulle flytta lade jag ett bud och fick köpa efter diskussion. Köpte en sur dam som nog var rätt trött på livet och människor. Idag kör vi med gasen i botten. Hon är 22 år. Lite småstel och troligen en del förslitningar efter 10 år som ridskolehäst. Rekommenderar att köpa från ridskola, oftast har man ju ridit dem ett tag innan och lärt känna hästen

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
553
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar