Köpa ponny till barnet - ras?

B

Bangsi

Sonen är ridintresserad :banana: och vill ha en större häst än shettisen. Sonen är bara sex år men rider på min ena islandshäst. Hon är toksnäll och ganska liten så hon skulle passa för honom. Men hon är bara 5 år och jag håller på att utbilda henne för att sedan bedömma. Så jag vill ha henne själv.

Nu till "problemet" vad skall man ha för ponny till honom. Vi skall i dag åka och titta på ett russ som verkar trevlig. Kan man säga ngt generellt om russ? Fram med alla åsikter ni som har. Jag vet redan att de är en ponny som kan ha eksem så det skall jag kolla noga.

/Åsa
 
Sv: Köpa ponny till barnet - ras?

russ är små underbara ponnier som ni kan ha mycket roligt med. Går att använda till de mesta, dressyr,hopp,fälttävlan,körning osv.

dom är lite mera viktbärande än welshar och andra ädla raser.
Russ kan även vara lite envisa, men vilka ponnier är egentligen inte de ?
Jag är själv upplärd på ett russ och kunde inte ha fått en bättre ponny.
 
Sv: Köpa ponny till barnet - ras?

Jag gjorde misstaget att låta dottern gå från shettis till islandshäst.
Det var dumt, steget var för stort.
Jag borde ha baft en trevlig B-ponny i mellan.

Rasen spelar nog ingen roll.
Man får se till individen.
Viktigast är att den är snäll, vänlig och väluppfostrad.
Jag skulle ha tittat på allt som hade rätt storlek.
 
Sv: Köpa ponny till barnet - ras?

Generellt om russ: de passar bättre till vuxna än till barn.
(Hukar för tomaterna).

Har själv haft ett älskat russ som inte var speciellt snäll mot sonen. Nu har sonen en genomhyvens welsh som inte försöker driva honom till vanvett (se avataren - modershjärtat sväller!!)...
 
Sv: Köpa ponny till barnet - ras?

Jag gillar russ, men de ska helst vara lite äldre och bevisligen snälla och inte "ponnytuffa" om det är till små barn.
 
Sv: Köpa ponny till barnet - ras?

du behöver inte alls huka dej.
Russen är tuffa och kräver sin ryttare, just därför gillar jag dom.
sen få rman alltid se till individen , man ska inte ha en elak ponny men jag vill ha en ponny med liv i , som är supersnäll att hantera men som kan vara lite pigg och busig på ett hyggligt vis när man rider.
 
Sv: Köpa ponny till barnet - ras?

Inte_Ung skrev:
Jag gjorde misstaget att låta dottern gå från shettis till islandshäst.
Det var dumt, steget var för stort.
Jag borde ha baft en trevlig B-ponny i mellan.

Rasen spelar nog ingen roll.
Man får se till individen.
Viktigast är att den är snäll, vänlig och väluppfostrad.
Jag skulle ha tittat på allt som hade rätt storlek.

Jo precis så känner jag. Att han skall ha några år emellan med ponny. Han kan ju rida Islandshästarna parallelt ändå.

Tyvärr är pappan av en annan åsikt och vill INTE vara med och köpa en ponny. morr :mad:
Men men jag skall nog kunna lösa det själv. Jag tycker att han är för liten för islandshäst ännu.

Självklart är det individen som spelar roll. Jag tittar på det mesta i b-ponnystorleken.

Tack för svaren.

/Åsa
 
Sv: Köpa ponny till barnet - ras?

Ett russ som är ordentligt riden och utbildad är en lite busig men annars jättebra häst att lära sig rida ordentligt på. En lite mer "lätt" häst skulle väl vara en äldre welsh mountain.
Själv är man upplärd på shettisar som inte alla gånger var roliga (för någon) att ha och göra med..:smirk:
 
Sv: Köpa ponny till barnet - ras?

Russ är bäst :banana: :banana:
<-------

Visst är russen ofta kända för att vara tjuriga och envisa, och det ÄR de, men det mesta hänger trots allt på individen. Det finns lika många helgoa, toksnälla russ som det finns helknäppa galningar, så det gäller att hitta rätt häst.

Jag tycker inte att det är fel att barnen har en häst som inte är alltför lätt, för det är viktigt allt lära sig det också, men det får inte vara för mkt åt det hållet heller för då blir det bara tråkigt att rida.

Ett russ som från början är snäll i hantering och ridning även med små barn och som du hjälper sonen med (körning, longering mm. är jättebra) kan säkert bli kanon.
 
Sv: Köpa ponny till barnet - ras?

Kan bara hålla med!
Rasen är inte det viktiga, individen är allt!

/ Lavinia, som ridit monsterdartmoor som inga ungar klarade..(o dom som e såå bra barnponnyer)
 
Sv: Köpa ponny till barnet - ras?

Lärde mej rida på envisa busiga små russ ,man lärde sej att ramla av i alla fall :) Till mina barn hadevi först en welsh mountain lika envis som russen bara en aning hetare ,nästa ponny blev ett c -ponny sto en New forest som är kvar här än idag 28 år gammal ,och har gjort att jag stannat kvar på ponnystadiet :bump:
Men naturligtvis är inte rasen det viktigaste utan mentaliteten.
Och den harjag funnit i New Forest ponnyn. Som oftast är klok ,mjuk att rida ,lugn och säker på foten ,man kan ha dom till allt.
Lycka till hoppas du kan övertala "gubben" din:banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 795
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 343
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp