Köpa obesiktad unghäst

Sv: Köpa obesiktad unghäst

Det den är försäkrad i nu är ju din miniminivå som det ser ut nu. D v s hästen går UA vid besiktning. Vill du försäkra upp den men den inte är UA så blir det reservationer på höjningen.

Men den täcker fortfarande inte sådant bolaget kan komma att argumentera har funnits innan hästen försäkrades in.

En dum fråga. Varför skulle man vilja försäkra upp den? Är det bara för att få ut mer pengar om hästen måste avlivas?

Nej, om hästen blir skadad finns det mer pengar som täcker. Normalt tror jag det är 50 000 kr i grunden, sedan kan man öka på upp till 100 000 i veterinärvård, men då blir ju preminen markant högre.

I mitt fall är det en fd löphäst - endast vilat några månader pga tidsbrist och då den inte räckte till på banan, och priset är nästan "gratis" - 8000 för att vara exakt.
Min tanke är att försäkra hästen för inköpssumman - för att sedan höja upp om/när hästen blir mer utbildad och i framtiden kanske tävlad.

Oj, där finns ju en uppsjö skador som måste vägas in i kalkylen. Löpträning sliter hårt på kroppen, och att den inte räcker till och fått stå höjer ju också ett ögonbryn. Klinikbesiktning, absolut. Och ev. KS-röntgen.

Hästen är livförsäkrad för 10.000 och 100.000 i veterinärvård. Inköpspriset på hästen nu är högre än livförsäkringen, borde man höja upp den till inköpspriset då?

TS: Ursäkta än en gång för trådkap, hoppas du inte misstycker.

Ligger mkt i det. Samtidigt har jag köpt löphästar förr, utan klinikbes, och de har hållit fint i många år.
Ärligt, brukar folk i allmänhet klinikbesikta och röntga rygg på en häst för 8000? Ska man vara helt säker så visst, men få röntgar väl rygg öht så vitt jag förstår (om man pratar hästar under 30000 i alla fall).

Det beror ju på vilka risker man vill ta. Med tanke på hur vanligt just KS är i min närhet nu, så hade jag nog kostat på de ynka kr som röntgen går på. Det kostar ju mer att föda hästen en månad än att ta plåtarna, så pengarna har man ju snabbt igen.

Problemet är att om du höjer livvärdet ökar premien, blir hästen utdömd för något som försäkringen inte täcker, så får du inte ut det ökade livvärdet (ev. inget alls om felet fanns sedan födslen). Frågan är helt enkelt om det är värt premiepengarna.

Om hästen dör och jag inte får några pengar så är det nog inte hela världen. Hästen är inte såpass dyr och är inte värdefull på det sättet. Tack för din hjälp!

Hade den varit i fint skick redan nu hade jag nog köpt den utan några större tveksamheter. Nu har den fallit ur kraftigt, är helt omusklad men har precis "rätt huvud".

Personligen tycker jag att de fördelar som finns med att köpa en unghäst (nackdelen är ju att den måste utbildas och det tar en jäkla tid innan man kan rida "fullt ut") är att man kan få en häst där man vet hästens hela livshistoria och att den inte har några dåliga erfarenheter av människor. Detta gäller om man köper av uppfödaren, i stort sett,

En unghäst som den du beskriver har bevisligen något slags dålig erfarenhet bakom sig. Jag skulle undvika det. Det finns många fina unghästar, i många prisklasser.

Och nej, du kan inte försäkra hästen utan veterinärintyg.

Jo, det kan man. Men man måste skriva under en hästägarförsäkran istället. Minns inte var beloppsgränsen går, men jag försäkrade min häst för 30 000 kr (A1) och då behövdes inte veterinärintyg. Men jag tycker absolut att man ska besiktiga före köp iaf!

Men ärligt talat kan inte försäkringsbolagets regler vara helt okända? Att de inte tar något som fanns innan försäkringen tecknades? Det är jag jätteglad för, som medförsäkringstagare. Det hade ju varit superlätt att spara pengar på oförsäkrad häst, när den blir sjuk sälja den till kompisen som försäkrar in den i 50 000 kr liv och 100 000 kr vetrinär och sedan bara pumpar ut pengarna.

Det jag stör mig på är att jag får teckna försäkringen utan någon som helst motprestation. Som det var nu ville de inte ens ha in besiktningsprotokollet.

Jag förstår helt och hållet deras ställningstagande, men tycker ändå att jag borde inte fått teckna en liv/användbarhetsförsäkring utan att röntga hela hästen, om den inte varit försäkrad sen foster... Som det var nu, så frågade jag t o m om det verkligen räckte med bara gårdsbesiktning och eftersom det var så låg summa och han funnits hos dem i nästan 2 år utan att försäkringen blivit utnyttjad var det helt ok.

Dessutom fick jag bråka för att få ut pengarna för veterinärbesöken, och den försäkringen har han ändå haft i 2 år, och alla 2(!) besöken (en rtg och ett vet.besök) behövdes ju för att få klarhet i hans problem. Och de har dessutom mage att skicka ut ett nytt försäkringsbrev med full A1 både vet och liv/anv men med reservation på rygg, ben och rörelsemekanik. Tror de på fullaste allvar att jag skulle vilja betala för det?!? Om jag mot all förmodan skulle ha hästen kvar så skulle jag omedelbart ta bort liv/anv, den är ju helt meningslös i det här läget med de reservationerna.

Fortfarande bitter:crazy:...

Nästa gång ska jag verkligen fråga ut försäkringsbolagen om alla möjliga och omöjliga händelser som kan hända innan jag försäkrar hästen

Jag tycker du ska besiktiga, om du vill ha hästen.
Kostnaden du betalar för den blir ändå inte på långa vägar så stora om det skulle visa sig vara skada/skador senare!
Jag har gjort både klinik & gårdsbesiktning.
Förra hästen tog jag på klinik. Det gick på runt 2400:-
Jag såg innan i tråden att det nämdes en betydligt billigare siffra, kanske bara var jag som hade otur eller något.
Hästen jag har nu valde jag att köra på gårdsbesiktning.
Det var såpass bra underlag där han stod, som passade utmärkt både för "löpargång" & longering.
Full koll från topp till tå för 1400:-
Egentligen föredrar jag klinik, men det här var en veterinär jag verkligen litar på, känner & vet att han är guld, så jag satsade helt enkelt.
Kanske låter dumt, kanske inte, men jag tyckte det var en utmärkt & väldigt noggrann besiktning.
Men den där unghästen skulle jag nog inte köpa utan röntgen.

Jag förstår hur du menar med att du inte vill slänga ut pengar om han nu inte går igenom, men, tänk såhär också, vad tror du? Tror du att han går igenom, så go for it, jag brukar försöka intala mig själv att det inte finns någon anledning att han inte skulle gå igenom.
Är du säker på att det faktiskt finns en anledning till att han inte skulle gå igenom, så kanske du inte ska köpa. Eller så satsar du ändå... Tror du att det kommer bli en riktigt fin häst, så skulle åtminstone jag testat.
Du kanske missar något. :)

Vad har pållen för försäkring idag? Det är väl bara ringa och fråga det försäkringsbolaget du vill ha?

När jag köpte min lillhäst så tog jag över befintlig försäkring som togs av uppfödaren när pållen var föl. Hästen är aldrig besiktad.

Jag ska ev. byta försäkringsbolag när denna går ut så då ska jag ringa och fråga nuvarande bolag vad det bästa dom kan erbjuda mig är, samt det ev. nya vad dom vill att jag ska göra!

*knapplån och trådlån*

Jag har för tillfället en fjording på foder (prövoperiod innan köp). Han är 3 år och besiktigades ej innan jag hämtade honom, dels eftersom priset är såpass lågt, dels eftersom han aldrig haft några skador och/eller problem tidigare och dels eftersom han varken var inriden eller inkörd och slitaget han blivit utsatt för därav är minimalt. Jag känner att risken för att det skulle vara något fel på honom i nuläget är såpass liten att jag tar den.

Han var inte försäkrad när jag fick hem honom, men jag har tecknat en försäkring nu när han kommit till mig. Försäkringsbolaget bad inte om några papper över huvudtaget och frågade inte ens om besiktning. Livvärdet (eller hur säger man
?) är samma summa som jag kommer att köpa honom för, dvs. lågt (15000kr).

Kan det bli krångel sedan om jag skulle behöva utnyttja försäkringen pga. att han inte är besiktigad? Jag blev osäker nu när jag läste här i tråden, så tänkte ringa försäkringsbolaget och fråga på måndag, men ja, ni kan få hjälpa mig lite så länge :)

Förlåt ts för trådkap :bow:

Gäller det en fd löphäst skulle jag definitivt ringa och prata med försäkringsbolaget. Jag har varit med om att de krävt röntgen på xx för att ö h t försäkra just pga KS.

Har hästen ridits in som 1,5 åring, gått på banan och sedan ställts av kan det dessutom vara en god idé att låta gå igenom den ordentligt innan den börjar jobba igen

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 820
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Nu vill Folksam uppenbarligen bli av med alla tävlingshästar........... Villkorsändringar kommer för varje dag nu alla med en sak... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 389
Senast: lomuxx
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 981
J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 229
Senast: jorgensvensson66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka