Sv: Köpa obesiktad unghäst
Jag tycker du ska besiktiga, om du vill ha hästen.
Kostnaden du betalar för den blir ändå inte på långa vägar så stora om det skulle visa sig vara skada/skador senare!
Jag har gjort både klinik & gårdsbesiktning.
Förra hästen tog jag på klinik. Det gick på runt 2400:-
Jag såg innan i tråden att det nämdes en betydligt billigare siffra, kanske bara var jag som hade otur eller något.
Hästen jag har nu valde jag att köra på gårdsbesiktning.
Det var såpass bra underlag där han stod, som passade utmärkt både för "löpargång" & longering.
Full koll från topp till tå för 1400:-
Egentligen föredrar jag klinik, men det här var en veterinär jag verkligen litar på, känner & vet att han är guld, så jag satsade helt enkelt.
Kanske låter dumt, kanske inte, men jag tyckte det var en utmärkt & väldigt noggrann besiktning.
Men den där unghästen skulle jag nog inte köpa utan röntgen.
Jag förstår hur du menar med att du inte vill slänga ut pengar om han nu inte går igenom, men, tänk såhär också, vad tror du? Tror du att han går igenom, så go for it, jag brukar försöka intala mig själv att det inte finns någon anledning att han inte skulle gå igenom.
Är du säker på att det faktiskt finns en anledning till att han inte skulle gå igenom, så kanske du inte ska köpa. Eller så satsar du ändå... Tror du att det kommer bli en riktigt fin häst, så skulle åtminstone jag testat.
Du kanske missar något.