Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!
Självklart men som jag tolkade det utav dina inlägg tappade hästen i fråga en sko och då tar man ju givetvis ut sin hovslagare och det är väl då det samtalat sinsemellan att hästen ska skos på ett annat sätt. Jag uppfattade det inte som om hästen börjat halta av den nya skoningen utan att den var oren överlag.
Nja, mkt riktigt så tog dem ut sin egen hovslagare dagen efter då han tappade en sko vid ridning.
Fick inte reda på något alls då att hästen var oren utan bara att hästen tappade en sko.
Sen att deras hovslagare tyckte att han var skodd som en travare har jag ingen aning om vad dem menar. Min hovslagare är auktoriserad här i sverige och driver företag inom detta och skor RIDHÄSTAR samt galopp hästar!
Men detta med hovslageri är individuellt och alla har egna synpunkter.
Jag vill ha runda fina hovar, INTE för låga trakter men allt är givetvis upp till hur hästen är uppbyggd och formad!
Om hästen har gått "felskodd" i flera år så kan man INTE ändra den ställningen genom en hovslagning, sånt måste ändras succesivt för att hästen ska vänja sig vid det, annars kommer felbelastningar samt överbelastning att ske med tex hälta, inflammationer som resultat!
När jag fortsatte maila om att jag ville ha resterande betalning så kom det sen efter några dagar att "nu var det minsan så, att hästen var oren"!
Om hästen inte är oren vid hämtning, utan efter ens första stegen vid urlastning ur tranporten på hemmaplan, betänk att hästen stått 15 tim i släp, så är heller inte det MITT ansvar, tycker jag!
Hästen kan ha trampat sig i släpet osv.
I sverige får man väl dessutom bara transportera hästar max 8 tim innan dem måste lastas ur och röra på sig!
Min pålle stod det dubbla!
Köparen var mkt flitig att höra av sig INNAN köp, flera mail per dag.
Nu svara hon inte ens när jag skickar mail och sms och undrar hur det är med hästen!
Jag hade honom i 2 år, allt känns så hemskt!
Jag tror som sagt att han är känslig efter skoningen och oren på detta men jag kan ju givetvis inte veta om han så enkelt bara vrickat sig i hagen el gjort illa sig i transporten.
Hursom helst så hoppas jag verkligen att han tas om hand på ett bra sätt därborta!