Köpa hus, vad tänka på?

Sv: Köpa hus, vad tänka på?

Inte för att vara pessimist, men det är inte så enkelt som att lånen "bara" gör någon tusenlapp till.. ALLT kostar typ tre ggr så mkt som man tror. Första månaden i vårt hus låg vi ute med cirka 35 000 ..detta var för alla smågrejjor man inte är van att köpa i lägenhet.
Det var färg för någon tusenlapp hit, krattor dit, nya lister till något rum, lampor, gardiner och grejer till fler rum än vi hade innan..

Lånen är för oss en minibit i sammanhanget (medans räntan är så här bra) men handlandet kommer aldrig att ta slut ;)

Vi la dessutom ut straxt under 7000 :- på en besiktning, karl:devil:eln sa dock ingenting om att taket behöver bytas typ nu. Vilket kommer kosta massor, hade vi vetat det hade vi prutat en bra bit nedåt..
Men i efterhand skulle jag strunta i en dyr värdelös besiktning och ta med snickare & takläggare på en gång som vet hur det ska se ut (har båda sorter i familjen).

Men lycka till iaf ni som är på jakt :D

Fast en bra besiktning är verkligen väl värd sitt pris. I ert fall hade jag absolut reklamerat till besiktningsmannen, om denne helt missat takbyte.

Det är ju betydligt mer omfattande än snickare och takläggare, en totalbesiktning av fastigheten. Dessutom har besiktningsmannen ett ansvar, vilket inte snickaren och takläggaren har innan de kontrakterats arbetet.

Där håller jag helt klart med dig. Huset vi är intresserad av är redan besiktat men jag känner ändå att jag vill besikta det och då själv vara med.
Besiktningen på detta huset är gjort i våras och under visningen vi var på upptäcktes ett läckage från fjärrvärmen. Mäklaren tyckte att det givetvis skulle fixa läckaget men en besiktning till var ju onödig :cool:

Låter verkligen som en bra idé med ny besiktning. Mycket kan ju ha hänt sedan tidigare besiktning - det räcker i princip med att en takpanna blåst av runt midsommar för att det ska bli dyrt att åtgärda med sommarens alla hällregn.

*KL*

Nu har det hänt grejer här! Så jag tänkte passa på att uppdatera.
Det huset som vi var intresserade av först, kom det en till och bjöd på i sista sekunden, vi vela inte lägga mer på huset då det var en del att göra, så det blev inget med det. Men tur var väl det!

Nu har vi hittat ett hus som passar oss perfekt! Det är i stort sett nyrenoverat, nytt tak, nytt kök och badrum, golvvärme i hall, kök och badrum, ny carport osv. Huset ligger lite utanför staden vi bor i, ca 13 km, men det är det defivitivt värt. Pga att det ligger lite utanför så var priset väldigt lågt, 425k :eek: Hade det legat centralt hade det legat på minst det dubbla. Det blev dock budgivning och vi vann med 460k! :love:

På torsdag ska vi till banken och förhoppningsvis fredag eller nästa vecka så skrivs kontraktet!

Så fort kontraktet är skrivet så kan jag lägga ut lite bilder, känns lite sådär att göra det nu när det inte är vårt, även om det redan finns på hemnet :p:angel:

Ett litet tips ang. lån till kontantinsatsen, har ni kollat icabanken? Bra ränta och lånar ut pengar ganska friskt tycker jag ;)

*kl*

När vi köpte hus gjorde vi en helbesiktning vilket även inkluderade el och avlopp. För vår del så sänktes boendekostnaden drastiskt trots renoveringar och bil till jobbet, nu gör jag bilavdrag när jag deklarerar istället för att som förr pendla till hästen utan avdrag. Uppstallningen blev även den betydligt billigare så på det stora hela så har husköpet enbart varit av godo för vår ekonomi. :bow:

Hurvida lånen är en stor kostnad eller inte, beror väl helt på hur mkt lån man har (var man bor dvs). Jag skulle vilja påstå att bor man i Sthlm så är lånet en rätt stor kostnad, det är åtminstonde den absolut största räkningen. Men det är det ju å andra sidan även om man bor i hyres här med.

Sen håller jag med om att det är sjukt mkt pengar som ska ut precis vid husköpet. Lagfart, ev pantbrev, nya TV/internetabb., sophämtning och försäkringar som man betalar årsvis, och alla miljoner nya prylar man behöver köpa.

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 270
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 431
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 273
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka