Köpa hus, vad tänka på?

Sv: Köpa hus, vad tänka på?

Själv tycker jag att de summor som banker normalt sett anser att man kan lägga på sitt boende är galet höga. De resonerar ju som om boendet är den enda utgift och det enda nöje man har.

Jag höll på att svimma när jag fattade vilka bostadskostnader de tex anser att min familj skulle kunna klara av. :eek:

Jag tror nog att det ofta blir en viss livsstilsändring vid husköp. Mitt "cafékonto" var inte speciellt högt före husköpet men efter är det sannerligen minimalt. Och det är inget som just jag saknar.
Man kanske hellre väljer att grilla med grannarna så att "uteätarkontot" blir mindre?

Jag välkomnar också en tuffare bedömning vid husköp men det vete sjutton om vi haft 300.000 att lägga in i kontantinsats eftersom vårt hus behövde en helrenovering. Så för vår del så är vi glada att vi han köpa (och belåna oss rikligt) innan de tuffare reglerna trädde i kraft.

Alltså, skulle jag bo för den kostnad som banken tycker att jag klarar av, då skulle det inte handla om att dra in på kafébesöken. Snarare skulle de vara det enda nöje jag fortfarande hade råd med. Sedan jag sålt häst och bil, jag skulle heller aldrig kunna besöka familjen som bor utomlands och med knapp nöd vännerna på andra håll inom landet.

Spara ihop en buffert skulle också vara omöjligt, och den jag hade i förväg betraktar banken som kontantinsats.

Vilket betyder att en enda månads sjukskrivning skulle vara en smärre katastrof, eftersom jag får ut mindre i sjukpenning än vad månadskostnaden för den bostad som banken föreslog att jag skulle köpa är större än hela sjukpenningen.

Jag har naturligtvis inte följt bankens råd. De är ju helt galna. Det enda de är intresserade av är att alla mina pengar ska gå till dem i form av räntor.

Jag skulle därför aldrig ge någon rådet att höra vidare med andra banker om de får nej. Snarare skulle jag rekommendera alla att enbart använda sig av den "strängaste" banken.

Jag skulle därför aldrig ge någon rådet att höra vidare med andra banker om de får nej. Snarare skulle jag rekommendera alla att enbart använda sig av den "strängaste" banken.

Jag antar att du tycker det är jätte dumt av oss då, att höra med en annan bank? Nu är det ju dock så, att det skulle kosta oss cirka 2000 kr mer i månaden att bo i hus, jämfört med hyreslägenhet som vi bor i nu, och då har vi räknat in alla konstader som finns, med bra mycket högre räntor än det är idag. Vi har gott och väl råd att spara pengar varje månad, samt har råd med nöjen, min häst tillexempel. Varför skulle det vara dumt? Det enda vi inte har som stoppade oss från att få lån på våran nuvarande bank är 100tusen på sparkontot.

Vi kommer verkligen inte ta oss lån så vi inte har råd med någonting, eller skulle gå under för att räntorna skulle höjas. Riktigt så dumma är vi inte... Vi har räknat så att vi skulle ha råd med detta även om en av oss skulle bli arbetslös, eller börja plugga. Så bara för att man inte har 100tusen sparat på kontot till kontantinsatsen så betyder inte det att man är dumdristig och drar på sig massa lån som man inte klarar av att betala.

Bankerna är inte heller så dumma att de lånar ut pengar till de som det blir väldigt tajt för, för då vet de att det finns risk att de inte kan betala tillbaka sen.

Spara ihop en buffert skulle också vara omöjligt, och den jag hade i förväg betraktar banken som kontantinsats.

Buffert? Nej nej... Då kanske du amorterar om du har råd med det. Vi brukar extraamortera varje år och det brukar stå två personer med pannorna i djupa veck och fundera på om det ens GÅR! En gång ville de lägga om vårt lån som rörligt för att vi skulle få amortera på det. Detta var alltså precis när lånet "gått ut" och vi skulle lägga om det. Dvs. amortera och lägga om. Men nej... Först som tre månader röligt amortera och sen lägga om efter tre månader... Aldrig att vi gick med på det. I år måste vi boka en tid, säga upp lånet (när det ändå måste läggas om för att få amortera och så lägga om det. För att få boka en tid för det MÅSTE VI SKICKA ETT REKOMENDERAT BREV!!!! Gissa om att vi ska byta bank, nu går vi inte med på dessa tokigheter något mer...

Vilket betyder att en enda månads sjukskrivning skulle vara en smärre katastrof, eftersom jag får ut mindre i sjukpenning än vad månadskostnaden för den bostad som banken föreslog att jag skulle köpa är större än hela sjukpenningen.

Nej nej nej igen... Du måste självklart teckna några slags försäkringar på både banken och facket och säkert något till som säkerställer att du får ordentligt med pengar om du blir sjuk...

Jag har naturligtvis inte följt bankens råd. De är ju helt galna. Det enda de är intresserade av är att alla mina pengar ska gå till dem i form av räntor.

Japp så klart. Annars får du kanske för dig att... amortera!!??

Pust och stön... Jag är glad att vi valt ett litet och billigt boende. Många tycker att vi är galna som bor trångt men vi sover skönt på nätterna oavsett om vi får inkomst eller inte och frågan är om inte barnen ändå får ut mer av det än att de har 4 kvadratmeter gräsplätt utanför huset att leka på. Ja här kan man ju knappats hoppas på mer om man inte har många miljoner att hosta upp. Knappt ens då...

Bankerna är inte heller så dumma att de lånar ut pengar till de som det blir väldigt tajt för, för då vet de att det finns risk att de inte kan betala tillbaka sen.

Jo, banker lånar bevisligen ut pengar till personer som det blir väldigt tajt för. De låneerbjudanden jag får, visar detta med all önskvärd tydlighet. Jag tycker att ungefär en tredjedel, möjligen hälften, av vad jag skulle kunna få låna, vore en rimlig summa att låna ut till mig.

Om du och din partner är dumma vet jag inte, det är bankerna jag vänder mig mot.

Alltså, skulle jag bo för den kostnad som banken tycker att jag klarar av, då skulle det inte handla om att dra in på kafébesöken. Snarare skulle de vara det enda nöje jag fortfarande hade råd med. Sedan jag sålt häst och bil, jag skulle heller aldrig kunna besöka familjen som bor utomlands och med knapp nöd vännerna på andra håll inom landet.

Minns jag rätt brukar normen på bankerna för vad man ska ha kvar att leva på efter att alla lån är betalda ligga på kring 11.000 för två vuxna och 2.500-3.000 för hemmavarande barn. Om man vill låna maximalt vill säga (det är ju ingen på banken som hotar en med stryk om man nu vill köpa ett billigare hus eller helt enkelt inte köpa alls:D).

Har man en häst med stallhyra kring 4-5.000 mån exkl. försäkring och är van vid 1-2 utlandsresor per år så blir det tufft. Men man väljer ju själv om man vill belåna sig maximalt eller inte, man kanske tycker det är värt att sälja hästen (eller stalla upp den längre ifrån till ett mer humant pris) och att dra ner på resandet. Eller så gör man det inte och då slipper man ju låna.

Fanns det ett hus jag verkligen ville ha och var beredd att göra uppoffringar för att få så hade jag besökt vartenda bankkontor i stan! Det finns ju de som bevisligen klarar att leva ett gott liv och betala sina räkningar fastän de "på pappret" tjänar alldeles för lite.

Minns jag rätt brukar normen på bankerna för vad man ska ha kvar att leva på efter att alla lån är betalda ligga på kring 11.000 för två vuxna och 2.500-3.000 för hemmavarande barn. Om man vill låna maximalt vill säga (det är ju ingen på banken som hotar en med stryk om man nu vill köpa ett billigare hus eller helt enkelt inte köpa alls:D).

Alltså, en av de saker jag tycker är absurda med det hela är att också rejält välavlönade personer uppmuntras att låna till den grad att de har ungefär de summor du nämner kvar efter bostadskostnaderna. Vänner till mig rekommenderades därför att leta efter en lägenhet i åttamiljonersklassen.

Någonstans där blir det ju komplett galet.

Nu känner jag inte många som bor i åttamiljonerslägenheter, men jag föreställer mig verkligen att de förutom sitt exklusiva boende också har bilar, segelbåt/häst/sommarhus, äter ute och reser utomlands snarare i högre grad än sådana som jag, inte lägre.

Naturligtvis nappade de inte, och naturligtvis måste man inte nappa. Men jag tycker att låneverksamheten bitvis är oetisk. Och jag tycker att det är dålig stil av banken att drägla över möjligheten att låna mig pengar så fort jag går dit, oavsett mitt eget syfte med besöket. Att jag inte har några lån alls, är tydligen en oemotståndlig frestelse för dem.

Sen tycker jag iofs att de här beloppen man numera ska ha för att få låna är lite orealistiska, om man tänker sig att folk ska äga sitt boende före femtioårsåldern. Där skulle jag kanske hellre se att man helt enkelt fick låna lägre belopp (dvs ha en lägre bostadskostnad/månad), inte att man måste ha flera hundratusen sparat.

Gällande de som har (i mina ögon) extrema dyra hus och dessutom allehanda "leksaker" så har jag nog funderat på om det inte är så att de lånat upp på den tänkta värdestegringen?! En mkt farlig väg att gå om husbubblan brister... Jag brukar se ett engelskt program på 8:an som heter "property ladder" där man kan se att värdet på ett hus/lägenhet i vissa områden stigit med enorma summor bara på ett år även utan renovering,

Eller så har de totalt hutlösa löner...

Jag tycker det är strålande att du inte har något lån, förutom huslån så har jag själv 5 års universitetsstudier att betala tillbaka...
Jag väntar på lottovinsten så att jag både kan vara husägare och skuldfri!:banana:

Fast här var det alltså den lånekostnad familjen enligt banken skulle kunna klara av. Och det skulle de säkert, men roligt att betala räntor att de inte vill ha några andra nöjen är det ju ändå inte. Särskilt inte när man har så stora inkomster och verkligen skulle kunna unna sig något mer än just ränteinbetalningar.

Det är ju en sak att leva lite snålt när man måste, men att satsa som tusan på att få upp lönen, och sen ändå leva snålt, det verkar ju vara att få det sämsta ur två världar.

Studielån, har jag så klart. Men tagna under gamla, snällare regelverk än dagens. Jag räknar inte det som lån, direkt, men en regelbundet återkommande utgift är det ju. De kommer inte att vara betalda när jag går i pension, men de kommer att skrivas av då.

delvis kl

När vi var på banken träffade vi en mycket vettig banktjänsteman som gav oss följande regel:

Lånar man 3 x familjens årsinkomst (före skatt) är det grönt ljus. dvs det blir troligen inga problem.
Lånar man 4 x familjens årsinkomst är det gult ljus dvs vissa inskränkningar av nöjeskontot får man räkna med.
Lånar man 5 x familjens årsinkomst är det rött ljus dvs då lägger man nästan all sin inkomst på att bo och har inga andra nöjen.

Men han var beredd att låna oss 5 x familjens årsinkomst eftersom vi uppfyllde reglerna om 10 000kr kvar när huskostnaderna var betalda. Detta var med de gamla reglerna och vi skulle vara tvungna att lägga allt vi hade på sparkontot i kontantinsats. Men han varnade oss också att om vi lånade 5 x familjens årsinkomster, så skulle det inte bli några "Thailandsresor". Vi lånade ca 4 x familjens årsinkomst och har haft råd att vara föräldralediga och några utlandsresor under tiden vi har bott i vårt hus.

Japp så klart. Annars får du kanske för dig att... amortera!!??

Det fattar du väl att du inte får amortera??? Då förlorar ju banken sina rättmätiga ränteinkomster! Och så låg som räntan är nu, också! Sluta genast med de där fasonerna!

Lånar man 3 x familjens årsinkomst (före skatt) är det grönt ljus. dvs det blir troligen inga problem.

Fast jag tycker att lån motsvarande 3 x årsinkomsterna ger en alldeles för hög bostadskostnad, alltså för hög andel av månadsinkomsten går då till bostadskostnader (aka ränta). Att man klarar det, visst, men varför ska boendet ta så stor del av pengarna?

Om inte bankerna gav dessa råd och om vi inte hade en hel yrkeskår i form av mäklare, skulle vi ju slippa leva med dessa abnorma bostadskostnader.

Min förra lägenhet tiodubblades i pris på de 13 år som jag bodde i den. Det är inte vettigt. Inget annat har haft den utvecklingen, inte lönerna, inte matpriserna, inget.

Själv tycker jag att det är en förbättring att bankerna vill se en högre kontantinsats än tidigare.

Lånar din mening ;)

Tycker också iofs att det är bra att man har en kontantinsats för att låntagarna inte ska dra på sej mer lån än det finns värde att sälja för

(lyxfällenvarianten :D se till att du har inte har mer skulder än tillgångar du kan sälja av)

MEN borde man inte också kunna se till situationen lite?
Jag själv ville låna lite drygt 1x årsinkomsten, har stadig ekonomi och fast arbete sen många år, inga anmärkningar.
Jag fick ett blankt NEJ från första banken enbart pga att jag inte hade kontantinsatsen. Damen ifråga tittade inte ens på mina uppgifter, vilket jag tycker är ganska trist...
För då hade hon insett att jag gott och väl haft utrymme för lån plus blancolån. Jag hade till och med fått (ganska mycket)mindre kostnader per månad än nu när jag hyr ett likvärdigt hus eller bodde i lägenhet, även efter alla driftkostnader(och min dyra hobby-hästen:D) blivit betalda... Dessa pengar sparar jag gladeligen för att använda som buffert eller betala av blancolånet med. Faktum är att man antagligen i samband med husköp lägger om sin ekonomi lite och jag avstår GÄRNA saker för att kunna pytsa in det i mitt egna hus.
Men det var inte ens intressant att se å mina uppgifter. Alls. Vilket jag tycker är ganska.....tråkigt .....

Senast ändrad:

Banken vi var hos idag gav ett mycket trevligare intryck! Vi fick göra en låneansökan och så skulle hon kolla över vår situation och se om vi skulle klara av en ränta på 8%. Nuvarande räntan ligger på cirka 4%, men de kollar på dubbla för att vara säker på att vi skulle klara av det även om den stiger. Då räknar hon även med lånet på kontantinsatsen. Hon skulle kolla upp de så fort hon kunde och vi kommer förmodligen få svar redan imorgon :laugh: Nu är det såklart inte helt säkert att vi får lån, men nu fick vi iallafall en chans!

Så håll gärna tummarna för oss nu!:D:banana:

Hur har det gått??

(Jag har skrivit kontrakt nu, handpenning till veckan, sen bara vänta på tillträdesdagen! :bump: :banana:)

Fast jag tycker att lån motsvarande 3 x årsinkomsterna ger en alldeles för hög bostadskostnad, alltså för hög andel av månadsinkomsten går då till bostadskostnader (aka ränta). Att man klarar det, visst, men varför ska boendet ta så stor del av pengarna?.

Jag måste hålla med... Vi har lån på 1,3 gånger vår inkomst och 3x har jag satt som absoluta maxgräns. Mer har vi inte råd med och jag tycker vi lever rätt snålt. Det enda vi kostat på är att vi har två bilar. Båda kontantbetalda så vi har inga lån utöver bostaden. Något fel gör vi? Vi sparar iofs en del... Tex 1000 varje månad till bilarna om de ska repas, servas, 2000 till barnen och sen ett antal tusen till oss. Men det är väl inga onormala summor att spara ändå... Mysko.

Hur har det gått??

(Jag har skrivit kontrakt nu, handpenning till veckan, sen bara vänta på tillträdesdagen! :bump: :banana:)

Vi har fåttlånelöfte!!:banana::laugh:
Vi har lagt ett bud på huset, men ingenting skrivs på förens efter besiktningen är grön, och efter att några mer erfarna än oss har tittat på huset, men ser allt detta bra ut så blir det köp!! :banana:

Åå vad spännande, grattis!:bump:

*kl*

Spännande tråd! Grattis TS, hoppas det går bra för er!

Själv har jag en dröm att bo i hus, men eftersom jag är singel och bor (och jobbar) i Stockholm så är det inte så troligt att jag lyckas uppnå den drömmen. Jag tyckte dock diskussionen om lån och årsinkomst var intressant. Nog för att lån i relation till årsinkomst är viktigt, men tänk alla de som lånar pengar till bostadsrätter och ovanpå detta har fasta avgifter till föreningen? Det känns ju betydligt värre.

Själv bor jag i en BR-lägenhet, jag har lån på nästan 3x årsinkomsten, men ovanpå räntan på lånet har jag lika hög kostnad i avgift till BRF:en. Jag har absolut inga problem att betala och har gott om pengar över till allt jag vill inkl sparande. Men det känns lite surt att jag betalar så otroligt mycket pengar för en medioker 2:a i en av Stockholms förorter (utanför tunnelbanenätet) när jag skulle kunna betala samma summa för ett hus i angränsande län inkl driftskostnader...

/Erica

*delvis kl*

Jag har funderat på den här tråden och räknat lite. Har man två medelinkomster och lånar 3x årsinkomsten (före skatt) och räntan är 6%, så går ca 17% av den disponibla inkomsten efter skatt till räntor.

Alltså när räntan är relativt hög, lägger man 17% av sin inkomst på räntor. Så hur mycket av sin disponibla inkomst är det rimligt att lägga på räntor, tycker ni?

Jag lägger just nu ca 20% av min disponibla inkomst efter skatt på räntor (4,2%) och lika mycket på avgiften till BRF:en. I en 2:a i en förort utanför tunnelbanenätet. Tror knappast jag är något extremfall i Stockholm, snarare tvärtom...

/Erica

Vi har fåttlånelöfte!!:banana::laugh:
Vi har lagt ett bud på huset, men ingenting skrivs på förens efter besiktningen är grön, och efter att några mer erfarna än oss har tittat på huset, men ser allt detta bra ut så blir det köp!! :banana:

Åå vad spännande, grattis!:bump:

Man får gratulera!!:bump:
Uppdatera gärna! Har ni skrivit än?

Jag har skrivit, lagt handpenning och väntar på inflyttningsdagen!=)

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 270
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 431
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 273
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka