Köpa hus, vad tänka på?

Merwen

Trådstartare
Jag och sambon är jättesugna på att köpa hus, vi har hittat ett vi tycker väldigt mycket om, och ska imorgon till banken och höra om lånelöfte. Det är väldigt nytt för oss det här, vi har aldrig haft hus själva, bara hyreslägenheter.

Vad ska man tänka på när man köper hus? Vad får man absolut inte glömma? Har ni några tips? :) Hur gick det till när ni köpte erat hus?:laugh:

Sv: Köpa hus, vad tänka på?

Vad spännande för er!

Jag och min sambo kom också fram till att vi så gärna hellre ville ha ett hus än bo kvar i vår lägenhet, det var ca 3-4 år sedan =)
Vi har varit på många husvisningar, pratat med mäklare vid flera tillfällen och bildat oss en uppfattning om vad vi behöver/är ute efter.
Vi har varit med och budat på ganska många hus, men alltid fått ge oss till slut. I vintras fick vi nys om att vårt drömhus skulle bli till salu och tog kontakt med ägarna. De ville sälja till oss och gav oss företräde, ville vi inte ha det så skulle mäklare få sälja det. Men nu bor vi här och det är underbart!

En bekant till mig och hennes sambo gjorde som så att de hade några hus de var intresserade av, om de någon gång skulle bli till salu. De la därför en lapp i brevlådan till dessa hus med deras telefonnr. En dag ringde ägaren till ett av husen upp och erbjöd dem att få köpa det, vilket de gjorde. Vet inte hur populärt det är, men jag hade blivit smickrad om någon var intresserad av att köpa mitt hus :)

Ett tips är att inte ha för bråttom, ett hus blir det tills nog ändå, lycka till!

vad kul!=) Ska också titta på ett hus i dagarna, där ägarna frågade mej om jag var intresserad=de har inte brått att bli av med det och ev budgivig uteblir :D

Jag har tagit en titt på det ensam först för att känna hur det känns. Nu ska jag ta med duktigt 'husfolk' som kan komma med idéer ang själva huset. Bla en snickare, alla med mycket nogranna kritiska ögon som vågar säga vad de tycker sen när vi diskuterar huset.
Tycker de det är värt priset och de inte hittar några större fel kommer jag besikta det.

Att tänka på är väl att det alltid kostar mer än vad man tror och att det 'alltid' finns något som går sönder. Och att ha alla löpande kostnader i huvudet.

Titta på tak och fasad(bland de stora kostnaderna), skorsten, våtutrymmen ffa under och bakom badkar/kabin. Alla skrymslen och vrår, upp på vinden lys med ficklampa. (kolla fukt/läckor/gnagare osv)
Vart kommer vattnet ifrån (egen brunn? vattenprover tagna?) Uppvärmning? och uppvärmningskostnad.
Vad är det för grund och vad finns för risker med de typen av grund? dränering?

Glöm ffa inte att besikta huset, det är en billig investering som är värd varenda krona tycker jag.
Och börja inte renovera/göra om en massa direkt(om det inte är stora renoveringsbehov alså) vänta några månader/ett år så att ni får en uppfattning om hur ni vill ha det. Det ka mycket väl ändras allt eftersom ni bor in er och inser vad som är praktiskt och funktionellt

Tack så mycket båda två för tippsen, det uppskatats verkligen!
Dock är det inte säkert att det blir nått, man får tydligen inte låna pengar till kontantinsatsen, och vem har 100tusen på kontot över? :(

Tack så mycket båda två för tippsen, det uppskatats verkligen!
Dock är det inte säkert att det blir nått, man får tydligen inte låna pengar till kontantinsatsen, och vem har 100tusen på kontot över? :(

Är i precis samma sits faktiskt. Men glöm inte att prata med fler banker, för det är inget problem som absolut inte går att ordna.
Det är ju detta som är problemet för unga par/ensamna att slå sej in på husmarknaden, alla har inte dom pengarna på kontot.

Det går även att ta ett blancolån alt ett medlemslån för kontantinsatsen. Hör er för vidare tycker jag!! Det finns många fler banker!

Jag visste att det var möjligt att få låna till konantinsatsen vilket var en fördel när jag gick till min egen bank(redan pratat med andra banker), för de sa tvärnej och vägrade ens titta på mitt ärende, kanske ffa då jag är ensam köpare. Tills... jag sa att lån till kontinsatsen inte var ett problem hos annan bank..., då gick det bra...:grin:
Nu fick jag ett jävligt kasst bemötande överlag så jag kommer byta bank iom med bolånet. :devil:
Då är jag ensam köpare(inte optimalt, men ni är ju två och har ni stadiga arbeten så var inte rädd att prata för er!!), med stadig ekonomi men som då inte sparat till någon kontantinsats då husköp inte varit överhuvudtaget aktuellt innan. Visst kan jag spara men jag har valt att lägga pengarna på annat när jag ändå inte haft nåt att spara till..

Tänk på att det kommer kosta med lagfart och pantbrev(ju fler pantbrev som redan finns, ju bättre för er som köpare) vilket också skall betalas ur egen ficka. Har ni inte dom pengarna sparade så ta med det i beräkningen i blancolånet, men kostnaden behöver inte bli jättestor.
Lagfarten kostar 1,5%av köpesumman plus 875:-
Pantbreven 2% av belopp plus375:- per pantbrev.

Den där kontantinsatsen tycker jag också att du ska kolla runt lite på, både på din egna bank och andra banker, för det behöver absolut inte vara ett hinder. Precis som Magnum skriver så går det att lösa, ofta.
Vi hade absolut inte kontantinsatsen till vårat hus, men det var inga problem alls att låna till det. Vi har ju en buffert, men inte så mycket och bufferten vill vi ha kvar till andra utgifter.
På tal om buffert är det ännu ett tips - ha alltid en buffert ;)

När vi skulle köpa hus fanns det tre viktiga saker i focus.

1. Driftkostnader (främst då uppvärmning)
2. Priset
3. Renoveringsbehov?

I den prisklassen (runt en miljon som vi hade) i vårat område fanns det alltid visst renoveringsbehov. Kollade vi då upp vad renovering skulle kostat och la sedan på den summan på huspriset så översteg ofta den summan med vad huset skulle ha blivit värt. Dvs, om vi skulle köpt och renoverat så skulle vi få lägga ner mer pengar än vad vi skulle ha fått vid en försäljning. Vilket betyder att vi skulle ha satt oss i en skuldsituation även efter en försäljning.

Tycker att husköp skall vara en investering i boende inte något man får gå ifrån med skuld.

Med renovering menar jag sådana saker som krävs för att det skall bli ett vettigt boende. Badrum, Kök, Uppvärmning, byta fönster, avlopp, fasad, tak osv ..

Vi letade hus i 3-4 års tid innan vi hittade rätt.

Jag rekommenderar boken Köpa hus av Åsa Holstein.

Angående kontantinsatsen. Gör en budget inkludera ränta, amorteringar, drift osv. och lev ett tag som om räntan var 6% dvs spara skillnaden mellan era utgifter för boende och huskostnaden. Konsumentverket anser att man ska bör klara en räntenivå på 6%. Då kan ni känna på hur det är ekonomiskt att bo i hus, vilka guldkanter i livet får ni avstå ifrån, samtidigt som ni sparar till kontantinsatsen.

Jag rekommenderar boken Köpa hus av Åsa Holstein.

Angående kontantinsatsen. Gör en budget inkludera ränta, amorteringar, drift osv. och lev ett tag som om räntan var 6% dvs spara skillnaden mellan era utgifter för boende och huskostnaden. Konsumentverket anser att man ska bör klara en räntenivå på 6%. Då kan ni känna på hur det är ekonomiskt att bo i hus, vilka guldkanter i livet får ni avstå ifrån, samtidigt som ni sparar till kontantinsatsen.

Flera banker räknar med 7 procents ränta i sina kalkyler. Samt att man ska ha en rejäl inkomst kvar efter att husets kostnader (VA, värme, försäkring, sophämtning, sotning etc) är dragna. Summan hos Swedbank är 9' kvar för en person. LF Bank vill ha 7' kvar.

Bankerna räknar lite olika och det lönar sig att kolla hos flera banker.

Jag vet inte vem som är mest ivrig i mitt fall, fick ju förfrågan att köpa, huset finns inte på marknaden alltså. Lånelöfte är klart men själva köpet dröjer lite till då det krävs värdering på huset innan vi går vidare.

Familjen i fråga har nu redan börjat packa så smått, rensar och slänger skräp och vill veta vad jag kan tänkas vilja ha kvar då de 'ändå flyttar från hus-->lgh, kanske utemöblerna?' :D

Så förhoppningsvis tar vi oss genom köp, de verkar ju onekligen som att båda parter redan börjat flytta fast vi inte ens kommit till priset :angel:

:banana::banana:

Delvis kl

Vi har precis köpt hus, blev lite impulsivt, vi hade tänkt vänta tills vi hade kontantinsatsen sparad, men nu dök vi på det här och då blev det till att låna till kontantinsatsen. Bemötandet har dock varit väldigt olika, en del banker har över huvudtaget vägrat att titta på vår situation, men gemensamt för alla är att de varit försiktiga i sina ev åtaganden. Vi har fått lån till kontantinsatsen pga att vi har väldigt god ekonomi och goda inkomster, vi har en rejäl buffert på kontot (även om den inte är uppe i kontantinsatsbeloppet än), vi har inga andra lån alls (hade vi haft det hade det varit kört att låna till kontantinsatsen), och vi klarar av att betala tillbaka hela kontantinsatsen på maximalt fem år (vi tänker dock försöka betala av den på två). Har ändå varit rätt intressant att se på det bemötande man fått, en del banker har varit rent oförskämda.

Tack så jättemycket för alla tips och råd!

Har hört runt med vänner och bekanta, samt tittat på internet, och det verkar som att de flesta har blivit nekade att låna till kontantinsatsen från den banken vi har nu. Däremot har jag fått mycket hoppfulla tips om andra banker som förhoppningsvis går med på det :laugh: Vi har som sagt bara pratat med vår nuvarande bank än så länge, men på torsdag ska vi prata med en annan, så ni får hålla tummarna för oss! :D

Vist skulle vi kunna börja spara till kontantinsatsen nu, men det skulle ta väldigt lång tid, och vi har ju hittat drömhuset nu:D

Jag vet inte vem som är mest ivrig i mitt fall, fick ju förfrågan att köpa, huset finns inte på marknaden alltså. Lånelöfte är klart men själva köpet dröjer lite till då det krävs värdering på huset innan vi går vidare.

Familjen i fråga har nu redan börjat packa så smått, rensar och slänger skräp och vill veta vad jag kan tänkas vilja ha kvar då de 'ändå flyttar från hus-->lgh, kanske utemöblerna?' :D

Så förhoppningsvis tar vi oss genom köp, de verkar ju onekligen som att båda parter redan börjat flytta fast vi inte ens kommit till priset :angel:

:banana::banana:

Åh vad roligt!! :laugh::banana: Hoppas det blir köp för dig, jag håller tummarna! :laugh:

Delvis kl
Har ändå varit rätt intressant att se på det bemötande man fått, en del banker har varit rent oförskämda.

Oj ja, det kan man säga!
Fick ett väldigt otrevligt bemötande på min egen bank, som jag haft bolån i förut utan bekymmer(!)...jag bytte bank...

1) Du ska göra en besiktning med hjälp av en fackman (som har en försäkring). Se till att vara med på besiktningen så att du muntligen hör vilka anmärkningar besiktningsmannen har.
Då får man en helt annan förståelse för hur allvarligt ett fel är, och hur lätt/svårt det är att åtgärda.

Saker som kan vara bra att kolla på när man går på en visning är hur fasaden ser ut, hur är fönsterträt, hur ser taket ut, finns det fuktfläckar eller bubblor i tak o tapet, hur luktar det, vilken standard är det på golvbrunnar osv. hur ser uppvärmningen ut.
Och smaka på vattnet!

Allt det här kommer iof er besiktningsman att gå igenom med er vid besiktningen.. men det kan ju alltid vara bra att bilda sig en uppfattning själv först innan man börjar buda.

Beroende på hur gammalt huset är så kommer det ALLTID att hittas fel, sen får du själv göra en bedömning av hur mycket fel du kan acceptera.
Var realistisk i din bedömning av felen - bara för att man hittar en fuktfläck eller en rötskada så behöver det ju inte alltid vara ett problem. Om det är en pågående fuktskada = stora varningsklockor, om det är en rötskada i en stock som torkat ut för 30 år sedan och inte varit nått problem sedan dess = inget problem.

Själv köpte jag ett gammalt timrat hus, och på ett gammalt hus finns ju alltid lite skavanker.
- Ett par gamla rötskador i stockarna som inte behöver åtgärdas.
- Eldningsförbud på båda murstockarna - avhjälptes genom att dra skorstenarna invändigt med bruk.
- Gammalt badrum med trasig plastmatta och gammal golvbrunn i gjutjärn - renovering av badrum planerad. Antagligen kommer vi att få byta ut lite plank o grejer pga fukt.
- Vattnet hade mycket humus, och är väldigt rikt på järn och är hårt, men tjänligt att dricka – en manschett sattes i hålet för att hindra att ytvatten läcker ner vilket fick bukt med humusproblemet, och så installerar vi järn och avhärdningsfilter för att komma till rätta med resten.
Osv…

Det där beror ju helt på vad man själv tycker är ok… är man ute efter ett tipptopp och färdigt boende med så lite jobb som möjligt så får man köpa nyare eller nyrenoverat och dyrare, om man inte har nått emot att fixa o dona lite så kan man ju acceptera fler fel.
Det jag personligen tycker att man ska vara försiktig med är dels mögel, och så fel i nyare hus.

Det mesta går ju faktiskt att fixa, bara man är medveten om att felen finns och att priset anpassas efter det.

En sak till – om säljaren lovar att fixa nått i efterhand så var benhård på att det ska skrivas in i kontraktet!
Vår säljare lovade att fixa både ditten o datten, men efter tillträdesdagen så har vi inte sett röken av honom. :) (Och det är kanske lika bra iof.. *lol*)

Lite tankar på vägen.. och lycka till med husköpet och banken!!

Vi håller också på att leta hus.
Hittills har vi varit med på fyra budgivningar och fått ge oss, nu håller vi på med ännu än och det är inte klart än. Nervöst!

Vi letar hus med renoveringsbehov, då sambon och hans familj är vana att fixa med sånt samt att vi inte har råd med nåt nyrenoverat i inköpspris.

Vi var på möte med en annan bank än den vi har idag, och oj vilken skillnad det var på bemötande! Våran nuvarande bank frågade om vi hade kontantinsatsen sparad, och när vi förklarade att vi inte hadde de så sa de blankt nej, det var inte ens villiga att se över vår situation. :crazy:

Banken vi var hos idag gav ett mycket trevligare intryck! Vi fick göra en låneansökan och så skulle hon kolla över vår situation och se om vi skulle klara av en ränta på 8%. Nuvarande räntan ligger på cirka 4%, men de kollar på dubbla för att vara säker på att vi skulle klara av det även om den stiger. Då räknar hon även med lånet på kontantinsatsen. Hon skulle kolla upp de så fort hon kunde och vi kommer förmodligen få svar redan imorgon :laugh: Nu är det såklart inte helt säkert att vi får lån, men nu fick vi iallafall en chans!

Så håll gärna tummarna för oss nu!:D:banana:

Om man tycker att det önskvärda är att bli belånad upp över öronen, ja, med alla risker det innebär.

Själv tycker jag att det är en förbättring att bankerna vill se en högre kontantinsats än tidigare.

Själv tycker jag att de summor som banker normalt sett anser att man kan lägga på sitt boende är galet höga. De resonerar ju som om boendet är den enda utgift och det enda nöje man har.

Jag höll på att svimma när jag fattade vilka bostadskostnader de tex anser att min familj skulle kunna klara av. :eek:

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 270
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 431
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 273
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka