Jag vet att flera i denna tråden skriver att det inte lönar sig att bygga nytt, men jag som är uppvuxen med en förälder som varit försäljningschef på ett av de största husbolagen i Sverige kan meddela att det finns gott om människor som byggt betydligt billigare än det kostar att köpa i samma område. Ju populärare område ju billigare att bygga är det ju. Ett nybyggt hus kostar ungefär lika mycket att bygga oavsett vart i landet du bygger, men hus kostar inte samma överallt. Så det kan bli betydligt billigare att bygga nytt än att köpa samma motsvarighet.
Men allting beror ju på vilka förutsättningar man har och vad man är ute efter. Jag bor i ett relativt populärt område, men jag bor trångt i min lilla villa/torp på 58 kvm utan förvaring. Jag har en del mark dock eftersom det är viktigt för mig och läget är perfekt sist på grusvägen, utan någon trafik. Dagens händelse är när grannen går förbi med hunden eller småtjejerna längre bort rider förbi på sina ponnyer. Jag offrade inomhusyta för utomhusyta kan man väl säga.
Sen beror det ju på hur man vill leva. Jag vill ärligt talat inte ha en förbränningstoalett eller separett. Då har jag hellre en vanlig vattenklosett med septitank som måste tömmas. Jag vet inte vad en tömning kostar i Norrtälje, men jag betalar ca 800:-/två gånger per år för att tömma min septitank. Hur ofta man behöver tömma beror ju givetvis på hur stor tank man har, men jag är själv med 3 kubiktank.
Jag har vänner som just nu bygger. De har en vanlig husvagn på tomten. Nu har de fått tomten av hennes mormor som förskott på arv, så de har ju den fördelen. Men de bygger sakta men säkert. De vill inte ta stora lån så de jobbar och bygger när de har tid och pengar. De bygger dock i timmer eftersom de vill ha ett timmerhus, men det blir ju också dyrare än ett vanligt trähus. Men de har köpt begagnade fönster, begagnad ytterdörr och hela köket är begagnat. Är man lite med sig och omkring sig och har lite koll på tex Blocket eller Marketplace kan man fynda riktigt fina grejer billigt. Men man ska ju ha någonstans att förvara det också.
Om du vill rita huset själv eller om du vill ändra färdiga ritningar kan du kolla på tex LB Hus där man har kostnadsfria ändringar. Ska du bara bygga ett litet hus kan du ju kolla på byggsatser ifrån Polen, men då behöver du ju ha lite kontakter hemma som kan sätta upp byggsatsen för dig. Byggsatsen för ett litet hus får ju plats på en lastbil, så transporten blir inte så dyr.