Men ni har väll en avloppsbrunn också, trekammare eller liknande?Är det krav på reningsverk på vissa ställen? Vårt avlopp - som alltså kommer att kosta ca 100 000 kr - har "bara" infiltration. Inte reningsverk.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men ni har väll en avloppsbrunn också, trekammare eller liknande?Är det krav på reningsverk på vissa ställen? Vårt avlopp - som alltså kommer att kosta ca 100 000 kr - har "bara" infiltration. Inte reningsverk.
Det är säkrare om man inte har ett redigt kapital så att man kan ta smällen om det slutar fungera. Eller om man blir tvångsansluten.Därför att jag inte hört nån, utom du då, som tycker det blir billigare.
Jag försöker att svara allmängiltigt om husekonomi, för det var vad du efterfrågade.
Men du drar hela tiden in dina privata önskemål i ekvationen så jag vet inte riktigt hur du vill att jag skall svara.
Godkänd hur?Men finns redan en godkänd brunn, så slipper man borra.
Det är säkrare om man inte har ett redigt kapital så att man kan ta smällen om det slutar fungera. Eller om man blir tvångsansluten.
Värsta scenariot är att ha ett värdelöst hus som inte går att bo i och därmed ingenstans att bo men kostnaderna kvar.
Bra husekonomi kräver en redig och väl anpassad buffert. Och så kan man ta risker utifrån hur stor buffert som man har.
Godkänd hur?
Vattenbrunnar är inget som godkänns.
Om jag minns rätt krävs dock bygglov numera om man vill borra för energi eller vatten.
Ja, vi kommer att ha en trekammarbrunn. Den som finns här nu är en äldre icke-godkänd modell.Men ni har väll en avloppsbrunn också, trekammare eller liknande?
Förstår nog inte vad du menar med godkänd? Det är inte helt ovanligt att folk köper hus med en brunn som sedan inte räcker till deras behov.Men finns redan en godkänd brunn, så slipper man borra.
Det finns ingenstans att vända sig.Haha, ja visst är det konstigt att jag har önskemål om mitt eget hus? Jag har inte bett dig om råd heller? Grundfrågan var var jag skulle vända mig.
Några av våra vänner bygger ett sprillans nytt hus nu och de har egen brunn. Blir jobbigt för dem om det inte går att bo i huset pga inget kommunalt avlopp det finns inte ens planerat att kommunalt VA ska dras dit inom många många många år.Så du säger att om jag inte ansluter mig till ett kommunalt vatten och avlopp, så kommer jag snart ha ett hus som inte går att bo i? Ledsen, men det tror jag inte ett ögonblick på. Det finns många hus runt om i skogarna där kommunalt vatten och avlopp inte ens är påtänkt.
Det finns ingenstans att vända sig.
Man är faktiskt helt på egen hand i den frågan.
Jag uppfattade det som att du ville ha goda råd om husekonomi så jag försökte leverera det. Det är något som är av allmänt intresse i ett öppet forum där många bor eller vill bo i hus.
Men ursäkta, jag skall genast kila iväg ur tråden.
Äsch man får filtrera bland råden och känna efter själv. Hade vi lyssnat på alla råd vi fick hade vi bott kvar i vår hyreslägenhet och haft tråkigt liv nu när vi köpt och renoverat och det gått bra har alla som var neggo glömt att de var det och är så himla positivaProblemet är väl kanske att vissa råd inte är efterfrågade? Ge gärna råd, men acceptera att alla inte tänker lika i allt.
Förstår nog inte vad du menar med godkänd? Det är inte helt ovanligt att folk köper hus med en brunn som sedan inte räcker till deras behov.
Så du säger att om jag inte ansluter mig till ett kommunalt vatten och avlopp, så kommer jag snart ha ett hus som inte går att bo i? Ledsen, men det tror jag inte ett ögonblick på. Det finns många hus runt om i skogarna där kommunalt vatten och avlopp inte ens är påtänkt.
Äsch man får filtrera bland råden och känna efter själv. Hade vi lyssnat på alla råd vi fick hade vi bott kvar i vår hyreslägenhet och haft tråkigt liv nu när vi köpt och renoverat och det gått bra har alla som var neggo glömt att de var det och är så himla positiva
Håller med dig här!
Mina resonemang om avlopp handlar framförallt om nybyggnation. Att det är dyrt att anlägga. Alla saker som ska göras i marken som el, brunn, avlopp kostar fruktansvärt mycket.
Att köpa en stuga som har förbränningstoalett/septitank och BTD-avlopp ser jag som oproblematiskt.
Vi har både dåligt vatten (kvalitet, inte mängd) och inte godkänt avlopp.. båda är på att göra-listan. Kan man fortfarande sova på natten trots att kommunen kan komma och knacka på och kräva nytt avlopp så funkar det med.Det gör jag! Känns lite som att jag måste koppla upp mig mot kommunalt vatten och avlopp direkt, trots att inget hus finns. Får ringa Norrtälje kommun och fråga hur man gör så.
Men ja, folk är väldigt negativa. Man ska absolut inte tro man kan göra nått själv, för har du aldrig gjort det, ska du aldrig göra det heller
Vi har både dåligt vatten (kvalitet, inte mängd) och inte godkänt avlopp.. båda är på att göra-listan. Kan man fortfarande sova på natten trots att kommunen kan komma och knacka på och kräva nytt avlopp så funkar det med.
Kommunalt kommer inte vara aktuellt hos oss.
Slamtömningen kostar typ 800-1000:-/år.
Det är nog här vi skiljer oss åt .Kan man fortfarande sova på natten trots att kommunen kan komma och knacka på och kräva nytt avlopp så funkar det med.