Bolån torrtoa

Beror kanske lite på vilka marginaler som banken väljer att räkna in i det hela också?
T.ex. om de anser att man ska ha ekonomin till att installera ett avlopp i ett hus som inte har det. Eller om de kräver att man ska ha ekonomi för ett annat permanent boende ifall man köper ett fritidshus med låg standard. Eller så vill de ha en direktkontakt för att bedöma hur seriös man är i avsikten att långvarigt bo med låg standard?

Damen jag pratade med på SBAB sade specifikt att det krävdes vattentoalett. Jag har hela tiden sagt att jag ska bo permanent, men vi kom inte ens till kreditkoll eftersom det var så definitivt.

Damen jag pratade med på SBAB sade specifikt att det krävdes vattentoalett. Jag har hela tiden sagt att jag ska bo permanent, men vi kom inte ens till kreditkoll eftersom det var så definitivt.
SBAB är väl generellt rätt fyrkantiga jmf med många andra banker. Jag har hört flera de nekat för att de ansett skicket varit för dåligt sett till ekonomin. T ex sagt nej för att kök saknats, spekulanten har då haft för avsikt att bygga kök men SBAB ansett det som för stor ekonomisk risk. Så det kan ju vara lika med vattentoaletten, att de anser det vara för stor ekonomisk risk

SBAB är väl generellt rätt fyrkantiga jmf med många andra banker. Jag har hört flera de nekat för att de ansett skicket varit för dåligt sett till ekonomin. T ex sagt nej för att kök saknats, spekulanten har då haft för avsikt att bygga kök men SBAB ansett det som för stor ekonomisk risk. Så det kan ju vara lika med vattentoaletten, att de anser det vara för stor ekonomisk risk
Med tanke på deras reklam hade jag trott tvärtom ;)
De verkar ju ha noll koll :D
"forever är engelska och betyder ränta"

Man måste varken ha vattentoa eller ens vatten och avlopp, det är byggnad och tomtmark lånet ska finansiera, resten är installationer och behöver inte ingå i byggnaden alls.

Man måste varken ha vattentoa eller ens vatten och avlopp, det är byggnad och tomtmark lånet ska finansiera, resten är installationer och behöver inte ingå i byggnaden alls.
Fast det är ju banken som bestämmer hur mycket de vill låna ut med en viss säkerhet. Dvs anser banken att ett hus utan kök/toa/whatever är för dålig säkerhet för ett lån om x kr så kommer de inte låna ut

Fast det är ju banken som bestämmer hur mycket de vill låna ut med en viss säkerhet. Dvs anser banken att ett hus utan kök/toa/whatever är för dålig säkerhet för ett lån om x kr så kommer de inte låna ut
Kan ju vara andra skäl än att det är för dålig säkerhet också.
T.ex. att de vill slippa befatta sig med den typen av objekt eller tycker det inte är värt jobbet att sätta sig in i hur de bör bedömas. Lika som en del inte ger lån till lantbruksfastigheter. För det ligger utanför deras intresseområde eller affärsplan helt enkelt.

T.ex. att de vill slippa befatta sig med den typen av objekt eller tycker det inte är värt jobbet att sätta sig in i hur de bör bedömas. Lika som en del inte ger lån till lantbruksfastigheter. För det ligger utanför deras intresseområde eller affärsplan helt enkelt.
Precis. Varje bank är ett eget företag och delånar bara ut om de tycker att de kan bedöma det.

Det är ingen rättighet att få låna pengar av vilken bank som helst.

Tack och lov finns det väldigt olika bedömningar.
(Swedbank kunde inte ens mata in mina uppgifter i sitt datasystem för jag hade för lite kvar efter utgifter.
LF Bank tyckte det var helt ok och jag kunde köpa min stuga.)

Precis. Varje bank är ett eget företag och delånar bara ut om de tycker att de kan bedöma det.

Det är ingen rättighet att få låna pengar av vilken bank som helst.

Tack och lov finns det väldigt olika bedömningar.
(Swedbank kunde inte ens mata in mina uppgifter i sitt datasystem för jag hade för lite kvar efter utgifter.
LF Bank tyckte det var helt ok och jag kunde köpa min stuga.)
Ja, inte befatta sig med den typen av folk är ett alternativ också.
Om det så är folk som kan leva på liten inkomst eller folk som kan leva med låg teknisk standard.

Jag kan faktiskt tänka mig att en del banker (speciellt på ett stockholmsbaserat kontor :angel:) blir avskräckta av någon som säger sig vilja långsiktigt leva med torrtoa. Om inte annat bara för att det är långt från deras egna referensramar...

Absolut! Det var lite det jag menade att vad man än tycker eller vad som brukar si eller räknas som si - så i slutänden är det banken som själv väljer om de vill låna ut eller ej.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 878
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 337
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 030
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Resa till Bulgarien
  • Gympalek / lekgympa

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat