Köpa hund

Sv: Köpa hund

Är det en släkting till Jackrusseln kanske? Såg rätt lik ut!

Nej Den Dansk/Svenska är inte släkt med JR utan går unde gruppen Pincher....MYCKET lugnare än både JR och pinschern, men ändå hög energinivå....Jag har en och det är en underbar ras. Har alltid haft bruksraser tills jag skaffade denna och det är en stabil, stor hund i en liten förpackning :D Min är ca 40 hög o väger dryga 9 kg. Dock bör dom ju aktiveras
men inte lika mycket som DP'n

Shelties har jag också funderat på, de är inte särskilt stora de heller. Runt det och neråt är väl vad jag har tänkt mig ungefär. Är bara lite rädd för att de behöver så extremt mycket aktivering, hur är det med det?

extrem mycket skulle jag inte vilja påstå...
Men jo det är sant, dem är ju arbetande vallhundar. Men ändå! Det är kul att aktivera sin hund; det är ju som att leka!
En hund som får följa med till stallet får ju i alla fall mer stimulans än en som sitter hemma själv hela tiden. :)

Det är ju lite det jag tänkt... Kommer ju även i fortsättningen sen jag gått ut gymnasiet att vara i stallet säkerligen åtminstone en 4-5 dagar i veckan. Då är jag också där en tre timmar varje gång. Naturligtvis tänkt om allt går som det ska att den ska få springa lös. Kan det räcka som daglig aktivering eller krävs det mer?

Det är skillnad på aktivering och motion tycker jag. Jag har en jaktlabbe som kan springa en hel dag utan att bli trött, men tränar jag honom i lydnad eller liknande, så blir han helt slut. :)

Nej de är inte släkt, men utseendet påminner...

Dsg:n är ingen terrier utan ligger i samma rasgrupp som pincher. De har nästan samma energi som JR men är inte lika vassa (terrier-lika). De är ganska mjuka till sättet o har mer will-to-please.

Läs mer på www.gardshund.se om du är intresserad av att veta mer.

Jag säger som några sagt innan, hur mkt aktivering hunden kräver för att må bra är helt olika från hund till hund, även av samma ras. Som min och min mammas JR-valpar, min hane är lugnet själv, kan sitta och filosofera långa stunder, medans tiken har energi till tusen och vill ha mycket uppmärksamhet, hon kommer kräva en hel del för att bli en harmonisk hund.

Nu kommer säkert folk fjoll-stämpla mig totalt, men har faktiskt funderat närmare på Chihuahua eller dvärg/kanin-tax! :D Absolut inte pga "Paris Hilton syndromet", utan att jag faschineras av en stor hund med mycket energi i litet format.

Jag slår ett slag för Papillon, som alltid.;)
Mycket energi och personlighet i litet format. Utan att för den skull ha en tendens att slå över om den aktiveras mindre någon/några dagar.
Det är en väldigt intelligent och lättlärd ras. De är aktiva, tåliga och sociala. Oftast väldigt roliga hundar som kan vara med på allt.

Mina är med i stallet, springer med på ridturer, åker båt med oss, lär sig trix och konster och lydnad väldigt lätt. De har även testat agility. Det tyckte de var kul och allt gick som en dans.
De kan med andra ord aktiveras väldigt mycket. Men de har inte sånt temperament att energin slår över och blir till negativ energi. Och aktiveras de mindre ett tag så är det inga problem. De myser gärna i soffan/sängen.

Pyggli.jpg
[/IMG]

Miiinpadda.jpg

Ahh, det är ju ett alternativ med, förbaskat söta! :love: Lite chihuahua look har de ju också ;)

De är riktigt häftiga, har kollat lite på de! :D Isåfall skulle jag vilja ha en Black&Tan, blir ju en mini-dobermann! ^^ :D

Då får jag fresta med en bild på min tjej:
DSC_1930.jpg

Angående aktivering så brukar jag träna med henne ca 3 ggr i veckan, varav minst ett av passen är agility och ett är lydnad, resten av dagarna promenerar vi bara. Men sen kan man ju göra allt möjligt, idag har vi tex varit ute och joggat 3 km.

Precis sådär ska den se ut om det blir en pinscher, så jävla tufft med en mini-dobermann! :D

Ja, mina är lite mindre i modellen. Och väger 2,8-3,0 kg styck ungefär. Så de har vavva-strl i sina kläder(de har vinterkläder för långa pass i stallet).
Men de är nog generellt sett smartare än vavvor, rasen. Och de är inte lika hysteriska som de flesta DPs jag mött.
DPs är riktigt coola om man kan forma deras energi till något positivt. Om man är kunnig nog att göra det är de riktigt roliga. Om man inte fixar det, vilket de flesta som jag mött inte har, så kan de vara sjukt jobbiga.
Pappisar är lite lättare. Även om det finns en del odrägliga pappisar med. ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 472
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 586
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 234
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 317
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18