Köpa hund?

ufot

Trådstartare
Jag har vissa funderingar på att köpa hund men kan inte bestämma mig för vilken ras.
Jag söker först och främst en sälskapshund av medelstorlek som gillar långa promenader, eventuellt agility.
Hunden ifråga ska inte ha några jaktinstinkter, vara av "god kvalité", delvis inte ha några kända genetiska sjukdomar eller inavelsproblem.
Klara av att vara ensam. Nu menar jag inte från första dagen men så småningom.
Vara "snäll" mot katter. Har själv en skogis.
Gilla långa skogsturer, eventuellt fjällvandrig. Delvis en robust ras, men inte för stor. Samtidigt vara lugn inne och inte "krävande".
Vara bra förstahund.

Blev visst rätt många krav...
Har även funderingar på omplaceringshund, men är rädd för att det blir alltför krävande med tanke på att jag inte har jätte mycket hunderfarenhet... Finns det omplaceringshundar av gott lyne, delvis inte en hund som omplaceras på grund av temprament?

Kom gärna med förslag eller PM.

Sv: Köpa hund?

Jag tror på finsk lapphund, av det jag hört om rasen. En social liten hund som verkar hänga med på det mesta. Men det där med att vara ensam förmodar jag mest är en träningssak- eller menar du att du vill ha en hund som automatiskt fixar det?

Nej, absolut inte. Men jag tänker mig att vissa hundraser är lättare att träna att vara ensamma än andra...
Har tittat lite på welsh speinger spaniel. Vad tror ni om detta. Kanske för mycket jakt?

Hur är det med "skälligheten" på finsk lapphund?
Bor i lägenhet och jag tror mina grannar inte är så jätteförtjusta vid skällande hundar... Inte jag heller för den delen.

Jag röstar på en bra labbe!

Finns inte många andra raser som är så allsidiga och behändiga som dem!

Välj en ur "sport"-linjer (DP-linjer) dvs en hund som inte är en ren jaktlabbe men absolut inte heller en utställningsdito så kommer det passa som handsken.

/Swat

en welsh tror jag faktiskt kan passa dig bra! En härlig och lättsam hund som ofta nöjer sig bara den får hänga med på det man gör (förutsatt att man är en hyfsat aktiv person).

Det finns dom som är svårare att ha lösa men generellt är det en hund som lätt går att ha lös då de ska hålla sig nära. Det kan kräva lite träning för att få en som är trygg att bli lämnad det förekommer problem med det (inget extremt dock), min har separationsångest, men han är en omplacering...

De lite mindre spaniels som cocker och cavalier kan också funka bra, om du gillar spanielmentaliteten.

Berätta gärna mer om spanieln.
Kollade lite uppfödare och information om rasen på nätet och det verkade vara "min" ras.
Vilken skillnad finns mellan de olika spanielraserna? (Mentalitet, storlek, jaktinstinkt...)
Är egentligen mest intresserad av en vuxen hund, delvis över året eftersom jag är osäker på om jag har tid/kunskap med en valp. Känns bättre att köpa lite äldre när det är första egna hunden. Någon som har erfarenhet i att köpa vuxen hund, vilka fällor finns? Vad skall man se upp med? Hur rensar man ut oseriösa säljare? Vill inte ha någon med metalitetsproblem för det tror jag inte att jag har kunskap för.
PM mig gärna om mer specifika tips som inte får skrivas här.

Hur är det med "skälligheten" på finsk lapphund?
Bor i lägenhet och jag tror mina grannar inte är så jätteförtjusta vid skällande hundar... Inte jag heller för den delen.

Min finska lapphund skällde mycket som valp, men det var för att få uppmärksamhet så med att ignorera beteendet slutade han.
Han skäller aldrig inomhus (om vi inte jagar igång honom) och utomhus skäller han visserligen vid frustration (just min hund har en dålig "av-knapp" och skäller när vi är för passiva enligt honom). Annars inte mer än en vanlig hund. Har mött många lapphundar som aldrig skäller också, skulle inte påstå att det är en skällig ras.

Jag skulle säga pudel annars, väldigt lätta att ha att göra med och hänger med på allt.

Är det inte lite väl mycket jakt i springer spaniel?
Såg att många uppfödare siktar just mot jakthundar.
Verkar som att welshen är lite mer sälskapshundstyp, men jag kanske har fel?

Det där med hundraserna låter jag mycket kunnigare människor tipsa om. :)

Jag ville bara säga att vi har en vuxen omplacering. Och hon är kanon i lynnet. Ingen problemhund överhuvudtaget. (Golden Retriever)

Så de finns, men de är kanske inte alltid ute på annons. Vi hade själv annons ute och sökte en hund och beskrev hur vi hade det, vad vi sökte och vad vi ville ha i en hund. Och en dag så damp mailet från vår hunds kennel ner i mailboxen. De satte inte ut annons för det var 'ingen panik' utan hade de inte hittat oss (eller någon annan likvärdig familj) hade hon fått vara kvar hos dem. Och nu har vi haft henne i ca 1 år. :D

Är det inte lite väl mycket jakt i springer spaniel?
Såg att många uppfödare siktar just mot jakthundar.

Eftersom spanieln ska jaga under bössans räckvidd är goda jaktegenskaper BRA och inte dåligt för familjehunden. En ren jaktspaniel har dock för mycket motor för de flesta normalägarna, men en dual bör passa den som vill ha en aktiv familjehund att leva, träna och även tävla med.

Jag kan rekommendera mellanpudel; en lagom stor och mycket glad hund! Min mellanpudel är med på allt, men har inga problem med att ligga i soffan en hel dag...hon kan vara ensam hemma utan problem. Dessutom fäller inte pudeln! Har inte någon utpräglad jakt eller vakt instinkt...en toppenhund!

Nog går det att få tag på en vettig omplaceringshund. Men man ska nog ha i bakhuvudet att hundar omplaceras av en anledning och det är inte ovanligt med problem eller att de inte har fått så mycket träning osv.

Ett annat sätt är att göra om vi gjorde - köpa en äldre valp. Vår hund var 6 månader gammal och hade inte blivit såld tidigare, av olika anledningar.
Man hör ju mycket om att uppfödarna har svårt att bli av med valpar så det borde väl inte vara omöjligt att få tag i en lite äldre. Men kanske inte så gammal som ett år..

En annan sak att tänka på är att även omplaceringshundar kräver tid och kunskap. Du kan inte lämna den ensam direkt även om den är vuxen, den måste få vänja sig vid hemmet ordentligt - om den nu är ensamtränad alls.
Även äldre hundar kan börja kissa inne osv när de flyttar, är inte helt ovanligt. Så du får ju vara inställd på att vara hemma med hunden, träna mycket osv - även om du tar en omplacering.
Sen är det ju självklart så att hon du hittar en vuxen hund som blivit jättebra tränad osv så går allt mycket smidigare - men tror inte det är så ofta som sådana hundar omplaceras..

Nog går det att få tag på en vettig omplaceringshund. Men man ska nog ha i bakhuvudet att hundar omplaceras av en anledning och det är inte ovanligt med problem eller att de inte har fått så mycket träning osv.

Sen är det ju självklart så att hon du hittar en vuxen hund som blivit jättebra tränad osv så går allt mycket smidigare - men tror inte det är så ofta som sådana hundar omplaceras..

Fast det finns ganska gott om vettiga hundar, det gäller bara att veta var man ska leta och är helt klart lättare om man redan har hundkontakter.

Jag fick en meriterad hund som var 4 år, de skulle skära ner på avelstikarna och kollade då sig för om någon var intresserad. Det enda villkoret var att hon inte skulle fortsätta i avel.

Sen kan man också köpa en färdig hund, inte helt ovanligt bland jakthundar. Men man får ju såklart betala betydligt mer än för en valp.

Ja jag skrev ju att det finns vettiga hundar som omplaceras. Men du måste väl hålla med om att många omplaceringshundar har någon form av problem?
Det behöver ju inte vara lynne men att de är dåligt tränade eller liknande.
Min uppfattning är att majoriteten av omplaceringshundarna har något med sig i bagaget.

Klart att det är lättare med kontakter. Så är det med allt.
Tror också att det är lättare att hitta bra hund via rasföreningarna än på blocket.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 561
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Lite inspirerad av en annan tråd här på forumet som rörde relation till sin partner och hund. Jag är inne på att skaffa hund. Och min...
2
Svar
31
· Visningar
3 696
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 997
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 422
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka