Hej!
Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här.
Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år eller kanske året efter. Jag har lusläst på skk om hur många raser som helst men känner mig fortfarande som sagt helt yr vilken jag vill ha och vilken som skulle passa mig. Kanske jag skulle kunna få lite hjälp och tips av er?
Önskemål som jag har:
*Storleksbild runt 30-40 cm hög, dels för att den ska kunna leva/leka med min chihuahua(Storväxt 4kg) utan att han gör sig illa.
*Ingen jaktinstinkt då jag vill ha de lösa mycket.
*Frisk och sund med bra psyke prioriteras högt.
*Medium aktiv, ska vilja följa med på långpromenader, dagar i stallet och kanske hänga med på någon cykeltur/löptur då och då men ändå kunna ha lägre aktivitet under några dagar utan att börja klättra på väggarna.
*Robust och inte skör, dvs ingen ras som lätt bryter benen. Även att den klarar av viss kyla och väta.
*Följsam, lättlärd, social, lättsam. Vill inte ha en alltför reserverad hund. (kanske individuellt?)
*Kommer göra viss mental aktivering som enklare nosework, kanske spår osv men det är ingenting hunden bör kräva i mängder för att fungera normalt.
*Helst så lite pälsvård som möjligt(utan att frysa). Strävhåriga är jag inte särskilt intresserad av inte heller där jag behöver rycka håret i öronen då jag tycker det verkar obehagligt för hunden. Vill absolut inte hålla på mer än 1 dag i veckan.
Jag förstår ju att jag med största sannolikhet kommer behöva kompromissa på vissa ställen då det blir svårt att få alla önskemål i en och samma hund. Som pälsvård, vaktinstinkt osv.
Raser som jag tittat på är bla norsk lundehund, Shetland sheepdog, Volpino italiano, dvärgpudel, kromfohrländer med flera. Listan kan göras lång.
Lundehunden tycker jag nog verkar passa in bäst men den har såklart nackdelar som sjukdomen IL och ganska stark vakt och lätt att ta till sig nya revir.
Även sheltie verkar trevlig men de har ju enormt mycket päls, sen kanske att dom kräver för mycket aktivering än jag kan erbjuda?
Gillar även staffe men är högst tveksam till att det kommer funka tillsammans med min chihuahua pga deras muskelmassa och bufflighet (om jag tolkat rasen rätt).
Om ni har någon erfarenhet av nämnda raser får ni jättegärna berätta mer eller om ni kommer på någon jag inte tänkt på som kan passa. Jag tänker att när jag hittat några raser jag känner kan vara ”the one” så kommer jag självklart åka och hälsa på så jag får träffa rasen/prata med uppfödare, dock är det kanske lite knepigt nu med Corona.
Ber om ursäkt för långt inlägg och hoppas att någon orkat läsa, men vill verkligen att det ska bli rätt.