Köpa hästen pga färgen..

Sv: Köpa hästen pga färgen..

kl

Jag köpte min nuvarande delvis efter färgen, men inte just den färgen (fux) utan att jag var uttråkad av "vanliga bruna" som jag haft två stycken tidigare. Dags för lite omväxling! ;) Det var såklart hästen jag föll för och inte bara färgen, men man får ju oftast inte så lång tid och många möjligheter på sig att bekanta sig med en häst, man kan lika gärna gå på en nit personlighetsmässigt även om man gillar hästen som första intryck. Tror gissningsvis att jag var lite mer villig att chansa tack vare färg/hästtyp jämfört med om det varit en brun alldaglig. Ville ha en icke-brun ponny, och det blev det, även om det inte riktigt känns som en ponny såhär i efterhand! (kallblodstravare slutmätt som d-ponny). Det tog ett tag för personkemin att mogna. Men nu växer den fortfarande nästan 4 år i efterhand. :)

Håller med om att som hobbyryttare har man ju fler valmöjligheter, kan utgå ifrån den häst man skaffar sig så länge man klarar av den och det klickar personlighetsmässigt. Nästa häst gissar jag därför blir ännu mer utifrån utseendet. Som skuggi skrev- att man åker och tittar på de hästar som faller en i smaken, för att förhoppningsvis hitta "klicket" med en sån. Just nu har jag ingen speciell färg i åtanke, kanske har jag det när det väl blir dags, annars blir det mer i allmänhet ett utseende som faller mig i smaken, inte nödvändigtvis färgrelaterat.

Och jag gillade inte hästar som var brokigt färgade innan jag köpte min. :D

Det visade sig dock att de flesta dressyrdomare är förtjusta i hennes färg också, vilket har resulterat
i att vi ibland får mer procent än vad vi förtjänar av speciella domare.

När skillnaden är 10% mellan domarna på samma ritt, och när den domaren som gav oss högst procent även ger en annan ponnyn på samma tävling,
i samma klass, som har samma färg som min, exakt samma procent som mig och min ponny, även om den ponnyn fick 14% mindre av de andra domarna. ;)

Kan konstatera att folk som handlar ridhäst inom min ras vill köpa på färgen (varmblodstravare). De lägger hellre några tusenlappar till för en bråkig och knepig häst efter Tap In som är brunskimmel än att köpa en trevlig välriden brun utan tecken häst. Det är så mycket lättare att sälja hästar med tecken, fuxar och skimmlar oavsett temperament, än bruna hästar. Tråkigt, för personligen tycker jag en ridtravare som är brun utan tecken ofta har potential att bli en riktigt snygg häst, till skillnad från många Tap In´are som varken har exteriör eller huvud för det...

Fux är en färg som jag inte ens ser åt, det kan bero på att jag tröttnat efter att ha sett så många röda finnhästar. Svart och brun är något som känns ganska alldagligt, av de 4 hästarna i stallet var min står är 3 bruna. Jag ville heller inte ha en ljus häst efter att ha hållit på med fjordingar, de var ofta gröna på sommaren och brungröna på vintern.

Nu står jag alltså med en skimmel som för tillfället har färgkombinationen flugskimmel framtill, apelkastad, grön, gul och brun. En sak som man lär sig med skimlar är att inte bry sig om färgen inte är rätt hela tiden, om han sen har en stor gulbrun fläck på ena skinkan och är grön på den andra låter jag det vara så länge vi är hemma i skogen, men visst önskar jag mig en mörk häst de här dagarna :angel:

Nästa häst ska vara en skäck, helst med mycket färg. Kommer att köpa en unghäst så det är aningen lättare eftersom jag sedan formar den som jag vill ha den.

*kl*

Jag ser färgen som en bonus.

Jag tittar först och främst på personlighet och ridbarhet, står jag sedan och ska välja mellan två hästar så tar jag den som jag tycker bäst om utseendemässigt (där bla. färgen spelar in, men även exteriören).

Jag har alltid drömt om en isabell och en gulbrun, det är nog mina absoluta favoritfärger. Svart (blåsvart, inte brunsvart) med vita tecken ligger också högt på önskelistan. Brun är den absolut tråkigaste färgen tycker jag, ändå har ALLA hästar jag ägt varit just bruna. Har varit fodervärd (för ev. senare köp om vi trivs ihop) åt en ljusbrunblack, en rödskäck och en fux, men har bytt alla mot en bruning. :rofl: Trots detta har jag tyckt att alla mina hästar varit jättevackra. :)

kl

Tycker det är intressant att man ofta ser i annonser att säljare påpekar hästens färg lite extra om den är t.ex. skäck, svettfux, isabell eller någon annan "udda" färg. Man läser ofta saker som "fräsig skäck", "ståtlig isabell", "vit sagohäst", "elegant svettfux" osv osv, men har nog inte sett så många annonser där man framhäver brunt och mörkbrunt som "fördelaktiga" färger.

Man läser ofta saker som "fräsig skäck", "ståtlig isabell", "vit sagohäst", "elegant svettfux" osv osv, men har nog inte sett så många annonser där man framhäver brunt och mörkbrunt som "fördelaktiga" färger.

Och ändå måste väl brunt vara den mest fördelaktiga färgen eftersom det knappt syns när dom är smutsiga. I like it! :D
Min häst ser alltid ut att vara renast i stallet men det är naturligtvis är en illusion. :angel:

Fast jag gillar andra färger också. Min fd medryttarhäst är en favvo som alltid väckte uppmärksamhet på ridturerna. Jag fick ganska ofta heta Pippi stället för Kicki. :)
Kalle1.jpg

Jag lyckas alltid klicka mig in på annonser med svarta och skimmlar:angel:
Har alltid haft en liten förkärlek till dem. Kritvita ska dem vara eller gråskimmel. Har haft turen med mig och är nu inne på min andra svart häst;)
Ett tag hade jag dille på isabell färgade ponnyer.

Något jag aldrig skulle vilja ha är en creme färgade. Eller jag vet inte vad färgen heter, den är inte vit och inte isabell utan någon färg mitt emellan. Ser ut som någon kolagodisbit i färgen. Som färgen på bruna godissvampar:D
Men när det väl kommer till kritan sen så om jag skulle hitta en super häst som är brun eller fux så skulle det nog bli den. Även att jag tycker bruna och fuxar är lite tråkiga x)

Det är en sån här du söker.. Cremello eller som man säger på svenska Blåögd Gräddvit.

Vanilla6.jpg

Det är en sån här du söker.. Cremello eller som man säger på svenska Blåögd Gräddvit.

Vanilla6.jpg

ja precis :)
Men som sagt när det väl kommer till kritan och du står där med en super häst så tar du den oavsett färg. Men här är min svarta prins
img_5178_146976068.jpg

Och min svarta b-ponny
22543022_137561809.jpg

Men ja en vit skulle inte sitta fel även att det blir mycket borstade. Men det blir det på en svart med då dem har en tendens att bli gråa istället:D

Känner igen det där från min mörkbruna kille som egentligen borde klassas som svartbrun snarare än mörkbrun då han är mest svart över kroppen med ljusare brun mellan bakbenen, vid mulen och under magen. Ju mer man borstar, ju smutsigare ser de ur då dammet kommer upp till ytan och gör dem dammgrå :D

En sån äger jag. Köpt på färg och stam :D Treårigt islandssto. Affären är så färsk att bläcket på kontraktet knappt torkat så har inte hämtat hem henne än.

Jag är väldigt svag för fuxar och har faktiskt en i min ägo just nu. Henne tittade jag lite extra på just för att hon är fux. Men jag måste erkänna att av alla mina hästar är det henne jag passar minst med. Kanske var det färgen som gjorde att jag köpte henne ändå?

Annars är det mörkbruna hästar som jag tydligen faller för rent generellt. Mina två halvblodskillar är mörkbruna och fastän jag tycker det är en halvtrist färg så är de ju såklart finast i hela världen. Just nästa vecka ska jag eventuellt provrida två hästar nere i Skåne, båda mörkbruna:P

Jag gillar inte "ridskolebruna" hästar. Sen har jag säkert missat massa pärlor pga att jag inte ens tittat på dem. Älskar fuxar men bestämde mig för att jag inte skulle leta häst efter färg, kom en med en som var riktigt mörkbrun (såg svart ut) underbar färg, ja men sen stämde inte resten mellan oss ;), så av en slump står jag med en fux igen :). SÅ ja, jag kollar nog lite på färgen när jag har letat häst... tyvärr...

En sån äger jag. Köpt på färg och stam :D Treårigt islandssto. Affären är så färsk att bläcket på kontraktet knappt torkat så har inte hämtat hem henne än.

Haha ja jag läste det nånstans... Grattis till köpet!

Själv har jag två. Den på bilden och hennes mamma. Kanske blir de tre för mamman är betäckt med palomino så det blir ett palomino eller cremelloföl.

mvh Eva

Mmmm, min kan nog komma att bli två cremellos alt. palomino så småningom, mao betäckas med isabellhingst :D

Nej tvärtom. Jag köpte min häst trots färgen. Hon är skäck och jag tyckte inte alls om skäckar förut, men eftersom det kändes som rätt häst fick jag ta färgen på köpet. Numera tycker jag jättemycket om skäckar.

kl

Jag har ALLTID haft svarta hästar med vita tecken. (Tre stycken för att vara exakt)
Och jag har ALDRIG velat ha en skimmel, smuts och åter igen smuts, man får dem ju aldrig riktigt rena!
Men vad har jag skaffat mig? En skimmel. Han anländer till mig om 1-2 timmar till och med!

kl

Jag tycker om fuxar i de flesta nyanser men speciellt mörkfux. Känns dessutom som jag fastnar för fux ston. Har ett sto nu som är mörkfux med klassiskt fux sto temperament :angel: Hon är som allra vackrast när hon precis har fällt vinterpälsen, då hon nästan är chokladfärgad :d Mitt andra sto är mörkbrun och den färgen har växt lite på en och jag börjar tycka om den.

En annat önske mål skulle vara musblack eller gulbrun (gulbrun är antagligen för att jag var medryttare under ett år till världens underbaraste welsh korsning under ett år innan jag växte ur honom). Annars hade det varit kul att ha en häst i samma färg som vår lilla ponny som vi hade iannan. Hon var gulbrun appelkastad på sommaren. Under vintern hade hon tjock brun underull med långa vita strån nästan stickelhårig. Sedan fällde hon alla vita hår för att vara brun ngr veckor för att sedan tappa den bruna pälsen.

Men jag skulle nog inte köpa en häst enbart pga av färgen, två likvärdiga individer och den ena hade en häftigare färg eller en färg/teckning som jag tycker är vackrare så hade det antagligen fått avgöra men inte annars.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 836
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 579
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur