Köpa hästen pga färgen..

Sv: Köpa hästen pga färgen..

Köper jag ridhäst i framtiden kommer färgen vara lika viktig som temperamentet, faktiskt. Jag vill bara ha en trevlig allroundhäst på lägre nivåer och riskerar liksom inte att missa någon supertalang på grund av att jag vägrar en brun, fux av tråkig modell, skäck eller tigrerad. :p Hade säkert resonerat annorlunda om jag varit ute efter en häst att satsa med.

På travfronten är ju i princip alla hästar just bruna och dessutom gärna utan tecken, och de få som sticker ut brukar väl i gengäld sällan vara något extra... men skulle jag där få välja mellan två jämngoda hästar varav den ena är brun och den andra skimmel skulle valet inte vara svårt. :angel:

Jag är överlag väldigt ytlig när det kommer till hästar. Har de inte ett fint huvud, intelligenta ögon och en OK färg kommer jag aldrig att riktigt falla för dem.

KL

Nej, jag bryr mig inte ett skvatt om färgen när jag ska köpa häst. Dock tycker jag ju att vissa färger är finare än andra naturligtvis. Skäckar tycker oftast inte är speciellt fina, men jag hade inte bangat den perfekta hästen för att den var skäck. Medryttarhästen är skäck och hon är en fantastisk häst :)

Nu har jag ju fjording och han har den tråkigaste färgen, ljusbrunblack :p Men vad gör det när färgen innehåller världens finaste :love: Men en dag vill jag ha en musblack fjord ... och en rödblack, en vitblack, en isabellblack ... och en gul/pärlvitblack :angel:

Jag gillar färg, form å flärd. Trodde jag, nu har jag en häst som mer eller mindre ser galen ut, med en tuppkam till man som vägrar lägga sig. Hon ser verkligen inte klok ut. Hon såg väl inte så mycket bättre ut när jag köpte henne, men jag trodde att manen skulle lägga sig ju längre den växte. Icke. Jag köpte väl en häst som inte så vacker med sin tuppkam, men hon är MIN. Färgen är väl bork och den färgen har jag verkligen lärt mig att tycka om. Jag skulle ju inte ha en ljus häst för det är så jobbit med håren i bilen, men va fasen. Nu blev det som det blev och jag är nöjd.

Precis sådär ytlig är jag också. Jag kommer aldrig att tävla så för mig kvittar talang etc. Jag vill bara ha en trevlig individ i skogen liksom. Och då kan det lika gärna vara en snygg en!

Dessutom, om jag inte skulle vilja ha kvar hästen är den ju alltid lättare att sälja med en snygg och ovanlig färg.

*kl*

Jag har ett alldeles vanligt brunt halvblod, som visserligen har en väldigt stor bläs, men det är inte en särskilt spännande färg. Hade jag skullat köpa häst idag hade jag faktiskt köpt efter färg. Jag vill ha en gul! En sån här:
67688_1519826207510_1590181870_1160761_4346613_n.jpg

Hon blir dessutom mörkare på sommaren och har höga strumpor-en riktig drömponny!

Visst klickar jag gärna upp och läser annonserna där hästen har lite (i mina ögon) vackrare färg, t.ex. isabell, skäck eller mörkt apelkastad skimmel. Men jag har aldrig suttit och aktivt sökt efter en viss färg när jag bläddrat bland annonserna. Färgen är en rolig bonus, såklart, men där får det stanna för min del.

*skriver under på*

Skulle faktiskt inte vilja ha tigrerad, eller appalosa vad de nu heter i färgen. Ush, hemskt måste jag säga... Skäckar är inte heller den typ av häst OM det inte är en westernhäst (westernryttare har jag varit allt med..)
Men för dressyr som ja håller på med nu, svart, brun eller skimmel.

Hugger närmsta knapp.

Alltså, bruna hästar är ju bara för tråkiga!

Dom ser ut som älgar hela bunten....
PICT0361.jpg

....har dåligt bordsskick och äter med hela ansiktet...
IMG_0017.jpg

...ja, överhuvudtaget en ganska taskig känsla för vad som är klädsamt...
263.jpg

...skadar sig var och varannan dag...
259.jpg

....vilket troligtvis beror på att dom inte kan hålla alla fötterna på jorden...
169.jpg

...eller för att dom umgås i fel kretsar...
PICT0431.jpg

...så nästa gång får det nog bli en sån här!
Kalle22.jpg

:rofl: :rofl:

Haha! Bilden på nyäten häst med bordskick a la fiskmås liknar en viss individ som går i hagen här... :p

Det är ju tur att man har tvättmaskin och dusch för mulen ska naturligtvis alltid fram och gosa när den är som allra söligast. Gärna lite i håret precis bakom örat. Myyyysigt! :D

Såklart han måste torka av morrhåren... det är bra att du erbjuder servettservice! ;)

Färg, form och uttryck är ändå oftast det första jag ser i annonser. Och eftersom jag inte tävlar eller avlar så är det där första rensningen går (ålder spelar ingen roll för mig annars hade nog det gått först då).
Efter det så blir det ju personlighet och ridbarhet (men det är ju sådant man kan fixa själv) etc.

Så ja, jag köper helt klart efter färg och form.

hmm.. ja jag köpte häst pga färgen xD dock skulle jag aldrig ha ett varmblod utan en svart arab :D
när jag var liten och lekte häst som barn gör så hade jag en svart arab med guldhovar som hette kasper (A)

Såg en annons på en arab valack, visserligen mörkbrun med den hade ju allt annat jag begärde på en häst så vi åkte och kollade på honom, i hagen fanns en hel hästflock! Han var ju inte en dröm att rida och jag var besviken, ägaren sa att hon hade en varmblodsvalack på 13 år som dom funderade att göra sig av med.. jag sa nej jag vill inte se honom sa jag, men ägaren insisterade och gick och hämtade den svarta lilla saken, tuffsig och tjock och helt bedårande söt (A) han var ingen arab och hade heller inga guldhovar, men han var svart och kasper hette han och i ridningen sa det bara klickeriklick! jag lär bara ha honom! och hem kom han och har varit in i 3 år nu och jag ångrar mig inte! förutom dom 2 månaderna som prövotiden var men jag köpte han ändå, trots att han stegrade, backade ner i dicken inte kunde ett skit trots att ägaren sa att han var "välutbildad" men var nog mest för att jag skulle köpa honom, när jag provred honom kunde heller ingenting, och ursäkten var att hästen stått länge..hmm?! men så är det, nu är han världens bästa och nästa gång jag letar häst (våren 2012) då kommer det bli en arab (A) men jag kommer väl säkert hem med en outbildad travhäst då med ^^<3

Så gick det som det gick med den skäckfärgade unghästen jag tidigare skrev att jag skulle ha. Nu står där en brun 7-årig välriden ridtravare i stallet, några vita fläckar på hb kronranden är allt i fläckväg, undrar hur det gick till..? :angel:

Hmmm... Skulle noginte köpa hästen om den var helt "kass" -dock skulle jag inte (!) tacka nej till en svettfux med 4 vita och bläs :P

När jag skulle köpa föl så sa jag ingen hingst och den ska stå i närheten!

Men vad blev det? Jo en hingst som stod 6 mil söder som Kalmar! Jag bor i Enköping norr om Stockholm. Men det är ett köp som jag aldrig ångrat! Jag tror jag har sveriges lugnaste hingst! Och ett otoligt psyke!

O så är han isabell :love:

bild-239_shrink-398x600.jpg

Jag har en förkärlek åt fuxar med vita bläsar, (har redan 2st) & skulle d bli en 3e, så skulle d bli en till fux med bläs.

För mej är färgen en bonus men inte det viktigaste, den ska gärna ha lite 'härärjag' och ha utstrålning, jag tittar ofta på annonser och det som gör att jag inte bläddrar förbi är hästens uttryck. Och det kan vara vilken ras som helst. Även om den står tråkigt i hagen så klickar jag aldrig förbi en sån annons om det finns ett uttryck hos hästen.

MEN jo, jag gillar färg:D Den får gärna vara gul, mörkfux eller brun utan tecken(?) Eller så får den gärna ha mycket vitt, sabinoaktigt. Helst isf svart.
Tigerfärger är fina, ffa schabrakvarianterna. Men inte heller de hästarna fastnar om de inte har utstrålningen.
Mellan likvärdiga hästar med eller utan färg, hade jag nog ärligt ja, valt den färgade ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 836
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 584
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka