Köpa hästen pga färgen..

Sv: Köpa hästen pga färgen..

KL

Jag skulle nog inte köpa en skimmel om det inte var helt fantastisk, inte en skäck heller.

Dock är det lite absurt att köpa häst endast pga färgen

kl

Likaväl som man gillar en viss typ av häst kan man väl gilla en viss färg?

Själv tittar jag alltid en extra gång på annonser om hästen är svart och av lite större modell då jag helt enkelt gillar såna hästar.

Jag är en av dem som gillar lite udda färg... Den ena damen här hemma är här delvis på grund av färgen...

Hon är gulbrun (bork) ... Hade hon inte haft den färgen så hade jag aldrig åkt och tittat på henne... Nu var hon bara 1 år när jag köpte henne så det fanns inte så mycket annat att gå på i hennes fall. Mer än att hon var fullt frisk, trevlig att hantera och såg korrekt ut för sin ålder..

Vidare... OM jag hade två hästar framför mig... och båda hästarna är precis likvärdiga, men den ena har en lite udda färg... Ja då väljer jag den med udda färg.

Skulle däremot valet stå mellan två individer där den ena är betydligt bättre än den andra och den "sämre" endast hade en udda färg som sin fördel.... Då går färgvalet bort... tveklöst....

*kl*

Jag har inte suttit och ögnat annonser efter en viss färg. Gillade inte riktigt fuxar men har ändå tre stycken sådana nu. Visserligen är rödskäcken fint tecknad men jag hade fastnat lika mycket för honom om han vore helfärgad eller en helt annan färg. Köpte honom för att han är han, inte för att han är skäck.

Vad man dras till har ju inget att göra med hur duktig hästen i fråga är... Utan vad man har för smak. Det ska klicka!

Jag tex tycker verkligen inte om skäckar, jag har aldrig sett en skäck som jag tyckte var fin. Däremot älskar jag skimmlar, helst vita. Fuxar är fina om dom har tecken. Bruna hästar får ha nåt alldeles särskilt för att jag ska fastna.

Det är inte så att jag tänker att "nu ska jag köpa en vit häst", men ofta har man ju en "typ" av häst som man dras till och den typen av häst som jag tycker allra bäst om är ofta vit.

Mest kollar jag på huvudet, det är ett särskilt uttryck som jag faller för.

Jag skulle aldrig i livet ha en fux. Det är den tråkigaste färgen som finns.

Hmm...och vilken färg är tant (se avatar)? :angel:
Fux. Utan tecken.
Min förra häst var också fux.
Numera ser jag mest de annonser som har fuxar. :love:

Sen har jag en liten svart buse också, men honom köpte jag i stort sett innan han tittat ut så färgen spelade ingen roll alls.

Ha, så var jag också. Aldrig en fux sa jag när jag skulle köpa häst, jag kollade inte ens på annonserna med fuxar på, vad var det jag köpte?

Jo en fux :D

Visst klickar jag gärna upp och läser annonserna där hästen har lite (i mina ögon) vackrare färg, t.ex. isabell, skäck eller mörkt apelkastad skimmel. Men jag har aldrig suttit och aktivt sökt efter en viss färg när jag bläddrat bland annonserna. Färgen är en rolig bonus, såklart, men där får det stanna för min del.

Jag har ju en skäck så jag hade ljugit om jag sagt att färg inte spelar nån roll. Men jag gillar att min häst sticker ut i mängden. Dock har utstrålningen och extriör större betydelse för mig, bruna hästar kan vara urtjusiga om de har rätt utstrålning!

Min andra häst är tråkbrun utan tecken, men hon är så söt så att hon står ut ändå.

Just nu är drömmen en mörkbrun/fux med mycket vitt, dvs strumpor över knäna, gärna bukskäck och en bred bläs:angel:

När jag letade häst va jag helt ointresserad i vilken färg hästen skulle ha, satte personligheten först. Trodde jag skulle åka och kolla på en brun häst när de visade sig att den va fux, självklart blev de den jag föll för!
Skulle jag kolla efter häst nu skulle jag leta brunt, ingen mer hispig fux till mig efter denna!

KL
O ja, jag tycker färg är jätteviktigt! Nästa häst får väldigt gärna vara en isabell eller svart med mycket vitt. Jag har haft brun, brun, fux hittintills. Jättetrista fäger men underbara djur förstås.

Ha ha - själlv väljer jag bort just skäck, skimmel, isabell och gulbrun om inte hästen har extremt spännande stam eller meriter
Man är verkligen olika

Vet inte om jag egentligen föll för just färgen, men gillar kallblod med mkt man och hovskägg :)
Nu när jag kollar på annonser ibland så fastnar jag gärna för ljusfux.
Annars är tinker med mkt svart och lite vitt en favorit

31140127.jpg

31918775.jpg

Jag fastnar för hästar med det lilla extra och det lilla extra har inget som helst att göra med färgen. Skulle jag vela mellan två hästar med samma förutsättningar och liknade exteriör varav den ena är brun och den andra silversvart så skulle jag inte per automatik välja den silversvarta utan jag skulle bortgå från färgen helt och verkligen känna efter vilken av dessa hästar som jag känner mest för. Kanske skulle jag inte köpa nån av dem. Det måste verkligen kännas rätt innan.

kl

Jag skulle absolut kunna tänka mig att åka och titta på en häst för färgens skull men huruvida det blir ett köp eller inte har inget med färgen att göra.

Hugger närmsta knapp.

Alltså, bruna hästar är ju bara för tråkiga!

Dom ser ut som älgar hela bunten....
PICT0361.jpg

....har dåligt bordsskick och äter med hela ansiktet...
IMG_0017.jpg

...ja, överhuvudtaget en ganska taskig känsla för vad som är klädsamt...
263.jpg

...skadar sig var och varannan dag...
259.jpg

....vilket troligtvis beror på att dom inte kan hålla alla fötterna på jorden...
169.jpg

...eller för att dom umgås i fel kretsar...
PICT0431.jpg

...så nästa gång får det nog bli en sån här!
Kalle22.jpg

Det vet ju alla. Men om man inte vill ha just "en riktigt bra häst" då?

Du menar att man hellre tar en sämre häst bara för att man tkr bättre om färgen lr vadå?

Varför inte? Skämt o sido, letar man inte efter något specifikt (som jag tex) så varför inte lika gärna ta en häst med en färg man gillar?

Ska jag köpa ny häst längre fram (dvs när morsan vill ha min som pensionärshäst) så kommer jag köpa en 1 eller mest troligtvis en 2-åring. Den ska ha en stam som tilltalar mig (jag vill ha en connemara igen tex, jag vill stödja aveln och väljer en renrasig där uppfödaren avlar genomtänkt) dvs ha föräldrar jag tycker presterar vettigt och är vettiga i huvudet. Jag skull vilja använda hästen till LB/LA-klasser i hopp/dressyr och 90-100-klasser i fälttävlan, det klarar typ alla hästar. Sedan ska hästen vara trevligt i huvudet själv - på en så unghäst så förlitar jag mig till föräldrar och syskon på den punkten till största del.

Jag skrev nog om min egen häst tidigare i denna tråden tror jag? Han var den enda jag INTE gillade på stuteriet och även hans syskon var knepiga som små. Men eftersom jag sett dem växta upp till riktigt trevliga individer såg jag inga hinder i att han inte heller skulle göra det. Mycket riktigt blev hans snabbt väldigt annorlunda när vi lärde känna varandra. Det jag inte gillade hos honom när han var liten finns inte alls kvar i honom nu, det reserverade finns kvar men inte det där hysteriskt rädda.

För mig handlar det inte heller alls om "att klicka" med en häst. Det beror nog på att jag aldrig i hela mitt liv valt en enda häst (förutom att vi köpte min nuvarande istället för att byta till en ny sällskapshäst). Jag har fått ny ponny när ponnyernas ägare tagit tillbaka den förra (har aldrig haft råd med egen ponny, vi har varit fodervärdar ända tills nuvarande häst) och så var det med det. Jag har tyckt lika mycket om dem alla ("klickat" med alla skulle man nog se det som :)), precis som jag gillat alla andra hästar jag ridit kortare/längre perioder.

EN häst i hela mitt liv har jag verkligen inte fungerat med, det är mammas sto som stått här hemma i 21 år :angel:

Med de grunderna så blir inte ett hästköp så komplicerat för mig. Även om jag ser det som ett livslångt val att köpa en häst så har jag enbart upplevt att jag växer ihop med hästarna jag möter :) Förstår du mitt svar mer nu?

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 836
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 586
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka