Köpa hästen pga färgen..

Sv: Köpa hästen pga färgen..

Det vet ju alla. Men om man inte vill ha just "en riktigt bra häst" då?

Var är "Gilla"-knappen när man behöver den? ;)

Självklart, ska man tävla på hög nivå så är det ju "en riktigt bra häst" man vill ha, då tror jag knappast man sitter och kollar bilder i första hand.

Men om man som iaf jag, bara vill ha en trevlig häst som jag gillar, då kan verkligen färgen spela en större roll. Trevliga hobbyhästar finns det ju gott om.

Hahahaha. Var är gillaknappen?

Jag väljer inte häst efter färg, utan endast efter individ. Visst kan man drömma lite om någon speciell färg eller så, men aldrig att jag kollar efter det när jag söker efter en häst. Kan erkänna att jag till och med köpt en häst som jag tyckte hade ful färg och var över huvudtaget väldigt ful i kroppen. Han var dock underbar att hantera och rida, så det blidde ett köp ändå, och jag har inte ångrat mig i efterhand då han var den mest underbara hästen jag haft.

kl

Jag har haft/har Ljusbrun. Brun med höga strumpor, bukfläck och bläs. Gulbrun skäck. Brun. Fuxskäck. Skimmel född brunsvart. Cremello. Cremello. Brun. Och väntar på ett cremello eller palominoföl.

Alla har varit rättställda, trevliga, friska och bra individer. Dock har min favorit alltid varit den som ingen någonsin ser -den ljusbruna.

Är av erfarenheten att folk alltid ser och uppmärksammar de som är litet flashiga. Det är den flashiga hästen de klappar och kommenterar när man tex är ute och rider.

Mitt näst senaste köp var absolut pga färgen. Hållt ögonen öppna i flera år efter en specifik färg av en särskild ras med rätt stam och exteriör.

mvh Eva

Jo, jag tror jag förstår vad du menar. Men då blir det ju som att färgen styr på nått sett ändå. Det betyder ju inte att man får en mindre bra häst för det, men kanske att den bruna hästen hade passat en bättre än den silversvarta (tar de som exempel då de är så eftertraktade). Jag brukar låta hästarna välja mej än att jag väljer dem till slut. Har inte råd med den "perfekta hästen" och det finns inte många som är det, medan det finns många medelmåttor som är hur trevliga som helst och som ändå kan komma relativt långt. det är ju skitsvårt när man ska leta häst, blir aldrig som man tänkt sig, har en tydlig bild framför mej och så blir det nåt annat iaf :crazy:.

Jag skulle aldrig i livet ha en fux. Det är den tråkigaste färgen som finns.

Hmm...och vilken färg är tant (se avatar)? :angel:
Fux. Utan tecken.

Hej!

Jag skulle inte ha en skimmel eller en fux. Jag skulle dessutom ha ett halvblod med bra steg och som jag kunde lära mej av och börja tävla dressyr med. Vad kom jag hem med ???

4-årigt arabsto. Skimmel, född fux. Inte många rätt "på pappret", men jag skulle aldrig byta ut henne!

Min första köpte jag mycket på färgen, kärade ner mej i ett foto på en vacker skäck och tänkte inte alls när jag köpte henne. Sen gick det som det gick och hon såldes vidare..

/Lavinia, som nästa gång vill ha en gulbrun eller isabell..

När jag skulle köpa häst skulle jag ABSOLUT ha en svart eller skimmel! :love: (Gärna med mycket vitt på den svarta)

Men det blev ett eldigt fuxsto istället! :devil:

Och henne skulle jag aldrig vilja vara utan! :love::love::love:

Kom på en grej att när jag var liten drömde jag om den stora svarta hingsten och den ädla vita damen. och idag har jag en svart ganska stor vallack (dock islandshäst och inte Friser som jag då fantiserade om) och en dam som bara blir vitare och vitare, inte så ädel än kanske men kommer definitivt att bli det.

Slump eller undermedvetet valt efter färg?

Ja man börjar ju undra...

När jag köpte min ponny så tyckte jag att hennes färg var gräslig. Hon var ju nästan en skäck med
sina oregelbundna strumpor och stora bläs med vit underläpp. :angel:

twist_by_eldfuxen-d3fw4lw.jpg

Nu är jag löjligt förtjust i den och hoppas på att hennes avkomma ska få samma färg eller bli palomino,
bara för att om den ska säljas så går det lättare om den har en fräsig färg. :p

Det är ju jättefint med blonderade hästar som min sambo uttrycker det så fint :)

När jag var liten var helt upp över öronen kär i alla blonda hästar :love:

BTW din häst är verkligen jättefin :)

Som islandshästmänniska ser jag ganska mycket sånt här. Med alla roliga färger som våra hästar kan ha så möts man ganska ofta av en viss färghysteri vilket jag är helt allergisk mot. När man börjar avla för att hästarna har fina färger och hoppas på att få ett föl som har så många prefix som möjligt... silvergulsvartskäckskimmel eller vad man nu kan tänka sig, ja, visst, klart det är kul, men inte när det är det främsta avelsmålet. Sen gör självklart alla som de vill, och jag drömmer inte heller om att det bara ska finnas fuxar och svarta hästar. Men färgen får i min värld inte vara annat än ett plus i kanten.

Min förra häst var svart - dvs den vanligaste färgen bland islandshästar. Han stack inte ut ett dugg och var alltså "tråkig" men helt underbar. När han fick avlivas och jag skulle leta ny häst så visst, vissa färgtankar fanns i huvudet. Jag gillar inte skäckar whatsoever, men trots det provred jag såna - jag letade ju efter en individ och inte efter en färg. Jag drog mig för att provrida svarta hästar, inte för att jag inte ville ha en till "tråkig" häst utan för att försöka särskilja den nya hästen från min gamle, minska risken att jag och kanske framförallt andra blandade ihop dem och skulle råka kalla min nya för "Fákur" och slita upp gamla sår. Hade jag dock hittat en svart (läste alla annonser) som passade mig bäst hade det blivit en sån. Nu står istället en brun kille i hagen, och vet ni vad? Han är det finaste jag har sett! :love:

har aldrig köpt häst efter fär även om jag föredrar svarta hästar eller skäckar de e insidan som jag faller för och väljer aldrig hästar de väljer mig:) har varit i en stor saluflock stod i mitten och den hästen som ville ha mest kontakt med mig den blev det det klickade kan man säga även om denna hästen var totalt "INTE" vad jag letade efter fr början men den hade personligheten :)

Det är ju som sagt stor skillnad på om man ska ha en prestationshäst, oavsett om man tävlar eller avlar, då måste man ju gå på stam, prestationer och exteriör. I första hand.

Men för hobbymänniskan som ska köpa sig en hobbyhäst så är det ju lite annat.

Tyvärr blir ju det väl lite orsaken till "fulavel" där man tittar "för mycket" på färg för att få lättsålda avkommor. Särskilt när marknaden är mättad med hästar, då kan man få stå länge med TillSalu-skylten bredvid sin bruna eller svarta, eftersom de flesta är hobbyryttare, som "kan" välja häst lite mer på färg.

Den vi har nu trodde jag var typ fux (islandskorsning) visade sig vara silver(ljus?)brunblack, då var det typ bara 11 registerade hästar med den färgen i sverige. Typisk att han var korsning då :p
Så där fick jag en ovanlig färg helt av en slump, tittade på hästen eftersom han fanns där och liksom var lite fulsöt sådär. Skulle titta på en annan häst från samma ställe.
Fastnade dock för hans otroliga nyfikenhet och samarbetsvilja :love: och så växte den fula ankungen upp en dag och blev jäääkligt snygg, om jag får säga det själv :angel:

090406_oliver_baldur0015.jpg

Man kan ju inte låta bli att ha sina drömmar .... själv har jag alltid önskat att få ett föl som är fux med ljust tagel eller mörkfux (avlar araber) men den enda fux jag har fått sålde jag som föl pga tvingande omständigheter och han visade sig ha en underbar eldröd fuxfärg som vuxen ...

Nu väntar jag på ett föl vilken dag som helst, mamman är brun med mycket tecken och vitt i manen och pappan är en heterozygot skimmel, så jag hoppas att det inte blir skimmel eftersom jag redan har fyra skimlar på gården och är liiiiite trött på den färgen!!:grin:

Jag har inte valt häst för en viss färg. För mig är det viktigaste att hästen är sund och korrekt byggd och så gillar jag bruna hästar, helt enkelt...och har en fux och en svartskäck :o ...så det kan gå ;)

Såhär ser han ut:D

32242395.jpg

Inte den mest smickrande bilden:angel:, men man ser färgerna ganska bra!
Fast det är jättemånga detaljer som man inte ser på det här avståndet, t ex så har han en chokladbrun fläck i pannan, en lika chokladbrun ål längs med hela ryggen som går ut i den vita svansen á fjording, taglet i manen är olikfärgat - allt ifrån rött och svart till vitt och brunt. Han har även ett parti vid ena höften där han är stickelhårig, samt två blåa ögon.

Han stack ju ut på travbanan kan man säga:D!

Jag lyckas alltid klicka mig in på annonser med svarta och skimmlar:angel:
Har alltid haft en liten förkärlek till dem. Kritvita ska dem vara eller gråskimmel. Har haft turen med mig och är nu inne på min andra svart häst;)
Ett tag hade jag dille på isabell färgade ponnyer.

Något jag aldrig skulle vilja ha är en creme färgade. Eller jag vet inte vad färgen heter, den är inte vit och inte isabell utan någon färg mitt emellan. Ser ut som någon kolagodisbit i färgen. Som färgen på bruna godissvampar:D
Men när det väl kommer till kritan sen så om jag skulle hitta en super häst som är brun eller fux så skulle det nog bli den. Även att jag tycker bruna och fuxar är lite tråkiga x)

Om jag valde mellan två likvärdiga hästar skulle jag välja den med vackraste färgen, tycker om isabeller och svarta.
Men den enda svarta jag haft har jag sålt, jag har kvar hans mamma som är brun med liten stjärn och lillasyster som är fux med två stjärnor.

Allra sämst tycker jag om skimlar för jag gillar inte vitt, men i år ska jag betäcka det bruna stoet med en skimmelhingst eftersom han har så många positiva egenskaper att de väger över risken att få en skimmel.

Jag avgudar som sagt min eldröda fuxa :love: men skulle gärna vilja ha en riktigt ovanlig färg på en häst nån gång! :laugh:

Gärna svart eller silver med vit man och blå ögon! :d

Som det ser ut rent avelsmässigt som jag har tänkt nu (kan ju ändra sig många ggr om såklart!) så blir det bruna/svarta/brunsvarta, fuxar och nått enstaka skimmelföl hos mig när det väl är dags! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 836
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 579
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur