Köpa hästen pga färgen..

Fibusen

Trådstartare
Någon som har fattat sitt beslut pga hästens färg? Eller har beslutet valts pga färgen,dvs om man är intresserad av två hästar så valde man den som hade lite roliga färg..

Själv så skulle jag inte tveka om det dök upp en billig isabell nu! :angel:

Dom hästarna jag har haft så har det inte varit pga färgen alls,men nu drömmer man om en isabell,så man sitter och lusläser varenda hästannonssida efter just isabeller! :love:

Sv: Köpa hästen pga färgen..

Hehe jag har valt bort hästar pga färg;) Tex kommer det inte in en vit/skimmel färgad häst i mitt stall. Smuts, smuts och smuts;) Men då har jag inte kollat på de annonser heller. När jag skulle köpa finnhäst så sa jag att det skulle vara en fux. Så kollade bara på fuxar. Så ja jag tittar absolut även på färg! Men har aldrig behövt välja mellan tex en brun eller fux. Då jag som sagt valt att inte kika alls på bruna finnhästar;)

Första gången jag köpte häst så tänkte jag att jag inte skulle ha en skimmel, skulle ha en lugn grov valack som var välriden.
Det blev ett nipprigt sto, skimmel såklart som bara stått i hagen x antal år och skenat i skogen med sin förra ryttare och hon bockade med mig när jag provred. :p
Ångrade aldrig köpet, hon var en fantastisk häst och jag lärde mig mycket på henne!

Den här gången blev det iallafall rätt ras, tinker. Det blev dock inte ett mörkt sto utan en ganska vit (och svartskäck) valack. Vi kollade på en till som passade våra önskemål utseendemässigt bättre men det "klickade" inte. Tror att man kan ha en önskemall för utseendet men för mig är personligheten det som avgör :love:.

Skulle jag köpa ny nu så hade jag valt häst på stammen (ingen flashig stam alls utan sådan jag känner till bara) och med stammen hade jag även valt en individ som inte skimlade fortf om möjligheterna finns. Så ja :)

Jag är inte så kräsen vad gäller stam/potential och skulle nog trivas bra med de flesta individer. Och något måste ju ändå ingå i urvalet liksom. Min häst jag har nu var tex den enda jag inte gillade på stuteriet, jag kunde aldrig fånga honom, inte ens i boxen ;) Så jag tycker det är jättesvårt att gå på "första intrycket" (jag köper isf väldigt ung unghäst, med äldre är det ju betydligt äldre).

Senast ändrad:

Jag skulle aldrig i livet ha en fux. Det är den tråkigaste färgen som finns.

Hmm...och vilken färg är tant (se avatar)? :angel:
Fux. Utan tecken.
Min förra häst var också fux.
Numera ser jag mest de annonser som har fuxar. :love:

Sen har jag en liten svart buse också, men honom köpte jag i stort sett innan han tittat ut så färgen spelade ingen roll alls.

När min häst gick på travet var det ett antal personer som hörde av sig och ville köpa honom just för att han hade så läcker färg och teckning! Mest ridhästfolk:p men även en och annan travmänniska.

Själv tyckte jag han hade den fulaste färgen jag sett första gången jag såg honom, men nu ääälskar jag hur han ser ut:love:. Köpte honom dock inte för färgen, utan för hans underbara personlighet;) Och man får alltid uppmärksamhet när man är ute och rider!

Jag tror på något vis att det är viktigt att det "klickar" på alla plan när man köper en häst, även utseendemässigt - hur ytligt det nu än låter. Men precis som med en partner och liknande så vill man ju ha någon som man attraheras av, på ett eller annat sätt. Sen är ju personligheten också en stor del av det man attraheras av, så det är väl en kombination av utsidan och insidan man faller för.

Någon som har fattat sitt beslut pga hästens färg? Eller har beslutet valts pga färgen,dvs om man är intresserad av två hästar så valde man den som hade lite roliga färg..

Själv så skulle jag inte tveka om det dök upp en billig isabell nu! :angel:

Dom hästarna jag har haft så har det inte varit pga färgen alls,men nu drömmer man om en isabell,så man sitter och lusläser varenda hästannonssida efter just isabeller! :love:

Pjaa... När jag letade häst, sa jag ju att....

ALDRIG en skimmel och ALDRIG en Phaeton X-avkomma...

Behöver jag säga mer, om vad som står i hagen? :o

Jag som vill ha en isabell utan tecken, eller en fux eller svart med MYCKET vita tecken...

:angel:

Egentligen har jag en tendens att falla för temperamentet och lite "fula" hästar :p och brukar i regel bli stående med något mörkbrunt skrälle med en vit bakkota eller liknande.

Men när jag köpte shettisen gick jag på stam och mycket efter färg. Självklart spelar individen jättestor roll i det hela, men musblack och sto var absolut det jag letade mest efter. Det var också precis vad jag hittade, med ett helt fantastiskt temperament. :love:

Nordisen däremot hade jag bara två krav på, högre än 1,60 och valack. Det blev en mörkbrun utan några speciella tecken med hängläpp (lite fulhet blev det ändå :D), och han är allt jag letat efter hos en ridhäst. Kanske med en eller två egna idéer för mycket. :angel:

Senast ändrad:

jag väljer bort skäckar och fuxar. fruktansvärt tråkiga fula färger. aldrig en skäck. skimmel och fux får det vara något väldigt spciellt med om det ska bli en sådan. tycker egentligen att skimmel är fint men fy för å hålla dom rena. likadant så skulle jag aldrig köpa en vit hund.
tittar alltid åt dom svarta/mörkbruna hästarna :love:

Jag kan ju säga såhär: en vit häst skulle behöva vara ganska så bra för att jag skulle överväga att ta den. Och skulle jag få fritt val så skulle det lugnt bli en lite mörkare svett-fux :love:

Sedan har jag alltid sagt att bruna hästar = tråkiga hästar - gissa vilken färg de flesta av mina hästar har haft :angel:

Jag visste exakt vad jag ville ha. En fux med lagom mycket vita tecken. Sen hade jag kanske varit öppen för vissa bruna eller svarta också ( dock med vitt på ). Kan nog säga att jag var mer förlåtande för fuxens små egenheter än jag var för de bruna och skimmlarnas. Så nu har jag såklart en fux med massa hyss för sig. När jag sen ska betäcka henne kommer det garanterat att bli med en fux. Jag skulle lugnt kunna påstå att jag föredrar fuxar helst lite mörkare, gillar inte riktigt dom eldröda.

Jag har vis flera tillfällen iaf fått intresse för en häst pga färgen, en gång visade sig hästen vara supertrevlig och jag slog till, en gång klickade det inte utan mitt hjärta blev stulet av en svart liten fuling hos samma uppfödare.

Nu senast var jag ganska stenhård på att det skulle vara en skäck med mycket färg, kollade inte på något annat.
Dock fick jag kika på ganska många innan det klickade.
Det var kärlek vid första ögonkastet. Jag var egentligen där för att titta på en annan, men uppfödaren "lurade" mig att kolla, och då var det klippt :love:
Hade han haft mycket vitt hade jag nog tyvärr trillat dit ändå, personligheten är ju ALLT i slutänden.

På samma vis skulle jag faktiskt inte ens åka och kolla på en häst som inte tilltalar mig rent estetiskt. Jag vill ha vackra hästar, något att vila ögat på emellanåt.
Nu är ju den senaste rent gräsligt ful, men det beror på åldern, jag tycker mig se en snygg stomme under alla kantiga knotor :angel:

Har nog aldrig valt häst utifrån färg, däremot har man ju ofta tänkt "inte en tråkig häst", "helst inte en mörkbrun" osv, även om det i grund och botten inte spelar någon roll. Nu står jag här med en mörkbrun travare utan tecken :D Är dock evigt tacksam att han inte har stjärna.. fulare tecken får man leta efter, speciellt om det är en liten plutt till prick mitt i pannan...

Han kommer bli kanonfin, sådeså! :love:

Själv har jag aldrig valt häst på färgen. Jag har aldrig valt häst alls, de tenderar att kasta sig över mig och bestämma sig för att flytta hit :angel:

Första hästen köptes osedd över telefon...

Visst kan man titta till en gång extra på annonser med hästar med speciell färg, men det är knappast vad som håller kvar mitt intresse i längden (folk mobbar mig och säger att jag väljer hästar efter hur långa öron de har, mina tre första har/hade allihopa extrema parabolöron;))

/Migo
med två näst intill identiskt tecknade fuxar, men bara en med långa öron :angel:

Senast ändrad:

Gillar ju de "stora bruna" - finns inget vackrare än ett brunt alt fuxfärgat halvblod! :) ;)

Jag letar inte aktivt efter en häst med cool färg, men fick jag designa en så är det häftigt med starkt kontrasterande hårrem och tagel - skimmel med svart man och svans, eller mörkbrun med rödbeige man och svans. Så tjusigt...

Vill man ha en häst som sticker ut går det ju alltid att köpa en knapstuper eller en paint. Men det är ju individen som räknas. En bra häst har ingen dålig färg.

Senast ändrad:

Det finns ju många som köper efter färg :)

När jag köpte min senaste visste jag exakt vad jag INTE skulle ha dvs en fux utan tecken med jävligt humör.

Ja vad kom hem då? Jo en fux utan tecken med humör värre än den värsta pissmärren trots att han är valack och dessutom en islänning som jag absolut aldrig i livet skulle ha!

Men jag är löjligt nöjd trots att vi blir jätte arga på varandra med jämna mellanrum :)
Han är världens sötaste, finaste, underbaraste lilla islandsponny :love:

Men nästa häst SKA vara brun alt mörkbrun/svart med långa ben och kort man utan massor av päls och inte har PMS dagar i tid och otid...

Hursom tror jag att man faller för en kombination av utseende och personlighet för att hitta rätt precis som med livspartners osv :)

Köpte unghäst nyss. Den köpte jag på färg och stam. Har en vuxen häst och har ett tag letat en ungsto med gult i. Under våren dök HON upp. Cremellosto med rätt stam :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 836
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 579
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka