Köpa häst som sänds till slakt??

S

skw

Om en person bestämmer sig för att skicka sin fullt friska och ridbara häst till slakt, kan jag då köpa hästen av slakteriet? :confused:

Går det att motstrida ett beslut om slakt om hästen INTE är sjuk/skadad/utdömd?
Och säljaren inte vill sälja till mig av skäl som INTE skadar hästen.

Sv: Köpa häst som sänds till slakt??

Nej, du får inte köpa hästen av slakteriet. Du kan heller inte motsätta dig ägarens beslut om vare sig slakt eller försäljning.

Tack för svaret!
Misstänkte att det var så...

du får väl göra som tjejen i sherdil.kidnappa den och göm den i en stuga i skogen (A)

Erbjud dig att köpa den? Slaktpengen är inte jättestor (5000 kr för ett halvblod har jag fått), så det kan kanske gå den vägen?

Nej det går hon inte med på.
Jag hoppas på att detta mest är prat.. Sitter och väntar på besked just nu..

varför får du inte köpa den om den är frisk? vill hon seriöst hellre slakta den än sälja en FRISK häst???

Ponera att hästen är mycket svårhanterad och ägaren kanske inser att det är svårt att hitta rätt köpare för den och inte heller anser att TS är rätt person att klara av den.

Vi vet inte mer än vad TS skriver och det är inte mycket...

varför får du inte köpa den om den är frisk? vill hon seriöst hellre slakta den än sälja en FRISK häst???

Det är väl upp till ägaren att avgöra?
Hade hellre avlivat vår ena häst än skickat honom till ett nytt hem. Han skulle inte lida av det, en död häst lider inte.
Det är mkt möjligt att det finns ett gott skäl bakom även i detta fall. Och även om det inte är så, så är det ägarens sak att avgöra.

Om jag tagit beslutet att avliva min häst så skulle jag inte uppskatta "räddningsaktioner" osv. Mitt beslut är mitt beslut.

Senast ändrad av en moderator:

Inga "räddningsaktioner" från min sida kommer ske
eftersom jag fick svar på min fråga och nu vet att jag inget kan påverka.
Tack!

Låter vettigt. Känner med dig eftersom jag suttit i samma sits en gång i tiden. Det var ett par djävliga veckor innan allt var klart. Men nog bäst trots allt.

Slaktpengen ligger väl runt 5-10 kr kilot. Och med tanke på att en stor häst väger runt 600 kg och allt kan man ju inte använda utan snarare runt 400-450 så får man ju max 4500. Och det är inte spec vanligt att man får 10 kr/kg så slaktpengen blir väl snarare runt 2-3000 kr.

Om en person bestämmer sig för att skicka sin fullt friska och ridbara häst till slakt, kan jag då köpa hästen av slakteriet? :confused:

Som tidigare skrivits så går inte det. Slakteriet äger ju inte hästen förrän den är död och skulle ju begå ett lagbrott om de sålde något som inte var i deras ägo. Avtalet sker mellan hästägare och slakteriet och det vore ju fruktansvärt om det gick till på annat vis!

Samt att vad som ligger till grund för ägarens beslut ska respekteras. Har jag bestämt att min häst ska slaktas, frisk eller inte så är det vad som skall göras. Då spelar det ingen roll om folk erbjuder mig motsvarande summa för att "rädda" min häst.

Går det att motstrida ett beslut om slakt om hästen INTE är sjuk/skadad/utdömd?

Förstår inte riktigt hur du tror att man skulle kunna bestrida slakt för att hästen inte är sjuk/skadad/utdömd!? I sådana fall skulle man ju som hästägare vara livegen och inte få ta de beslut man själv anser rätt och riktigt för det egna djuret iom. att någon annan anser att liv till varje pris är det primära.

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Huh vad hemskt om det skulle gå!

Nej har man betsämt att hästen ska bort så har man nog en bra anledning till det.Man kanske inser att hästen har det bättre "död" (för då är det ju bara vi människor som lider med våra känslor) än att leva och kanske bli en "vandringspokal" eller hamna någonstans där den inte får tillräckligt med mat eller omvårdnad.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 545
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 646
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 038
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka