Köpa häst som är i rättslig process?

jennis

Trådstartare
Kort bakgrundsinfo:
Hästen såldes på avbetalning tidigt i våras. Köparen skötte ej hästen och säljaren valde att ta hem hästen. Detta var båda parterna överens om.
Säljaren har nu haft hästen hemma i 5 veckor. Verkat den, gett den mat och övrig vård som den krävde. Hästen har gått upp i vikt och ser nu bättre ut.

Jag köpte hästen för 1 vecka sedan och har betalat den. Igår ringde säljaren och berättar att hon nu har polisanmält den fd köparen för vanvård. Ärendet ligger nu hos polisen och ska, som jag förstod det, vidare till åklagare. Att hästen varit dåligt skött av en annan köpare var jag medveten om vid köpet. Att säljaren skulle dra igång en anmälan och rättslig process visste jag inte, då hade jag inte köpt hästen.

Igår ringde säljaren och bad mig ta ut en veterinär för ett utlåtande om hästen som polisen tydligen ska ha krävt in. Vidare ville polisen ha kontakt med mig för att ställa frågor om hästens nuvarande skick. Det här vill jag verkligen inte bli inblandad i!

Jag ville lämna tillbaka hästen (och få mina pengar tillbaka!) men säljaren hade redan gjort av med pengarna och kunde inte betala tillbaka utan föreslog då avbetalningsplan...

Vad gör jag nu? Är det risk att hästen ska tillbaka till fd köparen om domen inte blir till säljarens fördel? Får man ens sälja en häst om det finns en anmälan liggandes hos polisen som sen ska vidare till åklagare? Hur lång tid tar det från att polisen lämnar ärendet till åklagare innan det behandlas av åklagaren? Finns det nånstans jag kan läsa på mer om sånt här eller var ringer jag för mer info?

Sv: Köpa häst som är i rättslig process?

Jag förstår inte riktigt vad som skett, men rätta mig gärna.

Alltså du har köpt en häst som återtagits av gamla säljaren från en tidigare köpare pga vanvård?

Min fråga måste då således bli, har gamla köparen skött sina betalningar eftersom jag såg att hästen var på avbetalning dessutom, i så fall kan det bli problem ja.

Säljaren borde nämligen ha gjort anmälan medan hästen stod kvar hos tidigare köpare, är den hämtad trots att köparen har skött betalning samt utan medgivande från denne så är det egenmäktigt förfarande alternativt stöld.

Nej du behöver inte ställa upp på det här, om säljaren vill genomför det så får denne köpa tillbaka hästen.

Vad gör jag nu? Är det risk att hästen ska tillbaka till fd köparen om domen inte blir till säljarens fördel?
Knäckfrågan är, som Boj också är inne på, om du köpte hästen av den som faktiskt ägde den. Om det förra köpet hävdes utan komplikationer och ägandet avtalades att gå tillbaks till säljaren, då är det inget större problem för din del än att möjligen bistå med tillgång till hästen för veterinärkoll. I bästa fall reglerade köpeavtalet mellan den ursprunglige säljaren och den förre köparen hur äganderätten skulle regleras; det är ju snudd på praxis vid avbetalningsköp att avtala att äganderätten till varan förbehålls säljaren tills dess att full likvid betalts.

Att hästen hämtats av den ursprunglige säljaren behöver inte vara ett problem, beroende på vad som avtalats mellan de parterna.
Att den förre, möjligen vanvårdande, köparen kan ha hunnit betala delar av köpesumman är något som får skötas i en separat process och behöver alltså inte nödvändigtvis vara avgörande för vem som ägde hästen när du köpte den.

Om du och säljaren inte har avtalat något specifikt om rätten att häva ditt köp så tror jag inte att du kan göra mer än att vädja till dennes välvilja - köpt är ju köpt, i princip. Är hästen fri från dolda fel och skador så har säljaren såvitt jag vet inte någon skyldighet att ta tillbaks hästen.

OM å andra sidan hästen faktiskt ägdes, i avtalsrättslig mening, av den förre köparen trots att hästen inte var fullbetald så kan du ha gjort en dyr miss om du inte förvissat dig helt om ägarförhållandena innan du betalade för hästen.

Igår ringde säljaren och bad mig ta ut en veterinär för ett utlåtande om hästen som polisen tydligen ska ha krävt in. Vidare ville polisen ha kontakt med mig för att ställa frågor om hästens nuvarande skick. Det här vill jag verkligen inte bli inblandad i!
Det hade jag inte sett som något större problem. Att låta en vet kolla på hästen, och själv berätta kort om vad man observerat, skulle jag inte tycka vore särskilt kontroversiellt eller jobbigt. Däremot är jag osäker på vem som skall ta kostnaden för den kollen, om du äger hästen och den idag är i bra skick.

Senast ändrad:

Men om jag förstår TS rätt så är enda anmälan gjord av säljaren, som anmält f d köparen för vanvård. Det handlar inte om äganderätt eller försäljningen i sig (köparen som stämt säljaren för återtagandet s a s).

Om jag fattar ovanstående rätt, så kan TS inte göra så mycket, mer än att vägra samarbeta i utredning. TS äger hästen (och vill reklamera för besväret med säljaren).

Men om jag förstår TS rätt så är enda anmälan gjord av säljaren, som anmält f d köparen för vanvård. Det handlar inte om äganderätt eller försäljningen i sig (köparen som stämt säljaren för återtagandet s a s).
Nej, min utvikning åt det hållet syftade mer på Boj:s tankar om egenmäktigt förfarande eller stöld. TS funderar ju även på om h*n kan tvingas lämna ifrån sig hästen, det beror ju på sätt och vis på ägandet - men man kan väl förenkelhets skull utgå från att TS äger hästen utan komplkationer bakåt.
Om jag fattar ovanstående rätt, så kan TS inte göra så mycket, mer än att vägra samarbeta i utredning. TS äger hästen (och vill reklamera för besväret med säljaren).
Så uppfattar jag det också, fast jag tror alltså inte att det finns så mycket underlag för reklamation. Att man får kalla fötter eller det känns besvärande med anmälan tror jag inte man kan bygga en reklamation eller häva ett köp på, det framgår ju inte att det är något fel på själva hästen (nu).

Säljaren och f d köparen har ett köpekontrakt som säger att hästen är säljarens tills dess full betalning är gjord. Köparen har skött avbetalningarna prickfritt. I avtalet regleras också hur hästen ska skötas och det är där säljaren säger att avtalet inte fullföljts.
Köparen och säljaren kom överens om att avtalet skulle brytas och hästen köras tillbaka till säljaren. Köparen var med vid återlämnandet och inbetald summa skulle tillfalla säljaren enligt avtalet. Säljaren hade passet och enligt ägarbeviset där så står säljaren som ägare. Alltså borde jag ha köpt hästen av rätt ägare?

Säljaren har inte gjort någon anmälan tidigare utan har haft hästen i 4-5 veckor och först nu när den är såld så gör hon en anmälan mot tidigare köparen för vanvård.

Jag vill inte reklamera köpet av hästen egentligen MEN jag vill inte bli inblandad i någon rättslig process. Eller för den del, se hästen bli ivägkörd till annan människa och stå utan både häst & pengar.
Veterinär och polis har fått göra sina kontroller idag.

Har du fullföljt köpet och erlagt full likvid, så bestämmer du själv om du vill delta i denna process. Hästen är din och säljaren har ingen talan i hur du bestämmer dig eller hur hästen nu ska skötas.

Jag vill inte reklamera köpet av hästen egentligen MEN jag vill inte bli inblandad i någon rättslig process. Eller för den del, se hästen bli ivägkörd till annan människa och stå utan både häst & pengar.
Veterinär och polis har fått göra sina kontroller idag.
Utifrån det du berättar känns det inte särskilt troligt att du skulle bli av med varken häst eller pengar. Det tycks ju inte vara någon tvekan om att det var hästens rätte ägare du käpte den av, vilket förstås är viktigt som ungångspunkt. Varför säljaren först nu väljer att anmäla för vanvård kan man förstås fråga sig, men det jag tror inte att det behöver involvera dig mer än det redan gjort. Du kan förstås alltid kallas som vittne, men det behöver inte vara särskilt betungande - och den möjligheten finns naturligtvis oavsett om du väljer att göra dig av med hästen nu eller inte. Själv skulle jag inte överväga att försöka häva ett köp av en bra häst för den sakens skull.
(Sedan har jag iofs svårt att föreställa mig att förra "ägaren" skulle kunna bli fälld när det gått så här lång tid, om det inte finns fotobevis och andra vittnen.)

Senast ändrad:

*kl*
Jag har läst om detta någonstans tidigare. Alltså första delen av "hästaffären". Blev inte ursprungssäljaren (mannen) anmäld för egenmäktigt förfarande???? Kan för mitt liv inte minnas var jag läste detta. Buke?
Kanske inte samma fall...

Det jag tycker är mest mystiskt är varför säljaren drar i stora spakarna nu och inte direkt efter att hon fick hem hästen.... Har säljaren verkligen rent mjöl i påsen eller försöker hon utnyttja TS för att få gratis pengar av fd. Köpare tro?

Det är lite det jag funderar över också. Varför nu och inte direkt när hästen kom hem? Vad jag förstår av alla förklaringar och ursäkter så har hon inte ens tagit ut veterinär på direkten utan först när det blev aktuellt med försäljning av hästen till mig dvs flera veckor efter återlämnandet av hästen. Inte heller verkar hon ha gjort någon riktig fotodokumentation av hästens skick eller ha samlat ihop vittnen som kan intyga hästens skick. Det känns som om hon inte har så mycket vettigt att komma med direkt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 822
Senast: morgaine
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 240
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 252
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 927
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar