Köpa föl från Island?

Sv: Köpa föl från Island?

Jag absolut inte mot import utan ville bara påpeka att man inte måste åka till island för att hitta en kraftig och stabil häst.

Æn så kan man hitta kraftigt byggda svenskfødda islænningar i detta land som inte ær så heta att dom inte har vett att passa sig før sådant som ær farligt, eller går att hitta bromsen på men jag tycker mig se att de blir færre och færre. Avelsdommarna dømmer ned dom. En gång på førsta halvan av 90-talet, minns ej exakt nær, så bedømde Lars och Kerstin i Sunne-trakten en fin, ganska kraftig hingst som hette Ægir som fyraåring och fick begrænsat betæckningstillstånd. Jag hade svårt att betæcka Blesa då och jag tog før givet att han skulle finnas kvar som hingst i många, många år. Året efter kom han tillbaks till hingstbedømningen och då var han bættre utvecklad och vackrare æn någonsin. Men vad hænder: Jo, han fick betydligt lægre poæng før extriør æn året innan. Lars frågade dommarna varfør och svaret blev: Vi har højt ribban nu før det finns så gott om smæckrare hingstar och de ær de vi helst vill ha! Tyværr blev ægeir kastrerad. På den tiden fanns ju inte ens ett B-register dær man kunde regga føl efter icke godkænda hingstar.
Jag vet om några till som också var før robusta i avelsdommarens øgon.
Det ær avelsførbundet som styr utvecklingen av islænningarna i Sverige.
På island ær det inte lika krångligt eftersom alla føl går att registrera och dær finns det folk som avlar efter gårdens behov och inte satsar mot stjærnorna.
Nu ræcker det med Skjøldur før mig och han ær en kraftig bit! Men skulle jag søka efter ett føl om till sju år så tror jag det blir svårare æn nu att hitta en svenskfødd som ser ut som jag vill. Då kan jag eventuellt tænka mig en islandsinport.

Håller med om det är verkligen synd att högbenta och smäckra hästar föredras av dommarna. Gillar inte alls dom i modellen men många verkar göra det. Vart kommer bredden ta vägen om det fortsätter så här? Är det som jag gillar att de finns i alla modeller och lynnen.

Nejnej, alla har rätt till sin åsikt, menade det inte så agressivt som det kanske lät. ;) Jag har både islandsfödda och svenskfödda och är nöjd med dom allihop.

Även jag ha reagerat på detta. Jag har letat länge nu efter den perfekta hästen men börjar ge upp. Alla hästar är så stora! Och vad som är ännu värre är att de flesta verkar tycka att det är en bra grej :crazy: Jag vill inte ha en islänning på 145 cm som ser ut som en ridponny.

det är trender som i allt annat.. komså väl ihåg när jag köpte min hund som är rätt liten och späd
Han skulle avlivas då för ingenville köpa en liten phalene hane eftersom det var DÅ inne att avla på STOORA phalene.
Detta gjorde ju att rasen efter några år fick en del problem..Öronen började åka upp, svansen började bli rak och hundarna vart för stora enligt rasstandarden.

Så efter 5 år var plötsligt min hane superpoppis folk var som tokiga efter han och ville avla på han till sina stora tikar för att få ner rasen.

Idag 8 år senare börjar rasen återgå till hur den var för 15 år sedan.

tycker det börjar lika samma fenomen inomislandhätar.. ibland ser jag islandshästar somhar så långa bakben att dom inte kan stå normalt(en rak linje från has, bak och kotan) utan de får ställa bakbenen utåt mer bakåt om ni förstår vad jag menar.
Detta gör ju att hästen får svårt att få in bakbenen under sig och vinka in dom eftersom dom är för långa.

Jag tror att om 50 år har vi många islandshästar på 155-160 och som ser ut som araber långa smala ben med lååång smal hals och tanig kropp som töltar runt.

ingen höjer ju direkt på ögonbrynen idag när man hör en islandhäst på 148 hade det varit för 30 år sedan hade man verkligen sagt OJ.:)

Men det är inte bara inom denna ras detta händer. hade ett hbl på 163 som ansågs vara liten men när hon var ung var hon normalstor8född 1981) nuförtiden vill man ha stoooooora hbl med lååååååånga ben.. och närman kommer upp med häsatr på180 med små smala ben så får man problem.. leder och ligament har svårt att med små smala ben hålla upp en kropp på 700-800 kilo

Senast ändrad:

tycker det börjar lika samma fenomen inomislandhätar.. ibland ser jag islandshästar somhar så långa bakben att dom inte kan stå normalt(en rak linje från has, bak och kotan) utan de får ställa bakbenen utåt mer bakåt om ni förstår vad jag menar.

Det fetstilta får du gärna utveckla lite mer, för jag förstår inte vad du menar. Har då inte upplevt att rasen har fått längre bakben, däremot vill man ju undvika rakhasighet eftersom detta är en direkt dålig avel som påverkar både framben och bakben. Bakben genom att spattrisken ökar markant och frambenen genom att kotan blir överblastad på hästar som är mera rakhasiga.

Det är lustigt att hästfolk nästan alltid känner sig förpliktigade att ta ansvar för människors förehavanden som inte stämmer överens med den egna värderingen och uppfattningen om hur man bör göra och inte göra saker. Egentligen. Tänker jag lite halvt självkritiskt men det syns ofta på det här forumet tycker jag. Vilket förmodligen beror på att man inte har en aning om vem som egentligen döljer sig bakom namnet och vad den personen egentligen bär på för kunskap och erfarenhet.

Är det ovanstående personligt menat, så vet du inte mycket om mig. :grin:

Liknande trådar

Dressyr En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd Jag har lite funderingar som jag tänkte ni...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
8 529
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 310
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 946
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 127
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar