Köpa föl från Island?

Sv: Köpa föl från Island?

*kl*

Förstår fortfarande inte varför man importerar från Island om man inte söker viss egenskap som inte finns i Sverige eller övriga Europa.
Du kan få ett minst lika bra, om inte bättre, föl i Sverige för mellan 2/3 delar till halva priset.
Utgår också att ni som köper föl från Island har varit över och tittat eller en dokumenterat sakkunnig neutral person som varit där och tittat åt Er. Annars förstår jag ännu mindre :eek:

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Jag har köpt mina hästar just efter egenskaper jag söker och som jag inte anser att man kan hitta till samma pris i Sverige. Slaktfölet köpte jag osedd, 07:an från Skáney sedd två ggr och en fyraåring från Benni Lindal på kontakter + video.

Ännu en anledning är möjligheten att ha kvar hästen på Island och kunna träna den när man själv är där och arbetar eller dylikt.

Men visst håller jag med dig om att gemene man inte bör vända sig till isländska marknaden direkt, när det finns ett stort och bra utbud av trevliga hästar i Sverige.

Stamtavlan. Räcker det med "bra stam" så finns det mycket att välja på i Sverige. Men om man letar efter speciella linjer, finns de ibland bara på Island(eller i Tyskland, eller Sverige, beroende på vad man söker).

*knapplån*

Nu har jag läst flera personer som skriver att de tycker att det är dumt att importera hästar från Island eftersom det man kan köpa där redan finns i Sverige.
Sant..

Men samtidigt så är det väl bra att folk importera hästar från island.
Tänk bara på vad den isländska ekonomin är dålig. :crazy:¨
Hur skulle det se ut om vi slutade hämta hästar där?

Btw. så har jag på en timmes surfning hittat fler hästar på ISLAND som potentiellt kan vara det jag söker, än vad jag hittat på flera veckors sök på hästar i Sverige.
Det är väl säkert en bidragande orsak, det kanske är fler som upplever detsamma som jag?
Hästarna kanske finns, men de finns inte där man hittar dem.

Hur vet du det, att hästen är precis vad du söker? Ja det står så i annonsen ja, men långt ifrån alla blir vad de har varit på Island. Och om du visste hur många som köpt häst och sedan inte kunnat rida på den trots att den utlovats som familjehäst just därför att den dragit på sig sk importsjuka.

Lägger du sedan till den ökade eksemrisken så undrar jag fortfarande om du tycker det är ok att stödja den isländska ekonomin på bekostnad av egen börs?

Ser vi ytterligare längre fram och tittar på lidandet, så är det hästen som får betala det priset.:crazy:

Vad är det för egenskaper du söker som du inte hittar utanför Island. Frågan är även ställd till "Venus_in_Furs"

Rolle

Men om man letar efter speciella linjer, finns de ibland bara på Island(eller i Tyskland, eller Sverige, beroende på vad man söker).

Okay, om jag formulerar om frågan. Vad har de linjerna för egenskaper som du är ute efter som inte finns i Sverige eller övriga Europa?

Rolle
IpL

Hur vet du det, att hästen är precis vad du söker? Ja det står så i annonsen ja, men långt ifrån alla blir vad de har varit på Island. :

Tidigare har jag skrivit:

som potentiellt kan vara det jag söker

Med de orden vill jag säga att jag också inser att hästar på island sällan eller ofta inte är det som utlovas. Det har jag sett ett flertal gånger. Dessutom som jag skrev i mitt första inlägg så kvaddas många hästar av importen.

Då skrev inte jag om eksem, men det beror i viss mån på att jag upplever att eksem är något som blir vanligare och vanligare, inte bara hos islandshästen, utan även hos andra raser (födda i Sverige i många generationer).

Angående den isländska ekonomin så var det en smula ironi, vilket var dumt av mig eftersom sånt sällan lyser igenom i text.

Det jag ville säga i min text var tex. att det är många som pratar om att allt vi behöver finns i Sverige/övriga europa. Men det verkar vara väldigt mycket "lättare" att hitta det man söker på island.
Min (nyinköpta häst) är svenskfödd i tredje generation och stod sju mil från min gård. Så visst finns hästarna här hemma också. :cool:

Om just du är nöjd med dina hästköp på Island, så bugar jag mig och önskar dig ärligt all lycka med dem. :bow: Var och en måste nämligen få bli lycklig på sin fason. :idea:

Men jag och några andra här ser - tyvärr - generellt en stor risk, att många kunder av olika skäl blir missnöjda med vad de köper för hästar från Island. :(

Fast du fick ju svar utav Venus_in_Furs, Rolle. Det är väl väldigt individuellt vad man som ryttare söker för egenskaper på hästen eller linjer på stammen, finns den inte i Sverige - fine, då letar man vidare i t ex Island, Tyskland, Danmark mm.

Jag har både en svenskfödd unghäst och en islandsfödd, den islandsfödda är köpt osedd med bra kontakter. Bägge har en sak gemensamt och det är att de är köpta pga stammen. Ungstoet på Island hade jag inte kunnat köpa för det priset jag gav (13 000 SEK) om hon hade haft samma stam i Sverige. Jag vet att det tillkommer ~ 20 000 kr till att ta hem henne men då får hon å andra sidan växa upp på enorma vidder och jag kommer kunna betäcka henne med, en för mig, väldigt intressant hingst innan hon kommer hit.

Jo, antagligen har jag svårt för att fatta ;) Kan du kanske förklara tydligare vilka egenskaper som man inte kan hitta i Sverige eller övriga Europa?
Att bara hänvisa till blodslinjer säger inget, vilka egenskaper har dessa lijer som inte finns utanför Island?

Rolle

Att bara hänvisa till blodslinjer säger inget, vilka egenskaper har dessa lijer som inte finns utanför Island?

Rolle

Motfråga:varför är du så rysligt nyfiken på det?

Det kunde vara intressant att veta vilka egenskaper vi inte har tillgång till här i Sverige. Här har det tydligen gjort en omfattande kartläggning öven den Svenska och Europeiska genbanken och har kommit fram till att dessa egenskaper i generna måste tas från Island.
Eftersom jag är intresserad av avel så är all kunskap av intresse ;)

Rolle
IpL

Men jag och några andra här ser - tyvärr - generellt en stor risk, att många kunder av olika skäl blir missnöjda med vad de köper för hästar från Island. :(

Det är lustigt att hästfolk nästan alltid känner sig förpliktigade att ta ansvar för människors förehavanden som inte stämmer överens med den egna värderingen och uppfattningen om hur man bör göra och inte göra saker.
Egentligen. Tänker jag lite halvt självkritiskt men det syns ofta på det här forumet tycker jag. Vilket förmodligen beror på att man inte har en aning om vem som egentligen döljer sig bakom namnet och vad den personen egentligen bär på för kunskap och erfarenhet.

Senast ändrad av en moderator:

Återigen: Det förefaller vara lättare att hitta "saker" på Island.

Sen är det väl också så här att "gener" eller "egenskaper" mycket väl kanske finns i Sverige eller öv. Europa, men om man inte hittar dem så "finns" de ju inte.
Återigen: Idag sökte jag efter ett trevligt familje-häst-prospekt alá ungsto/föl/åring. priserna ligger från 30 och uppåt. På Island? 3000 + frakt. Det är billigare, men framförallt lättare att hitta. I alla fall för mig.
Men jag kanske har en trojan i min dator som bara samplar fram saluhästar på Island, vad vet jag...

Avel kan ju vara flera saker. Antingen följer man den gängse uppfattningen enligt Islandshäst-Guruns "Man ska bara avla på de bra hästarna", eller också väljer man att gå sin egen väg och söker kanske efter annat än vad majoriteten söker. (Utvik)

Senast ändrad av en moderator:

Jizzez, snacka om att gå runt för att slippa svara :eek:, vilka "saker" menar du?

Rolle
IpL

Liknande trådar

Dressyr En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd Jag har lite funderingar som jag tänkte ni...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
8 529
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 310
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 946
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 127
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar