Sv: Köpa föl från Island?
Tala om vad du är ute efter så kanske jag kan ge tips....
Du ska inte förväxla marknadspriset med vad vissa begär, idag är det köparens marknad....
Kan du erbjuda bra förutsättningar för hästen enligt säljarens önskemål så kan du få en toppstammad enligt den kravspecifikation du har för mellan 20-30 000 kr.
Isländsk?
Avel ska alltid ske efter de avelsmål och rasbeskrivning som finns:
Avelsmålet är en stark, modig och hållbar ridhäst, med mycket gott lynne, som är
samarbetsvillig och arbetsvillig, är fyrgångare (skritt, trav, tölt och galopp) eller
femgångare (+ flygande pass), med takt rena spänstiga och vägvinnande rörelser i
alla gångarter, med naturlig balans och undertramp, som bär sig väl under ryttare.
Den skall ha en ändamålsenlig exteriör och stark utstrålning. Den typiska
robustheten, den rikliga behåringen med mycket skyddshår, samt den stora
färgvariationen måste alltid bevaras.
Rolle
IpL
Sen är det väl också så här att "gener" eller "egenskaper" mycket väl kanske finns i Sverige eller öv. Europa, men om man inte hittar dem så "finns" de ju inte.
Tala om vad du är ute efter så kanske jag kan ge tips....
Återigen: Idag sökte jag efter ett trevligt familje-häst-prospekt alá ungsto/föl/åring. priserna ligger från 30 och uppåt. På Island? 3000 + frakt. Det är billigare, men framförallt lättare att hitta. I alla fall för mig.
Du ska inte förväxla marknadspriset med vad vissa begär, idag är det köparens marknad....
Kan du erbjuda bra förutsättningar för hästen enligt säljarens önskemål så kan du få en toppstammad enligt den kravspecifikation du har för mellan 20-30 000 kr.
Men jag kanske har en trojan i min dator som bara samplar fram saluhästar på Island, vad vet jag...
Isländsk?
Avel kan ju vara flera saker. Antingen följer man den gängse uppfattningen enligt Islandshäst-Guruns "Man ska bara avla på de bra hästarna", eller också väljer man att gå sin egen väg och söker kanske efter annat än vad majoriteten söker. (Utvik)
Avel ska alltid ske efter de avelsmål och rasbeskrivning som finns:
Avelsmålet är en stark, modig och hållbar ridhäst, med mycket gott lynne, som är
samarbetsvillig och arbetsvillig, är fyrgångare (skritt, trav, tölt och galopp) eller
femgångare (+ flygande pass), med takt rena spänstiga och vägvinnande rörelser i
alla gångarter, med naturlig balans och undertramp, som bär sig väl under ryttare.
Den skall ha en ändamålsenlig exteriör och stark utstrålning. Den typiska
robustheten, den rikliga behåringen med mycket skyddshår, samt den stora
färgvariationen måste alltid bevaras.
Rolle
IpL