Köpa föl från Island?

Sv: Köpa föl från Island?

Sen är det väl också så här att "gener" eller "egenskaper" mycket väl kanske finns i Sverige eller öv. Europa, men om man inte hittar dem så "finns" de ju inte.

Tala om vad du är ute efter så kanske jag kan ge tips....

Återigen: Idag sökte jag efter ett trevligt familje-häst-prospekt alá ungsto/föl/åring. priserna ligger från 30 och uppåt. På Island? 3000 + frakt. Det är billigare, men framförallt lättare att hitta. I alla fall för mig.

Du ska inte förväxla marknadspriset med vad vissa begär, idag är det köparens marknad....
Kan du erbjuda bra förutsättningar för hästen enligt säljarens önskemål så kan du få en toppstammad enligt den kravspecifikation du har för mellan 20-30 000 kr.

Men jag kanske har en trojan i min dator som bara samplar fram saluhästar på Island, vad vet jag...

Isländsk?:D

Avel kan ju vara flera saker. Antingen följer man den gängse uppfattningen enligt Islandshäst-Guruns "Man ska bara avla på de bra hästarna", eller också väljer man att gå sin egen väg och söker kanske efter annat än vad majoriteten söker. (Utvik)

Avel ska alltid ske efter de avelsmål och rasbeskrivning som finns:

Avelsmålet är en stark, modig och hållbar ridhäst, med mycket gott lynne, som är
samarbetsvillig och arbetsvillig, är fyrgångare (skritt, trav, tölt och galopp) eller
femgångare (+ flygande pass), med takt rena spänstiga och vägvinnande rörelser i
alla gångarter, med naturlig balans och undertramp, som bär sig väl under ryttare.
Den skall ha en ändamålsenlig exteriör och stark utstrålning. Den typiska
robustheten, den rikliga behåringen med mycket skyddshår, samt den stora
färgvariationen måste alltid bevaras.

Rolle
IpL

Visst är det köparens marknad!
Jag har nyss köpt en häst och säljaren prutade 15 tusen på priset. (jag skäms lite :o för hästen var verkligen värd utgångspriset, men det var inte jag som prutade så..)

"man ska alltid" och "man ska alltid" :devil:
SIF's avelsmål och de hästar som bedöms som "de bästa" stämmer inte alltid överens riktigt med vad Jag tycker är "det bästa".
Men grundidén är bra.

(Därmed vill jag inte ha sagt att man ska avla på hästar med dåliga ridegenskaper vad gäller sundhet-lynne-gångarter).

Det är ju så här, att de föl som köps på Island för 3000 Sv Kr är ingalunda framtagna ur ett avelsmål, är hästen av en mycket bra stam eller har andra mycket bra egenskaper så är den dyr och mycket dyr. Tro inte att islänningarna är korkade, släpper de en riktigt bra häst ifrån sig, så kommer det att kosta pengar och många såna också.

I övrigt är det numera oerhört svårt att använda argumentet sällsynt stam, den stam som finns på Island den har vi även här i Sverige och skulle den mot förmodan inte finnas här så finns den ändå inom våra grannländer.

Varifrån kommer våra hästar?

avelsmål, är hästen av en mycket bra stam eller har andra mycket bra egenskaper så är den dyr och mycket dyr.

Är det någon som är så naiv att man tror att man ska få en elit-häst för 3000?
Men vad som är en "mycket bra" häst varierar ju från person till person.

KL

Är det inte lite som att köpa grisen i säcken eller iaf riskera att göra det om man nu köper ett blodsföl/slaktföl billigt? De tjänar ju pengar på oss när vi ska "rädda" dessa stackars föl och ta hit dem till sverige och ev avla på dom här. Vad jag har hört av några uppfödare här så är de rädda att det ska försämra Islandshästen som ras. Men visst om man "bara" ska ha en ridhäst, men det finns väl gott om dom i sverige. Kanske är det något speciellt med att ta hit en Islandshäst men jag håller med om att det finns gott om fina hästar här till rimliga priser och sen varför riskera att hästen ska utveckla exem? Jaja smaken är som baken och man gör som man vill, jag skulle vara rädd iaf att hästen skulle bli exemhäst, skulle bli mycket jobb med att ordna beten vid hav osv för att ge hästen det ultimata. Fastnade för en valack på Island när jag va där, men jag bara dagdrömde lite om honom sen så återgick jag till sunt förnuft, att han hade sitt drömliv där på de vida slätterna med de 100 andra hästarna:).

Är det någon som är så naiv att man tror att man ska få en elit-häst för 3000?
Men vad som är en "mycket bra" häst varierar ju från person till person.

Jag pratar inte bara om elit hästar, för är det något som smäller högt på Island så är det just barn och tant hästar dvs för den vanliga svensken en familjehäst. Dessa hästar är dyra även på Island, att köpa ett föl med utgångsläge från vad du själv skriver.

Återigen: Idag sökte jag efter ett trevligt familje-häst-prospekt alá ungsto/föl/åring. priserna ligger från 30 och uppåt. På Island? 3000 + frakt. Det är billigare, men framförallt lättare att hitta. I alla fall för mig.

Familje häst i ett föl/åring, det är riskabelt. Vad gör man när den potentiella familjehästen plötsligt får eld i baken och uppvisar en vilja framåt av turbo karaktär. Dessa brukar ofta stå utannonserade som problemhästar, eller vill du byta häst med mig då min egen blev lite för pigg.

Sen gör man självfallet hur man vill i det avseendet, men nu är det många som gjort dessa misstag så får man ta dessa upplysningar antingen med en nypa salt eller så sätter man sig ner och tänker en gång till och värderar om det man söker gör att man vill ta ev risker för besväret.

Men det är ju knappast så att slaktfölen är de enda hästarna som säljs från Island som inte är välstammade? Och de enda icke välstammade ston som "riskerar" att bli avlade på? Och bara för att mamman och pappan är ovisade, betyder inte det att hästen givetvis är dålig. Det är väl upp till ägaren att senare bedömma om hästen är ett avelsmaterial eller ej, precis som med vilket sto som helst.

Jag köpte mitt sto för att hon såg betydligt bättre ut än priset angav. Jag köpte hennes absolut inte för färgen, eftersom jag inte ens gillar silverfärgade hästar. Jag köpte henne heller inte som någon slags räddningsaktion, eftersom jag är fullt medveten om att föl slaktas på Island och har själv många gånger suttit vid middagsbordet där någon av gårdägarens föl som inte höll måttet,äts upp. Jag köpte henne helt enkelt för att jag tyckte det var ett kap. Hittade jag henne i Sverige så hade jag köpte henne här. Eftersom jag har henne billigt hos mina vänner på Island, blir slutsumman tills hon är inridningsbar mindre (trots importkostnad), än om jag skulle haft henne i unghästflock i Sverige.

Boj- Mina hästar (alla förutom "slaktfölet") härstammar från en och samma gård på Island, där de bedrivit kvalitetsavel i många herrans år. Och jag har väldigt god koll på att dessa hästar inte är särskilt vanliga utanför Island.
Jag har inte heller samma erfarenheter av dig vad gäller priset på hästarna på Island. Min erfarenhet är att du kan köpa en bra och välstammad häst mycket billigare på Island. Jag har själv ägnat mig en del åt hästförmedling från mina isländska kontakter och blir själv förvånad över hur billigt islänningarna släpper riktigt fina hästar.

KL
Fick nyss ett mail från min vän på Island (som fnyser "bikkja" åt det mesta i hästväg och som tyckte jag var helknäpp som köpte ett slaktföl) som fortfarande var mycket imponerad över Mist. Hon är både flottare och snyggare i dagsläget än många av deras toppstammade hästar och enligt henne (FT-tränare utb. på Hólar) så har hon hittills visat mycket bra temperament när de arbetat med henne.

Det enda jag vill med detta är att delge min version, eftersom många här verkar lite insnöade...

Och nej, jag glömmer inte exemrisken. Den är jag fullt medveten om och jag är mycket varsam med de hästar jag tar hit från Island, för att minska risken.

Nej men jag menar att det är allt för många som går efter att de hittar ett "sött" föl på island som de blir förälskade i och oftast då på en bild med beskrivning av hästen. Man kan ju inte bedömma på hur "söt" hästen är eller hur fin färg den har, eller hur den tittar på en om man nu ser den i en flock. Sen gå efter det om man nu tex inte bryr sig om stam och vet bakgrund osv, det är ju fortfarande en vild chansning vad man igentligen får för priset.

Vet en som drog till Island, fick syn på en häst som hon blev förälskad i bland mängden och gav sig tusan på att det va hästen i hennes liv trots att hon blev avrådd av andra erfarna att den hästen inte skulle passa henne och då va hon ändå väl insatt i Islandshästar. Detta resulterade i att hon fick göra sig av med hästen då hon inte klarade av att hantera och rida den när hon fick hem den till sverige och då hade hon gått efter just hur fin den va. Det är ju bra att veta stam någolunda om man ska ha någon hum om hur hästen kommer bli i lynne och temperament som vuxen vilket är svårare om stammen är så gott som okänd.

Så är man inte absolut ute efter något extra så har jag personligen svårt att förstå varför man betalar så mycket som det kostar med allt som allt att ta hit ett föl då det finns föl som är minst lika bra och tom bättre i sverige för liknande summor som vad de billiga föl med luddig stam på Island kostar men det är bara min undran personligen så skulle jag inte gjort det. Men är man beredd på att ta en vild chansning så kan det säkert bli bra...

Jag hade kontakt med flera personer under 2008 och 2009 som köpte häst från Island, och det gick mycket suspekt till kan man säga.

Den tråden finns här om någon vill läsa, för de som har egna konstakter som man känner är det ju skillnad. Men man ska ha klart för sig att lycksökare har dykt upp som svampar ur jorden i denna marknad, för de kan hålla ett lager med hästar utan någon kostnad alls. Priset de betalar till hästbonden ligger på mellan 1000 och max 1500 kr allt annat hamnar i den sk förmedlarens fickor utan kvitton.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=979103

Hej!

Nu ska jag ta och efter att ha läst detta några ggr komma med mina åsikter ang detta.

Till en början jo svenskfödda föl kostar idag mindre än slaktfölen och andra billiga föl på island om man har de 10-25.000 kr att lägga direkt, tror ju ej ngn uppfödare går med på en lång avbetalning så då får man punga fram med pengarna direkt. Om man sedan ej har de pengarna och köper på island så får man spara ihopa och senare ta hem. Så de som väljer detta alternativet behöver vi väl ej trycka ner och svartmåla?
Skulle vi ej avlat på okänt blod eller chansa på en del ston och hingstar så hade ej en enda avkomma efter berömda hingstar som hrafn fra holtsmula, ofeigur 882 fra flygumyri och sörli fra saudarkroki funnits. Finns säkert fler berömda hingstar som antingen ej är 100 i stammen, är en olycka eller ej e bra själva men som gett topphästar. Så tur ngn vågat chansa!!!

Skulle vi ej importerat alls så hade vi ej haft islandshästar i sverige alls idag. Så tur ngn vågade göra detta på 70-talet.
Tackar för att de vågade och ej är lika insnöade som vissa här är!

Ja idag är det köparens marknad helt klart det ser man ju, men om några vill köpa från island varför då kasta skit på dem och hålla på och trakassera dem som vissa gör här???
Låt var och en själv få bestämma!

Skulle ingen importera alls sista åren och ej heller i framtiden hade de till sist blivit inavel.

Nu till fölen som en del påstår att de tjänar storkovan på.

Vid slakt genom att ngn hämtar dem och kör dem till slakthuset får man 25-30.000 iskr per föl och då behöver man ej göra ngt jobb eller lägga ut pengar på dem dvs chippa avmaska osv. Pengar rakt ner i fickan!
Man kan få runt 55.000 iskr per föl om man säljer dem som slaktdjur till andra gårdar. Samma sak här man behöver ej göra ett jota utan bara ta betalt!
Vid försäljning ska man fota, hantera lite, verka, avmaska, chippa, regga och stalla in. = Mer jobb och kostnader.

Varför ska uppfödarna ej få betalt för det?

Sedan är det långt från alla föl som gårdarna ens vill sälja, de slaktas tidigt många av dem för de ej har de egenskaperna de vill sälja.

MVH

Pernilla

Jag förstår att du protesterar, som ny användare kan man ju förstå att du själv saluför importhästar men även om jag inte har egna islänningar så bor det fn 9 st i vårat stall så jag har sett mycket när det gäller just importer eftersom vi även har hästar som flyttat och dessvärre fallit i från oss i alldeles för ung ålder.

Länken som finns i tråden är skrämmande lik händelser som en av våra inackorderingar fick erfara, säljaren ville ha en handpenning för tingat föl men däremot ville säljaren INTE uppge varken namn eller skriva ut ett kvitto på de pengar som erlades. Mycket suspekt i mina ögon, och tittar man på annonssidorna så vimlar det av saluförande annonser och av någon märklig anledning så verkar det finnas en och samma säljare under olika namn som annonserar. Jag vill nog hålla med om att det är dags att se upp, så det handlar inte om trakasserier utan om rena och skära varningar som definitivt är på sin plats enligt min numera erfarenhet i frågan.

Risken för inavel pga för liten avelsbas i Svergie är väl knappast överhängande? Det finns ett stort utbud av hästar. Folk här vill säkert i största välmening avråda folk från att satsa på ett billigt föl från Island om de inte har de kunskaper som krävs och/eller inte söker något som inte finns i Sverige då de av erfarenhet vet att många ångrar sig då det inte blivit som de tänkt sig.

Bra att du reagerar, det borde fler göra! Jag anser att detta är en mycket suspekt handel där många lurar folk på pengar genom att tro att de gör ett "klipp" och en "god gärning" genom att köpa dessa unghästar. Det är av oerhörd vikt att vi värnar om rasen och dess goda egenskaper. Köp av seriösa uppfödare och förmedlare och avla endast på djur som har något att tillföra rasen.

Jag har inporterat ett vuxet sto från Island -87. Hon fick eksem och det var trist. Skulle jag bestæmma mig før att inportera igen så skulle jag vælja ut en ettåring och ta den tidigt på høsten, då hinner den kanske vænja sig vid knott. Och vad ær det då før egenskaper jag ær ute efter och som børjar bli svårare och svårare att hitta hær? Jo, jag gillar "gammeldags islænningar". En rubust liten hæst med bred rygg och brett mellan frambenen. Jættehøga benlyft tycker jag ær snyggt, men kænns rætt obekvæmt. Den ska vara alert men inte het. Kanske svårt att bedøma hos en ettåring, men man kan alltid førsøka om man åker dit och umgås med den en vecka innan man bestæmmer sig. Nu ær avelsidealet både på Island och hær en smæckrare hæst utan djup brøstkorg. (Har den inte det verkar benen længre, ser ju vackert ut...)
Och vældigt många ær hetare æn vad som ær trevligt till vardags.

Det finns väll sådana i Sverige? Ser fler av dom än högbenta och smäckra här omkring

Hej!

Här ser man hur enkelspårigt en del tänker, bara för jag inte är emot import av islandshäst från island måste jag vara förmedlare/försäljare, men nej jag är inget av det. Utan endast en som tröttnat på smutskastningen av de som vill importera.
Snart blir det som i andra hästrasvärldar antagligen på tävlingsbanorna, de som ej har stam på sina hästar flera generationer bak i leden kommer behandlas som pest och pina oavsett hur hästen ser ut, är i temperamentet eller gångartsmässigt. Och om den är en import med stam på bara ena sidan ja då kommer väl ekipaget behandlas som spetälsk.

Jag ville bara säga att ni som är emot import av hästar borde tänka på hur många tusen hästar mindre det funnits om ingen importerat alls.

Ang föl på island så nej jag köper inga föl på island pga jag kan få billigare föl i sverige om jag kan punga ut med allt på en gång. Om jag skulle köpa föl på island hade det fått stanna kvar på uppväxt där i 2-3 år pga de utvecklas bättre där.

Jag har både importer och svenskfödda i min hage och är glad för alla 12. Ingen har exem än heller.

MVH

Pernilla

*kl*

Jag kan förstå att man blir sugen på att importera häst från Island. Har själv blivit det MÅNGA gånger när man ser den där fina bilden och läser om hur snäll, lovande och trevlig hästen är osv.

Och hade jag inte haft min gammeltant nu som är en import (inte av mig utan det var längesen) och som har det otroligt jobbigt med sin eksem så kanske jag hade kunnat tänkt mig att importera. Har haft en annan import tidigare som hos förra ägaren hade väldiga problem med eksem, men hos mig hade hon nästan inga problem alls, men efter att ha lidit tillsammans med tant så skulle jag inte utsätta vare sig mig eller ny häst för det igen.

Jag kan ligga vaken på nätterna under säsongen och fundera på vad mer jag kan göra. Och då gör jag verkligen allt jag kan komma på. (fast jag hörde nu något om att Lavendel kanske skulle fungera, någon som hört nåt om det? ) Hon har ett bra liv, men utan eksemen vore det mycket lättare för oss alla.

Sen har jag en liten OT-fråga, men det här med blodsston och slaktföl, har det helt upphört? Vi har ett inhyrt ungsto i vårt stall som är ett slaktföl. Köpt som hingst, döpt som hingst...bara att hon var ett sto när hon kom fram till Sverige. (nu spelade det ingen roll för köparen kanske men man ska väl kunna vara säker på att den häst man köper iaf har samma KÖN som den säljs som) Man kan ju inte precis reklamera och skicka tillbaka en häst som kommer från Island.

Jag kan bara svara för mig själv och jag hittade mitt ungsto via en kontakt på Island, inte genom en förmedlingsfirma. Den stammen mitt sto har är snarlik den min 15-åriga islandsimport och mitt svenskfödda 3-åriga sto har, hade jag hittat min åring som jag köpt på Island i Sverige hade jag köpt henne här också, men säkert för mycket mer pengar.

Jag tycker att det är upp till var och en att bestämma om man vill importera hästar eller inte. Jag har sett trevliga unghästar här i Sverige också, hela tiden, men de jag har fastnat för har kostat på tok för mycket. Jag har inte råd att köpa en tvååring med första klass-föräldrar för 60 000 kr, även om hon var riktigt riktigt fin. Hittade min åring och fick henne billigt, i mina ögon för en så bra häst, för 13 000. Alla hennes släktingar är bedömda förutom modern som bara gått med föl. Hon ska få gå kvar på Island och betäckas innan hon kommer hit.

Sen att det inte gått helt rätt till med olika förmedlingsfirmor är förargligt och tråkigt. Har inte råkat ut för det själv men känner en vars häst hade två olika identiteter, alltså två olika chip. Jag vet inte vad man kan göra åt de här skojarna heller, men jag tycker det är fel att klanka ner på dom som väljer att köpa slaktföl eller islandsimport istället för en svenskfödd.

Jag svarar för egen åsikt. Jag är inte emot all import men däremot så skulle jag personligen inte köpa ett föl som jag bara sett på bild, läst en text om, inte träffat och som är så gott som stamlös från Island. Jag kan få tag på en häst i sverige som skulle bli perfekt till mig då jag inte söker något alldeles exlusivt. Så personligen är jag inte intresserad av att lägga ut så mycket på tex frakt när jag kan köpa en häst som skulle bli bra i sverige för mindre pengar och som jag kan åka och hälsa på flera gånger och träffa föräldrarna samt minimera chansen till framtida exemhäst.

Var och en gör som man vill som jag skrivit innan men jag tycker att man bör tänka igenom köpet ordentligt då några i tråden har köpt föl genom att de sett fölet på bild och bestämt sig på så vis. Herregud vad jag skulle haft hästar om jag bara gick efter söta bilder på fölungar, klart föl är söta men man vet ju inte vad det blir av hästen så det är ju en chansning som man får ta om man vill men jag slänger inte ut så mycket pengar, men det är jag det:).

[...]
Jag tycker att det är upp till var och en att bestämma om man vill importera hästar eller inte. [...]

Sen att det inte gått helt rätt till med olika förmedlingsfirmor är förargligt och tråkigt. Har inte råkat ut för det själv men känner en vars häst hade två olika identiteter, alltså två olika chip. Jag vet inte vad man kan göra åt de här skojarna heller, men jag tycker det är fel att klanka ner på dom som väljer att köpa slaktföl eller islandsimport istället för en svenskfödd.

Jag hoppas du inte tolkade det som att jag klankade ner på någon som valt att importera häst hellre än köpa en svensk. För det var verkligen inte meningen! :o
Jag skrev bara utefter mitt eget, och oavsett om man köper häst från Sverige, Island, Turkiet eller var det är så tycker jag nog att säljaren/förmedlaren ska vara så pass seriös att man kan förutsätta att hästen i alla fall är rätt kön. I Sverige kan man åka och titta på hästen lättare än att åka hela vägen till Island och man kan ju lämna tillbaka om det är något så pass stort 'fel' att det skulle motivera en reklamation.

Menade absolut inte att någon som importerat skulle känna sig utpekad eller dylikt. Skulle som sagt ALDRIG byta ut min importerade gammeltant :love: oavsett om jag blev erbjuden en ung, vacker, pigg exemfri häst i byte.
Vi vill ju ha vår 'inte-jättevackra-busfia' :D

Liknande trådar

Dressyr En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd Jag har lite funderingar som jag tänkte ni...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
8 529
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 310
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 946
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 127
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar