Köpa föl från Island?

Q

qrumelur

Eftersom jag nyss köpt häst så har jag läst en hel del annonser.
Det är en sak som satt lite griller i huvudet på mg:
Många är på föl från Island, föl som kostar 3500-5000 kr.
När hästen väl står i Sverige har den kostat ungefär lika mycket som ett ordinärt föl kostar "här hemma".

Är det här en stor business?
Fungerar det? Köper folk de här hästarna?

Jag blev faktiskt lite sugen på ett sånt här föl, men villkoren skrämde bort mig: Dels skulle hästen (8-9 månader) omedelbart skickas till Sverige, den skulle inte besiktas, jag skulle inte få något kvitto efter att jag betalat (det skulle komma "under året!") med mera.
Det är klart att ett böjprov på en ohanterad fölunge kanske inte är drömläge, men koll på tex. över/underbett, felställda ben/övriga defekter... allmänt hälsotillstånd?

Jag vet inte, jag kanske är korkad.
Men jag brukar tänka att stoet och fölet går tillsammans till stoet släpper fölungen. Ibland gör de ju det ganska tidigt, runt 6-7 månader, men inte alla. Och om man nu skiljer av de tidigare så ska de ju ha jämnåriga kompisar att "stötta" sig på, och en äldre ledare... (ja, jag är lite "naivt insnöad" men så här tycker jag att det ska vara för att det ska bli sunda hästar).
Jag har sett hästar som nyligen landat som inte alls varit i så bra skick,de är lite "kvaddade", en del i ett par dar, andra verkar det "aldrig" gå över för.
Men då är det vuxna,hanterade, ridna hästar.

På ett sätt känns det som att det kanske skulle kännas "bättre" att köpa ett föl från en "Känd" hästgård, men samtidigt så sitter ju försäljarna på Island i litet av ett "drömläge", de kan ju aldrig få hästen reklamerad liksom.
Och större delen av kostnaden är ju också transport ....

Hur tänker ni om detta?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa föl från Island?

För att få hit en häst från Island med frakt, veterinär m.m så räkna med c:a 20 000 kr plus inköpspriset. Det varierar om det är valack eller hingst/sto.

Om man ska ta in så bör det vara för att få in någon speciell egenskap som man inte kan få i övriga Europa. Du har också en markant högre risk att få en som utvecklar eksem senare i livet. Och precis som du säger så får man inte se hästen på samma sätt om man inte åker över. Min uppfattning är att tidigare än 8 mån ska inte fölet skiljas ifrån.

Det finns också ett stort utbud på bra hästar i alla åldrar och kapacitet här i Sverige, närmare 30 000 st registrerade snart, för att inte tala om alla i Danmark och Tyskland. Du kan också få tag på hästar som föds upp på stora arealer men många andra hästar för att få en Islandshäst med "Isländskt" huvud d.v.s. behagligt avstånd till oss människor och därmed lätta att kommunicera med.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Personligen skulle jag inte köpa ett föl ifrån Island såvida det inte var ett med en superstam/ mycket ovanlig färg OCH stam.

Dels är det eksemrisken, visserligen kanske inte lika stor på en ung häst då det menas att de kan vänja sig och bygga upp ett immunförsvar mot knotten om de kommer tidigt.
Å andra sidan så tror inte jag att det är enbart knotten som orsakar eksemet så....

Jag vet inte hur stor del av dessa föl som säljs utomlands men säkert ät det flera än man tror.
Vissa har ju en färg som kanske är svår att hitta i Sverige, vissa annonseras med text som man inte kan motstå eller så att man känner att man måste "rädda" dem.....

Just nu, idagens läge, är det faktiskt billigare att köpa ett helt ok fint föl i Sverige och här har ju , nästan alla, de oxå en bedömd pappa åtimnstonde.
Många av de föl som ligger i den prisklassen du nämner har en icke bedömd pappa.
Vilket inte betyder att de inte är bra hästar men jag vill bara påvisa skillnaden.

Om du nu funderar på att köpa ett föl och INTE vill ha hem den direkt så kan det säkert arrangeras att den stannar på Island till hösten mot forderkostnad.
Om inte på den gården som säljer så kanske de kan hkälpa till att hitta ett annat ställe.
Så unga hästar är ju inte alls hanterade så att ens göra en ytlig undersökning är svårt, jag tror de tittar så att de står på benen, inte har några synliga sår och inte är snoriga så får de ok att resa.

Kvitto får man när hästen anländer till Sverige, det kommer en räkning från speditören där man ska betala moms mm och där står hästens pris men det kommer oxå en räkning ifrån exportören och där st¨år oxå hästen pris.
Dock är de tju inte ett kvitto direkt från köparen men det skulle jag nog se till att få.

Nej, om jag var du och funderade på att köpa ett föl så hade jag tittat i Sverige först och skulle jag köpa från Island så hade jag sett till att köpa från en som är villig att göra de arrangemangen som du vill.

De föl som man får för runt 3500 kr, är föl inte helt ovanligt från sk blodston. Här är fölet en biprodukt och skulle i vanliga fall ha gått till slakt för en struntsumma medan den här typen av verksamhet inbringar lite mer än slaktpriset. Kan man dessutom få den inte ont anande köparen att låta fölet gå kvar för en "ringa" slant så är det ännu bättre.;)

Jag skulle nog inte köpa ett föl från island för 3000-5000kr .. många utav dem fölen är "slaktföl", några utan stamtavla, osv. Sen är ingen utav dem där fölen särskilt bra.. många går runt & grisepassar, har ett mini-steg osv. Är man ute efter ett föl som kommer "bli något" så ska man nog kolla runt efter lite dyrare hästar. Sen måste man tänka på att dem alldra finaste saluhästarna på islands lägger dem inte alltid ut på annons heller.
Hästar ifrån island löper ju större risk för att få eksem, vilket man måste tänka på om man importerar .. Sen kostar det ju runt 20.000kr att ta hem hästen också (:
Men du har helt klart lite att fundera på!

Nu banbryter jag lite.

Blev själv förälskad i ett föl på island, över internet. Min morfar hade nyligen gått bort och arvet efter honom räckte precis. Totalt kostade han ca 24 000, 3500 på Island.

6741302.jpg

Så såg han ut då.
Han är född 24 maj och flög den 16 januari om jag inte minns helt fel.
Han fick gå utan att bli hanterad i 1 månad, och sedan skickades han i maj på bete där han gick tills i höstas. Har hela tiden varit mycket trevlig.. Sen har hans hormoner gjort sig påminda senaste månaderna, men det är ju annat. Han blev vet bes där även om han i princip var ohanterad.

Han har ingen speciell stam, snarare helt okänd.

30258429.jpg

För någon vecka sedan.

Jag tror inte jag hade hittat honom i Sverige...

Jättesöt, klart man blir förälskad i en sån liten goding :)

Funderade på.....vet du vad det var för typ av vetbes, trots att han var ohanterad, som de gjorde på honom ?

De flesta hästar som skall exporteras samlas ihop till ett uppsamlingsstall, närmare Keflavik där flygplanen går ifrån.
Menar inte att det är något dåligt utan det är helt ok stall med bra människor, ordentligt med foder osv...

Där står de ca 1 vecka innan de skall flyga och det är här som de flesta vetbes innan avfärd.
Nu vet jag inte hur det är med föl men jag har svårt att tro det görs en vetbes innan de lämnar gården utan den görs i uppsamlingsstallet.

Att det då skulle klaras av att göras en "riktigt" vetbes på ett ohanterat föl i en, för den, främmande miljö med nya hästar och människor har jag oerhört svårt att tro så därför undrar jag om du vet vilken typ av undersökning/besiktning som gjordes ?

Kanske du känner det som att du inte hade kunnat hittat "din häst" i Sverige, vilket ju inte går men en liknande menar jag, men du vet ju inte för jag antar du inte letade då du väl blev förälskad.....;)

Jättefin!! vad heter hans föräldrar??

Har en liknande historia. Mina senaste hästköp har till stor del beslutats efter hästarnas goda stam och jag är mkt avelsintresserad. Så satt jag en dag och slösurfade och tittade på blodstöfölen som säljs. Såg ett vackert skäcksto med fin hals och höga knälyft, vid sidan hade hon ett välrest stoföl med mycket utstrålning. Stoet var ovisat efter en förstaklasshingst med bra stamtavla, men ovisad mamma (några generationer tillbaka fanns en toppförvärvare men ovisat i övrigt). Pappan var ovisad, e. välkänd hingst men u. ovisat sto (men makalöst vacker). Verkligen inget jag skulle titta två ggr på annars, men med tanke på priset så hade man råd att chansa så jag köpte henne. Hon åkte nu förra helgen från sin hemgård, till gården jag arbetat på (på Island). Mina kompisar på gården skämtade friskt om att jag hade köpt ett slaktföl och var väldigt förvånade då de vet att jag föredrar välstammade hästar. Men nu i helgen när de hämtade hem henne blev de alldeles betagna och tyckte att hon var fantastiskt vacker med mycket bra rörelser. Och mina kära vänner är mycket kritiska annars...=P Så nu vet jag att om jag vill kan jag sälja henne till gården och få åtminstone tre ggr pengarna;) Stammen är rolig, men inte allt. Jag har tränat många välstammade hästar som varit riktiga "skithästar":p

Här är mitt blodstoföl (3500:- ja..)

30303073.jpg

30303071.jpg

Till er båda ;

Draumur är efter helt obedömda föräldrar, pappan skadade sig tydligen i hagen som ung och mamman har gett fler fina föl enligt mitt tycke.

Jag kollar upp hurdan bes var senare :)

Jag kan ju berätta min lilla historia..

Jag köpte i somras ett stoföl på Island. Dock ej för 3500, mitt föl kostade ungefär 6500:- men jag betalade även ett års uppväxt så sammanlagt la jag ut 11100:- på henne.

När jag såg den bilden sa jag för mig själv - det ÄR min häst! Men jag väntade lite, lusläste annonser dygnet runt (nästan iaf) och verkligen letade efter en ny pålle, men jag följde mina känslor och bara några dagar senare hade jag fått reda på så pass mkt om stoet så jag slog till. Och jag ångrar inte en enda dag att jag köpte henne. Fick även ett "kvitto" eller vad man kan kalla det, en bekräftelse på att jag betalat iaf från uppfödarna.

Nu har jag inte bestämt än om hon ska gå kvar på Island ett år till, eller om jag tar hem henne till hösten men jag tror jag tar hem henne och låter henne gå i en unghästflock i några år. Jag har räknat ut att ungefär 25.000 får jag lägga ut minst (import, vet bes, transport till bete mm) och visst, det blir mkt pengar för ett föl med ingen wow-stam (både mamman och pappan är obedömda, farfar däremot - Keilir :love:) men jag har letat nu i drygt ett år utan att hitta ett föl som jag känt så för.

Såhär såg hon ut i somras, bara jag ser denna bild så vet jag att jag har köpt den rätta hästen! :love:

Lilla Mist är verkligen jättefin, men en liten detalj bara: fölen från Sölvholt är inte blodstoföl, utan "vanliga" slaktföl. För fölens del är det väl ingen större skillnad, men rätt ska vara rätt.:D

aha, okej :) Jaa, det är klart att rätt ska vara rätt. Men varför föder de upp fölen över huvud taget om nästan alla säljs istället för blir mat?? Då är det ju snarare att de föds upp för att säljas, men slaktas om de inte blir sålda och inte verkar så bra (som flertalet andra föl från "vanliga" gårdar)..:confused:

Tack :)

30258429.jpg

För någon vecka sedan.

Jag tror inte jag hade hittat honom i Sverige...

Inte just honom som individ förstås. Men andra mer än likvärdiga.

Sådana där silverunghingstar, med stam, och oftast ännu bättre hållning/gång har jag fött upp drösvis.

De flesta sålda för 12-20 000 väluppfödda, eksemfria och med tävlade föräldrar man kunnat provrida.

Du kan fortfarande köpa dem mycket billigare än på Island, folk blir helt enkelt inte av med hingstfölen.

Jag har själv köpt många av mina hästar som föl på Island, men nu pratar vi om 80-tal när det inte fanns tex färgade och BRA ston att satsa på här. Då köpte jag många med stam och mycket gång, och rensade hårt när de kom hem.

Många var dock i riktigt dåligt skick efter att inte fått tillräckligt med bra mat efter att de blivit sålda. Ta hem hästen ögonaböj är mitt råd.

Postorder utan returrätt är ett lite speciellt sätt att handla hästar på jag inte rekommenderar idag när det finns så många bra hästar på hemmaplan.

Jag har själv 2 *2 slaktföl* som står på Island. 2 VACKRA sölvholtare! som visar härlig utstrålninh och gång! en 07:a och en 09:a..... och kommer garanterat att köpa mig en årgång 2010 oxå! =)
07:an blir bara vackrare och vackrare!! och hon somhar gården berömmer henne mer och mer för varje gång! =))
här är bild på mina 2 sessor på Island

Àlfadís frá Sölvholti - 07

16937_447465640056_733515056_10698851_3393399_n.jpg

Nattrún frá Sölvholti - 09

22337_467165200056_733515056_10841491_3750608_n.jpg

aha, okej :) Jaa, det är klart att rätt ska vara rätt. Men varför föder de upp fölen över huvud taget om nästan alla säljs istället för blir mat?? Då är det ju snarare att de föds upp för att säljas, men slaktas om de inte blir sålda och inte verkar så bra (som flertalet andra föl från "vanliga" gårdar)..:confused:

Tack :)

Skillnaden ligger väl framförallt i avelsarbetet, de flesta som avlar ridhästar försöker matcha olika ston med olika hingstar medan "slaktgårdarna" i allmänhet använder en och samma hingst (ofta obedömd men med bra stam) på hela stoflocken.
Det är ganska dåligt betalt för slaktföl så om man kan sälja dem levande för mer pengar är det självklart att bonden gör det.
De som har sådana här stoflockar har ofta mycket betesmark som de inte skulle använda i annat fall och ibland är det mjölkbönder som sen fodrar med det foder som inte uppfyller kraven för högmjölkande kor, så att ha hästarna är ganska billigt och en liten förtjänst är bättre än ingen.

Många var dock i riktigt dåligt skick efter att inte fått tillräckligt med bra mat efter att de blivit sålda. Ta hem hästen ögonaböj är mitt råd.

Jag tror att du är kvar på 80-talet när det gäller det här (även om jag håller med dig i resten) de som idag erbjuder den här servicen till "utlänningar" har ganska bra koll på vad kunden förväntar sig och fodring av hästar på Island idag är helt annorlunda än för tex 15 år sen.
Sen är det klart att man kan råka ut för rötägg, de finns ju överallt.

Jo, det är klart att det skiljer sig i avelsarbetet. Men då förstår jag poängen med det. Har sett många enormt stora hagar där de föder upp slaktföl på Island, så då vet jag vad du menar.

nu KL

Då tråden handlade om att köpa föl från Island kan jag ju tillägga att jag även 08 köpte ett föl på Island. Spyrna hittade jag när vi besökte gården Skáney. Hennes pappa är mkt högt bedömd som lämnat många 1 kl avkommor(Eidur frá Oddhóli), mamman är bed 7,83 som femårig fyrgångare,med stamboksförda föräldrar. Spyrna kostade motsvarande 12 000:-, tror jag skulle fått betala mer för henne i Sverige. Hon är snygg och rör sig väldigt bra. Hon står nu på samma gård som Mist flyttat till, hos mina vänner.

7419_148233160587_717285587_3136182_7648044_n.jpg

7419_148229855587_717285587_3136141_4192170_n.jpg

Liknande trådar

Dressyr En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd Jag har lite funderingar som jag tänkte ni...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
8 529
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 310
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 946
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 127
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar