Köpa en valp långväga bort utan träff?

Jag köpte Min hund osedd som valp. Jag ser inget konstigt i det egentligen om kriterierna är de rätta.
I mitt fall gällde:
-Kenneln är gammal med mycke meriterade hundar att se tillbaka på.
-Uppfödarna var för mig någorlunda känd även om jag själv inte träffat dem- den ena av kennelägarna har tränat mycke hund med samma träningsgäng som jag.
-jag kände folk som träffat och tränat mamman.
-pappan va av kända linjer -dock ståendes i Tyskland så hade inte jätte mycket att gå på där.
-prickfritt besiktningsprotokoll.

Sedan vart jag tyvärr lite lurad trots detta men jag skulle endå kunna tänka mig att köpa hund på liknande sätt igen - jag väljer att tro att det inte hör till vanligheterna att gemeneman har veterinärer som på uppfödarnas uppmaning skriver ut felaktiga besiktningsintyg :cautious:

Jag köpte min jaktlabbevalp utan att ha sett honom. Hade träffat tiken på jakt när jag träffade uppfödaren första gången (fick jag veta när jag hämtade honom, haha), och jag kände redan då att jag ville ha en valp från henne. Hon har fött upp måånga kullar, valde valp åt mig efter mina önskemål och efter vad hon trodde passade mig.
Hon är nära vän med en kompis till mig och jag blev tokkär i kompisens labbevalp från samma uppfödare när jag träffade honom för något år sedan.
Floyd är lite av ett impulsköp dock :angel: eftersom jag inte tänkt mig en jaktlabbe riktigt ännu, med en två wachtlar på 4 och 2 år hemma. Däremot hade jag ändå tänkt köpa från denna uppfödaren, så när hon fick ett återbud på en hane efter en trevlig tik och med en hane som jag hört gott om så.. :D
Hade jag planerat att köpa från kullen i förväg hade jag åkt och hälsat på, nu var han 4 veckor när jag bestämde mig för att köpa honom. Mitt i jaktsäsongen dessutom, och eftersom både jag och uppfödaren jagar lördag-söndag så gick det helt enkelt inte, även om det bara var drygt 50 mil.

Jag skiter fullständigt i uppfödaren,bara den gjort det jag vill ha och på rätt sätt.
Hur vet du att den gjort det du vill ha och gjort rätt?
När den ändå informationen är föräldrarnas stamtavla och att hälsoundersökningar är gjorda.
Räcker det verkligen för dig/er ?
För när man läst inlägg i andra trådar här har det varit väldigt annat tal.
Men det kanske beror på vem som frågar ?

Såvida jag inte har goda referenser på uppfödaren skulle jag åka de där 100 milen för att få träffa valpen i sin hemmiljö och för att få möjlighet att prata lite mer ingående med uppfödaren.
Det kommer jag inte att göra isåfall kan jag hitta någon närmare då!

Min blivande valp kommer finnas drygt 125 mil bort. Vill helst inte behöva åka den resan 2 gånger men vill uppfödaren det så gör jag det.
Annars funderar jag på ett sådant upplägg att man stannar ett par dagar i samband med hämtning, så man hälsar på valpen ena dagen och tar med den hem dagen efter. Då hinner både jag och uppfödaren sova på saken. Men vi får se, är ett bra tag kvar så. :)
Man kan ju ta en semesterresa samtidigt och titta på sevärdheter alla städer och sträckor har alltid något att erbjuda !

Har inga problem med att köpa från längre bort.

När det är dags för min nästa valp lär jag köpa från England, pojkvännens hemland där vi ofta är på semester men kommer nog åka till uppfödaren beroende hur långt det är.

Nästa häst kommer komma på postorder från Polen, har redan kontakt med ett stall där:)
Vad roligt att höra ! Lycka till med din blivande häst och valp.

Hur vet du att den gjort det du vill ha och gjort rätt?
När den ändå informationen är föräldrarnas stamtavla och att hälsoundersökningar är gjorda.
Räcker det verkligen för dig/er ?
För när man läst inlägg i andra trådar här har det varit väldigt annat tal.
Men det kanske beror på vem som frågar ?
Jag vet ju vad jag vill se i stamtavlan,så det säger ju mig en del,sen tar jag reda på hur valparna växer upp,om det sen är min värsta fiende som är uppfödaren bryr jag mig inte om,jag ska leva med valpen inte uppfödaren

Edit: Jag är själv uppfödare så skulle det i slutänden visa sig att valpen inte duger,så finns det andra som vill ha den (mao,den åker ut)

Jag vet ju vad jag vill se i stamtavlan,så det säger ju mig en del,sen tar jag reda på hur valparna växer upp,om det sen är min värsta fiende som är uppfödaren bryr jag mig inte om,jag ska leva med valpen inte uppfödaren
Okej ! jag kan inte tyda sånt genom stamtavlan men önskar att jag kunde mer.

Okej ! jag kan inte tyda sånt genom stamtavlan men önskar att jag kunde mer.
Det hänger ju lite på vilken ras det är,på dom flesta bruksraser så krävs det en massa hälso/mental tester som syns i stamtavlan, sen är jag lite linje nörd.....och vet vad dom borde ge och vad jag i så fall får, med detta sagt så kan det ändå bli fel.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 355
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 557
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 199
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 557
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar