Köpa en valp långväga bort utan träff?

Varför är det en tråkig attityd? :confused:
Det är väl jättebra att spekulanter är välkomna, och att man uppmuntras bilda sig en egen uppfattning?
Jag vill gärna veta lite om föräldrarna och uppfödarens mål och syfte med aveln innan jag åker dit.
Samt känna att man som valpköpare ändå är värd att lägga några minuter på att berätta om sina hundar.

Jag skulle utan tvekan kunna köpa hund som kommer från uppfödare/säljare låångt bort utan att ha träffat hunden först. MEN då ska det vara en ras jag har koll på, där jag haft kontakt med uppfödaren under lång tid och där jag på något vis träffat släktingar till uppfödarens hundar på något sätt.

Å andra sidan, är det 100 mil bort ser jag till att ta mig dit en gång och hälsa på först ändå. Det gjorde jag tex med yngsta hunden. Hon föddes 100 mil från mig och när hon var någon vecka gammal åkte jag till kenneln. Då hade jag ändå stenkoll på släktingar osv (det var pga dem jag ville ha henne), men jag ville ändå träffa valparna innan någon av dem flyttade hem till mig.

Hejsan hundbuke!
Är det någon av er medlemmar här som köpt en valp utan att ha träffat den innan ?
Jag är just nu lite kluven då jag hittat en valp ur en kull som jag tycker är intressant.

Dock så bor uppfödaren ungefär 100 mil från mig.
Uppfödaren ska dock åka mot mina trakter i januari för att hämta en hund till sig själv och har erbjudit sig att ta med valpen jag är intresserad av.

Jag är som sagt himla kluven nu,tycker kullen är intressant ,föräldrarna verkar bra , valpen verkar passa mig, uppfödaren tycker jag är perfekt för den här valpen.
Men att köpa hund på postorder skrämmer mig lite!

Det finns en ganska god tillgång till den här rasen och jag skulle säkert kunna hitta någon närmare.
Men jag tycker den här kullen känns passande mig och det uppfödaren söker till sin valp har jag att erbjuds till punkt och pricka!

Hjälp tack !

Det är väl inte jätteovanligt att man inte har träffat valpen innan köp? Jag skulle lita på uppfödarens omdöme (om det är en erfaren uppfödare) och att denne väljer den valp som den tror passar mig och mina önskemål. Jag hade aldrig träffat min hund som jag köpte vid 10 mån. Fick dock ha honom på prov men det var verkligen perfect match =)

Vi köpte vår senaste hund från en uppfödare i Sverige, vi bor i Norge på västkusten, så det var alldrig aktuellt att åka bort endast för att hälsa på. Vi beställde även valpen innan kullen blev född.

Men vi mejlade mycket med uppfödarna innan, såg filmer på föreldrarna och frågade andra med samma ras om de kunde rekommendera denna uppfödare.

Det har gått super och vi är jättenögda med en fantastiskt fin hund och superseriös uppfödare.

Har inga problem med att köpa från längre bort.

När det är dags för min nästa valp lär jag köpa från England, pojkvännens hemland där vi ofta är på semester men kommer nog åka till uppfödaren beroende hur långt det är.

Nästa häst kommer komma på postorder från Polen, har redan kontakt med ett stall där:)

Jag har sålt några valpar till köpare som inte träffat mig eller valpen före (och inte heller föräldrarna till valpen) - men båda har varit införstådda med att jag kunde säga nej när vi sågs om något inte kändes bra och givetvis samma för dom dom :)
God kontakt före, där mycket foton och videos visas, info om temperament, allting om föräldrarna osv osv osv ges.
En åkte till Norge och en till andra änden av Sverige och det har blivit så bra så :) Den ena kom tillbaka ett år efter och köpte ett halvsyskon :D

Om jag själv visste vad jag var ute efter och den fanns i andra änden av landet så skulle jag absolut kunna köpa den valpen - om jag litade på uppfödaren och att denne visste vad jag ville ha :)

Min blivande valp kommer finnas drygt 125 mil bort. Vill helst inte behöva åka den resan 2 gånger men vill uppfödaren det så gör jag det.
Annars funderar jag på ett sådant upplägg att man stannar ett par dagar i samband med hämtning, så man hälsar på valpen ena dagen och tar med den hem dagen efter. Då hinner både jag och uppfödaren sova på saken. Men vi får se, är ett bra tag kvar så. :)

Jag hade definitivt åkt 100 mil för att titta på valpen. Skulle även kunna tänka mig att köpa valp via "postorder" om det handlar om importhund, då med personliga referenser till uppfödaren, film på föräldrarna i arbete och gärna film på valpen med får och med folk.

För en sällskapshund, nej. För att få tillgång till bra arbetslinjer? Ja.

Såvida jag inte har goda referenser på uppfödaren skulle jag åka de där 100 milen för att få träffa valpen i sin hemmiljö och för att få möjlighet att prata lite mer ingående med uppfödaren.

För sällskapshund så inte, men nu är jag ju uppfödare och trots en stor avelsbas finns mycket skräp. Jag har köpt "på postorder" både från Finland (all kontakt via mail pga språket.. men vi har varann på fb, det är en mycket känd uppfödare som många jag känner till har importerat av, hon ställer ut en del i sverige osv) och från Norge (jag ville VERKLIGEN ha av hennes linjer, hade träffat pappan flera ggr när han var på leasing i sverige, en drömhund, och sett flera halvsyskon, fanns dessutom en stor kull helsyskon att ha som referens- sällan man har den lyxen- så jag ringde upp och tyckte bra om tjejen och det jag hörde). Båda dessa uppfödare hade inget direkt att vinna på att ljuga om temperament då de lätt skulle få sålt hundarna i fråga bara på stamtavlan oavsett.

Den ena blev champion och den andra skräp vad gäller utseendet, men det är båda fantastiska hundar på många sätt och jag ångrar inte att jag provat.

Jag som köper "allt" på postorder, nästan. Hade definitivt kunnat köpt den här valpen på dessa villkor som ts har.
Står själv lite i valet och kvalet om jag ska boka en valp p g a att en av mina hundar inte är riktigt frisk. Blir det så att jag bokar valpen så kommer jag inte att kunna träffa den eller uppfödaren innan av två anledningar. Den första är samma som ts att det är är långt avstånd. Den andra är att den inte är född ännu. Nu har jag en mer ovanlig ras och har bara hitta en enda kull som är på G än så länge. Men jag har inte alls tänkt i banorna om att träffa uppfödaren innan. Säger som dobbis att bara uppfödaren gjort sitt jobb med att "tillverka" valpen bryr jag mig inte ett dugg mer.

Jag har aldrig köpt utan att hälsa på först. Inte ens när jag importerade från Tjeckien. Jag vill träffa valpen, tiken och få en egen känsla för hundarna och uppfödaren.
Skulle nog kunna köpa osedd om jag hade väldigt god kännedom om rasen och liksom kände till uppfödaren väl genom kontakter. Hade inte gjort det om jag var ny i rasen.

Jag skulle vilja träffa valparna hos uppfödaren, för att se så de inte levt i misär. Om jag inte kan för det är för långt bort så hade ´jag gärna sett att någon jag känner som bor närmare tittar på dem.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 355
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 557
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 199
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 557
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar